Probleem met springen tips gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 12:28

Goedemorgen,


Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.

Wij hebben een KWPN merrie op stal staan van nu inmiddels 6 jaar oud.
Ze is altijd vrij sloom met gewoon dressuur rijden.

Met springen is dit compleet anders. Als er balkjes op de grond liggen waar ze over heen moet draven begint ze gelijk in galop aan te springen en probeert ze over 3 a 4 balken gelijk heen te springen met een hindernis is dit nog veel erger het is gewoon bijna niet vertrouwd om te springen.

Natuurlijk krijgen wij tips van onze instructeur. "Begint ze te trekken stuur haar er dan voor weg".
Helaas is dit een beetje lastig met een paard van 1.80 wat voor haar kracht in de sprong wil zetten.

Ik zou graag wat tips van jullie willen of jullie ook deze ervaringen met paarden hebben gehad.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 12:50

Vraag 1: waarom doet ze dit...?
In grote lijnen zijn er 2 mogelijkheden: angst en enthousiasme. Een combinatie van beiden is mogelijk.

Als je hier een idee van hebt, kun je er aan gaan werken.
(En ik vind die tip van de instructeur maar niets, 'wegsturen' klinkt mij in de oren als 'gebruik je teugel' en sowieso is het ingrijpen op een moment dat er al dingen fout gaan.)

Weet je ook of ze wellicht als 3 jarige over een stel sprongen is gejaagd 'want dat is goed voor de verkoop'...?

:o het aantal parcoursen dat ik heb gesprongen kunnen we vrij kort over zijn - maar ik heb jaren "dressuurles met balkjes" gedaan. Een wisselwerking van het paard goed aan de hulpen en tussen de oefeningen door cavalettiwerk, kleine parcoursjes, of bijvoorbeeld na een oefening in verzamelen- uitstrekken zowel een nauwe als een wijde 'in uit' springen.

xliefsesmeex
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-03-18
Woonplaats: oss

Re: Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:11

ik zou als je op de balken af rijd in die lijn een paar knepen in je hand geven je remt haar daar bij af en dit zal er voor zorgen dat ze minder hard over de balken gaat maar dat is bij ieder paard anders
groetjes ♥

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:22

Ik verplaats dit topic naar Rij technische vragen omdat het topic daar beter op zijn plek staat :)

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:38

Janneke2 schreef:
Vraag 1: waarom doet ze dit...?
In grote lijnen zijn er 2 mogelijkheden: angst en enthousiasme. Een combinatie van beiden is mogelijk.

Als je hier een idee van hebt, kun je er aan gaan werken.
(En ik vind die tip van de instructeur maar niets, 'wegsturen' klinkt mij in de oren als 'gebruik je teugel' en sowieso is het ingrijpen op een moment dat er al dingen fout gaan.)

Weet je ook of ze wellicht als 3 jarige over een stel sprongen is gejaagd 'want dat is goed voor de verkoop'...?

:o het aantal parcoursen dat ik heb gesprongen kunnen we vrij kort over zijn - maar ik heb jaren "dressuurles met balkjes" gedaan. Een wisselwerking van het paard goed aan de hulpen en tussen de oefeningen door cavalettiwerk, kleine parcoursjes, of bijvoorbeeld na een oefening in verzamelen- uitstrekken zowel een nauwe als een wijde 'in uit' springen.



Het is eigenlijk alleen maar enthousiasme. Ze vind het geweldig om te springen.

We weten helaas niet zo goed wat we er aan kunnen doen ze word zo sterk en terug nemen wil gewoon niet. Ze reageert dan ook niet meer op hulpen. ( Het voelt gewoon dat ze helemaal zwart voor de ogen word en gewoon maar wat in het rond springt)

Balkjes hebben we eerst ook geprobeerd, maar daar wil ze nu ook al overheen springen terwijl dat niet de bedoeling is.

Ze is al vanaf haar geboorte bij ons en hebben haar eigenlijk nooit los laten springen hooguit 1 a 2 x en dan doet ze alles zelf.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:43

Herkenbaar. Mijn ruin heeft het ook altijd gedaan. Ik heb een tijdje gelest bij Jos Brinkman en hij gaf mij het advies; laat hem maar eens gaan. Geef hem dat vertrouwen maar. Hand weg en zitten. Laat hem de fout maar maken. En geloof me; hij ging hard. En ik heb doodsangsten uitgestaan. Paard raakte echter van slag toen hij niet werd tegen gehouden en daardoor kwam hij uiteindelijk zelf terug. Hij is nog steeds fanatiek in het parcours. Maar het is geen blind gejakker meer! Ik zou dit overigens wel alleen onder begeleiding doen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:47

Voor de sprong wegtrekken zou ik niet doen. Volte rijden en opnieuw aanrijden kan wel maar daar moet je net tijd nog voor hebben. Wat ik op stal zie als paarden heet/sterk worden: wel springen maar daarna meteen op de rem en halthouden. En dan gewoon laag en simpel. Heel consequent volhouden tot het kwartje valt. En dingen als in/uitjes oefenen. Of een laag sprongetje of balken op een volte. En dan maar rondjes rijden voor ritme en rust.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:47

Fijn om te horen...!

