Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen, travers op 4. In theorie is dat duidelijk.
Maar nu de praktijk met niet-volmaakte paarden.
Wat doe je met een groot, lang paard dar heel nauw (of zelfs op1 lijntje) loopt achteraan. Hiermee zit je in de SB bijna direct op vier sporen.
Amiigo schreef:Festeropre schreef:Schouder in moet niet perse op 3 sporen hoor,
In de klassieke rijkunst word hij ook vaak op 4 sporen gereden
In de proeven van de KNHS moet sb op 3 en travers op 4 sporen
Citaat:Schouderbinnenwaarts kan juist goed gebruikt worden om een paard op een smaller spoor te laten gaan, dus een breed paard zal moeten leren om minder breed te bewegen, anders zou hij in de verzameling gaan waggelen.
Om optimaal de balans te houden moeten de benen meer richting het middelpunt worden gebracht, een langer paard hoeft in zijn lichaam inderdaad wat minder te buigen, daarom gaat het hun makkelijker af.
Leuke vraag trouwens!
Lante schreef:Ern jury moet SB voldoende beoordelen als:
•het correct uitgevoerd is op 3 sporen, in tact met een correcte aanleuning (en dus logischerwijs een mate van verzameling).
•Met buiging om het binnenbeen, (dus niet zoals je tegenwoordig zoveel ziet met een binnenbeen dat de achterhand naar buiten drukt).
•met de juiste begrenzing van het schouder door de buitenteugel.
•ruiter zit op binnenzitbeenknobbel en houdt binnenbeen lang en stil.
Alleen dan heb je de juiste laterale lengtebuiging. En dat is inderdaad maar weinig, want een paard heeft eigenlijk maar heel weinig buigingmogelijkheid in de romp.
Ik zie veel mensen veel te veel doen, te veel halsbuiging, weglopen over het buitenschouder tot aan wijken langs de lange zijde aan toe. En de ruiters zijn er allemaal van overtuigd dat ze het goed doen. Maar het paard buigt alleen in de hals en gaat zijwaarts op druk van het binnenbeen.
Macs schreef:Ik ben wel benieuwd of iemand foto's heeft en daarbij kan uitleggen wat er goed of fout is.lijkt me leerzaam.
Ik heb soms wat moeite om de tekst in een plaatje voor me te zien..
Festeropre schreef:Macs schreef:Ik ben wel benieuwd of iemand foto's heeft en daarbij kan uitleggen wat er goed of fout is.lijkt me leerzaam.
Ik heb soms wat moeite om de tekst in een plaatje voor me te zien..
Veel filmpjes kijken, er staan er genoeg op internet.
Je paard aan de hand werken in schouder in helpt
je goed om het zelf te zien en dat beeld en gevoel te vertalen naar het rijden.
Zowieso ook heel waardevol voor de ontwikkeling van het paard