Paard slaat op hol, oorzaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:24

rumay schreef:
TS gewoon vraag als je grondwerk doet laat je je paard stilstaan maar met rijden niet, misschien heeft je paard dat stilstaan even nodig om af te vloeien, probeer het gewoon eens en adem zelf goed uit daardoor ontspan jezelf ook of ga uitgebreid gapen werkt ook ontspannend ook voor je paard.
En kijk met in de bak rijden goed naar je paard en zodra je spanning merkt probeer het te laten afvloeien, dat zal steeds makkelijker en sneller gaan.
Als je merkt dat spanning dor oefeningen komt die misschien nog wel moeilijk zijn voor je paard maak de stapjes kleiner zodat jouw paard leert dat spanning niet nodig is. Misschien voor je eigen lichaam ook makkelijker zodat je je heup beter op de juiste plek kan houden.

En dat je paard er buiten vandoor ging snap ik helemaal en het gaat allemaal razendsnel maar probeer, mocht het nog een keer gebeuren, uit te ademen waardoor jouw energie laag wordt.


Nouja toen hij buiten weg schoot was ik in eerste instantie best relax. Tot er wandelaars op t pad kwamen. Toen dacht ik, want ze gingen niet aan de kant ondanks mijn geroep. Toen kwam t moment dat ik even in de stress schoot.. Daardoor lag ik er ook naast.. Was de hele weg blijven zitten behalve toen dat punt kwam zeg maar..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:28

anjali schreef:
Helaas komt het veel voor dat paarden op hol slaan.Dat zit er een beetje in!denk je wel aan jullie veiligheid?Kun je niet beter eerst in de bak aan dressuur en gehoorzaamheid werken?Je schrijft dat je veel liever buitenrijdt,dan zou ik adviseren om een straffer bit en\of hulpteugels te proberen.Al vrees ik dat sommige bokkers het daar niet mee eens kunnen zijn,maar het voorkomen van ongelukken van ruiter en paard is toch essentieel.


Ik ben buiten een stuk relaxter dan in de bak. Hij was buiten ook veel braver dan in de bak. Tot gister dan. Ik ga idd nu eerst weer in de bak werken aan vertrouwen. Reed vaak 3 keer in de bak en dan 1 keer naar buiten..

Weetje ik kan er wel iets zwaarders in hangen maar dat lost t probleem niet op. Het is syntoom bestrijding.. Ik wil die kern aanpakken, waar komt t vandaan? Wat kan ik er aan doen om t te voorkomen.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:34

Ik herken dat overprikkeld raken wel bij mijn paard. Hij had dat de eerste jaren heel erg met buitenrijden en nu nog wel eens als ik met hem aan de hand loop. Wat bij hem heel erg heeft geholpen is simpelweg door het heel vaak te doen.

Ik ging elke dag met hem naar buiten om het weg te krijgen, samen met een ander paard en alleen. Nu is hij zo verkeersmak dat hij het echt niet meer zo snel op een lopen zet, tenzij andere paarden er vandoor gaan.. Maar dat is gewoon kuddegedrag.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:37

Serieus, voer en stalmanagement aan gaan passen, medisch nakijken of zelfs je trainingswijze na 1 incident?

Eerst maar eens zien of het gedrag zich herhaalt. Ga aan de slag, observeer en zie of er iets opvalt.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:43

Kelly_ann schreef:
Serieus, voer en stalmanagement aan gaan passen, medisch nakijken of zelfs je trainingswijze na 1 incident.


Nou, precies dat. Het paard is een keer geschrokken en reageerde redelijk heftig, dat kan een keer gebeuren. Soms heeft het niet zoveel zin om alles te over-analyseren. Gewoon weer gaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:46

_Tristan schreef:
Ik herken dat overprikkeld raken wel bij mijn paard. Hij had dat de eerste jaren heel erg met buitenrijden en nu nog wel eens als ik met hem aan de hand loop. Wat bij hem heel erg heeft geholpen is simpelweg door het heel vaak te doen.

