Jonge merrie rijden en hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Jonge merrie rijden en hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:54

Hoi,

Ik rij sinds kort voor mijn instructeur haar jonge merrie van bijna 6 jaar.
Nog niet echt doorgereden daar zijn we nu mee bezig heeft een jaar rust gehad en niemand er op.
Het is echt een brave merrie die geen vlieg kwaad nog heeft gedaan met vandoor gaan bokken of stijgeren.
Maar nou vorige week donderdag liep ze echt super fijn lekkere tempo(de merrie die draagt uit zich zelf veel te veel dat je eigenlijk gelijk een grandprix proef om zo te zeggen kunt doe dus we zijn haar voornamelijk aan het trainen om ruimte te krijgen in de gangen en gas t egeven en de neus er uit mag halen als je de merrie ziet snap je wat we bedoelen) tot zondag ze wou niet lopen kon been geven schopjes geven wat ik wou en zweepje op dr schouder of achter me been werkte niet ze bleef staan tot mijn instrectuer maar met een longeerzweep achter dr ging staan ging ze lopen maar ja dat was onze doel totaal niet dus hopen dat snel achter te laten. Tot ik donderdag avond haar zag en met de ruin bezig was tegen hem aanduwen veel plassen en de ruin die het wel geweldig vond. Dus mijn vraag is kan het zijn dat de merrie door haar hengstigheid niet wou/wil lopen? Ik ga dr ieder geval maandag pas weer op. Want we zijn erg aan het zoeken waar dit gedrag vandaan komt want vorig jaar deed ze dit ook.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Jonge merrie rijden en hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:57

Hebben heel veel merries hoor...
Zwaar irritant... Maar ze vinden het gewoon wel lekker dat je dan been geeft... :+ Gaan ze rustig van genieten :+

Moet zeggen, vind het wel wat raar dat zoiets nieuw is voor een instructeur... :o

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:58

Ja, bekend beeld! Mijn merrie heeft het niet zo extreem, maar 1 dag bij hevige hengstigheid vind ze mijn been alleen maar lekker en is niet vooruit te branden. Ik stap dan ook gewoon af, heeft geen zin om dan te gaan rijden. Mocht je merrie er erg last van hebben zijn er genoeg supplementen op de markt om de scherpte van de hengstigheid eraf te halen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:10

Janine1990 schreef:
Hebben heel veel merries hoor...
Zwaar irritant... Maar ze vinden het gewoon wel lekker dat je dan been geeft... :+ Gaan ze rustig van genieten :+

Moet zeggen, vind het wel wat raar dat zoiets nieuw is voor een instructeur... :o


Ik heb het nog niet met haar over gehad ben een beetje aan het zoeken naar dat gedrag wat ze toont en kwam dan over hengstigheid tegen op internet en dacht ga is vragen op bokt of meerderen dat hebben.
Voor mij zelf is het de eerste keer dat ik echt een merrie rij ben meer van de ruinen namelijk hahaha

Edit: ze kijkt er wel zuur bij als we been geven oren gaan dan naar achteren

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:12

Weidebloem schreef:
Ja, bekend beeld! Mijn merrie heeft het niet zo extreem, maar 1 dag bij hevige hengstigheid vind ze mijn been alleen maar lekker en is niet vooruit te branden. Ik stap dan ook gewoon af, heeft geen zin om dan te gaan rijden. Mocht je merrie er erg last van hebben zijn er genoeg supplementen op de markt om de scherpte van de hengstigheid eraf te halen.


Ik ga het is over hebben met mijn instrectuer tevens ook de eigenaar van de merrie.
Want het is wel een gevoelige/dominante merrie (naar andere paarden voornamelijk soms naar mensen maar als ze weet dat je stevig in je schoenen staat dan is het een super lieve dame)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Jonge merrie rijden en hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:14

Misschien heel stom maar aangezien ik gewoon ruinen ben gewent en nooit echt met een merrie heb gewerkt.

Hoevaak en hoelang zijn ze hengstig? Want dan kan ik er rekening mee houden.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:15

Ja kan zeker! Mijn merrie is ook echt niet te rijden de hele hengstigheid. Als ik been geef, stopt ze en gaat ze staan plassen :\ . Ik rijd dan ook niet want ik word er echt heel chagrijnig van. Wel een heel vervelend probleem, zeker als je wedstrijden ed wilt rijden. Want is ze hengstig op wedstrijd dan heb je echt een probleem. Is het 1 dagje is het nog te overzien, maar de mijne heeft het 5-7 dagen en dat elke 3 weken. Ik gebruik nu regumate om de hengstigheid te voorkomen ( andere producten eerst geprobeerd maar dit hielp allemaal niet voldoende). Het was wel rustiger toen er geen ruinen op stal stonden, maar ja kan moeilijk vragen of ze alle ruinen willen verhuizen ;)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:18

trysteffy schreef:
Misschien heel stom maar aangezien ik gewoon ruinen ben gewent en nooit echt met een merrie heb gewerkt.

