Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:43

funnyhorses schreef:
Een natuurlijke holle rug zal altijd hol blijven denk ik.
Ook als je op een paard zit. Waar je dan extra op moet letten is dat het niet nóg holler gaat worden in de rug maar een van nature holle rug buig je echt niet even recht met oefeningen lijkt mij.


Dat denk ik ook niet. Maar wel de juiste spieren trainen zodat je rug goed ondersteund wordt, naar rugpijn toe enz.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:17

Misschien een wat aparte suggestie, maar valt te proberen: ballet. En dan niet vrolijk dansen, maar een goede ballet docent en klassieke oefeningen aan de barre.

Ik heb van nature een zeer flexibele rug (niveau slangemens flexibel, ik kon vroeg mijn kuiten op mijn schouders leggen). Heb altijd gereden, maar liep niet altijd goed rechtop en zat ook met holle rug op de pony.

Ballet is eigenlijk alleen maar houding en core. Als je niet kaarsrecht staat val je om. Heel confronterend, maar werkt geweldig. Ik heb absoluut geen ballerina postuur, maar wel keihard buikspieren en controle over mijn bekken. Want bekken kantelen ga je leren!

Natuurlijk is een fysiotherapeut hartstikke goed, maar op de lange termijn werkt dit voor mij perfect.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:24

Ik heb er vorig jaar een paar goede zitlessen aan gewaagd. Een paar keer per week 20-30 km trainen met holle rug was geen doen, dus er moest wat gebeuren.

Tussen les 1 en 2 zat al een enorm verschil, inmiddels kan ik wel stellen dat ik helemaal niet meer met een holle rug rij en mijn balans is een stuk beter. Heel fijn :j

Sophie22xx
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:00

Fysio?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:47

Met een flexchair aan de slag, aannemelijk dat je je bekken verkeerd kantelt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:55

funnyhorses, dat klopt niet wat je aanneemt, wel zal het een aandachtspunt blijven.
Het is eerder dat het een voorkeurshouding is en waardoor je spieren aan de voorkant langer en aan de achterkant korter zijn geworden.
Door herinnering van de spieren, is dit iets waar je altijd allert op moet blijven, zeker in stressmomenten.

Maar je kunt je lichaam zo trainen waardoor het meer in balans komt.
Hetzelfde is andersom, iemand die wat gebogen loopt, tenzij er een bochel in de rug zit, is er met houdingstherapie en vaak ook ademhalingsoefeningen een hoop te doen.
Vaak is er ook een mentaal stukje.

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:44

Ik heb ook last van een holle rug, zowel met rijden als het dagelijkse leven. Ben sinds kort mijn buikspieren aan het trainen en me bewust te zijn van mijn houding gedurende dag. Begin het nu ook te merken met rijden, mijn zit wordt stabieler :)

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:52

Ik had het ook, vooral bij inspanning. Maar ook naast het paard.
Ik heb voor een scheve rug bij een prof gelopen en kreeg daar ook buikspier oefeningen om mijn bekken te kunnen kantelen. Ik moest mijn navel iets inhouden, zodat die spieren aan het werk gaan en daardoor kantelde mijn bekken automatisch waardoor de holling weg trekt.
Maar dat stukje navel in houden is dus een simpel hulpmiddel, klinkt makkelijker als bekken kantelen. Als je maar blijft ademen en niet zo ver intrekt dat je geen buik meer hebt. Intrekken tot je je spieren spant zeg maar.

Was een simpele, handige eye opener.

casjmir
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:57

Met een fitness bal kun je goed oefenen (kost iets van 15 euro). Op YouTube staan speciale oefeningen voor ruiters. Heel handig.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:19

A3a1 schreef:
Ik zou eens iets met mensendieck oid gaan doen, ze helpen je je bewust te worden van je houding en hoe je die kunt verbeteren.
Of je buikspieren helpen, ligt eraan hoe je houding is, dus ik zou ook dat eens oppakken met een therapeut.


Of Ceasar therapie, zusje van mensendieck. Goed advies en als je dit gedaan hebt, dan heb je daar je hele leven profijt van. Maar ietwat holle rug zul je altijd wel houden, maar als je weet hoe je bekken te kantelen dan helpt dat enorm met je rug en kan veel rugpijn in de toekomst voorkomen.

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:58

Faitherr schreef:
Ik heb dit inderdaad ook, heel vervelend. Ook kn het dagelijksleven heb ik er last van. Ook soms wel dat ik echt pijn in Mn rug heb. Mijn pony is nu ook overbouwd dus dat helpt zeker niet mee, ik ga waarschijnlijk naar een houdingtherapie (als het zo heette) daarbij kunnen ze je dan leren hoe je het best kan staan/zitten/rijden etc. Ik ben benieuwd!
Ik schrok destijds van deze foto’s en die hebben mij tot actie gezet:
[ [url=m/ZmK8S0.jpg]Afbeelding[/url] ]

De houding van mijn holle rug zal er exact zo uitzien, als ik zou gaan rijden.
Ik heb mensendieck therapie gevolgd hiervoor, maar mijn rug blijft (voor mijn beleving té) hol.. Het is exact dé reden waarom ik niet meer durf te gaan rijden. Al heel lang loop ik rond met de vraag of ik het paard zou schaden, als ik toch zou gaan rijden.
Weet iemand daar het antwoord op?
In mijn beleving rijd je vanuit je core, met een flexibel bekken dat makkelijk gekanteld met de bewegingen van het paard mee kan veren. Of heb ik dat helemaal mis? Please say so, want ik weet er veel te weinig van af :o
Zou heel erg graag lessen centered riding volgen, (en helemaal graag Academische rijkunst!) heb een pracht van een verzorg-Fries, maar heb niet de financieële middelen om er ver weg voor te gaan.

