Stakend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:31

Hoeveel uur per dag krijgt het paard de mogelijkheid om paard te zijn?

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:40

Ik vermoed niets fysieks, ik vermoed gewoon brutaal gedrag en een paard dat een paar keer met zijn gedrag het gewenste resultaat heeft bereikt en dan zijn bij een goed brutale daarna de rapen gaar.

Als je bij een kliniek komt met mijn paard steigert en staakt, weten ze echt wel wat ze allemaal moeten uitsluiten. Maar er zijn gewoon paarden die brutaal zijn, die het bij staken niet houden bij stilstaan en een pasje achteruit of omdraaien, die veel extremer zijn in hun pogingen hun eigen gelijk te halen. Als het dan een keer lukt en de volgende keer houd je vol, dan gooien ze er gewoon nog een tandje bij. Je hebt paarden die hebben gewoon een braaf en meewerkend karakter, je hebt paarden die braaf worden gereden maar van nature brutaal zijn en praatjes hebben. Die laatste vooral, die gaan een tijdje goed als je die koopt, maar als je niet weet dat ze alleen braaf zijn vanwege de consequente opvoeding, gaan ze naar een tijdje als ze merken dat de ruimte er is deze ruimte weer pakken en dat kan dan redelijk snel tot behoorlijk ernstige staak gedrag leiden.

Steigeren is niet altijd een uiting van pijn, sommige paarden staan heel makkelijk op de achterste benen. Het is wel een uiting van ongenoegen, maar dat ongenoegen kan ook simpel zijn, ik wil niet wat jij wilt, dus ik teken protest aan. En al naar gelang hoe succesvol ze zijn in dat protest zoeken ze steeds verder de grenzen op. Gelukkig zijn dit soort paarden niet de norm, maar de uitzondering. Kan wel zeggen als je een merrie hebt die dit brutaal gedrag vertoond, maar dat om weet te buigen naar meewerken...dan heb je de leukste en fijnste paarden die je maar kunt bedenken.

Babootje

Berichten: 26366
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:49

oji schreef:
Ik vermoed niets fysieks, ik vermoed gewoon brutaal gedrag en een paard dat een paar keer met zijn gedrag het gewenste resultaat heeft bereikt en dan zijn bij een goed brutale daarna de rapen gaar.


Zou kunnen, maar ze heeft er ook een jaar blijkbaar probleemloos mee gereden.

Dan kun je iets fysieks ook niet helemaal uitsluiten, zeker als het paard extreem is veranderd.
Je kunt er ook niet vanuit gaan dat bij een kliniek echt alles wordt uitgesloten. Daarom vroeg ik ernaar.

Kan ook best zijn dat het paard overvraagd is geweest. Welshcob x tuiger zit wel een kop op denk ik.

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:04

Dan is de goede consequente opvoeding en gehoorzaamheid waarschijnlijk heel goed bevestigd geweest. En TS is jong en niet bang, dus heeft waarschijnlijk de eerste signalen van ongehoorzaamheid en brutaliteit niet echt opgemerkt, misschien juist wel grappig gevonden (zo zat ik tenminste vroeger wel in elkaar) en misschien niet direct streng op aangepakt omdat ze het niet zo erg vond?

Met stakende paarden moet je niet maar oneindig blijven denken dat het medisch is. Je moet het uitzoeken maar als je dat naar je eigen gevoel in voldoende mate hebt gedaan (en dat heeft TS in mijn ogen), moet je gewoon weer overgaan tot opvoeden en opleiden zonder twijfel, anders wordt het van kwaad tot erger.

En ja het kan dat het paard overvraagd is geweest of gewoon niet gesnapt heeft wat TS bedoelde en dat het daarom met het staken is begonnen....neemt niet weg dat het staken niet een dergelijke vorm aan mag nemen dat TS amper meer kan rijden, want gewoon simpel werk zoals stap draf galop halt, wat overgangen etc moet een gezond paard gewoon kunnen.

Ik zou ook even helemaal niet aan moeilijkere dingen denken TS, eerst gewoon weer opvoeden in het simpele werk waarvan je zeker weet dat ze dat moet snappen en kunnen. tempo controle en gehoorzaamheid zijn het enige wat nu van belang is. Altijd consequent zijn, nooit eens een dagje denken nu vind ik het wel best. Achterwaarts zou ik ook pas mee aan de slag gaan als het steigeren er echt helemaal uit is.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:11

Ik persoonlijk denk ook helemaal miet moeilijk.
Ik wil aan TS laten zien dat er weldegelijk iets aan de hand is. Wat? Dat kan ik door een schermpje heen niet zien. Misschien inderdaad de rijtechnische/opvoedkundige vaardigheden van TS.

Bewustwording is stap 1

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:58

Haal er in elk geval een andere, wél passende, instructeur bij. Je huidige instructeur kan jullie als combinatie in elk geval niet verder helpen, dus ga zoeken naar iemand die dat wel kan. Zo doormodderen heeft totaal geen zin na een jaar proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:50

oji schreef:
Dan is de goede consequente opvoeding en gehoorzaamheid waarschijnlijk heel goed bevestigd geweest. En TS is jong en niet bang, dus heeft waarschijnlijk de eerste signalen van ongehoorzaamheid en brutaliteit niet echt opgemerkt, misschien juist wel grappig gevonden (zo zat ik tenminste vroeger wel in elkaar) en misschien niet direct streng op aangepakt omdat ze het niet zo erg vond?

