Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 23:54

Hallo
Ik ben sins kort bezig met mijn 5jarig paardje interijden met een sidephul
Nu is mijn vraag hoe krijg ik haar soepel in haar hals als ik stil sta en stelling vraag doet ze het wel (soms met moeite) maar als ik stap krijg ik haar hals niet soepel gestuurd ook doe ik al 2,5 jaar aan parelli en dan is ze wel soepel alleen aan de linker kant iets minder
Ik werk trouwens met captoom als met touwhalster

Wie heeft tips?

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:50

Het klinkt toch alsof je misschien net iets te veel wil van je paard en een paar stappen over slaat.

Eerst controle over het terug komen. Je zult toe moeten werken naar een overgang naar halt binnen twee passen. Je paard kan dan niet anders dan de achterhand gebruiken. Een vereiste voor wat je wil.

Vervolgens bepaal jij met welk voorbeen je paard de laatste stap zet voor het halthouden. Daarmee kun je hem beginnen recht te richten zonder dat je er een moeilijke oefening van maakt.

Het buigen begin je door af te wisselen met het sturen tussen de directe en indirecte teugelhulpen. Zo maak je een start in het plaatsen van de schouders van je paard.

Ik weet zeker dat je paard zo soepeler zal worden en beter aan de hulpen. Succes!

Furst
Berichten: 610
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Re: Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:24

Paar stappen terug nemen en anders goed les gaan volgen of in iedergeval iemand met ervaring je laten begeleiden.
Voor het soepel probleem zou ik misschien aan rechtrichten denken?

GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:01

Furst schreef:
Paar stappen terug nemen en anders goed les gaan volgen of in iedergeval iemand met ervaring je laten begeleiden.
Voor het soepel probleem zou ik misschien aan rechtrichten denken?



Hey dankje wel voor de tip ik ben bekent met rechtrichten werk zelf ook met captoom en ontspanning alleen erop is het net wat anders bij haar

GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:03

Malenka schreef:
Het klinkt toch alsof je misschien net iets te veel wil van je paard en een paar stappen over slaat.

Eerst controle over het terug komen. Je zult toe moeten werken naar een overgang naar halt binnen twee passen. Je paard kan dan niet anders dan de achterhand gebruiken. Een vereiste voor wat je wil.

Vervolgens bepaal jij met welk voorbeen je paard de laatste stap zet voor het halthouden. Daarmee kun je hem beginnen recht te richten zonder dat je er een moeilijke oefening van maakt.

Het buigen begin je door af te wisselen met het sturen tussen de directe en indirecte teugelhulpen. Zo maak je een start in het plaatsen van de schouders van je paard.

Ik weet zeker dat je paard zo soepeler zal worden en beter aan de hulpen. Succes!



Bedankt voor de duidelijke uitleg ik ga hiermee aan de slag

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:32

Ik reed zelf ook een tijd bitloos en het paard was vaak wat stijf. In mijn situatie hielp 8tjes rijden goed! Ook overgangen rijden en uiteraard eerst je paard goed aan het been hebben. Iemand, het liefst een instructeur, even mee laten kijken is wel aan te raden denk ik.

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Bitloos inrijden hoe krijg ik mijn paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:54

Je hebt hele leuke flex en yoga oefeningen voor paarden :) Als je je paard iets meer op weg wil helpen kun je ook aan de slag met het werken aan de hand en het werken op de cirkel. Zo kan je paard onbelast oefenen en kun je direct de hulpen aanleren die je onder het zadel of pad ook gaat gebruiken :)

Groetjes Michelle

GunsmokeFay
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 23:26

BE_STABLE schreef:
Je hebt hele leuke flex en yoga oefeningen voor paarden :) Als je je paard iets meer op weg wil helpen kun je ook aan de slag met het werken aan de hand en het werken op de cirkel. Zo kan je paard onbelast oefenen en kun je direct de hulpen aanleren die je onder het zadel of pad ook gaat gebruiken :)

Groetjes Michelle


Ik doe dagelijks cyrcle game ook met achtjes dit doet ze heel goed en is ze vrij soepel in alleen haar hals blijft een probleem ze lijkt erg sterk met de sidephul