Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
175 (19%)
4 jaar
419 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 913


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:21

Het ligt aan het paard, en degene die erop rijdt.

Ik zie soms 4 jarigen die zo'n kleuter-paardjes zijn dat ik denk dat die nog niet aan het grotere werk toe zijn. Wacht tot dat specifieke paard er klaar voor is, ongeacht de leeftijd.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:24

Wat is inrijden?

Mijn ruin is met 3 jaar ingereden. 3 jaar en 2 maanden om precies te zijn. Hij is altijd veel in de hand geweest. Ging gemiddeld 1 x per week een stukje met hem wandelen vanaf dat hij veulen was. In begin kleine stukjes van een paar minuten samen met een ander paard en dat langzaam uitgebouwd.
Met 3 jaar en 2 maanden begonnen met wat longeren, zadeltje op. Hij was zo braaf dat ik er ook eens op ben gaan hangen en uiteindelijk zat ik erop. Heb er een keer of 10 verdeeld over 2 maanden opgezeten, max 20 min per keer.
Daarna heeft hij de hele winter weer vrij gehad en hebben we hem in het voorjaar weer langzaam opgepakt met grondwerk en erop. Soms zat ik er een maand niet op, en soms ook wekelijks.
Uiteindelijk was de bedoeling om hem in het voorjaar dat hij 5 werd weer op te pakken maar toen liep hij een peesblessure op met een val in de wei. Heeft een jaar rust gehad ( 24/7 in de wei ) en is met 6 jaar opgepakt met rijden 3 x in de week.

Heeft het geholpen? Geen idee hij heeft best een dominant karakter en bij elke puberfase was dat in het werk ook te merken. Maar heb nu een ruin die heel stabiel is in zijn werken, super braaf buiten is omdat hij het meeste wel gezien heeft en anders vertrouwen genoeg heeft dat de ruiter kan bepalen of het goed is of niet.

Heeft hij er lichamelijke onder geleden? Dat denk ik niet. Een paard die dan pas met 4 wordt ingereden maar meteen blijvend 3/4 x per week een half uur of langer wordt gereden kost lichamelijk meer denk ik.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:26

Klopt hoor fransje.. Ik denk dat je daar in algemene zin wel gelijk in hebt ja.. plus dat stamboeken 1 januari als datum hebben als t om de leeftijd gaat.. zij kijken alleen naar t geboortejaar.. dus n laat veulen kan met 4 a 5 maanden al als jaarling gezien worden

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:29

Naar mijn mening moet je altijd voorop stellen dat geen enkel paard hetzelfde is en zowel de lichamelijke staat als de geestelijke staat van het betreffende dier er toe doet. Daar zal iedereen het vast wel mee eens zijn.
Het ene paard is het andere niet en de een zal stapjes sneller accepteren en relativeren dan de andere. Het fijnst is natuurlijk als signalen herkend worden en er geluisterd wordt naar het tempo van het paard. Maar dat werkt gewoonweg vaak niet zo. Uiteindelijk meestal om geld, daar komt het vaak toch op uit :).

Hier een 3 jarige merrie die er ook nog echt jong uit ziet. Niet zo 'af' als genoeg andere 3 jarige. Nu sinds 1 maand bezig met de voorbereidingen voor het ruitermak maken. Eind deze maand / begin volgende maand zal ze waarschijnlijk ruitermak gemaakt worden. Hier voor breng ik haar weg naar een professionele ruitermak maker. Waarschijnlijk blijft ze daar +/- 1 maand en zal ze daarna terug komen en 1 a 2 x p.w. gereden/gelongeerd worden. Dit zal afgebouwd worden naar af en toe iets te doen afhankelijk ook van hoe ze groeit. Misschien krijgt ze nog wel maanden volledig vrij. Volgend jaar zal ze pas echt opgepakt gaan worden.
Voor mijn gevoel ga ik zo een goede weg op en gaande weg kan er best wat veranderen, dat zien we wel.
Overigens is mijn bepaling om haar nu al ruitermak te maken ook omdat ik al wat wil zien van wat voor een paard ze onder het zadel zal zijn. Vanuit daar kan ik wat plannen maken over welke richting met haar op te gaan. Zelf rijden, en amazone/ruiter zoeken, IBOP laten lopen? Of weer verkopen?
Natuurlijk kan je daar lang niet alles van zien maar toch is het fijn om al een indicatie te hebben :).

