Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pleun02 schreef:Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is. Van de paarden bij ons die worden ingereden wordt echt bijna niks gevraagd, een of twee keer per week worden ze gereden.
Pleun02 schreef:Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is.
Captain schreef:Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.
MarlindeRooz schreef:Ik zie op bokt steeds vaker topics voorbijkomen van paarden die net / net niet 3 jaar zijn. Dan denk ik waarom kan je niet nog een jaartje wachten? Je kan meer dingen doen dan alleen er op rijden. Die paarden zien er nog zo puppy uit. Waarom niet dat beestje langer de tijd geven... Reageer niet eens meer in dat soort topics want die eigenaren weten het vast beter. Schijnt wanneer je hoog / bijvoorbeeld Z gereden heb je opeens geniaal bent en alles mag.
Blixem schreef:Ik vind dat je vanaf drie jaar best wat trainingen kan doen zoals logeren, grondwerk, wandelen. Maar met het 'echte' belastende werk is het beter om te wachten omdat het gewoon lichamelijk ontzettend veel vraagt, en al helemaal als je paard nog niet is uitgegroeid. Daarom vind ik het ook onnodig om zo vroeg al te rijden/mennen, waarvoor die haast? Er is dan alleen maar een grotere kans op blessures later, en grondwerk/longeren/wandelen is ook super nuttig!
finnens schreef:Pleun02 schreef:Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is.
Hoe weet je dat ze volgroeid zijn, laat je ze op de foto zetten? We kunnen niet naar binnen kijken. Mensen zeggen vaak 'maar hij ziet er al helemaal volgroeid uit', ja van buiten misschien.
Edit; iemand was me voor
Om antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind echt rijden met 3 jaar vaak te vroeg. Laten wennen aan zadel, hoofdstel etc prima. Een precieze leeftijd is lastig te geven, maar mijn paarden (die ik gehad heb) zijn veelal tussen de 4/5 jaar ingereden en dat vind ik een mooie leeftijd.
finnens schreef:Pleun02 schreef:Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is.
Hoe weet je dat ze volgroeid zijn, laat je ze op de foto zetten? We kunnen niet naar binnen kijken. Mensen zeggen vaak 'maar hij ziet er al helemaal volgroeid uit', ja van buiten misschien.
Edit; iemand was me voor
Om antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind echt rijden met 3 jaar vaak te vroeg. Laten wennen aan zadel, hoofdstel etc prima. Een precieze leeftijd is lastig te geven, maar mijn paarden (die ik gehad heb) zijn veelal tussen de 4/5 jaar ingereden en dat vind ik een mooie leeftijd.
Captain schreef:Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.
Avalanche81 schreef:finnens schreef:
Edit; iemand was me voor
Hoe was jouw ervaring daarmee? Vond je het lastiger, of juist makkelijker? Waren de paarden er meer klaar voor?
Citaat:Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten
Nynkster schreef:Maar dan is er nog een verschil in mijn opinie. BEGINNEN met 3 jaar dus dan pas longeren of dergelijke. Of moet je er met 3 jaar op zitten? Zie genoeg mensen ook waar geen commentaar op komt waarbij paarden krap aan 3 zijn en ook al erop rijden.