waarom ben ik zo ongeduldig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 11:58

ik zit op moment met me paard niet lekker kwa rijden. Voor mijn gevoel al jaren zo.

ik wil hem over zijn rug na laten geven. Dit vind hij heel moeilijk. Hij is kort gebouwd, zware hals aanzet. En zet snel zn rug vast.

Ik weet dat ik een strenge hand heb, en dat ik behoorlijk vast houd, en hij daardoor heerlijk gaat hangen. Dit is al jaren zo en dus zoekt hij het ook op. als ik op mezelf focus.

Ik heb nu goed les, en gaat steeds beter om hem op die achterhand te krijgen, waardoor hij van voren los laat.

Maar dit heeft tijd nodig en trainen en nog eens trainen.

hij is nu 19 en al 12 jaar in me bezit. Dus of het ooit goed komt? vast wel. Alleen dit heeft geduld nodig. En 1 of ander manier heb ik dat niet. Ik wil liever dat hij het vandaag nog doet dan morgen. Maar dat gaat natuurlijk niet, en ook ik moet veel dingen afleren en opnieuw leren. En dat heb ik bij mezelf ook liever nu dan morgen.

ik wordt er alleen zo onzeker van. ik mag M1 starten, en vraag me vaak af hoe ik dat ooit behaald heb haha.

ik ben dus opzoek na tips. ik zie geen voorderingen meer, terwijl ze er wel zijn. Ik voel ook steeds een drang om te bewijzen.. Maar wat valt er te bewijzen. hij is voor mij super paardje, me maatje me alles.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:02

Ja wat wil je bewijzen? waar komt je ongeduld vandaan? wil je verder in de wedstrijden? waarom word je onzeker?

Iedere ruiter, ongeacht het niveau leert iedere dag nog bij..dat is het mooie van paardrijden. Je raakt niet snel uitgeleerd.

Wat je wel kunt doen is de focus van het rijden afhalen, je kan een paard ook heel goed leren zijn lijf goed te gebruiken aan de longe. Vaak worden ze dan ook makkelijker ohz waardoor sommige stappen ineens een stuk sneller gaan. {wel handig om ook daar in eerste instantie hulp en tips van een prof bij te krijgen}

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:13

Ja dit gaat nog goed komen, maar heeft misschien een hele andere insteek nodig. Wel eens gedacht aan een hele andere manier van lessen? Centered riding? Er zijn ook fysiotherapeuten die paardrijles geven. Je zegt dat je een strenge hand hebt en vast houdt. Klinkt alsof er tijdens je rijden veel spanning in je lijf ontstaat. (je kunt niet je rug en bekken loslaten als je een strenge hand hebt). Ik zou dit eerst eens gaan aanpakken. 1 of 2 lesjes van zo'n instructeur kunnen al heel veel betekenen. Als je iets voelt veranderen motiveert dat ook :j Misschien geeft de drang om te presteren/bewijzen al veel spanning waardoor je krampachtiger op je paard zit. Veel instructeurs zijn er niet alleen voor je fysieke houding, maar ook je mentale houding. :) Goed dat je trouwens eens zo kritisch naar jezelf durft te kijken!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 12:23

ik ben samen met me lesgeefster bezig met centred riding. puur op houding en zit. Met me paard ben ik bezig met grondwerk/academisch rechtrichten. zei zegt zelf ook weest niet ongeduldig

me vorige les was puur op zit enz. En was totaal niet met me paard bezig. Op geven moment voelde ik gewoon dat hij zelf op zn bit ging knabbelen, zn kaak los liet. en zelf nagefelijk ging staan. (we stonden stil) Dat was zo fijn gevoel!

Maar ik wil dat gevoel dan gelijk goed hebben, gelijk bam!! dat gaat niet haha. ik heb om de 2 weken les. a.s wordt weer een grondwerk les. En daarna wil ik graag weer een zitles hebben. Gelukkig is mijn lesgeefster wel heel geduldig.

maar met wedstrijden wordt ik nog wel te gespannen.. moet zeggen dit topic geeft me ook wel weer inzicht dat ik wel voorruit ga, en geduld moet hebben. ik zie ook heel erg zwart/wit hahah

of ik hou vast, of ik laat alles los.