En als het zo is dat ik met mijn rug beter niet ga rijden, dan hoef ik daar niet langer naar te verlangen -O-
Nu als ik mijn bekken kantel, of denk te kantelen, gaat mijn bovenrug achterover hangen (ik oefen dat op de bank).

Toevoeging: ben met mijn verzorg paard precies 0 keer gaan rijden, puur om bovenstaand probleem.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:27

Met een holle rug zijn je buikspieren niet of nauwelijks actief en je rugspieren te actief of misschien zelfs wel 'verkort'.

Een goede oefening;
Op je rug gaan liggen en knieën een klein beetje optrekken (buigen) zodat je voeten net plat op de grond kunnen. Vandaaruit met je bovenlijf geheel of half omhoog komen. (Half is 't zwaarst) En langzaam weer gaan liggen daarbij je wervelkolom minutieus afrollen tot je weer op de grond ligt. En dan weer omhoog etcetera. Heen en weer. Dit kan met je armen lang voor je uit. Wil je het verzwaren dan doe je de handen in je nek en ellebogen opzij.

Door het optrekken van je knieën schakel je de rugspieractie uit en moeten je buikspieren het werk wel doen!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:38

Ik heb ook een holle rug. Helaas niet meer geheel op te lossen omdat mij ruggengraat daar verbogen is, maar in het begin op het paard ook heel veel laat van gehad...
Het enige wat ik je zo heel simpel lan adviseren; buikspieren aanspannen, en let goed op hoe je je schouders en bekker houdt tijdens het rijden. Dat scheeld ook al enorm!
Ik heb het "geluk" dat ik jaren geturnd heb en veel controle over m'n lijf heb, maar dat kan je prima leren!

verder mag je pb'en als je wilt, ik ben samen met m'n fysio wezen paardrijden en daar heb ik veel aan gehad toen!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:40

Marin_ka3 schreef:
Met een holle rug zijn je buikspieren niet of nauwelijks actief en je rugspieren te actief of misschien zelfs wel 'verkort'.

Een goede oefening;
Op je rug gaan liggen en knieën een klein beetje optrekken (buigen) zodat je voeten net plat op de grond kunnen. Vandaaruit met je bovenlijf geheel of half omhoog komen. (Half is 't zwaarst) En langzaam weer gaan liggen daarbij je wervelkolom minutieus afrollen tot je weer op de grond ligt. En dan weer omhoog etcetera. Heen en weer. Dit kan met je armen lang voor je uit. Wil je het verzwaren dan doe je de handen in je nek en ellebogen opzij.

Door het optrekken van je knieën schakel je de rugspieractie uit en moeten je buikspieren het werk wel doen!

Succes!

Dank je! :)

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:41

Anoniem schreef:
Ik heb ook een holle rug. Helaas niet meer geheel op te lossen omdat mij ruggengraat daar verbogen is, maar in het begin op het paard ook heel veel laat van gehad...
Het enige wat ik je zo heel simpel lan adviseren; buikspieren aanspannen, en let goed op hoe je je schouders en bekker houdt tijdens het rijden. Dat scheeld ook al enorm!
Ik heb het "geluk" dat ik jaren geturnd heb en veel controle over m'n lijf heb, maar dat kan je prima leren!

verder mag je pb'en als je wilt, ik ben samen met m'n fysio wezen paardrijden en daar heb ik veel aan gehad toen!

Dank je :) En ik ga je zeker pb'en!

Maar je rijdt dus nog wel? En is het bij jou beter geworden?

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:46

Livion schreef:
GDG schreef:
Heb je buiten het rijden om ook een holle rug?

Ja, helaas wel. Dus het is sowieso verstandig om er aandacht voor te hebben, maar ik had de mate niet zo door tot ik de foto's zag.


Begin maar eens met buikspier oefeningen. En leer jezelf trots te lopen. Elke avond paar oefeningen en plat op je rug liggen en je rug op de matras (ook je onderrug) en paar buikspier oefeningen. Er helemaal vanaf komen lukt je niet, maar het helpt wel

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:50

Wat een goede tips, hoe fijn!

pien_2010 schreef:
A3a1 schreef:
Ik zou eens iets met mensendieck oid gaan doen, ze helpen je je bewust te worden van je houding en hoe je die kunt verbeteren.
Of je buikspieren helpen, ligt eraan hoe je houding is, dus ik zou ook dat eens oppakken met een therapeut.


