Is met een slof rijden een stap naar nageeflijkheid? Ik ben zelf al veel met kneepjes bezig maar vind het wel erg lastig. Wat zijn de eventuele stappen naar nageeflijkheid?
Groetjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeelisa schreef:Kinke schreef:het 'kneepjes' verhaal geeft ook een beeld van totaal verkeerde instructie.
Ja sorry ik vind het erg lastig... Ik heb nu instructie. Maar ik wil totaal niet dom overkomen.. Ik ben de laatste tijd gewoon veel daar mee bezig. En dan heb ik af en toe vragen
Janneke2 schreef:Ik ga mee met Caira en Blixem.
Ik zeg regelmatig tegen mijzelf:'ik ben een bijzetteugel'.
Ieder paard geeft na op een bijzetteugel met zo'n rubberen ring.
En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Geen reactie op dat kneepje? Zoeken!
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.
Blixem schreef:Nagefelijkheid=vanuit ontspanning
Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.
Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.
Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen![]()
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!
Blixem schreef:Janneke2 schreef:Ik ga mee met Caira en Blixem.
En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.
Maar een kneepjes links rechts is toch 'zagen' dat is toch juist niet de bedoeling?
Esmeelisa schreef:Blixem schreef:Nagefelijkheid=vanuit ontspanning
Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.
Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.
Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen![]()
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!
Heel erg bedankr. Ik vind het gewoon erg lastig en ben snel onzeker in het rijden. Dus ik moet gewoon goeie buiging en stelling zoeken zodat het paard ontspant?
Blixem schreef:Janneke2 schreef:Ik ga mee met Caira en Blixem.
Maar een kneepjes links rechts is toch 'zagen' dat is toch juist niet de bedoeling?
Collie2008 schreef:Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....
Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los
Kinke schreef:Collie2008 schreef:Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....
Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los
En je vindt dit de juiste informatie voor de TS?