Ik moet een slofteugel gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:38

Nouvel schreef:
Maar het paard op het manege filmpje is toch niet hetzelfde paard als het paard op het eerste filmpje?
Of zie ik dat nou heel verkeerd...

Wat het met slof rijden betreft, denk ik ook dat ze zo willen voorkomen dat een gevoelig paard tegen de hand komt te lopen, lijkt me op zich niet verkeerd en met de juiste begeleiding erbij zou dat ook prima moeten kunnen.
Als jij maar goed luistert hoe het moet doen en de slof niet te strak pakt of als hoofdteugel gebruikt.
Je zou op een ander paard kunnen oefenen door 2 teugels aan het bit te doen, zo kun je al meer gevoel krijgen met 2 teugels in je handen.

Misschien dat je beter de naam van de manege weg kunt laten, meer mensen lezen op bokt dan je denkt en straks krijg je er een probleem mee, dat zou zonde zijn...



Het paard in het laatste filmpje is inderdaad een ander paard. :j Vorige paard waar ik op reed, staat er ook bij.

Ik heb inmiddeld aan een moderator gevraagd om de naam van de manege weg te halen; ik dacht totaal niet na toen ik het schreef. Mijn insteek was ook absoluut niet het zwart maken van iets of iemand, ik zou sowieso niet weten wat er zwart te maken valt. Jammer dat sommige mensen het op die manier lezen.

In ieder geval ga ik gewoon goed naar mijn instructeur luisteren! :) Was ik sowieso al van plan, ik vroeg dit enkel op bokt om meningen over de slof in dit geval te vragen. In een les waar nog 11 ruiters rijden is hier niet altijd tijd voor, wat begrijpelijk is. Niet voor aandacht, dus. Jammer dat dat geïnsinueerd wordt, wellicht worden daardoor bokkers met dringendere vragen afgeschrikt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:43

Citaat:
Uiteraard kreeg ik wel de correcte begeleiding erbij zodat ik hem niet verkeerd gebruik.


Citaat:
in dit geval te vragen. In een les waar nog 11 ruiters rijden is hier niet altijd tijd voor

In 5 minuten kan ik niet spreken van correcte begeleiding, want meer tijd is er niet in zo'n grote groep van 11.
Jammer jammer, zeker ook voor zo'n fijn paard.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:36

En er is natuurlijk nog de fact - value kloof.
;) de mening van 'welke bokker dan ook' zul je per definitie niet krijgen van je instructeur.

De feiten over de slof zijn dat het ding een hefboomwerking heeft, waardoor een teugelhulp van een grammetje voelt als 2 of 3 gram.

Of dat zin heeft, staat en valt met het totale 'plaatje' mbt het correcte rijden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:52

WoW met 12 in een les vind ik wel echt veel te veel. Zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:47

Het ging echt heel goed deze les! Ik had de slof helemaal niet nodig, die hing gewoon los erbij. Wát een paard, zeg. Ik ben zelf gewoon helemaal gaan ontspannen, en dan gaat hij op den duur echt zweven. Dan heb je ook niets meer in je handen en voel je echt dat zijn kracht vanuit de achterhand komt. Ik zal volgende week kijken of iemand een filmpje kan maken.


Wat ik overigens nog dacht: kan het zijn dat die slof erbij moet omdat het een luchtzuiger is? Hij moet in de stal ook iets om zijn nek over zijn hoofd wordt vastgebonden. Een soort van halsband ofzo met een uitstulping die dan op zijn keel drukt. Ik heb verder geen verstand van luchtzuigen, dus het kan dat ik totale onzin uitkraam.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:10

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die een luchtzuigband gebruiken.
Echt dierenmishandeling is dat. Dan kan hij niet meer zuigen maar wel zijn hele strottehoofd gaat er van naar de mallemoer. En de drang tot zuigen bestaat nog steeds.
En dat staat los van een slof.


maar fijn dat het rijden goed ging :)

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:17

bruintje123 schreef:
Jammer dat er nog steeds mensen zijn die een luchtzuigband gebruiken.
Echt dierenmishandeling is dat. Dan kan hij niet meer zuigen maar wel zijn hele strottehoofd gaat er van naar de mallemoer. En de drang tot zuigen bestaat nog steeds.
En dat staat los van een slof.


maar fijn dat het rijden goed ging :)


Ik moet het eerste paard nog tegen komen dat niet meer zuigt met zo'n band om hoor := Heb ze nog nooit zien werken, hoe los/strak dat je ze ook zet

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:20

Dat is er toch wel het plan van. :)
Maar ik heb er toch wel gezien die niet meer konden zuigen, of in ieder geval dat geluid erbij niet meer konden maken.
Proberen deden ze het wel.
Ik heb er hier een op pension gehad, paard was welkom, maar zonder band. Dan maar geluid. Ik ga niet mee doen aan die marteling.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:24

bruintje123 schreef:
Dat is er toch wel het plan van. :)
Maar ik heb er toch wel gezien die niet meer konden zuigen, of in ieder geval dat geluid erbij niet meer konden maken.
Proberen deden ze het wel.
Ik heb er hier een op pension gehad, paard was welkom, maar zonder band. Dan maar geluid. Ik ga niet mee doen aan die marteling.


Heb je helemaal goed :j

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:35

Ik ben benieuwd naar het filmpje!

De connectie met luchtzuigen ontgaat mij.
Vroegah gold het als een 'stalondeugd' ("foei toch!") en er is een waarneming dat luchtzuigers vaker koliek kregen. Tegenwoordig weten we dat deze dieren de pijn van hun chronische maagwondjes proberen te managen.

