Opeens moeite met goede houding (ruiter)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Opeens moeite met goede houding (ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:53

Hoi Bokkers,

Ik zit met een probleempje. Zelf vind het een enorm prut probleem eigenlijk..

Sinds een paar maandjes rijd ik een ontzettend gaaf, leuk en vooral lief paard bij.
Xandor is een grote schimmelruin van 19 jaar en +-1.76 hoog.
In het verleden heeft hij Z gelopen en L gesprongen. Daarna is hij een langere tijd een jachtpaard geweest. Inmiddels is het een leerpaard voor zowel de eigenaar als voor mij.
Ik rijd hem dressuurmatig voor elkaar en spring er ook af en toe eens mee.

Gisteren hadden we ons eerste wedstrijd debuut, en niet zonder resultaat; 193 &189.5 en dus 2 puntjes.
Onze aandachtspunten waren hier; actiever en met aangalopperen niet voorover vallen.

De activiteit is inderdaad wel een stukje wat vaak terugkomt, ook in de training. Paard is anzich wel aan het been, maar het mag allemaal ietsjes vlotter en flitsender, hierdoor geef ik onbewust (bijna) elke pas been. Dit is absoluut niet wat ik wil..

Ik keek de filmpjes terug die gisteren zijn gemaakt van onze proefjes en het valt me op dat ik spontaan een bagger houding heb.

Ik kiep iets voorover, benen vallen dus mee naar achteren, ik neig scheef te zitten en mijn stille benen die ik ooit had.. Compleet verdwenen.

Op het andere paard van de eigenaar heb ik gewoon mooi stille benen. Paard is ook wel een stukje kleiner +-161. Ook kiep ik hier ietsje naar voren, maar niet zo extreem als op Xandor..

Afbeelding
Dit is van een onderling wedstrijdje, heb je een beetje beeld.

Dit is van gisteren:
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=QAufFaX8nh4

Hier een filmpje van het andere paard voor het beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=8atk07EQw-k
Dit was de 2de keer dat ik erop zat, we moeten elkaar nog goed leren kennen.

Ik heb op het moment geen les ivm geen inkomsten. Hoop snel weer inkomsten te hebben, dan ga ik ook weer direct lessen, op beide paardjes.

Graag opbouwende kritiek/tips. Ik wil er heel graag aan werken.

Anouk_H

Re: Opeens moeite met goede houding (ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:59

Rijd je de 2 paarden met een ander zadel? Dit kan al heel veel verschil maken! (Heb de filmpjes niet gekeken sorry als het daar duidelijk zichtbaar is.)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:05

Ja ik rijd ze met een ander zadel. Xandor met een wintec isabell werth en Ej met een wintec 500.
De veelzijdigheid past ook op Xandor, wou ik voornamelijk gaan gebruiken voor het springen. Maar ik kan het wel uittesten voor dressuur

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:08

Ik heb even op je profiel gekeken, maar gezien je leeftijd denk ik dat je uitgegroeid bent?
Had mijn dochter ook, (nu 18,5). Als ze een groeispurt had, was haar houding weer een tijdje slecht, tot echt heel slecht. Nu gaat het goed.
Maar dat zal het niet zijn bij jou.

Sommige paarden nodigen nu eenmaal uit tot voorover of achterover zitten. En inderdaad van zadel tot zadel kan het ook verschillend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:18

De eerste link is geen goede link ;) 2e filmpje kan ik niet zoveel van zeggen. Het lijkt voor zover ik het kan zien, alsof het zadel best groot is. Dan heb je niet de juiste steun en krijg je een onstabiele zit. Heb je meer foto's van de zijkant? :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:22

Als het goed is ben ik al een tijdje uitgegroeid. Dus het lijkt me inderdaad niet dat dat het is. Alsnog bedankt voor het meedenken!

