Hallo allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. wij hebben voor onze 9jarige dochter een rijpony gekocht. Vandaag ging ze er voor het eerst sinds we hem hebben erop rijden. Vanaf het moment dat ze gaat galopperen begint de pony te bokken. Dit maakt mijn dochter heel onzeker. In januari hadden we ook een pony gekocht en daar ging het ook mis mee.
heeft iemand tips/raad? Doordat de pony zo een lief karakter heeft verder willen we hem echt de tijd geven om te wennen.
De pony is mager en ondervoed geweest, maar dan lijkt het me eerder dat hij er geen kracht voor zou hebben? Bij het testen van de pony deed hij dit niet.
Piuni
Geplaatst: 07-04-18 16:50
Ik denk dat je dan beter even wat vaker kan gaan rijden zodat je weet of hij dit vaker doet of dit gewoon eenmalig was omdat hij bijvoorbeeld moet wennen aan een andere ruiter. Mocht hij dit vaker doen dan kan dat of door de ruiter zelf komen omdat ze onbewust een verkeerde hulp geeft of dat de pony lichamelijk iets heeft of inderdaad iets aan het zadel mis is.
Kinke
Geplaatst: 07-04-18 16:50
maar dat is geen antwoord op de vraag. Er kan van alles aan de hand zijn.
Is hij niet gewoon fris? Andere stal, paar dagen stil staan. Ik zou adviseren er les mee te nemen of in het begin eventueel een meer ervaren ruitertje erop te zetten zodat het gekke eraf is.
Ragdollcat
Geplaatst: 07-04-18 17:32
Ja, pony's he, slimme energievolle donders.
Het is geen speelgoed waarmee je zomaar van alles kan gaan doen.
Verder ben ik het eens met Charaz en Kinke hierboven.
En geef het ook vooral de tijd om elkaar te leren kennen en let vooral ook op teveel krachtvoer.
Maar ook vooral........is er echt niets met het dier aan de hand? van wat het was overkomen en de gezondheid in lijf? Ik las dat ie mager was en ondervoed...........klinkt al niet te best van waar die vandaan kwam.
Valt me nog best mee dat het enkel in galop bokt, het kan veel erger.
Wintec past helaas niet op alle pony’s/paarden, hoeveel mensen dat ook zeggen/geloven. Laat een zadelmaker komen met verstand van zaken. Die kan controleren of het zadel past. Kunnen nare problemen van ontstaan. Aan de longe bokt pony niet? Probeer dat eens eerst zonder daarna met het zadel, als ze bokt zodra het zadel erop ligt, is dat waarschijnlijk het probleem. Uiteraard er vanuit gaande dat de pony goedgekeurd is en er geen rugproblemen zijn geconstateerd, en dat de pony voldoende zijn frissigheid kwijt kan door buiten te komen met andere paarden/pony’s in een paddock cq weide.
Calixae
Geplaatst: 07-04-18 17:55
Kan inderdaad van alles zijn. Niet passend zadel, pijn, onzekere ruiter, enthousiasme...
Denk dat het inderdaad verstandig is een zadelmaker te laten komen. Verder is een dierenarts check ook aan te raden. Op die manier kun je dingen hopelijk uitsluiten. Het zou zonde zijn als je dochter het vertrouwen in de pony verliest.
Ik hen als kind 12 jaar paardgereden maar ben er nu weer even uit. Ik zie mezelf wel als een ervaren persoon, maar dat betekent niet dat ik niet om hulp mag vragen.
Ik heb de zadelmaker gebeld, die komt vanavond langs! Hopelijk krijgen we te horen welk zadel of welke boom het beste op de pony past. De pony bokte trouwens ook aan de longe.
Tja er kunnen zoveel oorzaken zijn. Dat is lastig te beoordelen. Je kunt onder andere denken aan - zadel - pijn - nog niet gewend (hoe lang hebben jullie hem al?) - te veel energie door andere manier van stallen en voeren
Dat is inderdaad soms best een lastig iets, mijn paard doet dat ook al zijn hele leven, niet elke keer bij het aan springen omdat ik er op let maar als je hem de kans zou geven dan tjoept hij even zijn kont omhoog. Bij hem is het toch een soort van enthousiasme. Als ik van te voren longeer dan doet hij het niet, terwijl hij dag en nacht buiten staat, twee mini hengstjes waar hij de hele dag mee ravot en inmiddels 20 jaar oud is.
Maris
Geplaatst: 11-04-18 12:52
Heeft de pony een rechte rug ? Want wintec zadels zijn daarvoor gemaakt, niet voor pony's paarden met een (wat ) hollere rug, dan brugt het zadel.
is het toevallig een merrie? een van mijn vorige paarden deed dat precies zo toen ik d'r net had.. ze was alleen knalhengstig, moest nog heel erg wennen aan nieuwe stal en kudde, en zadel was eigenlijk net niet helemaal lekker voor haar. ik heb haar toen even wat tijd gegeven, een week of 2-3, alleen aan de hand gewerkt vanuit rust, en daarna pas weer opgestapt. toen ging het wel goed. het kan echt komen doordat de pony moet wennen aan alles nieuw en het eigenlijk gewoon 'teveel' voor 'm is om te gaan rijden. dit wil overigens niet zeggen dat íe dat altijd op vreemd terrein gaat doen, dat deed mijn merrie op wedstrijd nl. ook niet. het was echt even de omschakeling naar een nieuw huis / andere baas.
Mijn paard deed dit aan het begin ook heel erg. Alles laten testen, Maar alles was goed. Uiteindelijk was het gewoon uittesten, kijken hoe ver ze kon gaan. Dit heeft eventjes geduurd. Ook vond ze het spannend met iemand op haar rug, ondanks dat ze al wat ouder was. Dit is helemaal goed gekomen met de juiste hulp (Aan het begin longeerde ik haar voor het rijden, Dit is nu allang niet meer nodig).
Ik denk dat het echt pijn bij hem is geweest. We hebben een wonde gevonden op zijn schoft. De zadelmaker is langs geweest en heeft het zadel op maat gemaakt. Er is wol bijgevuld en er zit nu een andere boom in. Helaas heb ik wel de indruk dat de pony het zadel nu associeert met pijn want hij werd er niet vrolijk van toen we het zadel op hem legden. In ieder geval bedankt voor al jullie tips en adviezen!