Juiste hulpen aanspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:27

Janneke2 schreef:
Dank je wel voor het stellen van de vraag want ik vind het een hartstikke goed topic!


Graag gedaan :D .

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:28

ik zou persoonlijk niet eerst twee keer tikken, ook nog nooit iemand gehoord die dat wel doet eigenlijk.
ik ga eerst doorzitten als voorbereiding, binnenbeen op de singel en buitenbeen er net achter, dan met binnenbeen laten aangaloperen in de hoek.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:53

Inademen op het moment van aangalopperen. De voorbereidingen zijn: met binnenbeen 'vlakbij de singel 'het binnenachterbeen activeren en lichte stelling naar binnen vragen, als het paard dan 'richting mijn een handbreedte naar achter liggende buitenbeen komt' met de achterhand, hem met het buitenbeen opvangen/begrenzen, met beide benen lichte kuitdruk, inademen en aangalopperen.

Amy02

Berichten: 35
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:16

Ik zal het duidelijk proberen uit te leggen!
Binnenbreken op de singel , lichte stelling naar binnen ( anders springt hij waarschijnlijk in de verkeerde galop aan) , buitenbeent naar achteren en aandrukken!
En onthoud oefening baart kunst!

Succes!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 09:11

Bedankt!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:25

Mij is ook altijd op de manege geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achter en op je binnenbeen aangalopperen.

Nu rijd ik echter met het buitenbeen aan, ivm de changementen.

Was in het begin even wennen, maar in mijn ogen wel logischer.

Het is maar net wat je het paard aanleert en op welk commando hij zal moeten reageren :j

Edit: perongeluk op versturen geklikt :')

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:27

Binnenheup en binnenschouder naar voren en hij moet gaan :+ komt automatisch je buitenbeen een fractie naar achteren. Het helpt om zelf ook je gezichtspunt naar buiten te richten.

Wat ik voor iedereen aan zou raden, ga eens 'droog' galopperen, en voel wat dat doet met je bekken en schouders. Probeer die beweging in je bekken te imiteren in het zadel!

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:02

Nirvana_ schreef:
Binnenheup en binnenschouder naar voren en hij moet gaan :+ komt automatisch je buitenbeen een fractie naar achteren. Het helpt om zelf ook je gezichtspunt naar buiten te richten.

Wat ik voor iedereen aan zou raden, ga eens 'droog' galopperen, en voel wat dat doet met je bekken en schouders. Probeer die beweging in je bekken te imiteren in het zadel!


Maar wel je achterste been als standbeen gebruiken, dus daar het gewicht op houden.

Janneke2

Berichten: 22820
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:43

Hm - waarom is dat eigenlijk...?

((Dit doet ook niet iedereen hetzelfde.)

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:14

Leuk om te zien hoe iedereen het anders doet, maar vooral ook dat sommige zeggen dat dat het enige juiste is.

Per definitie is er niet één juiste hulp. Wellicht wel een meest ideale, maar dat hangt af van wat je wilt (groot verschil tussen lekker in de bossen rijden of naar de series toe willen werken). Ook is er een groot verschil in wat het opleidingsniveau van het paard is en wat het (uiteindelijke) doel is. Maar als jij wilt dat het paard gaat galopperen als jij aan de teugels trekt, kan je dat zo leren. Niet heel logisch, dus zal niet 123 geleerd zijn, maar het kan.

Opleidingsniveau van het paard bepaald vaak al hoe de hulp is, maar voor een bevestigd paard is mijn hulp voor galop: binnen been op de singel en buiten been achter de singel (geen meters), lichte stelling en buiging vragen, maar wel recht op twee teugels met balans en op eigen benen. Eenmaal het paard galoppeert, blijft dat buiten been niet naar achteren liggen, maar terug naar de plek waar het been in ontspanning ligt. Paard hoort namelijk te gehoorzamen en als jij zegt galopperen moet het paard galopperen tot jij een andere hulp geeft, in dezelfde galop, met dezelfde verzameling, tact, tempo, etc. Een jong paard of een minder hoog opgeleid paard kan dit natuurlijk (nog) niet, maar dat is wel het doel (of nou ja, het doel van hoger opleiden in de dressuur). Bij een jonger of minder hoog opgeleid/bevestigd paard zal je de hulpen moeten herhalen, maar nooit vasthouden.