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:40

Ik denk niet dat ik ooit zelf een paard zadelmak ga (of kan) maken aangezien ik daar 0 verstand van heb. Ik zou rustig beginnen en met een jaar of 3 er eens een zadel opleggen, hoofdstel aandoen etc. Op het gemak tot het paard dit 100% gewoon is. En dan het longeren, grondwerken etc oppakken. En dan als dat allemaal goed bevestigd is er rustig eens op gaan hangen. Niet zadel erop gooien en erop klimmen!

Avalanche

Berichten: 16054
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 19:45

Licor schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja, of je voedt ze gewoon netjes op aan de hand en gaat dan met 4,5 eens rustig aan het werk. Op het gemak. Jij doet nu net alsof er maar 2 mogelijkheden zijn, dat helemaal niet zo.

Esther: ja raar is dat idd :') die paarden kunnen ook niet in de kudde, kunnen niet buiten zonder beenbescherming enz.


Nee natuurlijk zijn er meer mogelijkheden.. maar op tijd beginnen heeft in mijn ogen juist ook voordelen.. oa dat door de belasting het gestel juist sterker wordt.. maar uiteraard moet je je paard ook niet overvragen mentaal gezien.. maar dat kan alleen de eigenaar inschatten in mijn ogen..

Maar mensen vielen behoorlijk over die 3/4 maanden in dat topic dus vandaar dat ik dat wat jij nu quote aanhaalde

Ah, ik snap wat je bedoelt :)

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:02

Persoonlijk zou ik ook wachten tot het paardje 4/5 jaar is. Maar op 3 jarige leeftijd echt wel beginnen met aan het tuig wennen, grondwerk, beetje longeren etc.

Jackie25
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:04

Ik denk dat het ook een beetje licht aan het paard zelf. Ik heb zelf een Tinker (al vanaf dat hij geboren is). Ik ben met 2 jaar langzaam met hem gaan wandelen buiten/ borstelen etc. Bij hem moest ik gewoon langzaam beginnen met "manieren" aanleren want hij werd te dominant. We zijn dan ook met 2,5 begonnen met grondwerk. Vooral recht uit, max 3x in de week met een tijd van 15-20 minuutjes inclusief wandelen buiten. Nooit langer! Ik merk aan hem zelf dat hij het leuk vind om iets te doen en hij vraagt naar meer. Hij is momenteel 3 en zijn langzaam begonnen met zadeltje opleggen etc. Mijn lesgever heeft er 3 minuutjes op gestapt. We willen verder werken zodat ik in de zomer 1x in de week 15 minuutjes met hem naar buiten kan.

Zoals iedereen weet is een paard niet gebouwd om iemand op zijn rug te dragen, ongeacht de leeftijd. Natuurlijk weet iedereen dat pas na 5 jaar de wervels vergroeid zijn. Samen in overleg met de DA zijn we eruit gekomen dat het geen enkel probleem is als je 15 minuutjes een buitenritje maakt en de rest van de week rust heeft. Het is zelfs goed. Zo kunnen de wervels zich nog aanpassen aan het gewicht wat erop komt.

Het is natuurlijk ook de manier hoe er "ingereden" wordt. Ik ken mensen die het paard inrijden met 3 en dan 4-5 keer in de week dat paard intensief rijden. Ja, dan is het paard inderdaad tegen 10 jaar afgeschreven (even grof door de bocht gezegd). Ik denk zelf als je met verstand denkt en goed naar de signalen van het paard luistert dat het echt geen probleem is als je wel eens op een 3jarige gaat zitten.

Je moet er wel een aan denken dat het paard een aangemeten zadel heeft etc. Want vele die inrijden pakken een zadeltje en laten pas aanmeten nadat het volgroeid is. Maar dan heb je al meer kapot gemaakt, dan lief is..

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:05

Bij mijn jonkie heb ik vanaf 1 jaar gewandeld en laten wennen aan gekke dingen, met 3,5 een zadel erop en er op zitten. Tot ze 4 was maximaal een kwartier erop en daarna uitbreiden naar stapritjes van een half uur. Nu is ze 4,5 en loopt ze een uur in stap aan een lange teugel door de straten hier.