ik ben in alles ongeduldig. bijv als ik iets wil voor me paard, dan koop ik het liever vandaag nog dan morgen. Me pa heeft daar ook last van, als we beide eenmaal iets in ons kop hebben... hahha

volgend jaar veulentje kopen. Ik weet ik moet geduldig wachten. Maar het liefst heb ik t vandaag nog dan morgen hahaha

Ik moet er even een weg in vinden.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:55

Kun je er achter proberen te komen waarom je zo ongeduldig bent? Is het alleen omdat het 'in de familie zit', of ben je bang dat je iets mist?
Of heel drastisch het wedstrijd-idee even laten vallen? Je kunt je altijd nog inschrijven voor een wedstrijd als het goed voelt. Maar als je jezelf even van het idee 'wedstrijd' afhaalt, en denkt aan een goede samenwerking, een correct lopend paard en een ontspannen zelf - worden de doelen al veel relaxter. :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 13:06

Ik denk dat t te maken heb met me kindertijd/jeugd doordat ik geen goede ogen heb, ben ik onzeker geworden. Ik was als kind echt een dagdromer. Maar kon erg onzeker worden als mij iets niet lukte en mijn broer (ben tweeling) wel.

Of dat hij betere cijfers haalde dan ik.

M’n ouders hebben me altijd gestimuleerd en gezegt dat ik t wel kan enz.

Ik denk dat me onzekerheid daar vandaan komt als mij iets niet lukt met Stanley. Dat gevoel van zie je wel...

Ik weet geestelijk dat t klink klare onzin is! Maar me gevoel werkt niet mee. Ben al bij een soort pyscholoog geweest. En dat was t niet.. werkte niet. Ja hoe ik me gedachtegang anders kon doen.. maar dat weet ik zelf ook. T is puur dat onderbuik gevoel wat niet weg wilt...

Heb al bericht gestuurd na de huisarts. Hij heeft me toen ook na die soort van pyscholoog gestuurd

Vaak begin ik met veel zin en motivatie. Stel ik voormezelf een trainingschema. Maar dan zit bijv t weer tegen of doet me paard niet wat ik vraag. Omdat ik dan zo in me kop heb zo en zo moet hij lopen... doet hij dat niet raak ik gefrustreerd.. al lukt me nu dat wel al beter om niet gefrustreerd te raken. Wordt ik dat toch ga ik rondje in de bak wandelen en ga ik weer verder.

Ik wil gewoon weer genieten

De wedstrijden heb ik al op een laag pitje staan.

Ik ben van mezelf ook gewoon een twijfelaar voordat ik wat leuks ga doen. Moet ik eerst alle beren op de weg verslaan voordat ik er van kan genieten.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:17

Maar Willeke. Als je zo ingeduldig bent, waarom zou je dan een veulen kopen aankomend jaar. Een veulen is bij uitstek NIET de plaats of tijd om ongeduldig te zijn.

Ik denk dat jij echt opzoek moet naar een (sport)spycholoog die jou kan helpen. En er ook echt voor open staan.

Het is niet de eerste keer dat ik dat zeg. En waarscheinlijk ook niet de laatste.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:34

plutolover schreef:
Ik denk dat t te maken heb met me kindertijd/jeugd doordat ik geen goede ogen heb, ben ik onzeker geworden. Ik was als kind echt een dagdromer. Maar kon erg onzeker worden als mij iets niet lukte en mijn broer (ben tweeling) wel.

Of dat hij betere cijfers haalde dan ik.

M’n ouders hebben me altijd gestimuleerd en gezegt dat ik t wel kan enz.

Ik denk dat me onzekerheid daar vandaan komt als mij iets niet lukt met Stanley. Dat gevoel van zie je wel...

Ik weet geestelijk dat t klink klare onzin is! Maar me gevoel werkt niet mee. Ben al bij een soort pyscholoog geweest. En dat was t niet.. werkte niet. Ja hoe ik me gedachtegang anders kon doen.. maar dat weet ik zelf ook. T is puur dat onderbuik gevoel wat niet weg wilt...

Heb al bericht gestuurd na de huisarts. Hij heeft me toen ook na die soort van pyscholoog gestuurd

Vaak begin ik met veel zin en motivatie. Stel ik voormezelf een trainingschema. Maar dan zit bijv t weer tegen of doet me paard niet wat ik vraag. Omdat ik dan zo in me kop heb zo en zo moet hij lopen... doet hij dat niet raak ik gefrustreerd.. al lukt me nu dat wel al beter om niet gefrustreerd te raken. Wordt ik dat toch ga ik rondje in de bak wandelen en ga ik weer verder.

