Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 10:05

19 november heb ik een spontane klaplong opgelopen. Hier kwamen wij 20 november achter na onderzoek in het ziekenhuis. Advies was 6 weken totale rust behalve het noodzakelijke lopen. Braaf aan gehouden, want een klaplong is geen pretje qua pijn. Helaas kun je spontane klaplongen dus spontaan krijgen. Na 3 weken rust kreeg ik op 11 december weer een spontane klaplong. Dit keer twee keer zo groot als de vorige keer. Kans was erg groot dat dit maandelijks zou terug komen dus op dringend advies van de dokters direct opereren. Zo heb je op 10 december nergens last van en zo lig je van 12 tot en met 19 december in het ziekenhuis na een long operatie -O-

Gister dus eindelijk ontslag en momenteel ondanks de vele pijnstilling met flink wat pijn thuis op de bank. Gelukkig zou dit richting het weekend wel weg moeten trekken. Dat betekent waarschijnlijk een pijnloze kerst en dat is iets om naar uit te kijken. Nu dan weer het advies 6 tot 8 weken totale rust. Dus in de week van 12 februari wil ik het paardrijden weer oppakken. Dat betekent dat ik in totaal 12 weken totale rust heb gehad. Het paardrijden moet ik dus weer opbouwen. Ik rij op een manege en heb geen eigen paard.

Ik heb gezocht op het opbouwen van rijden, maar dan gaat het om een paard wat lang heeft stil gestaan :+ Op de manege zijn er halfuurs privé lessen waar ik in elk geval mee wil beginnen. Ik moet conditie, kracht en evenwicht opbouwen. Uiteindelijk wil ik weer in mijn oude les rijden van één uur. Ik rijd inmiddels F10 en ben een keer gestart in de B. Natuurlijk nog basis, maar de lessen zijn behoorlijk intensief. Wat kunnen de bokkers mij aanraden om de lessen op te bouwen? Ik heb zelf iets in gedachten met 1x in de week 30min les, daarna naar 2x in de week en dan..

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:36

Moet je ook opbouwen wat betreft wandelen oid? dan zou ik dat eerst doen.
Rijd je binnen of buiten, ik denk dat binnen zwaarder is voor je longen dan in de buitenlucht?
Is je longinhoud beperkter of moet je oppassen dat je niet buiten adem raakt?
Ik zou eerst eens binnen de manege kijken hoe dat voelt en dan in overleg eens opstappen?
Ik roep maar wat hoor, ik heb er totaal geen ervaring mee :o
Het lijkt me wel enorm naar en helemaal nu je het twee keer spontaan achter elkaar hebt gehad.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:44

Nadat mijn zus (meervoudig clubkampioen en ik geloof dat ze uiteindelijk F13 of F14 reed) bevallen is is ze met haar manegeles meteen een rit van 2 uur gaan maken. Ze had wel gevraagd of ze ipv op de tuiger waarop ze was ingedeeld op een ander paard mocht. De hechtingen waren er namelijk nog maar net uit :+

Als basisruiter hoef je toch helemaal het rijden niet op te bouwen? Desnoods stap je na een half uur af als je dat prettig vindt. Maar op F10 niveau doe je toch niets waarvoor je eerst moet revalideren?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:48

Hoi Kirsten, ik had je verhaal deels van Sofie gehoord, maar dat je weer een klaplong hebt gehad wist ik niet! :oo Heel veel beterschap en fijn dat je waarschijnlijk een pijnvrije kerst tegemoet gaat :)

Over het rijden, ik zou gewoon kijken hoe je je tegen die tijd voelt. Je kan vast wel wat afspraken maken om het wat rustiger op te bouwen. Misschien kan je zelfs beginnen met een kwartiertje rijden, als een half uur nog te zwaar is. En privéles is natuurlijk ook een goed idee, dan kan je op je eigen tempo opbouwen. Verder zou ik vragen of ze er rekening mee houden met indelen als je weer in de uurslessen gaat rijden (ik kan me voorstellen dat het fijn is om in het begin op een paard te rijden dat lekker vlak loopt, denk aan Billy of Falco bijvoorbeeld). En ik zou er afspraken over maken met je instructrice, dat je bijvoorbeeld gaat stappen tussendoor als je te moe wordt of dat je na een half uur stopt als het niet gaat. Misschien kan je aan het begin ook hulp krijgen met opzadelen, ik kan me voorstellen dat het zadel er op leggen best zwaar kan zijn.
Ik zou gewoon even naar de manege mailen, Intse wil vast met je meedenken :)

Veel sterkte en ik hoop dat je snel helemaal opgeknapt bent!

Edit:@koper, ook op basis niveau kan rijden toch best wel vermoeiend zijn? Ik weet niet of je ervaring hebt met longproblemen, maar ik kom op een slechte dag met m'n astma al nauwelijks de trap op. Laat staan dat je dan een uur kan rijden met veel draf en galop. Een stapritje zal wel gaan, maar veel meer dan dat niet. Als je alle lichamelijke activiteit weer rustig op moet bouwen lijkt mij dat paardrijden daar ook onder valt.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 20-12-17 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:49

Ik denk dat een les best intensief is en ik kan me zo voorstellen dat de ts nog niet buiten adem moet raken.
Ik denk meteen aan de stoffige lucht in een binnenbak en de scherpe (ammoniak) geuren die bij paarden/stallen toch aanwezig zijn. En of dat niet een zwaarder belasting voor je longen zijn.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 11:17

justkid, lopen moet ik inderdaad ook opbouwen. Ik ben nu al buiten adem als ik twee rondjes om de eettafel loop :') Gelukkig mag ik wel heel rustig korte stukjes lopen. Dat ga ik ook zeker dagelijks doen, dat scheelt al een hoop. Goed dat je een opmerking maakt over het buiten/binnen rijden. De manege heeft absoluut geen stoffige bakken, maar ik denk dat buiten rijden wel beter is ivm lucht. Bedankt voor je reactie!

