Tips voor wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:58

Heey,

Ik rij sinds kort op een haflinger (ik heb hiervoor al gereden). Nou heeft die haflinger heel erg moeite met wijken, omdat ze vrij jong is. Ik ken de pony nog niet zo super goed. Ik heb al veel met mijn been gewerkt voor het wijken. Hebben jullie misschien tips voor het oefenen met wijken? Mijn instructrice zei dat het al best goed ging maar het kan beter. Nou is de pony nog vrij jong natuurlijk maar we kunnen wel wat oefenen.

Tips en oefeningen zijn welkom ;-)
Groetjesss

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:40

Probeer eerst aan de hand haar te laten wijken voor druk. Wanneer ze dit aan de hand goed doet kun je dit ook tijdens het rijden proberen. Overleg dit maar eens met je instructrice :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:52

Wat kan er beter? Nageeflijker, meer scharen, meer impuls, minder versnellen,.....?

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:55

Bowo schreef:
Wat kan er beter? Nageeflijker, meer scharen, meer impuls, minder versnellen,.....?


Meer scharen!

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:55

Pepperrr schreef:
Probeer eerst aan de hand haar te laten wijken voor druk. Wanneer ze dit aan de hand goed doet kun je dit ook tijdens het rijden proberen. Overleg dit maar eens met je instructrice :)


Dankjewel !!

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:00

Ik zou ook de tip geven door het eerst op de grond aan te leren en daarna pas onder het zadel te doen. Ik ben mijn paard nog aan het inrijden/doorrijden/omscholen en ik leer hem ook aan de hand te wijken. Dit gaat hardstikke goed en onder het zadel gaat het ook steeds beter.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:04

Kun je hem wel goed recht houden of valt hij ook over de buitenschouder weg?
Welke hulpen geef je?
En hoe oud is de pony en wat kent hij? Als hij nog niet zo veel kent en kan, kun je natuurlijk ook geen perfect wijken met veel scharen verwachten

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:14

fjordjes schreef:
Ik zou ook de tip geven door het eerst op de grond aan te leren en daarna pas onder het zadel te doen. Ik ben mijn paard nog aan het inrijden/doorrijden/omscholen en ik leer hem ook aan de hand te wijken. Dit gaat hardstikke goed en onder het zadel gaat het ook steeds beter.


Dankjeee

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:54

Bowo schreef:
Kun je hem wel goed recht houden of valt hij ook over de buitenschouder weg?
Welke hulpen geef je?
En hoe oud is de pony en wat kent hij? Als hij nog niet zo veel kent en kan, kun je natuurlijk ook geen perfect wijken met veel scharen verwachten


Ik kan hem zeker recht houden. Ik geef de hulpen met mijn handen en been. Hij kan wel wijken alleen doet hij dit nog niet als de beste zeg maar ;-). Daarom vraag ik om goede manieren en hulpen om dit beter te laten lukken. Maar natuurlijk kan ik nog niet het beste van het beestje verwachten, dat snap ik zeker !

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:54

fjordjes schreef:
Ik zou ook de tip geven door het eerst op de grond aan te leren en daarna pas onder het zadel te doen. Ik ben mijn paard nog aan het inrijden/doorrijden/omscholen en ik leer hem ook aan de hand te wijken. Dit gaat hardstikke goed en onder het zadel gaat het ook steeds beter.



Dankje! Succes met je paard ;-)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:42

Dan is het waarschijnlijk gewoon veel oefenen zodat hij zijn spieren oprekt en sterker maakt.
Probeer voor jezelf om een doel te stellen. Bijvoorbeeld bij/na A afwenden en voor M op de hoefslag. Kijk dan goed naar die plek waar je op de hoefslag wilt zijn en houd die lijn aan. Die lijn kan je dan steeds steiler maken.

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:55

Bowo schreef:
Dan is het waarschijnlijk gewoon veel oefenen zodat hij zijn spieren oprekt en sterker maakt.
Probeer voor jezelf om een doel te stellen. Bijvoorbeeld bij/na A afwenden en voor M op de hoefslag. Kijk dan goed naar die plek waar je op de hoefslag wilt zijn en houd die lijn aan. Die lijn kan je dan steeds steiler maken.



Harstikke bedankt !!

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:59

Hoeveel topics ga je nog openen? Neem gewoon goed les.

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 22:19

Supervixen schreef:
Hoeveel topics ga je nog openen? Neem gewoon goed les.


Waar is bokt anders voor. Ik heb er maar 2 hoor.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:24

Bowo schreef:
Dan is het waarschijnlijk gewoon veel oefenen zodat hij zijn spieren oprekt en sterker maakt.
Probeer voor jezelf om een doel te stellen. Bijvoorbeeld bij/na A afwenden en voor M op de hoefslag. Kijk dan goed naar die plek waar je op de hoefslag wilt zijn en houd die lijn aan. Die lijn kan je dan steeds steiler maken.