Ik ging elke dag met hem naar buiten om het weg te krijgen, samen met een ander paard en alleen. Nu is hij zo verkeersmak dat hij het echt niet meer zo snel op een lopen zet, tenzij andere paarden er vandoor gaan.. Maar dat is gewoon kuddegedrag.


Ik wandel ook geregeld met hem door t bos. Ik sta midden in het bos namelijk. Ik ben veel met m buiten geweest voornamelijk aan de hand en stuk of 15 keer erop nu. Tot het de laatste keer mis ging..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:47

Kelly_ann schreef:
Serieus, voer en stalmanagement aan gaan passen, medisch nakijken of zelfs je trainingswijze na 1 incident?

Eerst maar eens zien of het gedrag zich herhaalt. Ga aan de slag, observeer en zie of er iets opvalt.


Hij heeft het al een keer eerder gedaan in de bak. De tweede keer met zadel erop. Daarna in de tussen periode niet meer.. tot gister.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:02

Ik denk dat het gewoon schrikken was hoor! En ik vind het knap van je dat je het positief hebt afgesloten. Paarden zijn noueenmaal stresskippen afentoe. Zeker als ze de lente in hun bol hebben en lekker hoog in energie staan van 3 dagen rust denderen ze wel eens wat meer door dan normaal.
Ik hoop dat je snel kan genieten van een rustiger buitenritje :).

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:17

Gizeppie schreef:
O dat zou goed kunnen, want bij de weg of als hij dingen aan kan zien komen kijkt hij maar gaat t niet uit de weg ofzo. Maar in t andere bos is hij ook erg braaf, daar zijn de paden wel iets ruimer hoor. Hij gaat zelfs langs landbouw verkeer. Doet tie super. Maar wat t gister was, echt heel apart. Is al een tijd geleden dat tie dat heeft gedaan.


Mijn pony wilde eerst zelfs niet op de smallere paden in het bos. Bleef gewoon staan.

Het zijn slimme ponies - ze denken graag voor zichzelf.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:29

Sintara schreef:
Ik denk dat het gewoon schrikken was hoor! En ik vind het knap van je dat je het positief hebt afgesloten. Paarden zijn noueenmaal stresskippen afentoe. Zeker als ze de lente in hun bol hebben en lekker hoog in energie staan van 3 dagen rust denderen ze wel eens wat meer door dan normaal.
Ik hoop dat je snel kan genieten van een rustiger buitenritje :).


Haha dank je! Ik hoop het ook, love buiten rijden. Maar goed moet voor ons allemaal veilig zijn. Ook de mensen die daar wandelen. Hij heeft idd drie dagen weinig gedaan. De week ervoor wel veel. Vandaag was er met grondwerken ook niks aan de hand, super braaf.. Dus begrijp er niks van..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:31

FatCat schreef:
Gizeppie schreef:
O dat zou goed kunnen, want bij de weg of als hij dingen aan kan zien komen kijkt hij maar gaat t niet uit de weg ofzo. Maar in t andere bos is hij ook erg braaf, daar zijn de paden wel iets ruimer hoor. Hij gaat zelfs langs landbouw verkeer. Doet tie super. Maar wat t gister was, echt heel apart. Is al een tijd geleden dat tie dat heeft gedaan.


Mijn pony wilde eerst zelfs niet op de smallere paden in het bos. Bleef gewoon staan.

Het zijn slimme ponies - ze denken graag voor zichzelf.


Flynn is heel slim, ook met oefeningen aan leren. Hoef het maar 1 keer te doen en hij begrijpt wat ik bedoel. Alleen Flynn is slim, maar mega sensitief. Ik kan hem op mijn ademhaling laten draven met grondwerk. Dus stel je voor ik heb iets van spanning bij mij, dan zal hij daar op altijd blijven reageren. Ik moet alleen een manier gaan zoeken, waardoor hij spanning onder het rijden af kan laten vloeien..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:46

anjali schreef:
Helaas komt het veel voor dat paarden op hol slaan.Dat zit er een beetje in!denk je wel aan jullie veiligheid?Kun je niet beter eerst in de bak aan dressuur en gehoorzaamheid werken?Je schrijft dat je veel liever buitenrijdt,dan zou ik adviseren om een straffer bit en\of hulpteugels te proberen.Al vrees ik dat sommige bokkers het daar niet mee eens kunnen zijn,maar het voorkomen van ongelukken van ruiter en paard is toch essentieel.


