Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
176 (19%)
4 jaar
419 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 914

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:46

De mogelijke voordelen van eerder beginnen wegen voor mij niet op tegen de nadelen (op latere leeftijd).

Juist de rassen met een kortere -en dus sterkere- rug, zoals IJslanders en PRE's worden later ingereden. Daar zouden de mensen met paarden die een langere -en dus zwakkere- rug hebben een voorbeeld aan kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 03-04-18 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:48

Dat vind ik de grootste smoes ever. Die van mij heeft redelijk conditie maar omdat we gewoon rustig aan doen is er geen moment geweest dat ze ging lopen of geen conditie had moeten hebben.
Je moet gewoon een paard niet overdonderen, dan zou je toch zelf ook gaan rennen? Dan is het heel flauw om te hopen dat er geen conditie is zodat ze maar moe een rondje stappen 8)7

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:49

Nynkster schreef:
Dat vind ik de grootste smoes ever. Die van mij heeft redelijk conditie maar omdat we gewoon rustig aan doen is er geen moment geweest dat ze ging lopen of geen conditie had moeten hebben.
Je moet gewoon een paard niet overdonderen, dan zou je toch zelf ook gaan rennen? Dan is het heel flauw om te hopen dat er geen conditie is zodat ze maar moe een rondje stappen 8)7

Ik vind het hele cowboy principe onzin...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:50

Ik ben overigens ook al begonnen met twee keer per week grondwerk. 15 minuten, niet langer. Daarna haltertraining. Dit deed ik voor een haltershow op 15 april. Helaas moest ik met lichte spoed geopereerd afgelopen vrijdag, dus geen show. Ook het grondwerk doe ik nu natuurlijk even niet meer.

Ik merkte een positieve verandering aan Joy. Ze werd rustiger in de paddock en was minder ongeduldig. Daarbij is beweging op deze manier prima, ook op deze leeftijd.

Ik denk dat het echt paard afhankelijk is (mentaal gezien) op welke leeftijd je wat kan doen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:52

SBravour schreef:
Nynkster schreef:

Ik vind het hele cowboy principe onzin...

Als het paard bij het opstappen direct begint te rennen hebben mensen volgens mij wat stappen overgeslagen.
Een keer een pasje omdat ze nog niet veel balans hebben tot daar aan toe.

Gimme_Joy

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:53

Ik ben het met nynkster eens. Een paard hoeft niet te bokken als er voor het eerst iemand op gaat zitten. Sterkter nog, als dat gebeurd kan je van voor af aan beginnen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:56

Exact. Dat noem ik inderdaad het cowboyprincipe. Het uitzitten van het paard tot het zich overgeeft.
Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat mijn merrie niet gaat bokken tot ik er af lig als ik er voor het eerst op ga. Omdat we haar eerlijk hebben voorbereid, net als iedere eigenaar zou moeten doen. Je zet je paard gewoon voor het blok..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:06

Gewoon beginnen met grondwerk met 3. Erop gaan als ze sterk genoeg zijn.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:10

HippoLogic schreef:
Met de wetenschappelijke kennis van dieren trainen die nu beschikbaar is is het 'jong geleerd, oud gedaan' excuus ook van de baan.

Kun je dit wat verder toelichten?
Zeg je nu dat oude(re) paarden even gemakkelijk dingen oppikken als 0-3 jarigen?
Laatst bijgewerkt door Unleash op 03-04-18 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:13

Unleash schreef:
HippoLogic schreef:
Met de wetenschappelijke kennis van dieren trainen die nu beschikbaar is is het 'jong geleerd, oud gedaan' excuus ook van de baan.

Kun je dit wat verder toelichten?
Zeg je nu dat oude(re) paarden even gemakkelijk dingen oppikken dan 0-3 jarigen?

Waarom zou dat niet zo zijn? Friese merrie die ik reed had niks gedaan tot 7 jaar. Toen pas voor het eerst in handen, kon nog niet eens aan een halster meelopen zonder dat je over het beton gesleurd werd. Beestje opgevoed en beleerd, nog nooit zon fijn paard gehad :j terwijl ik het op een gegeven moment bijna opgegeven had omdat die 650 kilo je elke keer mee op sleeptouw nam

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:13

Ik vind goed kijken naar je paard stap nummer 1. En dan bedoel ik niet bespiering, want ieder jong paard dat grondwerk doet ontwikkelt in meer of mindere mate bespiering en per ras kan ook nog eens de aanleg voor spierontwikkeling verschillen.
Kijk ook wat een dier mentaal aan kan. Kijk naar het ras: een laatbloeier zou ik sowieso minimaal een jaar langer laten staan. En dan ook naar het paard zelf, het individuele paard kan ook een laatbloeier zijn.
Persoonlijk vind ik dat er geen enkel excuus bestaat om te vroeg te beginnen. Maar dat is echt mijn persoonlijke mening, gestaafd op voldoende onderzoek naar bijvoorbeeld de groeischijven. Eerder opstappen is in mijn ogen puur voor jezelf, links of rechtsom. Moet ieder voor zich weten, maar ik vind er in stilte wel wat van.

