Citaat:
van mijn instructeur moet ik vooral veel ontspannen
...iemand kan stommere dingen zeggen!
Zo heb ik mij op mijn schrikkerige schimmeltje aangeleerd om bij ieder beetje spanning zelf 'kauwgom te kauwen'. Geen echte kauwgom! Het hele verhaal is: ontspan je kaken, beweeg ze, ontspan je gezicht.
De volgorde fase is: zoek je zwaartepunt op
...ik deed centered riding...
en zet in het jargonnees van centered riding je eigen 'blokken' netjes boven elkaar.
En adem naar je buik.
Heeft je instructeur toelichtinggegeven op hoe je zou kunnen ontspannen...?
Citaat:
en als hij in galop te hard gaat een klein en snel trekje geven aan de binnenkant ( meestal reageerd hij hier goed op maar ik vind het zielig om aan zijn mond een klein trekje te geven )
In western bestaat de one rein stop.
Als je dat doet met weinig gewicht is het niet zielig - maar ik begrijp het als een noodprocedure.
Dus graag ook al eerder maatregelen...!
Citaat:
ook moet ik veel voltes rijden om hem gesteld te maken
Stelling en buiging zijn uitstekende zaken om een dier te gymnastiseren.
Doel van een correcte rijkunstige volte is, dat het binnenachterbeen beter/ verder onder de massa komt.
Vaak worden voltes ook gebruikt om te remmen, dat is minder ideaal: zo'n volte heeft geen evenwicht.
Citaat:
en vooral veel rechtgericht rijden omdat hij dit er moeilijk vind en dus een beetje automatisch naar binnen kijkt.
...?
Idealiter heb je op 2 handen ook op de lange zijdes een heel klein beetje 'oogcontact'. (Veel paarden doen het te veel op bijvoorbeeld de linkerhand en kijken naar buiten op de rechterhand.)
Let ook op 'de hoekletters': op de rechterhand hebben veel paarden het ivm hun stijfheid nodig om bij de F en de H hun neus naar buiten te doen. Idem linkerhand de K en de M.
Doe je hand iets naar binnen en naar voor en 'neem de neus mee' naar binnen.