Hier ben ik het niet mee eens. Het komt helemaal niet vaak voor dat paarden op hol slaan. Echt op hol is blinde paniek en gaan! Dan kun je als ruiter van goede huize komen, maar heb je niet veel meer in te brengen. Hulpteugels en stevige bitten ten spijt.

Wat veel vaker voor komt is dat een paard sneller gaat als dat de ruiter wil of dat een schrikreactie wordt gevolgd door een ongecontroleerde galop. Dat wordt ook vaak 'op hol' genoemd hoewel ik het liever 'ruiter heeft situatie niet meer onder controle' zou willen noemen. Afhankelijk van waar je bent kan dat kwaad of niet (rij je toevallig op een leeg strand dan kan het niet veel kwaad, zit je echter op een fietspad naast de rijweg wordt het een ander verhaal).

Zaak is dus dat je als ruiter er voor zorgt dat je dergelijke situatie voor kunt zijn. Zoals in dit geval: logisch dat er flink geschrokken wordt als er plots en stel pony's uit de bosjes komen. Punt is dan alleen dan je in staat moet zijn om na de eerste schrikreactie weer de controle moet kunnen krijgen. Het werkt dan niet mee als het andere paard er dan ook vandoor gaat. Dan moeten beide ruiters op elkaar kunnen vertrouwen dat je samen de controle weer probeert terug te krijgen zonder dat je ongecontroleerd naar huis galoppeert.

Het 'spanning opbouwen' herken ik ook. Sommige paarden zijn een soort beker, op gegeven moment is het vol en is het klaar ook. Dan hoeft er maar een heel klein dingetje te gebeuren en je bent het paard kwijt. Het is een beetje uitzoeken wat werkt bij welk paard. Werkt het juist om een flink stuk te draven op hoger tempo (even wat negatieve energie op een veilige manier kwijt raken), werkt het juist om te stappen met een lang teugeltje? Dat is een kwestie van uitproberen. Een nieuwe route uitproberen terwijl er spanning wordt opgebouwd is dan bijvoorbeeld geen goed idee. Beter een bekende saaie route nemen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:01

Apple schreef:
anjali schreef:
Helaas komt het veel voor dat paarden op hol slaan.Dat zit er een beetje in!denk je wel aan jullie veiligheid?Kun je niet beter eerst in de bak aan dressuur en gehoorzaamheid werken?Je schrijft dat je veel liever buitenrijdt,dan zou ik adviseren om een straffer bit en\of hulpteugels te proberen.Al vrees ik dat sommige bokkers het daar niet mee eens kunnen zijn,maar het voorkomen van ongelukken van ruiter en paard is toch essentieel.


Hier ben ik het niet mee eens. Het komt helemaal niet vaak voor dat paarden op hol slaan. Echt op hol is blinde paniek en gaan! Dan kun je als ruiter van goede huize komen, maar heb je niet veel meer in te brengen. Hulpteugels en stevige bitten ten spijt.

Wat veel vaker voor komt is dat een paard sneller gaat als dat de ruiter wil of dat een schrikreactie wordt gevolgd door een ongecontroleerde galop. Dat wordt ook vaak 'op hol' genoemd hoewel ik het liever 'ruiter heeft situatie niet meer onder controle' zou willen noemen. Afhankelijk van waar je bent kan dat kwaad of niet (rij je toevallig op een leeg strand dan kan het niet veel kwaad, zit je echter op een fietspad naast de rijweg wordt het een ander verhaal).

