Galop angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:51

Als je een verzorgpaard wilt is het wél handig als je ook durft te galopperen. Bovendien: sommige paarden worden echt gestoord als ze niet mogen galopperen, zeker buiten. Een paard kan ook een keer in de galop er vandoor gaan buiten, dan is het wel fijn als je de gang kent. Galop is ook goed voor de souplesse van een paard. En het is ook leuk om te doen.

Er zijn al veel tips gegeven, maar ik zou toch eens op zoek gaan naar een paard dat makkelijk galoppeert. De verschillen zijn echt heel groot. Op een rustig paard met een fijne, wat vlakke galop is het echt niet moeilijk. Goede instructie blijft natuurlijk belangrijk!

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:56

Ik rij nu ook enige jaren, maar de galop blijft voor mij ook altijd wel spannend. Ik oefen altijd erg met mijn ademhaling. Eerst thuis een goede ademhaling oefenen, beetje mindfulness etc. Dan op het moment dat je weet dat de galop straks komt, kan je die ademhalingsoefeningen toepassen. Bij mij werkt dit goed om weer tot rust te komen en te blijven tijdens de galop.

Svadilfari1

Berichten: 699
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:08

Priveles kan fijn zijn of anders begripvolle instructie in een groepsles.

In Beilen zit equixantos misschien is dat wat voor je die houden rekening met paard en ruiter, horsemanship/freestyle.


De prinses margriet manege in Westerbork is ook voor ruiters zonder beperking en daar kan je ook prima van te voren overleggen wat je wel en niet kan en hoe meer vertrouwen. Herman was heel geschikt. Tegenwoordig is Ellen beheerder volgens mij en zij geeft ook heel fijn les.

Tevens kan je met Knollegruun in Schoonloo ook veel kanten op wel vragen naar gesprek met Sigrid.

rien10
Berichten: 14807
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:54

Waar ben je bang voor TS? “Galop” is wat vaag.
Is het de snelheid?
Angst inbed controle te verliezen?
Zie je dit in je dagelijks keven ook terug?

pien_2010

Berichten: 43786
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:08

Twee mogelijkheden, niet galopperen of privé les nemen op een super braaf gemakkelijk galopperend paard die jou vertrouwen geeft.

Marilu
Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:29

Ben er inmiddels bijna 55, maar ik herinner me nog levendig hoe ik als kind ook zo bang was om te galopperen.
Mijn eerste kennismaking met deze gang was voor mij namelijk op de grond geëindigd : ik werd aan de longe, op een groot paard, in galop gezet en was er met de middelpuntvliedende kracht gewoon vanaf 'gevlogen'.
De liefde voor paarden en de zin om te rijden bleef groter dan de angst en ik bleef dus rijden en lessen volgen. In het begin bleef ik altijd in het midden staan, als de galop aan de beurt was, maar uiteindelijk ben ik er toen toch ook eens door iemand 'ingejaagd'.
Ondertussen had ik al wel goed mijn 'huiswerk' gemaakt en had ik al heel erg goed bestudeerd hoe die beweging in zijn gang gaat. Ook had ik toen een boek waarin erg duidelijk omschreven was hoe je de galop moest uitzitten. Dit had als gevolg dat ik, toen ik in galop gezet werd, gewoon goed blijven zitten.
Als je mee bent met de beweging, is het eigenlijk een gemakkelijkere gang dan de draf.
Dus, niet opgeven. Best is het te leren op een paard met een gemakkelijke, rustige galop.

Wel vind ik het apart dat je wel zou willen springen, eerder dan galopperen ... Springen is toch veel moeilijker ...