Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SusanH schreef:Vind "het komt wel" wel een hele magere tip. Je hebt meer aan tips om je te helpen het op te lossen op het moment dat het gebeurt. Ik zou zeggen meer binnenbeen en buitenteugel, en eventueel je zweepje bij/tegen de binnenschouder. Maar het beste werkt het als je op dat moment zelf te horen krijgt wat je kan doen om je paard weer netjes op de hoefslag/volte te krijgen.
SusanH schreef:Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.
Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.
truus1957 schreef:Ik rijd zelf ook op een manege en ken onderhand de trucendozen van de manegepaardjes wel. Vraag je instructrice eens of alleen jij in de galop mag. De rest even stappen op het midden en jij op de hoefslag in galop. Ze kan dan even alle aandacht op jou richten. Tip van het zweepje op de schouder is een goede en je binnenbeen er goed aan en ook je buitenteugel niet vergeten. Houd je paard goed aan je buitenteugel. En rijd je altijd op hetzelfde paard? Misschien eens vragen of je op een andere mag. Is misschien net weer iets gemakkelijker.
SusanH schreef:Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.
Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.
Gillbo schreef:SusanH schreef:Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.
Begrijp ik maar als je zelf niet ontspannen gaat zitten kan je sturen, benen gebruiken of bijtikken met een zweepje maar dan ben je nog steeds zelf die niet de goede signalen geeft
Wat gebeurt er als de fjord van de hoefslag af gaat? Waarom parkeer je hem dan in het midden? Kan je niet van de hoefslag af rijden en dan ontspannen gaan zitten en daarna gaan sturen.
Hij gaat niet aan de kletter begrijp ik
Renee_S schreef:Wat ik ook mis in het verhaal zijn je teugelhulpen. Kans is (is natuurlijk niet te oordelen zo) dat je omdat je in de hoek aanspringt meer contact hebt op je binnenteugel. Dan 'trek' je je paard als het ware van de hoefslag af. Zeker als je het spannend vind is het vaak een reflex om op se binnenteugel in te willen houden. Belangrijk is dat je:
- je buitenteugel er bij houdt (je mag nooit méér contact hebben op je binnenteugel dan op je buitenteugel is mij geleerd)
- je binnenbeen er aan houden
- zorg dat je op je buiten bil blijft zitten. Ga niet naar binnen hangen want dan zal het paard je willen volgen
Succes!
Karin1310 schreef:Vroeg gisteren om advies nadat ik had uitgelegd hoe ik me voelde. Kreeg als antwoord dat alle paarden hetzelfde zouden doen als mijn hulpen niet goed zouden zijn.
Janneke2 schreef:Poef - dat is volle bak!
En galop op 2 grote voltes (bij A en C) is pittig - geen beginnersoefening.
'Dat alle paarden dit doen bij jouw hulpen' - klinkt niet erg vriendelijk. Het zou een begin kunnen zijn van een oplossing - maar verder is jou geloof ik niet gezegd wat je fout zou doen of (NOG belangrijker...!) hoe t wel moet.
Verder: ik ben er![]()
niet van overtuigd
- dat jij iets fout zou doen
- of dat dit truc zoveel van een manegepaard zou zijn.
Niet alle fjorden galopperen makkelijk - en voor die dieren is de keuze zo ongeveer draf of rengalop. Om die reden heeft het dier groot gelijk om als de ruiter galop vraagt, zo snel mogelijk de hoefslag te verlaten.
Galopperen op de voltes bij A en C vergroot dit probleem.
De oplossing voor deze optie omvat zaken als het dier goed gymnastiseren, rechtrichten en krachttraining geven.
Veel meer dus dan 'wel of niet goede hulpen', "goed binnenbeen er aan" etc.
Dee_Es schreef:Fijn dat het een stukje beter ging op dit andere paard. Ik ben het wel met je instructeur eens dat je gewoon moet blijven oefenen.
Ik heb zelf leren galopperen op een (hele snelle) fjord. Die nam mij altijd in de maling door af te snijden of plots om te keren. Het heeft me vele weken gekost maar op een gegeven moment leerde ik wel het gevoel herkennen van een paard begrenzen, daarna kon ik het paard netjes sturen zoals ik het wou. Het is misschien hard werken maar je kan heel veel leren van die eigenwijze fjordjes.