Zaak is dus dat je als ruiter er voor zorgt dat je dergelijke situatie voor kunt zijn. Zoals in dit geval: logisch dat er flink geschrokken wordt als er plots en stel pony's uit de bosjes komen. Punt is dan alleen dan je in staat moet zijn om na de eerste schrikreactie weer de controle moet kunnen krijgen. Het werkt dan niet mee als het andere paard er dan ook vandoor gaat. Dan moeten beide ruiters op elkaar kunnen vertrouwen dat je samen de controle weer probeert terug te krijgen zonder dat je ongecontroleerd naar huis galoppeert.

Het 'spanning opbouwen' herken ik ook. Sommige paarden zijn een soort beker, op gegeven moment is het vol en is het klaar ook. Dan hoeft er maar een heel klein dingetje te gebeuren en je bent het paard kwijt. Het is een beetje uitzoeken wat werkt bij welk paard. Werkt het juist om een flink stuk te draven op hoger tempo (even wat negatieve energie op een veilige manier kwijt raken), werkt het juist om te stappen met een lang teugeltje? Dat is een kwestie van uitproberen. Een nieuwe route uitproberen terwijl er spanning wordt opgebouwd is dan bijvoorbeeld geen goed idee. Beter een bekende saaie route nemen.


Ik heb buiten een goede tempo controle als ik een galopje maak met hem. Hij kan dan mega goed schakelen. Alleen nu was ik aan het stappen. Ik was namelijk klaar met het rijden in de bak en het bos ligt daarnaast. Even voor de ontspanning. We gingen een andere route, had ze voorgesteld. Ik dacht prima.. Maar bij de badkuipen (rand van een stukje bos) draaide haar paard al een keer om en sprong die van mij opzij van een vogel. Prima dacht ik, kan gebeuren is wel eens vaker voorgekomen. Hij ging daarna er gewoon langs. Maar daar boven aan de beult kwamen die shetlanders. Ik zag zijn fases al gebeuren, maar dat ene paard draaide zich om en ging rennen en Flynn toen ook.. Nou dat was echt blinde paniek, want dan kan je m niet meer bereiken. Kan je van alles doen, maar heeft geen zin.. Met wandelen heeft hij daarna zich ook losgerukt, hij was toen nog in die paniek. Als ik 10 minuten later was gegaan, dan was het prima gegaan. Ik denk dat mijn paard de emmer had laten overlopen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:16

Gizeppie schreef:
Ik wandel ook geregeld met hem door t bos. Ik sta midden in het bos namelijk. Ik ben veel met m buiten geweest voornamelijk aan de hand en stuk of 15 keer erop nu. Tot het de laatste keer mis ging..


15 keer is niet zoveel hoor. Waar het om draait is dat je zoveel vertrouwen opbouwt dat ze ondanks de schrik jou niet buitensluiten. En dat opbouwen kost tijd, heel veel buitenritten maken, zelf proberen superrelaxed te blijven en te belonen voor rustig gedrag.
Dat die wandelaars niet aan de kant gingen is onverstandig. Maar er zijn altijd mensen die geen notie van paarden hebben.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:29

Misschien over-analyseer je de boel. Ga gewoon lekker op stap met je paard en reageer adequaat op zijn gedrag van dat moment.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:29

Floortz schreef:
Gizeppie schreef:
Ik wandel ook geregeld met hem door t bos. Ik sta midden in het bos namelijk. Ik ben veel met m buiten geweest voornamelijk aan de hand en stuk of 15 keer erop nu. Tot het de laatste keer mis ging..


15 keer is niet zoveel hoor. Waar het om draait is dat je zoveel vertrouwen opbouwt dat ze ondanks de schrik jou niet buitensluiten. En dat opbouwen kost tijd, heel veel buitenritten maken, zelf proberen superrelaxed te blijven en te belonen voor rustig gedrag.
Dat die wandelaars niet aan de kant gingen is onverstandig. Maar er zijn altijd mensen die geen notie van paarden hebben.


