Ik heb sinds kort een heel leuk berijdpaard en na twee maanden grondwerk ben ik er voor het eerst opgegaan. Hij is al een maand of 4/5 niet meer bereden nu en ik ben dus de eerste die er weer op zat. Ik had hem eerst gelongeerd, heb daarna rustig gestapt, gedraafd op de linker en rechterhand en dan is hij eerder heel langzaam dan voorwaarts. Ik snap ook wel dat hij nog niet heel voorwaarts is aangezien zijn conditie terug opgebouwd moet worden. Omdat de draf goed ging, wilde ik een rondje galloperen om het af te sluiten. Het aanspringen ging goed maar ik voelde hem eigenlijk meteen onder me veranderen. Hij ging niet mega snel ofzo, wel gewoon een normaal tempo. Maar ik verloor het contact met hem, alsof hij niet meer wist dat ik erop zat. Daar bedoel ik dus mee dat hij het bit een beetje tussen zijn tanden nam en er niet echt meer een rem op zat. Ik voelde dat meteen dus daarom heb ik hem op de volte gezet en wilde ik hem weer de overgang laten maken naar de draf maar ik kreeg gewoon echt heel moeilijk contact met hem. Na een paar rondjes lukte het wel maar ik was echt bang dat ik hem niet meer terugkreeg en ik voelde echt al paniek opkomen bij mezelf. De eigenaar van het paard was mij op dat moment toevallig aan het filmen. Ik heb het filmpje zelf al een paar keer terug gekeken en ik weet niet goed wat ik ervan moet denken en hoe ik het moet oplossen. Als ik het terugkijk zit ik enorm te bonken in het zadel en dat vind ik zelf een heel vervelend beeld. Maar ik denk dat dat kwam omdat ik hem terug wilde laten overgaan naar de draf en daardoor misschien anders ging zitten? Ik hoop dat iemand van jullie misschien een tip heeft over hoe ik wat meer controle kan krijgen in de galop. Hierbij een link naar het filmpje:
https://youtu.be/utNFwWLU8g4
Wat ik er wel even bij wil vermelden is dat ik ongeveer een jaar niet meer gereden heb en dit de eerste keer is na een jaar dat ik weer op een paard zat