Ik wil gewoon weer genieten

De wedstrijden heb ik al op een laag pitje staan.

Ik ben van mezelf ook gewoon een twijfelaar voordat ik wat leuks ga doen. Moet ik eerst alle beren op de weg verslaan voordat ik er van kan genieten.


Dit zal ook een deel van je probleem zijn... Het klinkt altijd mooi om met een plan/doel/schema op je paard te klimmen, maar vaak/meestal/altijd gaat dat tegen vallen. Je paard is nl een levend wezen en ja kan niet altijd verder met waar je gebleven was. Hij kan wel een off day hebben of jij. Hij kan bv wat stijf zijn van de vorige dag of juist heel fris.
Je kan best beginnen met een ongeveer doel waar je naartoe wil die dag, maar zal ook moeten kunnen bijstellen mocht hij anders aanvoelen dan je had gehoopt.
Ik vind het altijd fijn om bv een ding wat mijn paard makkelijk doet of kan te hebben waar ik altijd naar terug kan mocht ik ergens vastlopen met mijn paard die dag. Dus hij kan bv heel makkelijk ontspannen en zakken in galop.
Maar ik ben Schoudervoor aan het oefenen en het lukt niet om wat voor reden dan ook en ik merk dat ik strak wordt en hij strak wordt.
Dan ga ik paar rondjes galloperen. Zorg ik dat ik weer het fijne gevoel heb en mijn paard weer ontspant, dan ga ik weer een keer schoudervoor proberen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:55

plutolover schreef:
Ik denk dat t te maken heb met me kindertijd/jeugd doordat ik geen goede ogen heb, ben ik onzeker geworden. Ik was als kind echt een dagdromer. Maar kon erg onzeker worden als mij iets niet lukte en mijn broer (ben tweeling) wel.

Of dat hij betere cijfers haalde dan ik.

M’n ouders hebben me altijd gestimuleerd en gezegt dat ik t wel kan enz.

Ik denk dat me onzekerheid daar vandaan komt als mij iets niet lukt met Stanley. Dat gevoel van zie je wel...

Ik weet geestelijk dat t klink klare onzin is! Maar me gevoel werkt niet mee. Ben al bij een soort pyscholoog geweest. En dat was t niet.. werkte niet. Ja hoe ik me gedachtegang anders kon doen.. maar dat weet ik zelf ook. T is puur dat onderbuik gevoel wat niet weg wilt...

Heb al bericht gestuurd na de huisarts. Hij heeft me toen ook na die soort van pyscholoog gestuurd

Vaak begin ik met veel zin en motivatie. Stel ik voormezelf een trainingschema. Maar dan zit bijv t weer tegen of doet me paard niet wat ik vraag. Omdat ik dan zo in me kop heb zo en zo moet hij lopen... doet hij dat niet raak ik gefrustreerd.. al lukt me nu dat wel al beter om niet gefrustreerd te raken. Wordt ik dat toch ga ik rondje in de bak wandelen en ga ik weer verder.

Ik wil gewoon weer genieten

De wedstrijden heb ik al op een laag pitje staan.

Ik ben van mezelf ook gewoon een twijfelaar voordat ik wat leuks ga doen. Moet ik eerst alle beren op de weg verslaan voordat ik er van kan genieten.


Ik lees "faalangst" en denk dat daar je onzekerheid vandaan komt..dat is zeker wel iets belangrijks om mee om te leren gaan. Als een psycholoog niet werkt..er zijn meerdere hulpverleners die je daarbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld een haptonoom..
Dat zeg ik in jouw geval even bewust, omdat je schrijft dat je van tevoren bedenkt hoe je paard moet lopen.
Paardrijden is iets wat je met gevoel moet doen, als je gaat denken dan voel je niet meer wat er gebeurd..word je onbewust harder in je spierspanning waardoor je paard ook niet kan ontspannen en zo kom je heel makkelijk in een negatieve vicieuze circel terecht.
Wat je doet is heel goed, om dan een rondje te gaan stappen en even te ontspannen weer.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: waarom ben ik zo ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:57

Zo herkenbaar dit. Er zijn al veel goede tips gegeven.

Wat voor mij werkt is er 'open' opstappen, dus zonder plan/schema. Kijken wat je paard je 'geeft' en waar jullie samen aan kunnen werken.