(Ik heb wel effectieve anti luchtzuig banden gezien. Soms kregen dieren ook juist koliek als de band kwijt of kapot was.)

En wat de eigenaar verordonneert, daar kan TS niets aan doen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:17

Dit zijn wel zaken die een manege je zou moeten uitleggen imo.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:23

ik zou hard wegrennen, zou hier niks mee te maken willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:48

Kinke schreef:
ik zou hard wegrennen, zou hier niks mee te maken willen hebben.



?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:03

bruintje123 schreef:
Dat is er toch wel het plan van. :)
Maar ik heb er toch wel gezien die niet meer konden zuigen, of in ieder geval dat geluid erbij niet meer konden maken.
Proberen deden ze het wel.
Ik heb er hier een op pension gehad, paard was welkom, maar zonder band. Dan maar geluid. Ik ga niet mee doen aan die marteling.

Op m'n oude werk hadden we 3 pensionpaarden die op stal konden luchtzuigen, en 3 jonge paarden die het in de paddock deden.
Je raadt het al, met band..

Luchtzuigen en een slof hebben niks met elkaar te maken, dat zijn 2 verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:13

Es_ther schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is er toch wel het plan van. :)
Maar ik heb er toch wel gezien die niet meer konden zuigen, of in ieder geval dat geluid erbij niet meer konden maken.
Proberen deden ze het wel.
Ik heb er hier een op pension gehad, paard was welkom, maar zonder band. Dan maar geluid. Ik ga niet mee doen aan die marteling.

Op m'n oude werk hadden we 3 pensionpaarden die op stal konden luchtzuigen, en 3 jonge paarden die het in de paddock deden.
Je raadt het al, met band..

Luchtzuigen en een slof hebben niks met elkaar te maken, dat zijn 2 verschillende dingen.



Dan weet ik dat! :) Ik wist er verder niets vanaf, dus ik dacht wie weet heeft het er wat mee te maken.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:15

Luchtzuigen is vaak een teken van verveling, bijvoorbeeld door lang op stal te staan. Helaas gooien veel mensen er een band omheen ipv de oorzaak aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:17

Es_ther schreef:
Luchtzuigen is vaak een teken van verveling, bijvoorbeeld door lang op stal te staan. Helaas gooien veel mensen er een band omheen ipv de oorzaak aan te pakken.



Ik hoorde van de staleigenaar dat hij het op zijn vorige plek had aangeleerd, en dat ze het dan niet meer afleren. Hij staat nu van 's ochtends tot 's avonds buiten. Hij moet hem 's nachts dus wel om.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:18

Op m’n werk hadden we ook een hele erge, toen hij meer buiten kwam en hij een hooinet met hooi kreeg waar die moeite voor moest doen was t snel over :).

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:21

Es_ther schreef:
Luchtzuigen is vaak een teken van verveling, bijvoorbeeld door lang op stal te staan. Helaas gooien veel mensen er een band omheen ipv de oorzaak aan te pakken.


Dat klopt niet.
Het ontstaat meestal door gevoeligheid van de maag (door stress, verkeerd voerbeleidt of domweg fenetisch gevoelig). Eenmaal ontstaan zorgt het voor een vorm van verslaving.
Er is een onderzoek dat luchtzuigers minder stress hebben als ze in een nieuwe moeilijke situatie in de gelegenheid gesteld worden om te zuigen.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:24

Resistance schreef:
?


slofteugel, luchtzuigband….er zijn zeker adressen te vinden waar men beter met dieren omgaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:50

Er is een verband tussen luchtzuigen en maagzweren. Die vaak weer worden veroorzaakt door stress. Zo'n luchtzuigband is enkel symptoombestrijding, en dan ook nog van het paardonvriendelijke soort.

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:28

ik heb niet heel erg veel ervaring op dit gebied maar wat is precies het verschil tussen een martingaal en een slofteugel?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:33

Troopers schreef:
ik heb niet heel erg veel ervaring op dit gebied maar wat is precies het verschil tussen een martingaal en een slofteugel?


Gebruik de Bokt Wiki eens, zou ik zeggen.
http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:41

Resistance schreef:
VanHuisUit schreef:
Is het weer zover >;)

Jammer dat je instructeur dat zo ziet. Een thiedeman is ook een hulpteugel, of een martingaal, nog zachter, die een paard ook niet te hoog / strak laat komen en de ruimte geeft zodra het paard zich weer wat geeft. Is een stuk paardvriendelijker oplossing en je hebt dan als ruiter maar een teugel in je hand. Misschien dat voorstellen. Maar daar zal je instructeur denk ik niet voor openstaan, anders stelt hij het niet voor.

Het maakt niet uit dat je begeleiding krijgt bij het hanteren van die slof, bij correct rijden en trainen zeker van zo'n jong dier met zulke bewegingen moet je zo'n slof niet willen... -O-


Hij is 9, dus op zich niet jong. Maar helaas heb ik er niets over te zeggen... het is mijn paard niet en ik ben niet de enige die erop rijdt. :(



Dan zeg je gewoon dat je er dan niet op wilt rijden als er alleen met slofteugel opgereden kan worden :)

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:52

Askja schreef:
Er is een verband tussen luchtzuigen en maagzweren. Die vaak weer worden veroorzaakt door stress. Zo'n luchtzuigband is enkel symptoombestrijding, en dan ook nog van het paardonvriendelijke soort.


Juist, en ook nog symptoombestrijding die averechts werkt want met zo'n band raakt een luchtzuiger alleen maar meer gestresst omdat ie niet (goed) kan zuigen, of depressief met alle gevolgen van dien.

Maar dit is een beetje off topic aan het gaan...
Laatst bijgewerkt door 4EverHobbes op 27-09-17 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt