Citaat:
Hoi!
In oktober ben ik begonnen met Titus te rijden. Titus was alleen zadelmak gemaakt en meer eigenlijk niet.
Dus ik ben nu bezig met zelf alle knoppen er op te zetten. En we kunnen inmiddels heel voorzichtig een pasje wijken!
Leuk beest...!
En zeker op de eerste foto zit je er redelijk netjes op.
Ik zie geen redenen voor 'beugels 2 gaten korter', tenzij je met een ander zadel
gaat springen.Citaat:
Maar nu.. Ik zit vreselijk vast in mijn lijf. Mijn rug is anatomisch gezien niet helemaal zoals het zou moeten. Bij een normaal mens loopt de ruggengraat netjes in een S vorm. En bij neigt het meer naar een vraagteken met als gevolg dat ik mijn bekken heel heeeel heeeeeel moeilijk kan ontspannen omdat als ik gewoon ontspannen zit mijn spieren al zo strak staan dat het net stenen zijn.En hierdoor heb ik dus automatisch een iets verkeerde beenligging.en heb ik dus vaak balans verlies.
De S-vorm bij een normaal mens snap ik, maar is jouw onderrug giga 'plat'...?
Verder: staar je niet blind op het malle zinnetje 'dat een ruiter haar bekken moet ontspannen'. Dat moet niet.
Voor een normaal gebouwd mens geldt: bekken graag rechtop, rugspieren los en buikspieren (met name de schuine buikspieren, de transversus abdominis en de psoas) fiks actief.
Naamate je buikspieren sterker zijn (...bij een normaal gebouwde ruiter...) kun je je heupgewrichten makkelijker ontspannen, waardoor je vanuit/in je heupgewricht de voorkant van het been wat naar binnen kunt draaien. ("Tenen baar binnen" klinkt mij als een vloek in de oren, alsof je in je enkel verdraait.)
Sterke "core" spieren voorkomen balansverlies.
Waar jij precies nood aan hebt - vraag het een fysio die bijvoorbeeld flexchair werk doet.
En het voorwoord van het eerste boek Centered Riding is voor jou waarschijnlijk leuk om te lezen - die mevrouw had een forse scoliose. En ze had het geluk een paar verstandige therapeuten tegen te komen (...denk in de richting tai chi, yoga, pilates, Alexander techniek, feldenkrais, franklin...) die haar op weg hielpen "als je rijdt met 'dit' in mind en daardoor 'zo' doet, is rijden erg goed voor jouw rug".