Ik heb nog een filmpje gevonden van een paar maanden terug op een ander paard + zadel. Toen had ik echt een mooi stil been.

https://youtu.be/iaG4j--8PV8
Mijn handen vind ik dan weer minder prettig om naar te kijken :')

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:30

Joolien schreef:
De eerste link is geen goede link ;) 2e filmpje kan ik niet zoveel van zeggen. Het lijkt voor zover ik het kan zien, alsof het zadel best groot is. Dan heb je niet de juiste steun en krijg je een onstabiele zit. Heb je meer foto's van de zijkant? :)

oeps ik zie het!

Hier hopelijk de goeie.

https://youtu.be/QAufFaX8nh4

Foto's van de zijkant heb ik niet echt. Alleen een screenshot van stukje zonder beugels.

Afbeelding

Beide zadels zijn 17.5 inch. Heb zelf enorme stelten. Ben wel smal.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:50

Wat ik op alle 3 de filmpjes zie is dat je tenen wat meer naar voren mogen en je hakken wat meer naar beneden, misschien ook de beugels 1 gaatje korter, het lijkt op de filmpjes namelijk alsof je maar net bij de beugels kunt en je als het ware dan op je tenen staat. Als je lekker je hakken naar beneden duwt zit je ook automatisch wat dieper en rechter in je zadel.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:59

Mm korter? Die eerste foto's waren al op korte beugels. Ze zaten toen van 6 van boven en inmiddels 9 van boven...
Kort zitten is eigenlijk niet helemaal mijn ding, heb nooit echt kort gezeten. Wil het wel eens gaan uitproberen, maar omdat ik zulke lange benen heb kom ik snel over de wrong heen.

Maar wat bedoel je precies met tenen meer naar voren?

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:13

De foto's en filmpjes zijn natuurlijk momentopnames, maar dat is wat ik zie. Mijn comment was op de flmpjes.
Je tenen naar voren is gewoon naar voren, op de filmpjes wijzen ze vaak naar buiten.
Als ik naar de foto's kijk en dan met name de onderste 2, zie ook daar dat je je hakken erg omhoog doet, al zie ik wel dat je daar de beugels wat korter hebt.
Alsof je drijft door je hak omhoog te doen, drijven doe je met kuit en je zit, wat, als je je hakken laag houdt, eigenlijk automatisch gaat.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:16

Jeetje, ik val zowat in slaap van je laatste filmpje...ik snap wel dat je onrustig zit want je paard laat je geen andere keus. Ik zou echt gaan werken aan het 'aan het been' zijn. Je paard is echt heel erg traag aan het been en daardoor drijf je zoveel. Als je minder hoeft te doen, dan kan je ook wel stiller zitten.

Wat ik wel zie in de galop, dat je daar echt naar voren kukelt en je benen heel erg naar achteren legt. Probeer in de galop goed je bekken te kantelen naar voren, zodat je benen recht naar beneden hangen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:58

Eens met bovenstaande. En in het geheel werken aan een meer onafhankelijke zit. Je “ploft “ wat zwaar in het zadel en je handen zijn niets stil opzichte van het paard. Dus: in stap en galop meegaan met de beweging van het paarden hoofd. In draf is het hoofd stil, dus jouw handen ook. Handhouding verbetert als je je zit verbetert. Blijven oefenen :j

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 17:19

Maar vind je dat alleen op t witte paard of ook op de anderen. En hoe kan ik dat nou het beste oefenen totdat ik weer geld voor les heb?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:28

Oefeningen die je zouden kunnen helpen zijn:
- zonder beugels rijden
- zonder beugels lichtrijden
- een ander ritme lichtrijden oefenen, zoals zit-zit-staan of staan-staan-zit (moeilijk, maar heel goed voor je balans!)
- verlichte zit

Let bij deze oefeningen wel goed op dat je niet op de teugels gaat steunen voor je balans. Als je paard braaf is, is het nog wel beter om een knoop in de teugels te leggen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 17:39

Mm ga ik onthouden. Doe t meeste al wel. Ik heb zelf het idee dat ik er alleen bizar veel last van heb op de schimmel. Ik heb namelijk nog dit de laatste tijd nog nooit gevoeld behalve op hem.

