Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 08:44

Ik ben een ervaren ruiter. Maar sinds wat nare ervaringen met een ander paard merk ik dat ik steeds angstiger wordt op mijn eigen paard. Ik heb sinds september 2017 een nieuw paard. Maar door de winter, overlijden familielid en dus ook door mijn nare ervaringen (paar keer gevallen) merk ik dat ik het uitstel om mijn paard te rijden. Ik doe grondwerk en voor de rest leidt hij nu een luizenleventje met vriendjes in de wei.
Maar ik heb hem gekocht voor fijne bosritten en dergelijke. Wie kan mij helpen om weer vertrouwen te krijgen?
Hij staat in Holten. Is er een instructeur die aan huis kan komen?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:05

Wat jammer TS.

Misschien is mental coaching wat voor jou.
Saskia Morsink in vriezenveen doet dit en heeft meerdere bange ruiters/amazones geholpen!

Ik hoop in ieder geval dat je er weer meer plezier in krijgt en je de angst weer de baas word :)

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:54

Ik herken het gevoel. Heb een aantal jaren geleden ook met zo'n enorme schrik gezeten ookal wist ik rationeel dat dat niet nodig was.

Wat mij hielp, was iemand anders met mijn paard te laten rijden en hiernaar kijken. Op die manier zag ik dat mijn paard gewoon doodbraaf was en mijn angst totaal onterecht was. Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken of dit zou kunnen helpen of niet.

Verder zou ik zeker ook op zoek gaan naar begeleiding waar je 100% achter staat en die je ook blindelings durft te vertrouwen.

Veel succes!

Jennybaby

Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 13:31

Rani_ schreef:
Ik herken het gevoel. Heb een aantal jaren geleden ook met zo'n enorme schrik gezeten ookal wist ik rationeel dat dat niet nodig was.

Wat mij hielp, was iemand anders met mijn paard te laten rijden en hiernaar kijken. Op die manier zag ik dat mijn paard gewoon doodbraaf was en mijn angst totaal onterecht was. Je moet natuurlijk voor jezelf uitmaken of dit zou kunnen helpen of niet.

Verder zou ik zeker ook op zoek gaan naar begeleiding waar je 100% achter staat en die je ook blindelings durft te vertrouwen.

Veel succes!


Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat inderdaad al heel erg veel zou helpen. Gewoon zien hoe iemand anders mijn paard rijdt.

En inderdaad begeleiding waar ik 100% achter sta.

Anoniem

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:35

Ik herken het wel een beetje al heb ik gelukkig geen slechte ervaring.
Maar ook bij is de angst erin gekomen om buitenritren te maken.
Ik krijg volgende week les van Jolanthe Schretlen, mijn fysio voor het paard heeft haar aangeraden en zelf ook al paar lessen van haar gehad.
Zij begeleid in angst, problemen, trailer laden etc, voor zowel grondwerk als rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:39


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:46

Een combinatie van je paard laten rijden en zien hoe braaf hij is plus goed les vind ik zelf best werken. Wanneer je alleen bent: dapper zijn maar niet te ver gaan. Niet in je stress gaan als je alleen bent, dat moet weer groeien. Succes!

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:52

Hier ook een 'medelotgenoot'. Ben al van jongs af aan een eerder bange en vooral voorzichtige ruiter geweest (ben er onderhand 53), en het is - heel clichématig - alleen maar erger geworden met de jaren. Na mijn laatste valpartij, inmiddels toch al wel 6,5 jaar geleden, is het nog verder bergaf gegaan met mijn vertrouwen (vooral in mezelf). Wij hebben hier een jong paard van inmiddels 5 jaar, hier geboren, dat braaf is, maar toch ook af en toe wat durft 'tegenspreken' en al een durft wegspringen of weglopen van 'vermeende gevaren'. De jonge vrouw die haar heeft ingereden, laat ik nog altijd komen om ons samen te begeleiden. Zij houdt rekening met mijn angst en zal me nooit pushen, wat ik heel belangrijk vind. Nadat ik gereden heb, rijdt zij altijd het paardje nog eens goed door. Ik zou het voor mezelf beter en rustgevender vinden, dat zij eerst zou rijden en daarna pas ik, maar zo geraak ik natuurlijk nooit verder in het afbouwen van mijn angst. Daarom wil ze dat ik toch altijd het inrijden en de gemakkelijkste oefeningen voor mijn rekening neem. De bedoeling is dat ik mijn grenzen altijd wat verder kan verzetten. Zo hoop ik ook met dit paardje nog vele jaren plezier te kunnen beleven (op haar moeder ben ik veel geruster, want die is niet zo schrikachtig aangelegd).
Bij mij dus een soortgelijke oplossing als die Rani_ beschreef.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:34

