Trainingsschema opstellen, wie helpt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:44

Ik wil graag weer 'trainingen' oppakken met mijn paard.
Ik heb alleen geen idee hoe en waar ik moet beginnen. Iemand die hier verstand van heeft en mij wil helpen?

Verdere info via pb

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:52

Ik lees even mee... Die van mij heeft ook 3 maanden vakantie gehad.

Ben zelf sinds gisteren begonnen met gewoon longeren aan het halster (hij heeft een paddock op stenen en is niet zo van het vliegen als hij los staat, aan de lijn doet hij dat wel). Volgende week ga ik beginnen met longeren met bijzet, nog niet helemaal uit over wat voor bijzet ik ga gebruiken. (gewoon touwtjes naar smaak vastknopen of concord longe, ik neig naar het laatste)

Daarna stap ik zelf ook weer op, en gewoon rijden op gevoel. Hij is Z1 geklasseerd, dus ik ga eerst voor lekker los maken onder het zadel en spieropbouw. Lekker lang en laag, scherp aan het been. En van daaruit uitbouwen.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:54

Janine1990 schreef:
Ik lees even mee... Die van mij heeft ook 3 maanden vakantie gehad.

Ben zelf sinds gisteren begonnen met gewoon longeren aan het halster (hij heeft een paddock op stenen en is niet zo van het vliegen als hij los staat, aan de lijn doet hij dat wel). Volgende week ga ik beginnen met longeren met bijzet, nog niet helemaal uit over wat voor bijzet ik ga gebruiken. (gewoon touwtjes naar smaak vastknopen of concord longe, ik neig naar het laatste)

Daarna stap ik zelf ook weer op, en gewoon rijden op gevoel. Hij is Z1 geklasseerd, dus ik ga eerst voor lekker los maken onder het zadel en spieropbouw. Lekker lang en laag, scherp aan het been. En van daaruit uitbouwen.


Ik geloof dat die van mij een jaar heeft stilgestaan.
Ik weet dus niet zo goed om vanuit hier goed op te pakken.
Dat ik niet te veel en niet te weinig doe. Ik rij recreatief dus het is niet zo spannend.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:05

ik zou sowieso eerst eens longeren gwn aan het halster. Dit om de dag. komt hij op de weide? als hij veel op de weide gelopen heeft is hij wel al goed in beweging gebleven.

Na het longeren met het halster kan je eens met een hoofdstel longeren en mss met dubbele lijnen?

je kan ook eens rustig gaan wandelen als je paard hier braaf genoeg voor is;) altijd een leuke afwisseling!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:05

In zou dan zeker beginnen met longeren aan bijzet, zodat hij enigszins wat balans heeft voordat je opstapt.

Vind ik zelf erg belangrijk, omdat je hiermee veel kan maken of breken. Een paard dat niet lekker in balans loopt aan de longeerlijn, zal dat ook niet doen onder het zadel en zal daarmee meer moeite hebben om je te dragen. Daarma krijg je sneller een geforceerd lopen, waarmee je blessures of onregelmatigheden in de hand werkt.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:06

Nana_x0x schreef:
ik zou sowieso eerst eens longeren gwn aan het halster. Dit om de dag. komt hij op de weide? als hij veel op de weide gelopen heeft is hij wel al goed in beweging gebleven.

Na het longeren met het halster kan je eens met een hoofdstel longeren en mss met dubbele lijnen?

je kan ook eens rustig gaan wandelen als je paard hier braaf genoeg voor is;) altijd een leuke afwisseling!


Hij loopt 24/7 op de weide.
Maar er zijn meerdere factoren
Laatst bijgewerkt door white_flame op 06-03-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:08

Jep.. zelfde dilemma... paard heeft een tijd vakantie gehad, loopt wel 24/7 buiten. Ik doe het vaak op eigen gevoel. Begin Inderdaad met paar x (los) longeren, dat hou ik week of 2 vol, daarna met bijzet of balkjes & daarna kijk ik of ik langzaam aan het rijden weer op kan pakken...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:12

Mocht iemand willen helpen.
Stuur ik graag even een pb met ALLE informatie

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:15

Ik zou je misschien wel kunnen helpen ;)

Laat maar weten..

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:15

je mag mij altijd een pb sturen... ;)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:21

Ik heb zelf mijn paard ook vanaf 0 moeten opbouwen na een half jaar rust. Je mag me altijd een PB sturen met de info, dan kan ik eens met je meedenken!

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:01

Begin weer fijn bij de basis, starten met loswerken, afgewisseld met wat longeerwerk aan de enkele lijn aan de kaptoom.
Als dit prettig verloopt, longeren met dubbele lijnen, kun je hem net nog wat extra aan het werk zetten en als dat allemaal fijn gaat, weer lekker in het zadel.
Bouw de duur van de sessies op, start met 15 minuten en bouw dit uit tot 30-45 minuten en niet elke dag. Gun zijn lichaam de tijd om weer in vorm te komen en de spier inspanning aan te kunnen.
Succes :)

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:04

Je mag mij best een pb sturen. Wil graag kijken om je te helpen

Assiee

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Druten

Re: Trainingsschema opstellen, wie helpt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:40

Ik rijd vaak met hartslagmeter. Ideaal om te checken, al hangt de hartslag natuurlijk altijd van een aantal factoren af en is het zeker niet heilig.

Daarnaast zou ik even met je (oude?) instructeur overleggen, vaak hebben zij goede tips!