Mijn eigen paard zal ik niet als voorbeeld nemen want het is geen bewuste keuze hem met 6 te beleren, dat is zo gelopen. Echter wel een waar ik voor hem volledig achter sta. Hij moet nog veel langer mee immers, tijd genoeg.
Ik vind het zelf zeer belangrijk dat een paard voorbereid wordt op het dragen van een persoon, juist dus door grondwerk het lichaam én de geest voorbereiden. Dat zou imo voor ieder paard op moeten gaan.
Als ik nu zelf een veulen zou kopen zou hij tot 3,5 a 4 jaar weliswaar in de hand komen (meelopen aan een touw, wandelen, rechtuit, lekker veel zien) maar vooral lekker in een groep op het land. Met 4 de allereerste basis er op en dan nog minimaal een halfjaar terug. Met 5 pas rustig aan het werken oppakken.

Maar ook dat weer paard afhankelijk en vooral hoe mijn gevoel het nu zou zeggen. In de praktijk is het allicht weer anders. Gezond verstand gebruiken en kijken naar je dier en dat dier vooral niet vermenselijken. :)

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:24

Mijn ervaring is dat kleinere paarden vlugger "volgroeid" lijken te zijn dan hun grote soortgenoten en dat pony' en koudbloeden ook meer te kunnen hebben dan sportpaarden van dezelfde leeftijd.
Vanaf de leeftijd van ca 18 maanden wordt met onze paarden grondwerk gedaan (basis longeren, aan de lange teugel, schriktraining en verkeersgewenning). Op de leeftijd van 30 maanden worden ze enkele keren licht aangespannen en als 3 1/2 jarige maken ze kennis met het basiswerk onder het zadel (10 tot 20 maal een 20-tal minuten). Na een zomer in de weide worden ze in het najaar als vierjarige verder doorgereden en krijgen ze in het weideseizoen nog enkele maanden vrijaf vooraleer ze als vijfjarige echt het werk worden gezet.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:26

Als je je paard in gaat rijden voordat het 3,5 jaar oud is ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Dan stel je je eigen wensen boven het welzijn van het paard. Ik heb meerdere ervaringen met paarden die te vroeg zijn ingereden, en dan heb ik het nog niet eens over lichamelijke mankementen.
Persoonlijk vind ik het ook geen discussiepunt meer. Het is niet goed voor een paard, klaar. Daar kunnen dan allerlei voorbeelden bij gehaald worden van paarden die wel vroeg zijn ingereden en bij wijze van 30 jaar geworden zijn, maar daarmee ben ik niet overtuigd.
Dat je er pak em beet 5 x op wil zitten om te kijken hoe het paard reageert, en op die manier een doel kan stellen qua tijd dat vind ik nog tot daar aan toe. Maar echt gaan inrijden, wacht daar toch gewoon mee tot het paard 3,5/4 jaar is. Dan is het koppie ook volwassener en heb je er veel meer aan.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:31

Nynkster schreef:
Waarom zou dat niet zo zijn? Friese merrie die ik reed had niks gedaan tot 7 jaar. Toen pas voor het eerst in handen, kon nog niet eens aan een halster meelopen zonder dat je over het beton gesleurd werd. Beestje opgevoed en beleerd, nog nooit zon fijn paard gehad :j terwijl ik het op een gegeven moment bijna opgegeven had omdat die 650 kilo je elke keer mee op sleeptouw nam

Ben geheel neutraal hierin hoor, maar ben vooral benieuwd naar de onderbouwing dat leeftijd geen invloed zou hebben op leergedrag. Ik denk namelijk dat jonge dieren sneller wennen aan nieuwe dingen en dat er daarom vlot wordt begonnen met inrijden.

Daarnaast lijkt me best lastig om 650 kilo mee te leren lopen aan een touwtje! 65 kilo is dan gemakkelijker (als veulen). Wellicht speelt spiermassa en kracht ook een rol in de discussie rondom de ideale beleerleeftijd.