Wat ik zou proberen: altijd her en der balkjes in de bak, of evt een klein sprongetje - en driekwart van de dagen dat je rijdt er nul keer overheen.

En juist cavalettiwerk voelt voor jouw paard waarschijnlijk erg raar: "balk = springen" en dan moet je blijven draven... %) ("Mensen zijn soms onbegrijpelijke paarden...")

Laat voor de veiligheid dat cavalettiwerk weg, trekt ze knoerthard aan op dat ene balkje of sprongetje - ik ben geneigd te zeggen 'laat haar'.
Het zijn haar benen en het is haar enthousiasme en zolang je niet het dressuurmatige niveau hebt 'dat echt elke pas van jou is' is het raar om dat tussen de balken opeens wel te willen...

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:10

SusanH schreef:
Voor de sprong wegtrekken zou ik niet doen. Volte rijden en opnieuw aanrijden kan wel maar daar moet je net tijd nog voor hebben. Wat ik op stal zie als paarden heet/sterk worden: wel springen maar daarna meteen op de rem en halthouden. En dan gewoon laag en simpel. Heel consequent volhouden tot het kwartje valt. En dingen als in/uitjes oefenen. Of een laag sprongetje of balken op een volte. En dan maar rondjes rijden voor ritme en rust.


Dat bedoel ik ook dan een volte voor de sprong. ( misschien heb ik het er wat verkeerd neer gezet :p )

Dat is misschien wel een goed idee om te proberen :) Bedankt voor de tip.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:22

Is je instructeur meer dressuur of meer springgericht? De meeste zijn namelijk meer van de dressuur. Is dit bij jou ook het geval, dan zou ik kijken of er mogelijkheden zijn om bij een echt goede springgerichte instructeur les te nemen. Die hebben meer ervaring met hete en enthousiaste paarden en dan krijg je vaak heel andere tips. Bovendien kunnen ze ook beoordelen wat bij jou werkt. Net zoals de tip wel springen en daarna halthouden. Ik snap dat dit werkt bij meer ervaren springruiters, maar dat zijn wel mensen die niet bang zijn en de meeste dingen goed uit kunnen zitten en mee blijven geven. Als je een beetje bang wordt van die enorme sprongen of het hete gedrag, je gaat verkrampen en je neemt toch de sprong, kan het zomaar zijn dat jullie de lol in het springen ook kwijt raken doordat jij misschien bang wordt en je paard niet lekker kan springen. Dat zou zonde zijn! Je kunt hier echt aan werken, maar liefst wel met iemand die ziet wat er gebeurd en jullie er vanaf dat punt doorheen praat. Ik vond zelf dat er echt veel verschil zat in springles van iemand die voornamelijk dressuur rijdt of iemand die veel springt.

Oefenen jullie balkjes ook in stap? Hoe gaat ze er dan overheen? Mijn volbloed kan ook niet normaal over balkjes stappen en draven, die neemt ze ook het liefst in een keer of weet galopsprongen tussen drafbalken te maken. Als ik ze in stap neem, neemt ze de 1e paar keer een sprongetje, daarna lukt het wel om er normaal overheen te stappen. Nu ja meestal :D. Ook leg ik op de longeercircel wel eens 4 balken, elke keer op een kwart zeg maar, dus evenredig verdeeld over de volte. Doet ze in het begin wel te druk, maar later wordt ze rustiger en dan lukt het wel. Voordeel is dat ik er dan niet opzit, dus is het makkelijker om dr even zo te laten.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:27