Hoevaak en hoelang zijn ze hengstig? Want dan kan ik er rekening mee houden.


Oké, dit is te googlen... :+
Maar ze hebben een cyclus van 21 dagen daarna 5 tot 7 dagen hengstig.
In de zomer natuurlijk erger dan de winter, want groeiseizoen in de natuur, dus is het logischer om voor nageslacht te zorgen in de natuur.

Genoeg merries waar je nooit iets van merkt. Ik ken ook gevallen die het naarmate ze ouder worden steeds heftiger kregen (mogelijk/waarschijnlijk door andere hormoongerelateerde aandoeningen) of zelfs continue hengstig waren. Compleet met sproeien erbij :+ (staartzwaaien en plassen onder het rijden)

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Jonge merrie rijden en hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:22

Hahaha, vergelijk het zo: als jij gaat knijpen met je benen heeft je merrie het gevoel dat er een hengst op haar aan het kruipen is. Ik heb wel eens op merries gereden die er serieus voor klaar gingen staan wanneer je been gaf.
Gelukkig is er aan mijn eigen merrie (onder het zadel) niets te merken, succes er mee in ieder geval!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:12

Dat lijkt me gewoon hengstig inderdaad.
Je kan voor de vriendelijke optie gaan en je paard iedere 3 weken enkele dagen pauze geven, echter ben ik meer van de ‚sexen doe je maar in je vrije tijd‘. Als je je een jong paard meteen vanaf de eerste hebgstigheid duidelijk maakt dat het ongewenst gedrag is tijdens het werk dan heb je er daarna eigenlijk zelden nog problemen mee.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:14

Sizzle schreef:
Dat lijkt me gewoon hengstig inderdaad.
Je kan voor de vriendelijke optie gaan en je paard iedere 3 weken enkele dagen pauze geven, echter ben ik meer van de ‚sexen doe je maar in je vrije tijd‘. Als je je een jong paard meteen vanaf de eerste hebgstigheid duidelijk maakt dat het ongewenst gedrag is tijdens het werk dan heb je er daarna eigenlijk zelden nog problemen mee.



Zo denkt mijn instrecteur ook die zit wel met vraag tekens boven dr hoofd van waarom doet ze dat maar denkt van ze moet gewoon lopen die knop moet gewoon om dan gaat ze met de longeerzweep achter staan.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Jonge merrie rijden en hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:07

Longeerzweep kan nog wel eens het beste werken, dat is een drijfhulp die ze niet "lekker" vindt. Ik hoop voor jou dat consequent eruit rijden kan helpen. De mijne is wel heel extreem, dat laat zich niet eruit rijden :\. Sterker nog ik kan mijn zweep bij wijze van stuk slaan, gaat ze alleen maar langzamer. Maar als ze hengstig is, wil ze ook niet echt meer eten, en soms krijg je haar dr stal niet uit, zo daas is ze. Terwijl het altijd haantje de voorste is. Daarom regumate, want ze zet ook haar hele rug vast omdat ze maar blijft plassen. Maar gelukkig zijn alle andere merries die ik reed nooit zo extreem geweest ;)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 10:53

Diddykong schreef:
Longeerzweep kan nog wel eens het beste werken, dat is een drijfhulp die ze niet "lekker" vindt. Ik hoop voor jou dat consequent eruit rijden kan helpen. De mijne is wel heel extreem, dat laat zich niet eruit rijden :\. Sterker nog ik kan mijn zweep bij wijze van stuk slaan, gaat ze alleen maar langzamer. Maar als ze hengstig is, wil ze ook niet echt meer eten, en soms krijg je haar dr stal niet uit, zo daas is ze. Terwijl het altijd haantje de voorste is. Daarom regumate, want ze zet ook haar hele rug vast omdat ze maar blijft plassen. Maar gelukkig zijn alle andere merries die ik reed nooit zo extreem geweest ;)



Dat doen wij dus ook nu de longeerzweep er achter en dan gaat ze echt lopen dan hoef ik niks te doen maarja dat wil je natuurlijk niet. Je wilt gewoon been geven en wegwezen.
Bij haar is het dan als er geen longeerzweep er achter is je kan schoppen en slaan wat je wilt (slaan doen we dan natuurlijk niet echt gewoon 3 keer proberen met de zweep op de schouder achter het been en kont) maar ze blijft dan stil staan soms zelfs een pasjes achteruit. Dus dan maar met iemand vanaf de grond er bij die dan helpt.
Met eten is ze hellemaal niet veranderd haha ze is best dik en rond en vreet alles binnen half uurtje soms nog korter op dus daar heeft zij geen problemen mee haha.