Klopt ons bos is heel druk, ga nu verhuizen naar een plekje waar het minder druk is met fietsers, wandelaars of kinderen. Ja ik denk dat ik te hard ben gegaan met hem.. Of te veel vertrouwen had in dat het goed zou komen, op een onbekende route.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:31

Kelly_ann schreef:
Misschien over-analyseer je de boel. Ga gewoon lekker op stap met je paard en reageer adequaat op zijn gedrag van dat moment.


Whaha, zei een vriendin ook al. Vandaag was hij met grondwerk weer heel braaf en aanhankelijk zoals altijd.. Ik ga vrijdag even een rondje door het bos, wel ernaast dit keer, omdat ik nog als een oma loop haha.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:41

Kelly_ann schreef:
Misschien over-analyseer je de boel. Ga gewoon lekker op stap met je paard en reageer adequaat op zijn gedrag van dat moment.

Mee eens. Ik denk dat iedereen die paardrijdt zoiets ooit heeft meegemaakt en het is zeker flink schrikken.

Als dit vaak gaat gebeuren denk ik dat je je moet gaan verdiepen in een eventueel dieper liggend probleem, maar na 1 keer zou ik me niet meteen zorgen maken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:46

finnens schreef:
Kelly_ann schreef:
Misschien over-analyseer je de boel. Ga gewoon lekker op stap met je paard en reageer adequaat op zijn gedrag van dat moment.

Mee eens. Ik denk dat iedereen die paardrijdt zoiets ooit heeft meegemaakt en het is zeker flink schrikken.

Als dit vaak gaat gebeuren denk ik dat je je moet gaan verdiepen in een eventueel dieper liggend probleem, maar na 1 keer zou ik me niet meteen zorgen maken.


Hij is al drie keer op hol geslagen, 2x in de bak en 1 keer buiten.. Ook bij de vorige eigenaren is dit 4 keer gebeurd. Er zit dus wel iets achter.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:59

Je zegt dat het paard dit vaker doet.Hij staat 24\7 buiten dus het komt niet van teveel op stal staan.Ik denk dat het een gewoonte van hem begint te worden,de vorige eigenaren hadden dit meteen de kop moeten indrukken toen het begon. Nu zit jij ermee.Dit mag absoluut niet. Ik heb het dus niet over een keer vreselijk schrikken zoals elk paard wel ooit doet.Maar ik bedoel,leer het hem af,want dan wordt het een veel fijner en veiliger rijpaard.Het beste is te gaan buitenrijden met een ander paard samen die heel rustig en bomproof is.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 18:43

anjali schreef:
Je zegt dat het paard dit vaker doet.Hij staat 24\7 buiten dus het komt niet van teveel op stal staan.Ik denk dat het een gewoonte van hem begint te worden,de vorige eigenaren hadden dit meteen de kop moeten indrukken toen het begon. Nu zit jij ermee.Dit mag absoluut niet. Ik heb het dus niet over een keer vreselijk schrikken zoals elk paard wel ooit doet.Maar ik bedoel,leer het hem af,want dan wordt het een veel fijner en veiliger rijpaard.Het beste is te gaan buitenrijden met een ander paard samen die heel rustig en bomproof is.


Het is idd wel aangeleerd gedrag. Hij heeft t wel een paar maanden niet laten zien hoor. Hij doet dit dus alleen wanneer hij overprikkeld is of heel erg schrikt. Ik vraag me af of je zoiets af kan leren? Ik denk dat je het eerder moet voorkomen..

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:08

@Gizepple:je kunt natuurlijk nooit alle situaties voorkomen waarvan het paard overprikkeld zou raken of kan schrikken.Of je zou steeds in een dichte bak moeten gaan rijden,maar ook daar zal wel eens iets zijn.De bedoeling is dat hij op iets engs niet reageert met op hol slaan,maar bij je blijft.Vandaar mijn tip om samen te gaan rijden met een rustig paard,daar kan hij dan steun bij vinden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 20:04

@anjali

Hij doet het in de buitenbak ook hoor. In het begin toen ik hem had is hij twee keer ervandoor gegaan. En nu 5 maanden verder heeft hij het een keer in het bos gedaan.