Hoi,
Ik woon te ver weg om je te begeleiden maar wel wat algemene tips.
Inderdaad is begeleiding zoeken van iemand die je vertrouwt een belangrijke stap. Diegene kan je helpen om te kijken wat er bij jullie als combinatie nodig is.
Als ik je verhaal goed begrijp is je paard sinds hij bij jou is weinig bereden dus een bijrijder zoeken lijkt me een hele goede optie zodat je kan zien hoe je paard onder de ruiter reageert.
Verder vertel je dat je een ervaren ruiter bent dus je weet van je zelf dat je kan rijden en dat is fijn.
Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat je nooit buiten je comfortzone gaat maar je comfort zone langzaam vergroot door het opbouwen van positieve herinneringen.
Soms kan een motivatie duwtje van een instructeur nodig zijn, iemand die jij vertrouwt en die zegt dat je een volgend stapje kan en mag nemen maar pushen werkt m.i. niet.
Jij blijft baas over het proces en hoe snel jullie gaan.
Blijven ademen is altijd een belangrijke tip :)
Als je veel last hebt van gedachten en beelden die door je hoofd spoken n.a.v. van eerdere val(len) van je paard kan EMDR misschien ook een optie zijn.
Bij angst is veel mogelijk dus er is zeker hoop.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:37

Als je wil, zou ik je wel willen helpen met het rijden van jou paard, zodat je kan zien hoe hij/zij onder iemand anders reageert. Ik woon zelf namelijk ook in holten. Stuur maar een Pb. Ik ben zelf ook een tijdje bang geweest voor rijden, en heb dezelfde situatie wel gehad dus misschien kan ik je daar ook wel mee helpen. Ik ben verder gewoon een meisje natuurlijk, maar vind het altijd wel leuk om mensen te helpen, helemaal als ze in een vergelijkbare situatie zitten.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:45


Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:49

Je zou eens contact kunnen opnemen met Paulette Zorn van Equidact.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:55

Evelien uit Rijssen van E&E horsemanship heeft mij weer goed op de rit gekregen. Ze werkt vanuit ontspanning voor paard en ruiter en gaat niet verder voordat de ontspanning in een stapje aanwezig is.

Emmerr

Berichten: 13
Geregistreerd: 12-03-18
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:23

Hier heb/had ik ook last van. Uitstellen door nare ervaringen.
Vooral omdat mijn pony net ruin is enzo.

Tip 1: Mijn instructeur rijdt altijd eerst een kwartiertje en daarna rijd ik als hij rustiger is. Misschien helpt dit jou ook?

Tip 2: Rijd vaker! Longeer hem anders eerst even, maar dat helpt mij wel, daardoor krijgen we samen meer ervaring en zelfvertrouwen.

Tip 3: Als je bijna aan het eind van je les bent, draaf dan even met losse teugels, dan merkt je pony/paard ook dat hij niet bang hoeft te zijn bij jou! Werkt bij mij ook prima! :D

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hulp gezocht: angstige ervaren ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 00:05

Heel erg herkenbaar en zo te lezen dus voor best veel mensen. Bij mij is het momenteel nog wat complexer, maar heb wel vaker angst gehad (en veel onzekerheid). Wat bij mij een eerste stap was, is het erkennen en durven toegeven.

Iemand vinden die je helpt, je vertrouwen geeft en wel samen je grenzen opzoekt, maar je er niet overheen jaagt is heel belangrijk. Maar nog best lastig te vinden. Ik ken geen mensen bij jou in de buurt, maar hoop dat je iemand vindt en het vertrouwen en plezier weer terug krijgt!

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:59


jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:00