Ongelijke schouders, hoe trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Ongelijke schouders, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 19:44

Tsja. Mijn paard heeft al enige tijd ongelijk bespierde schouders (rechts meer dan links), waardoor mijn zadel naar links helt en dus drukt.
Hoe los ik dit op?

Zijn benen zijn recht en gelijk, dit heb ik met mijn smid gecontrolleerd en bevestigd.
Hij heeft een duidelijke voorkeurskant en buigt links makkelijker dan rechts, wat mij zegt dat hij moeite heeft met zijn linker spieren(rug/hals) te strekken.

Ik rij voornamelijk buiten en doe grondwerk in de roundpen. Ongeveer 1x per week probeer ik naar de bak te rijden maar dit lukt niet altijd.

Heeft iemand een idee voor wat oefeningen en mogelijke manieren om zijn linker schouder wat bespierder te krijgen?

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Ongelijke schouders, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:37

Elk paard heeft natuurlijke scheefheden, door die natuurlijke scheefheden in het lichaam krijg je ongelijke bespiering, als het om de voorbenen gaat heb je het over links- of rechtshandig. Jouw paard is waarschijnlijk rechtshandig, aangezien de rechterschouder meer bespierd is. Een rechtshandig paard draagt structureel meer gewicht op zijn rechtervoorbeen dan op zijn linkervoorbeen, waardoor de bespiering dus niet gelijk is/wordt. Dit los je op door je paard te leren zijn gewicht evenredig over beide voorbenen te verdelen, dit kun je aan de hand doen maar ook onder het zadel.

Daarnaast zeg je dat je paard links makkelijker buigt, dus is hij waarschijnlijk linksgebogen (even ervan uitgaande dat hij bijvoorbeeld geen s-bocht oid in zijn wervelkolom heeft). Dat is met training ook aan te pakken en zal je paard ook erbij helpen om zijn gewicht evenredig over beide voorbenen te leren verdelen. De linkerkant van je paard is even heel simpel gezegd kort en strak, de rechterkant is lang en ‘slap’, met training kun je eraan werken om de linkerkant ‘langer’ te krijgen, en de rechterkant te leren aanspannen zodat je paard ‘rechter’ wordt.

Hoe je dat traint vind ik achter een schermpje (zonder paard) lastig uitleggen, ik zou als ik jou was een instructrice zoeken die hier ervaring mee heeft en je kan begeleiden :)