Paard lijkt soms bezeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard lijkt soms bezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:17

Ik heb een 3 jarig paard. Gekocht als veulen dus inmiddels al enige tijd in mijn bezit. Ik ben hem nu ongeveer een maand of 6 aan het klaarmaken voor het zadelmak maken. Dat betekent dat ik hem zo'n 6 maanden geleden uit de opfok heb gehaald, en met hem wat grondwerk heb gedaan zodat hij braaf is in de hand en uiteindelijk ben ik hem gaan longeren. In het begin met halster en vervolgens met hoofdstel. Daarna met longeersingel, bijzet en inmiddels met touwtjes en een zadel.

Het is echt een heel leuk en mooi dier, maar soms lijkt hij bezeten door de duivel. Hij staat overdag in een paddock nu het winter is. Zodra het weideseizoen begint komt hij weer op grasland.

Zo'n 3 keer in de week wordt hij nu gelongeerd. Vaak zwaait hij enorm met zn hoofd in het begin. Ik denk dat dit een soort frisheid is. Althans dat heb ik zelf maar aangenomen. Zodra hij aan het werk gaat is dit zwaaien met het hoofd over. Tenzij hij fris is. In dat geval zwaait hij wat meer met zn hoofd (dus geen schudden maar echt zwaaien) en gaat hij aan de longeerlijn zo enorm hard rennen, bokken en steigeren dat ik gewoon echt mijn best moet doen hem bij me te houden. Soms schopt hij ook met zn buitenachterbeen naar zn buik. Dit alleen als ik hem bij bijgezet. Lijkt me balans? Hij is zelfs een keer uitgegleden met het jongeren.

Dit alles heeft erin geresulteerd dat hij inmiddels al verschillende bijzetteugels kapot heeft getrokken, wondjes op zn benen etc.
Nu klinkt het wellicht heel dramatisch maar dit komt ongeveer eens per 2 weken voor. Verder is hij super braaf.

Hij is naar de tandarts geweest (is nog wel aan het wisselen), dus de wolfstanden zijn eruit. Ook de osteopaat is geweest. Ik heb zo nu en dan les zodat ik even bevestiging krijg van wat ik aan het doen ben.

Maargoed ik vraag me dus even af of dit normaal is? Ik heb nooit zo'n explosief paard gehad. Overigens is er ook geen pijl op te trekken wanneer hij dit gedrag vertoond. Iedere willekeurige dag.

Peelie

Re: Paard lijkt soms bezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:22

Als je hem alleen aan het halster longeerd doet hij dit niet?

Mijn paard is ook wel eens jolig en zwaaid ook met zijn hoofd (haf eigen) en bokt en rent tegen de muren op. Maar dat doet hij 5 mjn en daarna kan ik hem zonder problemen longeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:22

Toont hij dit in de winter en in de zomer?
Wat voer je?
Hoe gedraagt hij zich bij vrije beweging?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:23

Ik neem aan dat ie voldoende in de paddock uit kan razen voor ie aan de longe gaat? Of is de paddock daar te klein voor?

Doe je nog steeds grondwerk voor je gaat longeren? Hoe is hij dan?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:32

Heel herkenbaar. Mijn paard kan het ook doen. Ik zie het bij hem echt als joligheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:34

Klinkt mij als energie te veel.
Staat hij met anderen op de paddock?
Zo niet dan gebruikt hij waarschijnlijk het longeren als uitlaatklep voor gebrek aan speelmaatjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:36

Een jong paard zonder goede balans zou ik niet bijzetten. Ik zou eerder aan het werk met een dubbele longe en rechtrichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:42

Hij staat alleen op een paddock. Een redelijk kleine paddock ook nog, dus ik denk zelf dat hij z'n energie absoluut niet kwijt kan.

Maar dit resulteert dus wel in een kwartier lang mega hard rondrennen en en bokken. Echt totdat hij buiten adem is. Daarna kan ik rustig met hem aan de slag en doet hij normaal.

Hij krijgt maar een halve schep onderhoudsbrok per dag. Verder hooi en af en toe wat wortels als beloning.

