hoe beter over de rug laten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 13:20

Kan iemand mij tips geven hoe ik mijn pony beter over zijn rug kan laten lopen? ik krijg 1 a2 x per week les maar merkte vandaag dat hij vd 45 min ongeveer 20-30 min niet over zijn rug loopt. Hij heft snel zijn hoofd. ( niet helemaal omhoog hoor meestel tot horizontaal lijn) Ik probeer van achter naar voren ter rijden maar vind dat echt lastig. Als ik met losse teugel rijdt duikt hij min of meer meteen op zijn voorhand. Nu is hij bijna 6 jaar en nog iets overbouwd dus niet gek dat hij sneller op zijn voorhand duikt maar ik hoor graag tips hoe ik hem beter over de rug kan laten lopen zodat de achterhand er knap onderkomt en hij wat meer nagevelijk kan gaan lopen.
Volgende week heb ik priveles aangevraagd hopelijk krijg ik dan meer tips en tricks. Ook volg ik grondwerk les waarbij de nadruk ligt op achterhand ondertreden

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:27

voorwaarts neerwaarts rijden voor de rugspieren te ontwikkelen. Dit wil niet zeggen losse teugel. Je moet hem wel actief houden achteraan en dit vraagt uiteraard wel wat van de achterhand, dus ik zou zeker oefeningen meenemen om de achterhand te versterken

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 14:56

heb je tips? ik doe al veel overgangen en wendingen en balkjes draven... en geen losse teugel snap ik hoor... ik wil hem graag voorwaarts neerwaarts krijgen maar hij heeft nog moeite met mijn hand opzoeken

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:06

wat de hand betreft, gewoon contactteugel, meer niet. Hoe ver staat je paard in het rechtrichten
je kan ook cirkels verkleinen en vergroten. Ook wijken kan helpen, als je paard de zijwaartse hulp nog niet snapt kan je dit best langs een wand doen, dan kunnen ze niet voorwaarts weglopen. Deze oefeningen helpen ook bij het rechtrichten.
Overgangen en balkjes helpen ook. Ook achterwaarts gaan versterkt de achterhand

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:07

en idd een goede lesgever/lesgeefster zoeken voor je priveles. Het is nog steeds makkelijker uitleg te geven bij het zien dan van hieruit achter een scherm. Wij kunnen maar algemene tips geven ;-)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 16:08

ik volg 1 a 2 x per week les en priveles af en toe. bij haar krijg ik ook vnl voltes verkleinen en vergrote, wijken ( wat hij nog niet helemaal snapt) overgangen etc.. maar goed alle tips zijn welkom.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:45

Vw-nw is een spel tussen je beenhulp, je zit en je handen, waarbij kleine ophoudingen op het juiste moment een rol spelen. Kwestie van voelen en leren. Soms helpt het om je paard even te laten voorrijden door iemand die het goed kan, zodat jij in het narijden beter kunt voelen naar welk gevoel je op zoek moet?
Verder is het gewoon een kwestie van doen. Het begint met kleine stukjes, en je wilt dit dus uitbouwen naar een hele training over de rug. In het begin kunnen ze dat niet zo makkelijk volhouden.

Ik zou vw-nw zelf niet opzoeken in voltes openen en sluiten, juist omdat je dan het voowaartse er snel uit rijdt. Denk dat je lesgeefster je ook daarom deze opdracht heeft gegeven, wellicht is je paard wat loperig.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 16:57

hij is zeker in het begin loperig en gaat nog niet gedoseerd met zijn energie om. moet al langzamer gaan lichtzijden zodat hij mijn tempo gaat opzoeken ipv hem steeds tegenhouden met de teugels en zitdruk. en idd voltes om met buiging te creëren want hij rijdt nu alles nog vierkant zeg maar

Quintyvdoorn

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-10-17

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:05

Van been naar je hand blijven rijden, hand van je af maar wel aan de mond houden. Gewoon blijven drijven met je been, word hij rennerig mag je best een ophouding maken. Houd je hand gewoon voor je en aan de mond en rij er achter aan. Handen stik houden en niet gaan spelen of zagen op iets, dan gaan je vanzelf wel ronder lopen. Het maakt niet uit als ze als een giraf lopen, daarna heb je tenminste wel een goede aanleuning.

khoorn
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-10-17

Re: hoe beter over de rug laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:55

longeren met pessoa kan ook helpen