Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Romyy2002 schreef:Hoi hoi ik ben romy en rij sinds een maand of 4/5 een friesje van tien jaar bij. Zij kon toen ik haar begon te rijden eigenlijk alleen stappen en twee pasjes draven. Nu gaat het supper en ze heeft nu al de basis gangen onder de knie. Ze moet nog wel goed ondersteund worden maar ik zelf ben niet zo heel lang dus ben na het rijden erg moe. Ook is zij niet zo heel goed aan het been en voorwaarts en gaat wel eens stilstaan en komt dan niet meer vooruit wat ik ook doe ( na een tijdje oukt dat wel weer maar is nattuurlijk heel vervelend) voor de rest is het een heerlijk beestje. nu zei mijn intructeur dat ik er mischien is aan moet denken om met een spoortje te gaan rijden. Nu heb ik zelf zoiets van als het niet nodig is waarom zou ik dat dan doen. Maar met deze “probleempjes” ben ik er wel aan aan het denken. (Heb er trouwens wel vaker mee gereden dus ik weet hoe het werkt en heb er ervaring mee) Nu twijfel ik zelf heel erg of dit wel de juiste manier is ik vind voor het probleem dat ze niet aan het been is nattuurlijk niet het is een hulpmiddel om je hulpen te verfijnen. Maar voor het probleem dat het heel veel moeite en energie kost om haar goed te ondersteunen en te helpen en het stilstaan is het mischien wel een goed idee. Nu wil ik heel graag jullie mening over dit idee hebben (hou het wel netjes) en welke sporen ik dan het beste mee kan beginnen met haar. Alvast bedankt voor het lezen en reageren en ik hoop dat ik er wat aan heb groetjess romy
Individu schreef:Ik heb niks tegen spoortjes, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wielspoortjes wel eng vind. Al weet ik dat ook deze goed gebruikt kunnen worden.
_Tessaa schreef:martine096 schreef:Je moet ze verdienen.
Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe?
Ik zie dat veel mensen dit altijd zeggen maar ik snap het niet helemaal
Blixem schreef:Individu schreef:Ik heb niks tegen spoortjes, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wielspoortjes wel eng vind. Al weet ik dat ook deze goed gebruikt kunnen worden.
Mag ik vragen wat er eng is aan wielspoortjes?![]()
Naar mijn indruk zijn gladde wielspoortjes juist heel vriendelijk omdat ze over de huid heen rollen en er niet echt in "prikken".
dioni schreef:Vaak wordt gezegd ipv sporen een tikje met de zweep geven ter ondersteuning van je beenhulp.
Ik denk dat sommige paarden beter gaan als je met een spoor een duidelijkere beenhulp geeft dan dat je ze 'straft' met de zweep als ze niet reageren.
Ik ben in ieder geval afgestapt van de zweep omdat mijn paard heftig in verzet kwam als ik een tik gaf terwijl ze prima reageert op een (western) spoor.
Vond het trouwens altijd al wat dubbel, een zweep kopen om je paard mee te slaan...
Maar goed voor veel paarden is het wel een prima hulpmiddel.