In vrije beweging gooit hij ook wel eens met z'n hoofd maar is hij doorgaans vrij rustig.
Ik zet hem pas een maandje bij. Verder heb ik onvoldoende ervaring met dubbele lijnen om hiermee aan de slag te gaan. Wellicht daarin eens les nemen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:50

Dan is het niet gek: van de opfok naar alleen in een paddock. Gewoon veelste veel energie, zo een jonkie hoort in een kudde lekker overdag min 8 uur naar buiten lekker gek doen. Ipv na alleen staan en de rest van de week niks te beleven hebben

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:53

Niet zo gek voor een jonkie lijkt me? Zeker met relatief weinig bewegingsvrijheid op de dag.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:57

Je hebt gewoon een paard met veel energie, alleen maar fijn want dat kan je met rijden straks heel goed gebruiken :j
Ik heb ook zo'n adhd'er, als ik merk dat ze zo'n dag heeft ga ik gewoon lekker met haar spelen, ze is immers pas 3 en dus eigenlijk een kleuter die nog plezier wil maken. (die van mij is nu 9 en heeft het af en toe nog nodig :+ )
Sommige paarden rennen het er zelf al af op de wei/paddock, maar zo te lezen heeft jou paard die mogelijkheid niet.
Al moet ik zeggen, die van mij staat 365 dagen per jaar op een hele grote wei, ruimte zat om te rennen, maar soms wil ze gewoon een dag lekker jolig doen en lekker rennen en spelen, dat gun ik haar dan ook. Ze heeft het zo eens in de 2 weken dus genoeg dagen over om wel lekker doelgericht aan het werk te gaan, en ook dat spelen is nuttig om een goede band op te bouwen en plezier en afwisseling in het werk te behouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:08

Gewoon normaal gezond voorspelbaar gedrag dus.
Staat zich dus 4 dagen per week enorm op te laden wat hij er op de overige 3 dagen uitbokt aan de longe.

Voortaan gewoon iedere dag even loslaten/ opjutten om te rennen voordat je wat gaat doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-03-18 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:09

Ik vind ook dat hij bewegingsvrijheid moet hebben! Ga hem over 2 maandjes ook verhuizen naar een stal met veel weidegang. Het kon nu even niet anders maar ik ben absoluut voor grote weides en kameraadjes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:27

klinkt voor mij als een medisch probleem als ik het zo hoor. Zeker als hij teugels kapot trekt. Ik zou dit echt opgelost willen hebben voor je erop gaat zitten. Ik denk als het gewone joligheid was dat je de vraag hier niet gesteld had toch? Heb je een filmpje?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:39

Bezeten? Paard staat in zijn uppie zich te vervelen op een veels te kleine paddock. Logisch, als je een klein kind alleen zet in een kleine ruimte waar hij/zij niks te doen heeft zal die zich ook gaan vervelen. Energie teveel, lekker naar buiten vooral op die leeftijd!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:48

Caira schreef:
Een jong paard zonder goede balans zou ik niet bijzetten. Ik zou eerder aan het werk met een dubbele longe en rechtrichten

Amen! _/-\o_
Sowieso brengt een paard vastknopen maar weinig...geen goeds met zich mee.

Hoe is je ervaring met het beleren en scholen van een jong paard überhaupt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:13

Heb ik idd! En zoals gezegd heb ik gewoon les.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:24

Maar het vastknopen van een paard met balans problemen is het laatste wat je moet doen. Hij moet leren zijn lichaam te gebruiken, van achteren naar voren te lopen, ruimte in de rug te creëren. Door hem vast te zetten creëer je enorm veel spanning in het hele paard, van z'n neus tot z'n staart, dat resulteert in vlucht en vecht gedrag. Pas zodra hij het niet meer trekt 'accepteert' hij de situatie maar.
Waar je heen wilt is ontspanning en harmonie, zodat je dit ook onder het zadel tot z'n recht kunt brengen.
Touwtjes en bijzets gaan enkel zorgen voor aanmaak van verkeerde spieren, vastzetten van het lichaam en niet te vergeten een mentale kwelling voor het dier.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 01:55

Heel eerlijk snap ik ook niet dat je dit paard blijft bijzetten terwijl hij eens in de twee weken de heleboel kapot trekt. Dit is niet bepaald een fijne ervaring voor een jong dier, die levert in de toekomst alleen maar problemen op. Longeren Onder iets eraan en hem zijn eigen balans laten vinden is een betere optie.

