(onbeleerde) pony draait snel weg met hangen/opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shominat

(onbeleerde) pony draait snel weg met hangen/opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:16

Tip gevraagd voor het zadelmak maken van mijn pony :) . Na veel gelongeerd te hebben met hoofdstel, bijzet en zadel zijn wij sinds kort begonnen met hangen aan het zadel. Zo lang ik wat laag blijf hangen blijft de pony braaf staan, maar als ik wat hoger in het zadel kom draait ze snel om of rent ze weg. Omdat ze steeds om draait of weg rent proberen wij al op te stappen in de hoek van de paddock en staat bij haar hoofd iemand die haar vast houd met een longeerlijn. Dan kan ze niet zo veel kanten meer op (paddock is 2,5m breed). Maar ze blijft toch steeds omdraaien. Hebben jullie misschien een tip?

(Dit is niet de eerste pony die wij zadelmak maken)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:18

Beter voorbereiden, je wil blijkbaar nog een stap te snel.
Op een hoger trapje ernaast gaan staan en darrop op en neer hupsen al geprobeerd?

Janneke2

Re: (onbeleerde) pony draait snel weg met hangen/opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:23

Wat bedoel je met 'hoger in het zadel komen'...?

Ik ken mensen die bij het inrijden eerst een halve minuut aan 1 stijgbeugel hangen.
Bedenk wel dat jouw gewicht maal 3 dan op 1 helft van de paardenrug drukt - ik vind het niet ideaal.

Ik begin met liggen, gevolgd door zelf kloppen en helpers die kloppen en zwaaien - en op een rustige dag als mijn intuïtie 'ja' zei, zwaaide ik een been over en ging zitten.

Shominat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:43

@sizzie: qua grondwerk doe ik veel met de pony. Met een krukje ernaast zal ik zeker eens uitproberen.
@Janneke2: met hoger in het zadel komen bedoel ik dat ik ongeveer op de hoogte hang om makkelijk mijn been er over te zwaaien. Dit vind ze erg spannend dus nu hang ik alleen nog wat lager (ongeveer mijn voet 30cm van de grond) Ik hing maximaal 10 seconden en omdat ze steeds wegdraait hang ik nu lager en maximaal 5 seconden en dan vaak opnieuw zodat ze er aan kan wennen. Het liggen heb ik bij geen enkele pony gedaan, maar ik denk dat dit een erg goed idee is bij deze pony.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:45

Past het zadel wel goed m.a.w. doet het geen pijn.

Shominat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:52

@marga1, het zadel past goed hier hebben wij al naar laten kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:27

Blijkbaar is die positie nog bedreigend. Haar dan in een hoek parkeren en met 2 man in feite geen uitweg meer geven gaat je situatie zeker niet verbeteren.

Gewoon zorgen dat ze eraan went dat je hoger staat. Je kan zelf op een trapje gaan staan en vanaf daar wat aan je zadel frunniken en met je lijf heen en weet bewegen. Dan heb je geen gewicht aan het zadel en went ze aan een object boven haar lichaam.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:30

Hou er rekening mee dat hangen een scheve belasting is voor de pony. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:34

Wij hebben een tijd lang vanaf een krukje gepoetst. En pony als handpaard meegenomen. Ook met grondwerken geoefend met de zweep boven haar rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:46

Dat inderdaad :j
Vooral ook als handpaard. Verder heb ik bij mijn huidige paard dat opstijgen erg spannend bleef vinden een tijdje over de rug heen gevoetbalt en pionnen op de rug gestapeld.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:29

Hier ook enkele ervaringen met een paardje inrijden.

Ik zou zeker een krukje erbij pakken! Hier heeft bij mij al uren oefening in gezeten :evaw:
En inderdaad niet te snel willen. :)
En zoals hierboven al word gezegd inderdaad met zo'n voetbal. Dat werkte bij mij ook.

Succes nog! <3