Of Ceasar therapie, zusje van mensendieck. Goed advies en als je dit gedaan hebt, dan heb je daar je hele leven profijt van. Maar ietwat holle rug zul je altijd wel houden, maar als je weet hoe je bekken te kantelen dan helpt dat enorm met je rug en kan veel rugpijn in de toekomst voorkomen.

Mijn bekken leren kantelen is inderdaad mijn voornaamste doel :j Een kaarsrechte rug lijkt me niet realistisch. Ik vind het vooral van belang dat ik goed kan aansluiten bij het paard en een zo gezond mogelijke houding kan aannemen. Goede schouderpositie e.d.

De afgelopen week heb ik me wat ingelezen over centered riding en dat spreekt me ook erg aan.

Ishtar13
Berichten: 63
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Leiden

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:12

Indien je tijdens het paardrijden een holle rug trekt dan is belangrijk dat je kijkt of dat ontstaat omdat je geforceerd "rechtop" zit waarbij je je borstbeen lift. Of dat je bekken naar voren gekanteld is. Als Alexander Techniek teacher (3de jaars) en Level 4 clinician Centered Riding is mijn ervaring dat Alexander Techniek heel effectief is om je houding en bewustwording van beweging te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:39

ik ga wel eens om wat soepeler te worden deze oefening doen: staan met mijn benen op heupbreedte, en dan Je rug zo hol mogelijk maken dus bekken de ene kant op kantelen, En dan je rug zo bol mogelijk maken En daarbij je buikspieren aanspannen dus het bekken helemaal de andere kant op kantelen en dan weer een zo hol mogelijke rug en dan weer bol en dan weer hol en dan echt overdreven dat je een hele grote beweging maakt en dan maak je de beweging steeds kleiner en kleiner tot dat je hem nog maar heel klein maakt en dan hou je bijna op maar doe je het in je hoofd nog wel en dan kom je ongeveer in je midden uit als het goed is, volg je het nog? Hoofd en bovenlichaam wel recht op houden, ziet er wel een beetje debiel uit !

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:41

Ik heb ook echt een holle rug maar sinds ik aan yoga doe is het in alles verbeterd.
Het rijden maar ook in mijn houding.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:38

Ik heb er ook veel last van. Ik rijd eigenlijk sinds dat ik begonnen ben met rijden al met een holle rug. Maar, in het dagelijks leven heb ik er geen last van. Dan is mijn rug gewoon recht. Wanneer ik er tijdens de les op gewezen wordt dat mijn rug hol is kan ik hem wel recht maken, maar ik moet er gewoon op blijven letten. Nu denk ik wel dat het ook aan het zadel ligt, ik kan er namelijk niet zo lekker in zitten. Maar de eigenaar van mijn verzorgpony is voor een nieuwe aan het sparen dus ik denk dat het dan al beter gaat.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:56

Livion schreef:
Ik zag vandaag voor het eerst wat foto's van mezelf te paard en ik wist wel dat ik een holle rug heb, maar de foto's logen er niet om :D

Het is echt erger dan ik dacht :')

Mijn instructie benoemde dat ik mijn buikspieren moet aanspannen tijdens het rijden. Dat probeer ik, maar heeft nog niet (voldoende) effect.
Ik krijg het nog niet goed voor elkaar om mijn bekken mee te kantelen lijkt het en heb het idee dat ik buiten het rijden ook moet oefenen om dit echt te verbeteren.

Zijn er meer mensen hier die hier last van hebben?
Wat doen jullie daarin?

Ik heb het helaas al van mezelf ook tijdens het normaal lopen, dit klinkt misschien gek, maar ga je buikspieren trainen, die zorgen er namelijk voor dat je rug recht wordt. Doe je dat heb je nergens meer last van, maar je bent er wel gewent aan geraakt om dat te doen, dus blijf er ook tijdens het rijden op letten! :j

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:09

Concentreren op het bol maken van je onderrug

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:39

Hopelijk is het geen probleem dat ik het hier vraag.
Ik heb ook een holle rug (niet alleen tijdens het rijden) maar als ik op het paard recht ga zitten voel ik vaak pijn aan de binnenkant van mijn bovenbenen waar aan ligt dat precies? Lenigheid? Niet genoeg spieren? Vroeger had ik dit niet en was mijn houding ook beter, ik weet niet hoe dit precies gekomen is.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Re: Holle rug, (hoe) kom je daar toch vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:05

Wanneer je rug hol is, komt er ook automatisch spanning in je benen. Dat komt omdat de rug hol trekken een soort spanningsboog door het hele lijf veroorzaakt (soms heel nuttig, maar nu even niet). Preciezer dan dat weet ik het ook niet, maar als je jouw rug wat uitbolt, het bekken iets kantelt zodat je meer op de zitbeenknobbels komt en diep uitademt, zou het moeten ontspannen. Voor mij werkt het in ieder geval, hopelijk heb jij er ook wat aan.