Ik reed vaak met andere paarden inderdaad. Ben zelfs een keer alleen op pad geweest, was niks aan de hand toen.. Super braaf! Maar gister toen was het helaas weer een keer feest..

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 22:55

Ik lees nu even je verdere input, en er komt een vraag bij mij boven borrelen: was het andere paard meer koekkoek en eerder dan de jouwe? M.a.w. heeft hij de energie van het andere onzekere paard overgenomen?
Ik heb zoiets weleens meegemaakt met mijn paard met anderen erbij en voelde eerst bij mijn paard geen stress, totdat een ander paard volkomen uit haar dak ging. Voordeel was dat ik het zag aankomen en de reactie bij mijn paard goed kon opvangen. Ik rijd niet graag met anderen die ik niet heel goed ken, juist daarom. Mijn paard is ook nogal gevoelig en ik ook.
Verder wil ik nog even zeggen, dat je het goed doet voor je paard> er blijft iets knagen, en je lijkt niet te rusten voordat je dat duidelijk hebt. Dat doe je goed!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 23:24

elbony schreef:
Ik lees nu even je verdere input, en er komt een vraag bij mij boven borrelen: was het andere paard meer koekkoek en eerder dan de jouwe? M.a.w. heeft hij de energie van het andere onzekere paard overgenomen?
Ik heb zoiets weleens meegemaakt met mijn paard met anderen erbij en voelde eerst bij mijn paard geen stress, totdat een ander paard volkomen uit haar dak ging. Voordeel was dat ik het zag aankomen en de reactie bij mijn paard goed kon opvangen. Ik rijd niet graag met anderen die ik niet heel goed ken, juist daarom. Mijn paard is ook nogal gevoelig en ik ook.
Verder wil ik nog even zeggen, dat je het goed doet voor je paard> er blijft iets knagen, en je lijkt niet te rusten voordat je dat duidelijk hebt. Dat doe je goed!


Ik maak mij heel erg druk om hem. Zelfs zo erg dat Mn studie er onder lijdt.. het zit continue in Mn hoofd sinds deze gebeurtenis.

Ik begrijp er geen barst van. De afgelopen twee weken ging het echt goed! We zijn lekker aan de slag geweest, stapjes gemaakt. Maar heb ik dan iets over het hoofd gezien? Heb ik zijn spanning niet optijd opgemerkt? Is het aangeleerd gedrag? Of was dit echt schrikken? (November 2x in een keer rijden er vandoor gegaan zoals vandaag alleen dan in de bak en gister in april 1x in het half jaar dat ik m heb).

Ik ben idd wel eens eerder met iemand het bos in geweest waarvan het paard continue aan het drammen was. Flynn werd daar heel narrig van. Het paard waar ik gister mee reed doet eigenlijk nooit wat, top braaf. Maar gister sprong Flynn opzij voor een vogel. Dat andere paard gaf daar als reactie op dat tie zich om moest draaien. Flynn bouwde meer spanning op en toen die Shetlanders die beult op kwamen toen ging het mis. Als het andere paard niet mee was gerend met mijn paard had ik m af kunnen remmen. Andere paard rende als eerst weg namelijk en mijn paard ging m voorbij. Flynn schrok wel hoor en stond echt op t punt te ontploffen, dribbel fase noem ik dat. Ik liep namelijk voorop. Maar als het andere paard niet had omgedraaid was t niet gebeurd denk ik of minder ver doorgeslagen zeg maar. Want ik viel eraf en haar paard schrok omdat ik er af viel. Wel in de laatste bocht voor stal, beetje jammer. Kijk ik vind dat je nooit andere mensen of paarden de schuld moet geven. Mijn paard ging als eerste natuurlijk. En als hij niet zoveel spanning had opgebouwd was hij vast niet gegaan. Het was echt doodsangst.. Hij doet dit niet zomaar zeg maar.. maar waar ligt mijn fout dan? Wat heb ik dan niet goed gedaan dat hij dit gedrag na 5 maand opnieuw laat zien?