Ik denk dat het vooral de opbouw is die belangrijk is, ik zie veel mensen binnen een paar weken een uur rijden met een 3 jarige in alle gangen in de bak en ik kan me niet voorstellen dat dat geen kwaad kan eigenlijk :o

Jackie25
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-04-15

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:06

@azmay Precies daar geef ik je volledig gelijk in!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:46

Ja, i.m.o is onder de drie jaar gewoon.not done. Paarden kunnen dat gewoon nog niet goed aan op dat moment. Die Fries die ik rijd is afgelopen zomer zadelmak gemaakt toen was hij net vier geworden. letterlijk in de zin van zadel er op en je kon er op zitten zonder dat hij iets deed... Heeft daarna tot oktober weer stil gestaan en toen heb ik 'm opgepakt.

Hij was ook gewoon echt enorm puppy nog en graat en graatmager (we hebben geen idee waarom) . En begint nu pas een beetje bespiering te krijgen en een iniemienie beetje vet op z'n ribben te krijgen nu we hem helemaal volstoppen met eten en ondersteunende supplementen.

Met drie jaar beleren was voor deze knaap gewoon veel en veel te vroeg geweest. En zo zijn er een hele berg paarden die er eigenlijk gewoon totaal nog niet aan toe zijn maar waarbij het toch gebeurd. En ja ik ben het er oook totaal niet mee eens dat het paard wat als voorbeeld genoemd werd al zo vroeg bereden werd. Maar uiteindelijk is het haar eigen keuze.

This alleen zo jammer dat 3 jaar nog steeds de norm is om te bekeren. Terwijl vier jaar gewoon zoveel prettiger is voor die paarden.

QuintusLover

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:51

Toen ik 13 was reed ik een +- 4 jarige new forest pony in. Nu ik foto's terug kijk zie ik pas hoe fout ik bezig was. De pony was er echt nog niet klaar voor qua bouw en als ik kijk wat voor zadel erop lag... om te janken... een passend zadel is zo belangrijk.ik denk nog belangrijker dan of hij 3/4 of 5 jaar is. Kan de tijd helaas niet terugdraaien.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:52

Die van mij is vorige week drie geworden en ik ben er gisteren voor het eerst op gaan zitten. Vijf minuten gestapt. Heb hem het afgelopen half jaar een keer of zes gelongeerd en dat was het. Plan is nu zadelmak maken en dan van de zomer eens in de zoveel tijd een bosrit. Ben nooit een fanatieke ruiter geweest dus veel zal hij nooit hoeven doen.

Ik vind 2 te vroeg. Drie is ook vroeg, maar het hangt ook van het paard af. De een is nog heel puppy en de ander niet. Natuurlijk is het het best om tot 6 te wachten, maar ik heb geen zin om er nog drie jaar naar te kijken, helaas. En van een keer in de week of twee weken een bosrit zal hij niet slechter worden.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:09

Ik heb mijn nu 4 jarigen vorig jaar juni zadelmak gemaakt.Heb ze ongeveer een maand wat gelongeerd en de ene had ik ook al als handpaard meegenomen.

Ik weeg zelf nog geen 60 kg, denk dat dat ook belangrijk is.Zelf vind ik longeren redelijk belastend dus dat doe ik liever niet teveel.
Ik rij ze dan 3x per week zo'n 20 min.Nu inmiddels een half uurtje maar nog steeds maar 20 min.
Ik denk dat het juist fijn is om ze goed uit te laten harden dmv wat belasting.
Ze lopen gewoon netjes over de rug zonder geforceerd te worden.Door het werk aan de dubbele longe hebben ze netjes leren nageven.
Regelmatig eens een weekje vrij en inmiddels maken ze ook af en toe een buitenritje.

Ik denk dat het veel te maken heeft met de manier waarop je traint en vooral niet in de verleiding komen teveel te doen.
Ik schakel nog niet, rij weinig voltes en veel rechtuit.
Gewoon botten en pezen uitharden.Altijd al begonnen met 3 jarigen en nooit 1 met een kapotte rug gehad en zelf nog nooit 1 met een peesblessure.
Tussen de trainingen tijd geven om te herstellen, dat is belangrijk en luisteren naar je paard.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:38

Denk ook dat opbouw belangrijk is en de frequentie. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan het ruitergewicht en de arbeid. Dat aanpassen gebeurt pas bij het trainen.

Kan mij voorstellen dat het makkelijker is ,qua zelfbeheersing, als je meerdere paarden hebt om te rijdem. Als een jonkie je enige paard is, en je ook relatief veel tijd hebt, is het denk ik moeilijker om kortere en minder frequente sessies te doen. Als je focus vooral op rijden ligt natuurlijk.