Diddykong schreef:
Is je instructeur meer dressuur of meer springgericht? De meeste zijn namelijk meer van de dressuur. Is dit bij jou ook het geval, dan zou ik kijken of er mogelijkheden zijn om bij een echt goede springgerichte instructeur les te nemen. Die hebben meer ervaring met hete en enthousiaste paarden en dan krijg je vaak heel andere tips. Bovendien kunnen ze ook beoordelen wat bij jou werkt. Net zoals de tip wel springen en daarna halthouden. Ik snap dat dit werkt bij meer ervaren springruiters, maar dat zijn wel mensen die niet bang zijn en de meeste dingen goed uit kunnen zitten en mee blijven geven. Als je een beetje bang wordt van die enorme sprongen of het hete gedrag, je gaat verkrampen en je neemt toch de sprong, kan het zomaar zijn dat jullie de lol in het springen ook kwijt raken doordat jij misschien bang wordt en je paard niet lekker kan springen. Dat zou zonde zijn! Je kunt hier echt aan werken, maar liefst wel met iemand die ziet wat er gebeurd en jullie er vanaf dat punt doorheen praat. Ik vond zelf dat er echt veel verschil zat in springles van iemand die voornamelijk dressuur rijdt of iemand die veel springt.

Oefenen jullie balkjes ook in stap? Hoe gaat ze er dan overheen? Mijn volbloed kan ook niet normaal over balkjes stappen en draven, die neemt ze ook het liefst in een keer of weet galopsprongen tussen drafbalken te maken. Als ik ze in stap neem, neemt ze de 1e paar keer een sprongetje, daarna lukt het wel om er normaal overheen te stappen. Nu ja meestal :D. Ook leg ik op de longeercircel wel eens 4 balken, elke keer op een kwart zeg maar, dus evenredig verdeeld over de volte. Doet ze in het begin wel te druk, maar later wordt ze rustiger en dan lukt het wel. Voordeel is dat ik er dan niet opzit, dus is het makkelijker om dr even zo te laten.


De instructeur is inderdaad meer een dressuur ruiter. Helaas is het gewoon een privestal waar geen andere instructeurs komen. Dus zouden helaas niet kunnen beginnen aan een ander iemand.

Daarbij is de ruiter die er nu op rijd al een beetje bang om te springen dus die springt niet.
Wie weet ga ik er zelf een keer op maar ja ik ben ook geen ervaren springruiter maar ik durf wel.


Ook oefenen wij gewoon in stap met de balkjes dan stapt ze er gewoon over heen omdat ze dat saai vind en dan begint ze weer lomp te worden. Maar als er een klein hindernisje van word gemaakt is het weer een enthousiaste dame.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:30

Dit doet die van mij ook, nu is ze iets wat makkelijker te controleren met een scherper bitje maar dit is natuurlijk niet alles.

Wat ik doe is net zo lang over de hindernissen draven tot ze braaf is. Dan pas mag ze galopperen, gaat ze nou weer hard zet ik dr na de hindernis stil. Dit werkt voor haar goed, maar heeft enorm veel tijd nodig.. zelfs drafbalkjes waren een gedoe in t begin en nu springt ze redelijk met controle rond. Ze is wel sterk maar wel stuurbaar

Het is echt een stuk enthousiastme wat je eventjes onder controle moet krijgen.. en dat kan verdomd lastig zijn!!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:33

xsensibel schreef:
Dit doet die van mij ook, nu is ze iets wat makkelijker te controleren met een scherper bitje maar dit is natuurlijk niet alles.

Wat ik doe is net zo lang over de hindernissen draven tot ze braaf is. Dan pas mag ze galopperen, gaat ze nou weer hard zet ik dr na de hindernis stil. Dit werkt voor haar goed, maar heeft enorm veel tijd nodig.. zelfs drafbalkjes waren een gedoe in t begin en nu springt ze redelijk met controle rond. Ze is wel sterk maar wel stuurbaar

Het is echt een stuk enthousiastme wat je eventjes onder controle moet krijgen.. en dat kan verdomd lastig zijn!!


Jammer genoeg hebben wij dit ook geprobeerd.
Als ze de hindernis ziet en ze komt in een rustig drafje aan. Gooit ze haar hoofd omhoog springt in galop gaan en vliegt er zo snel mogelijk over heen.