Met stakende paarden moet je niet maar oneindig blijven denken dat het medisch is. Je moet het uitzoeken maar als je dat naar je eigen gevoel in voldoende mate hebt gedaan (en dat heeft TS in mijn ogen), moet je gewoon weer overgaan tot opvoeden en opleiden zonder twijfel, anders wordt het van kwaad tot erger.

En ja het kan dat het paard overvraagd is geweest of gewoon niet gesnapt heeft wat TS bedoelde en dat het daarom met het staken is begonnen....neemt niet weg dat het staken niet een dergelijke vorm aan mag nemen dat TS amper meer kan rijden, want gewoon simpel werk zoals stap draf galop halt, wat overgangen etc moet een gezond paard gewoon kunnen.

Ik zou ook even helemaal niet aan moeilijkere dingen denken TS, eerst gewoon weer opvoeden in het simpele werk waarvan je zeker weet dat ze dat moet snappen en kunnen. tempo controle en gehoorzaamheid zijn het enige wat nu van belang is. Altijd consequent zijn, nooit eens een dagje denken nu vind ik het wel best. Achterwaarts zou ik ook pas mee aan de slag gaan als het steigeren er echt helemaal uit is.



Je hebt het hele paard nog nooit gezien. Vind ik best ver gaan om zomaar te concluderen dat er niks aan de hand is. Ik hoor zo vaak dat een dierenarts er naar heeft gekeken en 'dat er niks aan de hand is'. Maar dan zijn er bijvoorbeeld geen foto's van de rug gemaakt en blijkt het beest later kissing spines gehad te hebben. Iets waar Welsh Cobs trouwens nog best gevoelig voor zijn ook. Een dierenarts kan nooit alles uitsluiten. Het is een dierenarts, geen helderziende.

Meestal merk je tijdens het rijden ook aan andere dingen dan staken dat er iets lichamelijk mis is. Bijvoorbeeld op het vlak van rechtgerichtheid, moeite met buiging, bepaalde oefeningen. Vandaar ook mijn vraag aan TS: tegen welke moeilijkheden loop je aan in de training? Hoe loopt het verder? Welk niveau loopt het paard eigenlijk? Daar vraag jij verder niks over en je constateert gewoon dat het een kwestie van opvoeden is. Dat vind ik veel te kort door de bocht.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:18

Ik denk dat het niet iets medisch is. Maar gewoon vervelend gedrag. Probeer voorwaarts te rijden. Gaat ze stilstaan en reageert ze niet meer op been dan pak je er een zweepje bij en tik je haar even naar voren, maar blijf vooral niet hangen in negativiteit. Paar tellen streng en boos daarna gewoon verder alsof er niks aan de hand is. Probeer ook echt te ontspannen in je benen, maar ook al zit je misschien te strak het paard moet daar dan maar even tegen kunnen. Misschien kan je een keer longeren voor het rijden dan is het bokken wat minder. Staken is vaak probleem van niet voorwaarts genoeg. Dan geld de regel: na 2 x been zweep erbij. En heel veel schakeltjes rijden met die regel. Blijf hier echt consequent in.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:30

Ik denk dat je je het beste een tijdlang kan richten op dingen die wel goed gaan, ook omdat het nog zo´n jong beestje is.

Train je altijd dressuur? Misschien heeft je paard daar gewoon een hekel aan.

Grondwerken gaat heel goed zeg je, vooral mee doorgaan.
Zijn er nog meer dingen die goedgaan of die je nog niet hebt geprobeerd?
Als je bv altijd alleen rijd, probeer dan eens een groepsles. Probeer eens een buitenritje met een groepje of juist alleen met een ander paard waar ze vriendjes mee is. Ga wandelen en ergens grazen (ik geef gewoon wat voorbeelden, je kunt waarschijnlijk zelf het beste inschatten wat je wel gaat helpen en wat niet).

Win haar over naar jouw kant, zodat ze met je mee wilt doen omdat jullie samen plezier hebben.

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:30

Ik ben ook van mening dat een paard ooit voor "de lol" opeens ongehoorzaam is.
Mijn merrie heeft ook een tijdje gehad dat ze vanuit het niets dit gedrag soort gedrag liet zien. Ik heb meerdere keren de da erbij gehad. Foto's laten maken. Maar niks gevonden. Nu bleek later dat ze erg veel laat van haar hengstigheid had. Een eierstok was vrij groot. Daardoor was buigen in haar lichaam een stuk moeilijker en pijnlijk. Na verder onderzoek bleek ook dat ze geïrriteerd maagslijmvlies had. Het waren nog net geen maagzweren.
In eerste instantie word er snel gekeken naar get gedrag van een paard. Daar zou vast wel wat mee zijn. Of worden de botten ( noem het maar even zo) nagekeken. Maar er kan uiteraard nog veel meer mis zijn. Hoeft niet ernstig te zijn. Maar wel super vervelend voor een paard.

Nogmaals, ik ben van mening dat een paard echt niet zomaar gaat staken of gevaarlijk wordt. Daar is altijd een reden voor.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:51

Nogmaals, ik ben van mening dat een paard echt niet zomaar gaat staken of gevaarlijk wordt. Daar is altijd een reden voor.[/quote]

Dat ben ik helemaal met jou eens! Maar het is vanaf een beeld scherm met weinig info gewoon niet te zeggen waar het vandaan komt!

Een ouder filmpje zou ook al waardevol zijn!