Ik heb nu een driejarige die ik er zelf nog niet klaar voor vind. Niet mentaal en zeker niet fysiek. Had mij toch al voorgenomen te wachten tot het vierde jaar voor ik er op ga. Momenteel ben ik met haar aan het wandelen en haar bomproof aan het maken ( zie [ITP] Joya, 3 jaar en in opleiding tot... ) . Als het mee zit wil ik dit uitbreiden met fietsen en mee als handpaard.
Na de zomer wil ik rustig met lange teugelen , werk aan de hand en wat longeerwerk haar voorbereiden op het rijden.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:48

Ik denk dat je sowieso moet beginnen door te kijken naar het paard. Wat is de spierontwikkeling en spiermassa. De concentratie ennhet vertrouwen in de mens.

Ik geloof zeker dat je vanaf jongs af aan het paard in de hand moet nemen, manieren moet leren maar dat je voor een jaar of 2 niet moet gaan cirkelen/longeren. Dan denk ik eerder aan kroelen, vertrouwen, respect. Vanaf een jaar of drie wat gaan cirkelen, spieren trainen, balkjes stappen en evenwicht trainen. Als dat goed gaat en er is voldoende spiermassa om een zadel en eventueel mens mee te sjouwen kan je imo pas écht nadenken over inrijden.

Drie jaar is veel te jong, dat zijn echt nog kleutertjes :n

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:51

fransje23 schreef:
Denk ook dat opbouw belangrijk is en de frequentie. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan het ruitergewicht en de arbeid. Dat aanpassen gebeurt pas bij het trainen.

Kan mij voorstellen dat het makkelijker is ,qua zelfbeheersing, als je meerdere paarden hebt om te rijdem. Als een jonkie je enige paard is, en je ook relatief veel tijd hebt, is het denk ik moeilijker om kortere en minder frequente sessies te doen. Als je focus vooral op rijden ligt natuurlijk.

Ik heb nu een driejarige die ik er zelf nog niet klaar voor vind. Niet mentaal en zeker niet fysiek. Had mij toch al voorgenomen te wachten tot het vierde jaar voor ik er op ga. Momenteel ben ik met haar aan het wandelen en haar bomproof aan het maken ( zie [ITP] Joya, 3 jaar en in opleiding tot... ) . Als het mee zit wil ik dit uitbreiden met fietsen en mee als handpaard.
Na de zomer wil ik rustig met lange teugelen , werk aan de hand en wat longeerwerk haar voorbereiden op het rijden.


Ik geef je gelijk en daarom moet je je gezonde verstand blijven gebruiken. Joy krijgt nu twee keer per week een "training" van 15 min. max. Ik zet nog net de timer niet, maar als ze allebei de kanten op een rondje of 5 heeft gemaakt en daarbij doet wat ik vraag, is het goed. Daarna desensibiliseer ik nog een minuut of 10.

Alles gaat lekker op een speelse manier. En ik denk dat je zo best op tijd kan beginnen.




Hieronder het grondwerken. Tussen filmpje 1 en 2 zit een week. Ik zie duidelijk wat meer ontspanning. Moet er wel bij zeggen dat de wegstuur hans nu de camera hand is en Joy me daarom niet begreep :')





Zo zet ik de training door tot ik er uiteindelijk op kan. Speels en met oog voor Joy en welk tempo ze aangeeft.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:55

Persoonlijk zou ik ook wachten tot ruim 3 jaar of 4 jaar. Veel paarden kunnen tot ergens in de 20 nog wel werk onder het zadel aan. Dat wil zeggen dat als je met een 4 jaar begint je nog zo'n 20 jaar kan genieten. Jammer dat mensen een paard die eerste 3 tot 4 jaar de vrijheid niet gunnen. De enige reden dat paarden voor hun 4 jaar geleerd worden is omdat mensen het geduld niet hebben. Als het zou kunnen zouden de meeste het liefst met 2 jaar al aan de slag gaan en er zijn er bij die dat ook volop doen.
Heb ook wel het idee dat mensen die vroeg beginnen ook moeilijk maat weten te houden omdat het zo goed gaat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:00

Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik ook wachten tot ruim 3 jaar of 4 jaar. Veel paarden kunnen tot ergens in de 20 nog wel werk onder het zadel aan. Dat wil zeggen dat als je met een 4 jaar begint je nog zo'n 20 jaar kan genieten. Jammer dat mensen een paard die eerste 3 tot 4 jaar de vrijheid niet gunnen. De enige reden dat paarden voor hun 4 jaar geleerd worden is omdat mensen het geduld niet hebben. Als het zou kunnen zouden de meeste het liefst met 2 jaar al aan de slag gaan en er zijn er bij die dat ook volop doen.