Voorbeeldje: Mijn eigen pony was een slungeltje tot dat hij ongeveer 4/5 jaar werd. Als 3 jarige kon ik heel makkelijk met hem aan een halster en touwtje door het bos wandelen. Nu is hij 7 jaar en weet hij zijn gewicht in de strijd te gooien en heb ik moeite met tegenhouden als we op de weg lopen en hij de pas er flink in heeft.

Ik denk dat er redenen zijn dat men begint op 3 jarige leeftijd. Ik hoor hier vooral steeds dezelfde tegenargumenten. Gooi de voorargumenten ook eens in de groep, ook al ben je zelf niet 'voor'. Eventueel met onderbouwde ontkrachtiging van die argumenten.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:34

Flash111 schreef:
Mijn ervaring is dat kleinere paarden vlugger "volgroeid" lijken te zijn dan hun grote soortgenoten en dat pony' en koudbloeden ook meer te kunnen hebben dan sportpaarden van dezelfde leeftijd.
Vanaf de leeftijd van ca 18 maanden wordt met onze paarden grondwerk gedaan (basis longeren, aan de lange teugel, schriktraining en verkeersgewenning). Op de leeftijd van 30 maanden worden ze enkele keren licht aangespannen en als 3 1/2 jarige maken ze kennis met het basiswerk onder het zadel (10 tot 20 maal een 20-tal minuten). Na een zomer in de weide worden ze in het najaar als vierjarige verder doorgereden en krijgen ze in het weideseizoen nog enkele maanden vrijaf vooraleer ze als vijfjarige echt het werk worden gezet.

Hoewel er veel van dat soort verhalen de ronde doen. Kleine paarden verbenen sneller dan grotere. Arabieren doen er langer over maar kunnen langer bereden worden, enz., blijkt dit allemaal te berusten op volksgeloof veeleer dan realiteit.

De verbening van paarden verloopt zeer analoog tussen rassen onderling.

meer info: http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:36

Wat ik aan voor argumenten hoor, is dat als ze ouder zijn, ze vaak ook sterker zijn met meer conditie, en ze dus heftiger kunnen protesteren.
Imo als je voldoende voorwerk doet, en paard aan de longe al went aan teugelhulpen, plus dat paard aan de hand heel goed kan worden opgevoed, lijkt me het juist een voordeel als ze sterker zijn, omdat ze je dan ook beter kunnen dragen.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:40

Avalanche81 schreef:
Wat ik aan voor argumenten hoor, is dat als ze ouder zijn, ze vaak ook sterker zijn met meer conditie, en ze dus heftiger kunnen protesteren.
Imo als je voldoende voorwerk doet, en paard aan de longe al went aan teugelhulpen, plus dat paard aan de hand heel goed kan worden opgevoed, lijkt me het juist een voordeel als ze sterker zijn, omdat ze je dan ook beter kunnen dragen.

Precies! Je kan op 3,5 al best bezig met het grondwerk. Aan de hand lopen, vaststaan en schriktraining. Lichtelijk longeren zodat het paard commando's leert. Zo kun je de basis bevestigen en zal het makkelijker zijn om een 5 jarig paard in te rijden. Ik beschouw het ook als normaal dat een paard van 3 (redelijk) normaal aan de hand mee kan lopen. Of ze uit de opfok komen of niet

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:41

Afbeelding

Ik ben met mijn paint x haf begonnen toen hij 2 was met grondwerk en wandelen en vooral veel knuffelen, toen hij 3 was met longeren en wel al zadeltje erop en hoofdstel in. Ook zat ik er met 3 al een paar keer op wat stappen en op hem liggen in de wei en met 4 gingen we echt aan de gang met inrijden.
Iedereen die ik tegenkwam vroeg me altijd waarom ik er niet opzat want hij leek al zo volwassen. Nou op de foto is hij 2.5 maar vind die van Gimme_Spurs er nog volwassener uitzien haha.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:42

Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat belasting op jonge leeftijd juist beter is voor t paard.. ze krijgen daar sterkere benen van en daardoor voorkom je juist blessures!

Ik denk dat je gewoon per paard moet kijken wanneer ze waar klaar voor zijn.. dat kan soms met ruim 2 jaar zijn.. of pas met 4,5.. uiteraard pas je het werk wel aan aan de leeftijd van het paard..

En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..

Ik zit wat in de dravers.. maar ik vind het juist echt een voordeel dat zij al vroeg in de hand komen en licht aan t werk zijn.. (al ben ik wel tegen 2-jarige koersen maar dat is een andere discussie)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:46

Flash111 schreef:

Mijn halve koudbloed (belg) van nu 8 jaar is het laatste anderhalf jaar nog minstens 3 cm gegroeid, dus echt niet eerder 'af' dan een zgn sportpaard. Hij lijkt ook nog regelmatig heel puppy ondanks zijn leeftijd.
Een sportpaard is ook maar gewoon een paard, omdat de eigenaar toevallig wedstrijden wil rijden is het ineens een sportpaard. Een sportpaard is geen apart ras ofzo die ineens magische krachten heeft, al willen veel mensen je dat doen geloven. Die paarden schijnen ook niet op de wei te kunnen in een groep, niet zonder deken te kunnen enzovoorts.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:46

Licor schreef:
En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..

