Jaarling met achterbeen achter de massa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Jaarling met achterbeen achter de massa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 13:09

Geen idee of ik het topic nu open in de juiste categorie, anders mag hij graag verplaatst worden.

Ik heb op het moment een jaarling op het oog (van de buurvrouw) als weidemaatje voor mijn rijpaard. Een leuke merrie die waarschijnlijk zal uitgroeien tot een E-pony. Het is een kruising met een haflinger mama.

De jaarling merrie laat als ze draaft een ruime pas zien met een meer stuwend achterbeen (heeft uiteraard iets hoog jaarling-kruis wat niet mee werkt) en/dus plaatst haar achterbenen wat achter de massa. Ik weet dat haar vader dit ook doet. Na enig speur werk kan ik alleen informatie vinden over dit probleem 'onder het zadel' en als rijtechnisch probleem, waarbij de interventie vd ruiter vaak als oorzaak wordt aangewezen, met alle negatieve gevolgen van dien.

Nu vraag ik mij af of een (jong) paard dat van nature zijn achterbenen achter de massa plaatst later altijd problemen met zijn lichaam krijgt wanneer er gereden/gemend gaat worden? Of is dit met een nette en gerichte manier van opleiden en trainen wel te verbeteren?

Het doel is absoluut niet om deze pony uiteindelijk voor de hogere sport op te leiden. Maar ik vraag mij af of recreatief buiten rijden en dressuur/springen op basis niveau (B/L) ook al voor problemen gaat zorgen?

Ik heb haar helaas niet bewust bestudeerd toen zij nog een veulen was. Dus ik weet niet precies hoe ze toen bewoog.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jaarling met achterbeen achter de massa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:48

Ik vermoed dat dit dier zo gebouwd is, met een stuwend achterbeen en dat hebben wel meer paarden van nature.

Dit hoeft absoluut geen probleem te zijn/ worden, je zal zo'n dier alleen moeten leren hoe ze goed het lijf gebruiken als ze gereden worden. Dus hem leren te dragen ipv stuwen.

Als het niet gecorrigeerd word en het paard stuwt dan krijg je een grotere belasting op de voorbenen en kun je daar problemen mee krijgen op latere leeftijd.

Dus ik zou zeggen, geen probleem mits je er juist een goede basis inlegt en onderhoud.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Jaarling met achterbeen achter de massa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:18

Tuigers (en Gelderse) hebben ook een stuwend achterbeen en daardoor juist geschikt om mee te mennen.
Ook Friezen hebben van nature een stuwend achterbeen en lopen zowel voor de kar als onder het zadel.

Het kost wel wat meer inspanning om van een stuwend achterbeen een dragend achterbeen te maken onder het zadel, maar zeker niet onoverkoombaar; zie de vele Friezen en Gelderse die (niet onverdienstelijk) in de dressuursport lopen.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Jaarling met achterbeen achter de massa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:35

Mijn tuigpaard heeft ook meer een stuwend, dan een dragend achterbeen.
Onder het zadel zie je hem steeds meer dragend worden.
Hij is nu 8 en tot op heden geen enkel probleem.

Een leuk paard zou ik er zeker niet voor laten staan.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:38

Kan een fase zijn die door de groei komt.
Helemaal mooi is het natuurlijk niet, maar als het met beide achterbenen in gelijke mate gaat, ach, dan valt het wel wat mee voor je gebruikswensen. Met tzt netjes trainen kan het nog een heel stuk verbeteren ook. Op dit moment mag de prijs er wel naar zijn, dit kan geen dure zijn.
Blijft er 1 been meer achter dan het andere, dan zou ik er nog eens over nadenken, want dat is gewoon niet goed.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Jaarling met achterbeen achter de massa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 12:29

Bedankt voor jullie reacties! Tzt wil ik haar idd onder goede begeleiding opleiden. En een fijn te rijden recreatie paardje aan hebben.
Ze loopt verder regelmatig met mooie vloeiende ruime beweging. Haar vader ook. Dus dan heb ik er nu wel vertrouwen in. Nogmaala bedankt!