Maar... vrijheid? Eerlijk... Joy weegt nu zeker 460 kilo en ik ben heel blij dat ze zo fijn meeloopt aan de hand, braaf is bij de smid en gewoon naar me luistert als ik wil dat ze opzij/achteruit gaat. Ik betrek dit nu even op mijn situatie, omdat ik niet over anderen kan oordelen. Joy is inmiddels al 2 keer naar de kliniek geweest, geopereerd en de hele charade erna. Dan ben ik heel blij dat ze tijdens alle onderzoeken niet de boel kort en klein slaat en gewoon lekker de trailer opgaat zonder stress.

Dus tot 3 in de opfok en dan als een groene puber nog alles moeten leren... mij niet gezien. Dat heeft niets met vrijheid te maken...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:03

Ik ben ook absoluut geen fan van vroeg beleren. Echter ben ik ook wel eens begonnen met opvoeden en dingen doen voor een paard 3 was. Dit was er eentje die ik zo uit het land had gekocht en was nooit wat mee gedaan. Dat paard moest echt van ver komen zeg maar. Dus op tijd gestart maar niet meteen erop. Ze had al meer dan genoeg aan de doodnormale dingen en opvoeding. Echt beleren pas een jaar later gedaan.

Op dit moment heb ik Nina bij haar beleerster staan. Zij was met 3 echt nog een baby. Ik heb haar toen eerst naar de hengst gehad en veulen gefokt. Daarvan heeft ze al heel veel geleerd en is ze veel volwassener geworden. Het plan was altijd al om dan na het afspenen van het veulen haar te beleren. Nina wordt 2 mei 5 jaar al zou je dat nog steeds niet zeggen. Ziet er nog altijd jonger uit. Ik vind het wel een voordeel dat je gewoon lekker door kan gaan op deze leeftijd. Met 3 jaar kun je imo toch nog niks doen.

Met Auri doe ik hetzelfde. Zij verwacht in juni een veulen en wordt dan volgend jaar beleerd. :j

Toen ik Rose thuis kreeg uit Frankrijk was ze 4.5, maar zelfs met haar een half jaar gewacht. En maar goed ook, ze is in die tijd nog 5cm gegroeid! Niet alleen in de hoogte maar ook qua vetjes had ze niks bij te zetten en is nog lekker uitgezwaard in dat half jaar op de wei. Toen kon ze het beleren ook super makkelijk aan. En nu heeft ze alweer een jaar pauze gehad ivm veulen en baasje was niet kon rijden door ziekte. Binnenkort eindelijk weer rijden :D :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:10

Gimme_Spurs schreef:
Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik ook wachten tot ruim 3 jaar of 4 jaar. Veel paarden kunnen tot ergens in de 20 nog wel werk onder het zadel aan. Dat wil zeggen dat als je met een 4 jaar begint je nog zo'n 20 jaar kan genieten. Jammer dat mensen een paard die eerste 3 tot 4 jaar de vrijheid niet gunnen. De enige reden dat paarden voor hun 4 jaar geleerd worden is omdat mensen het geduld niet hebben. Als het zou kunnen zouden de meeste het liefst met 2 jaar al aan de slag gaan en er zijn er bij die dat ook volop doen.


Maar... vrijheid? Eerlijk... Joy weegt nu zeker 460 kilo en ik ben heel blij dat ze zo fijn meeloopt aan de hand, braaf is bij de smid en gewoon naar me luistert als ik wil dat ze opzij/achteruit gaat. Ik betrek dit nu even op mijn situatie, omdat ik niet over anderen kan oordelen. Joy is inmiddels al 2 keer naar de kliniek geweest, geopereerd en de hele charade erna. Dan ben ik heel blij dat ze tijdens alle onderzoeken niet de boel kort en klein slaat en gewoon lekker de trailer opgaat zonder stress.

Dus tot 3 in de opfok en dan als een groene puber nog alles moeten leren... mij niet gezien. Dat heeft niets met vrijheid te maken...