Ik vind dit geen goed advies. Beter is om goede korte stukjes te wijken dan dat je er 10 meter uit moet persen. Probeer ook eens nog meer opzij te gaan, een keer wat minder en wissel ook eens van tempo. Vaak herhalen en afwisselen dus.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:41

Goed opletten ook dat je niet teveel op zijn makkelijke kant gaat wijken. Daar wordt je paard weer scheef van. Probeer hem te trainen op de kant die hij het lastigst vind.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 29-04-18 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:45

Esmeelisa schreef:
Bowo schreef:
Kun je hem wel goed recht houden of valt hij ook over de buitenschouder weg?
Welke hulpen geef je?
En hoe oud is de pony en wat kent hij? Als hij nog niet zo veel kent en kan, kun je natuurlijk ook geen perfect wijken met veel scharen verwachten


Ik kan hem zeker recht houden. Ik geef de hulpen met mijn handen en been. Hij kan wel wijken alleen doet hij dit nog niet als de beste zeg maar ;-). Daarom vraag ik om goede manieren en hulpen om dit beter te laten lukken. Maar natuurlijk kan ik nog niet het beste van het beestje verwachten, dat snap ik zeker !


Het is wijken voor het been. Niet voor de hand. Je handen hebben geen functie in het wijken.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:55

rien10 schreef:
Esmeelisa schreef:


Ik kan hem zeker recht houden. Ik geef de hulpen met mijn handen en been. Hij kan wel wijken alleen doet hij dit nog niet als de beste zeg maar ;-). Daarom vraag ik om goede manieren en hulpen om dit beter te laten lukken. Maar natuurlijk kan ik nog niet het beste van het beestje verwachten, dat snap ik zeker !


Het is wijken voor het been. Niet voor de hand. Je handen hebben geen functie in het wijken.


Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ja het is een eenzijdige hulp dus buitenbeen ontspand en binnenbeen geeft de hulp (hou in de gaten dat je je been steeds kort de hulp laat geven en dat je hem niet tegen zijn zij klemt) .

Maar een paard wat wijken moeilijk vind kan makkelijk uitbreken in de schouder en soms is het voor het paard dan fijn om de buitenteugel er ietsje aan te houden.

Kunst is natuurlijk om je paard uiteindelijk zo recht te gaan richten dat hij die steun van je hand niet meer nodig heeft.

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:56

Esmeelisa schreef:
Bowo schreef:
Kun je hem wel goed recht houden of valt hij ook over de buitenschouder weg?
Welke hulpen geef je?
En hoe oud is de pony en wat kent hij? Als hij nog niet zo veel kent en kan, kun je natuurlijk ook geen perfect wijken met veel scharen verwachten


Ik kan hem zeker recht houden. Ik geef de hulpen met mijn handen en been. Hij kan wel wijken alleen doet hij dit nog niet als de beste zeg maar ;-). Daarom vraag ik om goede manieren en hulpen om dit beter te laten lukken. Maar natuurlijk kan ik nog niet het beste van het beestje verwachten, dat snap ik zeker !


Het is wijken voor het been. Niet voor de hand. Je handen hebben geen functie in het wijken.[/quote]
Met je handen kan je toch echt wel de buitenschouder begrenzen als hij hierover wegvalt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:36

Zeker. Dat is helpen, begrenzen. Het begin is de beenhulp.

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:36

Je instructrice kan je hier goed verder mee helpen.

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:47

rien10 schreef:
Zeker. Dat is helpen, begrenzen. Het begin is de beenhulp.

Zeker. Maar dan hebben je handen dus wel een functie in het wijken.

Maar dat doet er verder niet toe. Oefenen oefenen oefenen met de juiste instructie. Korte stukjes en steeds meer uitbreiden.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tips voor wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:48

We zijn het eens :D

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:00

Nies_ schreef:
Bowo schreef:
Dan is het waarschijnlijk gewoon veel oefenen zodat hij zijn spieren oprekt en sterker maakt.
Probeer voor jezelf om een doel te stellen. Bijvoorbeeld bij/na A afwenden en voor M op de hoefslag. Kijk dan goed naar die plek waar je op de hoefslag wilt zijn en houd die lijn aan. Die lijn kan je dan steeds steiler maken.

Ik vind dit geen goed advies. Beter is om goede korte stukjes te wijken dan dat je er 10 meter uit moet persen. Probeer ook eens nog meer opzij te gaan, een keer wat minder en wissel ook eens van tempo. Vaak herhalen en afwisselen dus.

De lijn die ik gaf was slechts een voorbeeld ;)
Ik zeg nergens dat ze elke keer die lijn moet doen of dat ze de volle 10 meter moet doen, daarom ook na A afwenden.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:08

Supervixen schreef:
Hoeveel topics ga je nog openen? Neem gewoon goed les.



Dat vroeg ik me ook al af. TS opent 4 topics op een dag.

TS is nieuw hier op Bokt , Welkom TS en heel veel plezier hier.

De topics van TS gaan over 3 keer tips gevraagd over het rijden en 2 keer over haar houding en het rijden met een slof en over het wijken.

Wat wil je nu TS ? Ik zal eerst als ik jou was beginnen met het werken aan je houding. En alles in stap voor stap te gaan doen, niet alles in een keer willen.

Wat is je doel met het rijden van je Haflinger?