Dus het is in principe "onzin" dat het buiten been naar achteren moet blijven, omdat het paard anders niet weet in welke galop hij moet (blijven) of niet goed in contra gaat of wisselt of ... Nee, hij moet leren dat hij die hulp gehad heeft en in die galop moet blijven tot je een andere hulp geeft, voor bijvoorbeeld een wissel of overgang of ... ook als je dus in contra gaat rijden. Paard moet in de galop blijven tot jij anders zegt, ook als je dus van hand veranderd.

Je moet verder alles heel simpel houden, als je ingewikkelde hulpen gaat geven, ga je nooit een serie door kunnen rijden.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Juiste hulpen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:57

Quir ik vind dat je op een bevestigd paard dan nog veel hulp geeft. Op Mn goed bevestigde paard doe ik enkel Mn buitenbeen iets naar achter en druk die zachtjes aan.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:05

MoppieFilou schreef:
Dat je op je buitenbeen aangaloppeerd vind ik ook vrij logisch. Maar wat ik dan niet snap is dat mijn instructrice op een hoog niveau dressuur rijdt, en haar been ver naar achteren laat liggen tot het paard weer moet draven.


Ik doe het ook op dezelfde manier als suzanne F.
Als ik in de galop zit gaat mijn been weer terug naar de normale plaats. Als ik mn been er daar naar achter aan blijf houden gaan we galop in de travers doen haha..
Enige uitzondering is als ik van hand verander in de galop en geen wissel wil rijden ik als extra duidelijkheid mijn been nog iets naar achter hou. Anders heb je kans dat hij alvast een wissel maakt.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:31

suikermeisje schreef:
Quir ik vind dat je op een bevestigd paard dan nog veel hulp geeft. Op Mn goed bevestigde paard doe ik enkel Mn buitenbeen iets naar achter en druk die zachtjes aan.


Het klinkt meer dan t daadwerkelijk is, maar binnen been is daar voor de juiste stelling en buiging, maar meer dan waken doet die eigenlijk niet. Paard wat naar de Z en hoger gaat, loopt niet in stelling en buiging voor de galop, maar gewoon recht. Aanspringen is inderdaad op buien been, maar dan geen been dat tien cm naar achteren gaat.

En ja wat is een bevestigd paard, ik bedoelde nu vooral gewoon een paard op B/L niveau dat goed bevestigd galoppeert. Hoe verder hoe minder en kleiner de hulpen worden. Gp paarden is zelfs nauwelijks hulp voor de galop, omdat je anders zo'n beenzwaaiende ruiters krijgt in de series (vreselijk gezicht := ). Series, zeker de eners, rij ik altijd op zo klein mogelijke hulp en ook puur alleen op buiten been met een kaars recht paard.

Jouw paard gaat naar de Z+? Dan heb je sowieso geen stelling en buiging voor de galop, maar gewoon een recht paard. :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:43

Ik gallopeer mijn eigen paarden op enkel buitenbeen. Wel in het begin met wat meer binnenstelling. Ik gebruik mijn buitenbeen het liefste zodat ik makkelijker uitkom met wissels en vanuit stilstand de galop kan kiezen die ik wil gebruiken. Bv op een run down of wanneer ik in de verte al zie dat het bospad afbuigt.
Western ruiter btw.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:36

Ik laat mijn paard aanspringen door mijn binnen zitbeenknobbel naar beneden/buiten te drukken en daardoor gaan mijn buitenbeen al vanzelf iets naar achteren. Dan hoef ik nog niet eens echt mijn been te gebruiken, door mijn zit hulp gaat hij eigenlijk vanzelf al.