Het wil niet zeggen dat je er 3 of 4 jaar lang niet naar moet omkijken maar meer als hoeven op tillen en aan de hand meelopen is naar mijn idee niet nodig. Waarom zou een paard al moeten grondwerken vanaf een jaar of 2? Paard kan dat prima leren als die een jaar of 3 is.
Mijne heeft ook nooit in de opfok gestaan maar echt veel in handen is ze ook niet geweest. Ieder paard is anders. Sommige pakken het snel op andere niet maar daarom hoef je nog niet vroeg te beginnen.

Tja en voor die ene die als uitzondering eens naar de kliniek moet lijkt het mij niet nodig om met alle paarden maar vroeg te beginnen. Geloof dat er maar een kleine percentage is dat op jonge leeftijd naar de kliniek moet en ook dan hebben ze daar oplossingen voor.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:16

Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:20

Ik heb mijn pony gekocht toen bijna twee was. De eerste tijd enkel laten wennen aan halster en poetsen, voetjes optillen en dat soort dingen.
Ik vond haar lange tijd nog heel jong ogen dus ben pas begonnen met longeren dat ze rond de vier was.
Wel vaker al aan de hand meegenomen het bos in. Lekker wandelen en intussen opvoeden aan het halster.
Dat ze zes was mee achter de aanspanning van mijn zus het bos in. Lekker rechtdoor stappen en draven. En ook met zes voor het eerst een ruiter erop.
Met 6 wennen aan het tuig en een bandje slepen en met 7 voor het eerst voor de wagen gezet.
Ze heeft heus wel eens een stapje verkeerd gezet maar zodra ze serieus voor de wagen beleerd werd ging dit gelijk als een zonnetje.
Zou het zo weer zo aanpakken maar denk dat het ook heel erg paard afhankelijk is!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:21

Daarom zei ik dat ik het alleen op mijn situatie kan betrekken :) .

Je hebt grondwerken en grondwerken natuurlijk. Maar ik vind dat het ontnemen van vrijheid een beetje te kort door de bocht gesteld is. Maar ook dit is voor ieder paard weer anders. Ik "train" Joy twee keer per week een kwartiertje. Om lekker met haar bezig te zijn en een band op te bouwen. Grondwerk is daarvan misschien 20%. Is dit fysiek heel slecht dan? En mentaal? Ik zie niet dat het karakter van Joy negatief verandert is. En dan kan dat natuurlijk nog op latere leeftijd komen kan je dan zeggen. Daar heb ik geen antwoord op, ik kan niet in een glazen bol kijken.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:29

Jester_ schreef:
Captain schreef:
Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.


Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten

En dit, dit is de gevaarlijke mentaliteit in Nederland.
Paard waar ik momenteel mee bezig ben was 1,5 toen ik er mee begon. Beest was levensgevaarlijk. Verschrikkelijk verwend door de kudde én de mensen (ontwetendheid). Paard rende zo op je af alsof ze je niet zag, trapte behoorlijk van zich af, rukte zich los, steigerde constant etc. Dus ja, toen ben ik natuurlijk wel begonnen met grondwerk. Liefste doe ik dat al zo jong mogelijk, nog wel veel jonger dan 1,5. Dat is dan puur leiderschap bevestigen. Nu is ze bijna 3 en ze is al 100x beter maar nog steeds niet perfect (kan helaas ook maar maximaal 2x per week komen ivm drukke agenda, en ben ook nog 3 maanden weg geweest). Dit is ook allemaal voorbereiding op het rijden..
Was ik nu pas begonnen met dit paard, was het een behoorlijk gevaarlijke opgave geweest.
Het gaat om een goede mindset creeëren voor het paard, en daar begin ik het liefst zo vroeg mogelijk mee.
Het is de kunst om de mind én de body te trainen zonder 1 van de 2 overbelast te trainen. Dat betekent dus kijken naar het desbetreffende paard hoe ver je kan/ moet gaan.
Het probleem is alleen dat we in Nederland zó gefocust zijn op het trainen van het lichaam dat we helemaal vergeten dat we het brein net zo goed moeten trainen.
In westernlanden (waar ik veel heb getraind) is het andersom: Zij trainen het brein juist zó goed, de paarden zijn zo stabiel en blij/ mentaal gezond maar het lichaam wordt vergeten.
Ik ben dus voor een goede balans: Vroeg beginnen met grondwerken om hem in alle rust helemaal klaar te maken voor het rijden (en de rest) en rijden wanneer het lichaam het aan kan. Het rijden is dan immers mentaal niks nieuws meer als je de goede voorbereidingen hebt gedaan.