Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Nynkster schreef:Dat vind ik de grootste smoes ever. Die van mij heeft redelijk conditie maar omdat we gewoon rustig aan doen is er geen moment geweest dat ze ging lopen of geen conditie had moeten hebben.
Je moet gewoon een paard niet overdonderen, dan zou je toch zelf ook gaan rennen? Dan is het heel flauw om te hopen dat er geen conditie is zodat ze maar moe een rondje stappen
SBravour schreef:Nynkster schreef:Dat vind ik de grootste smoes ever. Die van mij heeft redelijk conditie maar omdat we gewoon rustig aan doen is er geen moment geweest dat ze ging lopen of geen conditie had moeten hebben.
Je moet gewoon een paard niet overdonderen, dan zou je toch zelf ook gaan rennen? Dan is het heel flauw om te hopen dat er geen conditie is zodat ze maar moe een rondje stappen
Ik vind het hele cowboy principe onzin...
HippoLogic schreef:Met de wetenschappelijke kennis van dieren trainen die nu beschikbaar is is het 'jong geleerd, oud gedaan' excuus ook van de baan.
Unleash schreef:HippoLogic schreef:Met de wetenschappelijke kennis van dieren trainen die nu beschikbaar is is het 'jong geleerd, oud gedaan' excuus ook van de baan.
Kun je dit wat verder toelichten?
Zeg je nu dat oude(re) paarden even gemakkelijk dingen oppikken dan 0-3 jarigen?
Nynkster schreef:Waarom zou dat niet zo zijn? Friese merrie die ik reed had niks gedaan tot 7 jaar. Toen pas voor het eerst in handen, kon nog niet eens aan een halster meelopen zonder dat je over het beton gesleurd werd. Beestje opgevoed en beleerd, nog nooit zon fijn paard gehad terwijl ik het op een gegeven moment bijna opgegeven had omdat die 650 kilo je elke keer mee op sleeptouw nam
Flash111 schreef:Mijn ervaring is dat kleinere paarden vlugger "volgroeid" lijken te zijn dan hun grote soortgenoten en dat pony' en koudbloeden ook meer te kunnen hebben dan sportpaarden van dezelfde leeftijd.
Vanaf de leeftijd van ca 18 maanden wordt met onze paarden grondwerk gedaan (basis longeren, aan de lange teugel, schriktraining en verkeersgewenning). Op de leeftijd van 30 maanden worden ze enkele keren licht aangespannen en als 3 1/2 jarige maken ze kennis met het basiswerk onder het zadel (10 tot 20 maal een 20-tal minuten). Na een zomer in de weide worden ze in het najaar als vierjarige verder doorgereden en krijgen ze in het weideseizoen nog enkele maanden vrijaf vooraleer ze als vijfjarige echt het werk worden gezet.
Avalanche81 schreef:Wat ik aan voor argumenten hoor, is dat als ze ouder zijn, ze vaak ook sterker zijn met meer conditie, en ze dus heftiger kunnen protesteren.
Imo als je voldoende voorwerk doet, en paard aan de longe al went aan teugelhulpen, plus dat paard aan de hand heel goed kan worden opgevoed, lijkt me het juist een voordeel als ze sterker zijn, omdat ze je dan ook beter kunnen dragen.
Flash111 schreef:Mijn ervaring is dat kleinere paarden vlugger "volgroeid" lijken te zijn dan hun grote soortgenoten en dat pony' en koudbloeden ook meer te kunnen hebben dan sportpaarden van dezelfde leeftijd.
Vanaf de leeftijd van ca 18 maanden wordt met onze paarden grondwerk gedaan (basis longeren, aan de lange teugel, schriktraining en verkeersgewenning). Op de leeftijd van 30 maanden worden ze enkele keren licht aangespannen en als 3 1/2 jarige maken ze kennis met het basiswerk onder het zadel (10 tot 20 maal een 20-tal minuten). Na een zomer in de weide worden ze in het najaar als vierjarige verder doorgereden en krijgen ze in het weideseizoen nog enkele maanden vrijaf vooraleer ze als vijfjarige echt het werk worden gezet.
Licor schreef:En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..
Avalanche81 schreef:Licor schreef:En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..
Ja, of je voedt ze gewoon netjes op aan de hand en gaat dan met 4,5 eens rustig aan het werk. Op het gemak. Jij doet nu net alsof er maar 2 mogelijkheden zijn, dat helemaal niet zo.
Esther: ja raar is dat idd die paarden kunnen ook niet in de kudde, kunnen niet buiten zonder beenbescherming enz.
Licor schreef:Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat belasting op jonge leeftijd juist beter is voor t paard.. ze krijgen daar sterkere benen van en daardoor voorkom je juist blessures!
Ik denk dat je gewoon per paard moet kijken wanneer ze waar klaar voor zijn.. dat kan soms met ruim 2 jaar zijn.. of pas met 4,5.. uiteraard pas je het werk wel aan aan de leeftijd van het paard..
En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..
Ik zit wat in de dravers.. maar ik vind het juist echt een voordeel dat zij al vroeg in de hand komen en licht aan t werk zijn.. (al ben ik wel tegen 2-jarige koersen maar dat is een andere discussie)