Maar ik ga dus oefenen met activiteit, scherper maken aan de hulpen, dat andere zadel uittesten en vaker zonder beugels proberen te rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:42

Bij het lichtrijden wat meer druk op de beugels nemen. Je moet de nadruk op het omhoog willen zijn, het staan leggen. Niet op het zitten. Het is belangrijk dat je goed het ritme van het paard volgt.
Dus, iets meer druk op de beugel, ritme oefeningen (wat Yelow Gray zegt), geconcentreerd rijden (voor mijn part loopt hij met zn kop in de lucht, het gaat om het licht rijden).
Ik heb alleen het filmpje van de schimmel gezien dus ik kan niets zeggen over de anderen.
En verder kilometers maken, laat jezelf filmen, blijf kijken naar jezelf. Succes!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:47

Jammer dat je houding minder is geworden. Waar je nog op kan letten is dat je je knieen niet aanspant, dus goed op je beugels steunen met de bal van je voet en hakken naar beneden(denk aan o-benen maken) . Als je niet met je knieen knijpt is het voor het paard ook makkelijker om door te lopen. Blijf er op lettten dat je je schouders achter je heupen plaatst, als je een fractie te ver naar voren zit met je schouders wordt de neiging om je knieen aan te spannen groter en daardoor ook de neiging om je hak op te trekkenmet gevolg dat je balans in het zadel weg is . Om je paard meer aan het been te krijgen goed blijven concentreren op de reactie van je paard na een hulp. Been gegeven? reactie opeisen! ook veel schakelen op je zit (eerst paard daar attent op maken) maakt dat je niet zoveel been hoeft te geven. Veel belonen als hij t per ongeluk goed doet ipv steeds harde/grover gaan doen als de reactie niet komt/voldoende is.
Ben toevallig ook met een nieuwe lesklant bezig geweest die veel te veel deed waardoor het paard haar ging negeren. geef kleine hulpen en beloon ook met je stem als je reactie krijgt. Zo vinden de paarden t ook leuk en krijg je goed resultaat. Succes !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:58

YellowGray schreef:
Oefeningen die je zouden kunnen helpen zijn:
- zonder beugels rijden
- zonder beugels lichtrijden
- een ander ritme lichtrijden oefenen, zoals zit-zit-staan of staan-staan-zit (moeilijk, maar heel goed voor je balans!)
- verlichte zit

Let bij deze oefeningen wel goed op dat je niet op de teugels gaat steunen voor je balans. Als je paard braaf is, is het nog wel beter om een knoop in de teugels te leggen.

De tips van zonder beugels rijden ondersteun ik niet, zeker niet zonder de toevoeging van rechtop en los blijven zitten, dit nodigt erg uit tot klemmen, leer zitten op je zit been knobbels ondersteund door je beugels met een loshangend been rechtop in balans, zonder aan de teugels te steunen of je armen te spannen.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:19

Lastig dat je met dit probleem zit! Ik heb een vergelijkbare situatie gehad. Ik ging een nieuw paard met een andere bouw, gangen en zadel dan ik gewend was rijden. Spontaan reed ik als een aardappelzak... |o
Er zijn een aantal dingen die mij geholpen hebben, maar vooral gewoon wennen. Dat zou ik jou dus ook mee willen geven. Daarnaast kan je proberen om met en zonder beugels aan de lange teugel te concentreren op je houding. Probeer je buikspieren aan te spannen en juist de ontspanning in de rest van je lijf opzoeken (ontspannen betekent niet nul spierspanning en dus rondvliegende ledematen :') ).
Ook kan je proberen het paard wat actiever op de beenhulpen te krijgen. Als je bij elke pas enorm moet aandrijven zullen je bennen ook niet 'stil' liggen.
Succes!