Kan me zo voorstellen dat het kapot trekken van de touwtjes of bijzet niet een veilige situatie oplevert. Ik heb veel mensen gezien die paarden longeren met verschillende soorten tuig, maar nog nooit gezien dat een paard de boel kapot trekt. Alleen een keer toen een paard zich wou krabben en met de hoef in de slof terecht kwam en dus op hol ging, was niet echt handig aangezien het hele hoofdstel, de singel en de slof ook kapot waren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:58

Zolang je nog niet van stal veranderd ben, gooi hem dan eerst even los en tuig hem daarna pas op voor het longeren. Kan hij zich even uitleven zonder dat hij wat "moet".

Wat zeg je instructeur er van? zet je hem niet te kort bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:27

Instructrice zegt ook dat het energie is. En dat het absoluut niet te strak is! Hij kan heel gemakkelijk met z'n hoofd omhoog en het geeft hem maar een klein beetje druk op dat moment. Misschien wel te weinig zelfs.

Voor de goede orde, als hij dermate fris is dat ik meteen door heb dat hij gaat rennen en vliegen, zet ik hem natuurlijk niet bij! Dan snap ik ook wel dat het geen enkele zin heeft en dat er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Wanneer ik nieuwe dingen ga proberen, bijvoorbeeld het zadel erop etc, zet ik hem uiteraard ook niet bij. En minimaal 1 van de 3 keer per week longeer ik hem uberhaupt zonder iets.

Ik ben al een half jaar met hem bezig he. Hij stapt, draaft en galoppeert super goed aan de longe. Het is niet dat hij uit de wei is getrokken en zonder balans ineens vastgeknoopt wordt.

Ik zet hem alleen bij als hij rustig is en als ik denk dat hij kan ontspannen. Als ik merk dat hij ontploft doe ik de bijzet ook af om hem gewoon z'n energie kwijt te laten raken. Dit resulteert dus niet in vechtgedrag.
Gisteren bijvoorbeeld begon hij met bokken, steigeren en rennen. Dan zet ik hem helemaal niet bij natuurlijk. Op een gegeven moment is hij rustig. Maar dan ga ik hem echt niet ineens bijzetten. Dan laat ik hem lekker normaal en rustig aan de longe lopen nog 5 min en mag ie op stal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:35

Gewoon van stal veranderen, zorgen dat hij meer buiten kan komen en zich daar kan uitleven en verder gaan beleren. Half jaar longe vind ik eerlijk gezegd vrij lang duren, zo goed is longeren niet op jonge leeftijd. Mijn voorkeur zou hebben om hem ohz te beleren en dan lekker veel rechte stukken te gaan galloperen met hem.

Je hebt gewoon een energiek paard zoals al gezegd is :-}

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:43

Alles wat je typt, beschrijft een paard wat spanning in het lijf heeft en daar vanuit reageert door te rennen en te vechten, tot hij zeiknat is van het zweet en zich over geeft.

Maar wil je überhaupt wel horen dat je iets fout doet? Gezien alles van tafel wordt gewuifd wat mensen zeggen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:44

Kun je hem niet eerst gewoon even losgooien in de bak ofzo voordat hij 'aan het werk' moet? Dan kan hij even lekker zn energie kwijt en kun je meteen zien of het idd teveel aan energie is of iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:47

Woogy schreef:
Alles wat je typt, beschrijft een paard wat spanning in het lijf heeft en daar vanuit reageert door te rennen en te vechten, tot hij zeiknat is van het zweet en zich over geeft.

Maar wil je überhaupt wel horen dat je iets fout doet? Gezien alles van tafel wordt gewuifd wat mensen zeggen...

Ja hoor dat wil ik gerust horen.
Maar de aannemelijkheid van je standpunten holt achteruit wanneer je begint te vertellen dat hij zeiknat is van het zweet en zich overgeeft. Wat een onzin. Ik heb m'n paard werkelijk waar nog nooit zien zweten dus je overdrijft nogal. Dat maakt het wel wat lastiger om alles wat je zegt serieus te nemen.

Ik ga idd van stal veranderen dus wellicht wordt het dan al iets minder en ik zal voor nu de bijzet aan de kant gooien :)