Koper, ik denk dat er wel een verschil bestaat tussen 3 maanden totale rust ivm long(operatie) en een bevalling. Ik heb daarbij ook 8 dagen in bed gelegen en dan neemt de spierkracht snel af. Ik moet mijn longen ook weer laten wennen aan sporten. Een uur paardrijden met veel draf en galop is op dat moment echt intensief voor mij.

Sanned, hoi Sanne, dankjewel! Goed idee om te vragen of ze rekening kunnen houden met de indeling van de paarden. Een Billy is een wereld van verschil vergeleken met een Esmee :)) Hulp met het zadel is ook een goede opmerking, de fysio had me daar ook al op gewezen. Het komt allemaal wel goed dankzij de super fijne mensen op de manege! Dankjewel voor je berichtje!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:19

Ja, een bevalling van 30 uur en een moeder die alle energie uit je slurpt tijdens je kraamtijd is wat je iedereen toewenst :j

Maar zoals ik al zei: dan kun je toch een half uur in de les meerijden, of in stap aan het werk gaan? Heb je al overlegd met je instructeur wat handig is? En zoals je zelf al aangaf: de informatie die je kon vinden over na een periode van rust weer opbouwen gaat over paarden en niet over ruiters. Waarom denk je dat dat is? :)*

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:20

Ik denk dat het handig is aan de instructie door te geven, dat je niet zeker weet of je al een half uur kan rijden. Dan weet de instructie ook wat er aan de hand is als het nog te veel van het goede is.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:23

Er zijn zoveel manieren voor een ruiter om weer conditie op te bouwen naast het paardrijden, door lopen, fietsen, sportschool, zwemmen enz.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:38

Koper, ik vind het bizar dat je een long operatie vergelijkt met een bevalling. Die twee dingen kun je op geen enkele wijze met elkaar vergelijken. Verder ga ik niet op je in. Bedankt voor je reacties.

Murloc, mijn instructrice is al op de hoogte. Zij denkt ook mee, maar we hebben geen van beiden ervaring met een long operatie dus we puzzelen rustig verder :) Bedankt voor je reactie!

Cobiie, daar noem je een paar goede dingen. Zwemmen zal ik eens gaan uitzoeken, dankjewel!

Anoniem

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:47

Ik zou gewoon cardio opbouwen en veel buik/rug trainen. Waarschijnlijk kun je na een beetje conditie opbouwen zo weer beginnen. :)

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:55

Ik denk dat het rijden zelf nog niet eens het probleem is.
Maar gewoon je eigen lichamelijke conditie die je eerst op moet bouwen.
met wandelen, fietsen, sportschoolachtige oefeningen.
Daarna een keertje een half uurtje les, kijken hoe dat gaat.
Dan weet je waar je staat en of je meer priveles nodig hebt om weer op niveau te komen.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:01

Zo zou ik het ook doen, cardio trainen (lopen, zwemmen, wandelen, fietsen, ...) en daarnaast eventueel dus ook wat krachttraining voor je rug- en buikspieren. Fijn dat je er zo mee bezig bent om zelf ook terug goed in conditie te komen. Er zijn veel ruiters die hier absoluut niet mee bezig zijn terwijl dit ook voor je paard een wereld van verschil is, als de ruiter op z'n rug ook voldoende conditie heeft! Jammer dat sommigen blijkbaar nog altijd denken dat dit allemaal niet nodig is, paardrijden is effectief een sport en moet je dus ook daar conditie in opbouwen :)

Veel beterschap alvast en hopelijk een voorspoedige revalidatie! Bekijk zeker met je arts wat je mag doen van cardio en/of krachttraining en vanaf wanneer. Als je terug start met rijden, zal je instructeur het waarschijnlijk ook geen enkel probleem vinden als jij eens even een rondje stapt om terug op adem te komen. Doe zo'n dingen ook gewoon, op tijd een rondje stap en merk je na een kwartier dat je erdoor zit wat betreft conditie, laat het daar dan ook voorlopig bij :) Komt sowieso wel weer terug goed!

Anoniem

Re: Rijden opbouwen na 3 mnd rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:08

Longoperatie en bevalling lijkt me inderdaad twee compleet verschillende dingen.

Wat je zou kunnen doen om je opstarttijd toch leuk & nuttig te besteden is om eens ergens een paar zitlessen aan de longe te nemen. Die duren sowieso maar 20 minuten tot een half uur en doordat je dan alleen in de bak bent met paard en instructeur heb je alle ruimte om het aan te geven als je het even
een paar rondjes rustiger aan wilt doen. Dan werk je niet alleen aan je conditie op een veilige manier maar verbeter je tegelijkertijd je zit. :)