Ja, of je voedt ze gewoon netjes op aan de hand en gaat dan met 4,5 eens rustig aan het werk. Op het gemak. Jij doet nu net alsof er maar 2 mogelijkheden zijn, dat helemaal niet zo.

Esther: ja raar is dat idd :') die paarden kunnen ook niet in de kudde, kunnen niet buiten zonder beenbescherming enz.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:56

Avalanche81 schreef:
Licor schreef:

Ja, of je voedt ze gewoon netjes op aan de hand en gaat dan met 4,5 eens rustig aan het werk. Op het gemak. Jij doet nu net alsof er maar 2 mogelijkheden zijn, dat helemaal niet zo.

Esther: ja raar is dat idd :') die paarden kunnen ook niet in de kudde, kunnen niet buiten zonder beenbescherming enz.

Nee natuurlijk zijn er meer mogelijkheden.. maar op tijd beginnen heeft in mijn ogen juist ook voordelen.. oa dat door de belasting het gestel juist sterker wordt.. maar uiteraard moet je je paard ook niet overvragen mentaal gezien.. maar dat kan alleen de eigenaar inschatten in mijn ogen..

Maar mensen vielen behoorlijk over die 3/4 maanden in dat topic dus vandaar dat ik dat wat jij nu quote aanhaalde

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:57

Ik ben er voor om pas op het 6 levensjaar er op te gaan zitten. Dit omdat dan pas de groeischijven gesloten zijn (gemiddelde, hoe groter het paard, hoe langer het duurt). Zou het risico niet willen lopen op nare (rug)aandoeningen vanwege mijn eigen ongeduld. Wennen aan het zadel en hoofdstel zou ik wel eerder meer beginnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:14

Licor schreef:
Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat belasting op jonge leeftijd juist beter is voor t paard.. ze krijgen daar sterkere benen van en daardoor voorkom je juist blessures!

Ik denk dat je gewoon per paard moet kijken wanneer ze waar klaar voor zijn.. dat kan soms met ruim 2 jaar zijn.. of pas met 4,5.. uiteraard pas je het werk wel aan aan de leeftijd van het paard..

Ik zit wat in de dravers.. maar ik vind het juist echt een voordeel dat zij al vroeg in de hand komen en licht aan t werk zijn.. (al ben ik wel tegen 2-jarige koersen maar dat is een andere discussie)

Er zijn verschillende soorten belasting. Rechtuit in een niet geforcerrde houding is totaal anders dan aan de longeerlijn met bijzet. Voorheen kar heel anders dan het gewicht van de ruiter erop.

Daarbij sluit het een het andere niet uit. Niet bereden is niet ook niet in handen.

Ik denk dat de jonge paarden competities het vroeg inrijden in de hand werken. Waarom een competitie met driejarigen?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:15

Dit blijft echt een punt van discussie... Altijd :))
En in extreme gesproken, stel je hebt een 2 jarige (ik moet hem nog tegenkomen) die sterk/goed uitgegroeid is, dan zie ik er zeker geen kwaad in om wat eerder te beginnen. MAAR, toen ik vorig jaar op zoek ging naar een paardje heb ik alles wat op 2,5/3 was ingereden laten staan, wat met 4 jaar M/Z loopt ook en viel mijn oog op mijn huidige paardje, dat ze een jaartje langer op de wei hadden laten staan omdat ie maar zo klein en iel bleef.

En dat heeft haar goed gedaan!! Ze is uiteindelijk op ruim 4,5 jaar ingereden, nog geen 10x onder het zadel en zo meegekomen met mij. Het was voor mij ook de allereerste keer om zo'n jong paardje mee naar huis te nemen en er zijn echt wel dingen "fout" gegaan, maar nu staat er een enorme bodybuilder op de wei die met ontzettend veel plezier en enthousiasme aan de bak gaat. Haha, haar bijnaam is niet voor niks Dikbil :+

Ernaast staat er eentje die heel anders ingereden is en met haar 9 jaartjes jong nog heel wat streken en verzet geeft tegen beenhulpen, teugelhulpen etc.

Ik weet wel wat ik de volgende keer weer wil.... en ook hoe ik het ZELF ga doen :+