Ja dat is echt verdomd lastig haha!! Bij ons mag ze ook niet zo vaak springen omdat nog maar 1 ruiter het durft en die rijd meestal dressuur, dus er word helaas ook niet veel mee geoefend.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:40

Herkenbaar, ik heb ook echt een hete merrie alleen niet zo groot. Ik heb vooral geleerd om in wendingen te blijven galopperen, zelfde tempo als naar de sprong. Meestal houd je juist zo’n paard in de wending extra tegen. Daarnaast ben ik begonnen met balkjes, cavaletti en lage sprongen met heel veel druk, ook boven de sprong. Op de duur werd mijn paard echt rustiger en kreeg ik veel minder druk. Wel op het ritme blijven letten. Ik kreeg ook de opdracht om vrijwel dagelijks balkjes te galopperen. In een gebroken lijn leggen en op het ritme blijven letten, ze moeten leren dat het ook ontspannen kan. Bij mij hielp dat echt. De sprongen werden beter en veel meer controle, ook in het 1.20. Tussendoor nette overgang terug om weer de rust te krijgen en dan weer opnieuw. Kost even veel energie en moeite, maar bij mij had het echt effect. Succes!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Probleem met springen tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:51

Mijn eerlijke advies is dan, om het springen voorlopig te laten voor wat het is. Als de omstandigheden zodanig zijn dat een andere lesgever niet kan, en er ook niet op een eenduidige manier met dit paard gewerkt kan worden, denk ik dat het stukje scholing van dit paard heel lastig gaat worden. En zoals het klinkt hebben jullie daar op stal allemaal weinig ervaring met springen, alleen heeft de een meer lef dan de ander ;). Ik snap dat het sneu is voor het paard, omdat ze het juist zo leuk vindt. Maar ik heb ook genoeg ongelukken en valpartijen zien gebeuren, ook met lage hindernissen. Dat lijkt me nu ook niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:54

Als je geen andere instructie kunt vinden en niemand hebt die er mee durft of wil springen, waarom er dan mee springen? Straks belandt je een keer midden in de hindernis en heb je brokken.
Een paard moet ten aller tijde aan de hulpen zijn, en de ruiter moet hierin doortastend en zelfverzekerd zijn, zeker met paarden die graag het heft in eigen handen nemen. Blijkbaar krijgt het paard de ruimte om aan te pakken, en is de ruiter niet doortastend genoeg. Want ho is gewoon altijd ho.
Wil je toch zelf gaan proberen, ga dan eerst in het dressuur de gehoorzaamheid vast leggen. Ho is ho, voorwaarts id voorwaarts etc. Soms begint het zelfs al vanaf de grond, als jij niet de lelding neemt, doet het paard het wel, en zal hij dat altijd doen. Dus ook onder het zadel.
Als je het paard op zit kunt laten halthouden en hij zacht is in de mond, kun je oefenen om hem voor een balkje stil te zetten. Het gaat er hier niet om dat je hem leert weigeren, maar dat je hem leert altijd op de ruiter te wachten en altijd aan de hulpen te blijven. Als hij netjes stil staat voor een balk, kun je daarna op eigen hulpen wel eens doorrijden etc. Dit vergt wel enige handigheid en subtiliteit van de ruiter, dus als je hierbij twijfelt, dan kun je het beter niet doen.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:03

Lijntje van balken en (lage) sprongetjes maken zodat hij wel terug MOET komen? Vaak gaan ze daar wel beheerst overheen..

Ik heb een ruin van 1.72m gehad en die deed precies hetzelfde. Thuis ging het nog wel aardig, maar op concours zat er totaal geen rem meer op. Pelhambit bood zelfs weinig resultaat. Toch was dit het beste springpaard wat ik me kon wensen. Ik had af en toe wel de blaren op de handen staan en de tranen in de ogen als ik het parcours uit kwam en ik weet dondersgoed dat dit niet dé manier is, maar ik had wel een paard die zelf graag foutloos over de finish wilde komen en daar 100% voor ging. We hebben hem dan ook via een concours verkocht en hij is naar een springruiter in Istanbul gegaan.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:15

Ik moest vroeger met mijn heethoofd beginnen met balkjes. Maar dan niet gelijk achter elkaar leggen. Ik moest slangevoltes rijden en dan lagen er op de middellijn balken. Op de a-C lijn en dan Bijv. tegenover F, B en M. Omdat je in de slangevolte bochtjes rijdt werd mijn paard al wat gecorrigeerd en rustiger. Ook omdat hij waarschijnlijk door had dat hard geen zin had op dat korte stuk. Voor mijn gevoel was het ook een gehoorzaamheid oefening.
Veel bezig houden en afleiden. Maar ook vertrouwen geven. Soms reed ik op een balkje af vanuit een gebroken lijn maar stuurde ik daarvoor weer schuin weg.
Om dit uit te breiden legde ik dan soms twee balken achter elkaar of een cavaletti.
Met mijn paard nu leg ik door de hele bak soms balkjes. Ik rij dan allemaal verschillende figuren in stap draf en galop. Ik doe dit om haar meer bij de les te houden. Maar ook voor haar ruggebruik.

Is het iets om cavaletties neer te leggen tijdens het longeren.

Succes