Zonder zadel

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sarahhh2

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 19:02

Heyhoi,
Ik heb een haflinger kruising als verzorgje van 7 jaar. Ik rij er nu ongeveer een jaar mee en ze luisterd al veel beter tijdens het rijden. Mijn vraag is nu wanneer ben ik klaar om met haar zonder zadel te rijden? Ik zou dat echt héél graag doen omdat ik dat nog nooit heb gedaan. Maar ik denk zij ook niet dus zal dat geen problemen geven? Hebben jullie tips? Bedankt

MoppieFilou

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:06

Ik zou het in ieder geval niet al te vaak doen, voor haar rug, maar als ze zo braaf is denk ik niet dat het een probleem is hoor ;) . Een beetje wiebelig mss maar oefening baart kunst. Het kan mss ook helpen om eerst te leren rijden zonder beugels.

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Sarahhh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 19:08

Okee, maar zonder beugels doe ik elke keer een 10 tal minuten als ik met haar rij... En ja ik zal het eens proberen het lijkt me zo leuk!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:10

Gewoon doen, in het ergste geval glijd je er af.
(In een veilige omgeving dan wel uiteraard)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:36

Kan je dat niet het beste aan de eigenaar vragen?

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.
ZEO ZZL+2☆

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:57

Ik denk dat je ook best in een bak gaat rijden, lekker zacht als je valt :P .

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:56

Beste is om dit te proberen met überhaupt iemand erbij :) mocht er iets zijn, is er altijd iemand die je kan helpen. O.a. Erop kopen al als je geen hoog krukje hebt := aangezien je dit nog nooit gedaan hebt, is het altijd wel fijn voor je eigen veiligheid om een extra persoon in de buurt te hebben, en misschien ook wel handig dat die persoon wat tips kan geven als je bezig bent :D

Verder is het gewoon oefening baart kunst, en vooral niet te enthousiast worden _O- het wiebelt langs alle kanten maar is dan ook meteen wel een goede balans oefening! En idd niet te veel doen want dat vind de rug van paardlief niet zo fijn, vooral als je het nog nooit gedaan hebt :D

Gewoon effe lekker los stappen, daarna een klein drafje meepakken en als je merkt dit gaat helemaal fout gewoon terug naar stap en daarna weer opnieuw proberen! :D kleine stukjes iedere keer proberen :o

Every accomplishment starts with the decision to try.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:01

rijd de eerste paar keer even met halster (en teugels daaraan) ipv met hoofdstel.. omdat je zegt dat je het nog nooit gedaan hebt, is de kans groot wanneer je haar in draf zet en je glijdt dat je in een soort reflex steun zoekt aan de teugels, dat wil je een paardenmond niet aan doen.. beste is nog.. gewoon niets erop of eraan.. krukje ernaast, erop klimmen.. manen vasthouden en gewoon eerst maar eens rondjes stappen.. hooguit een klein drafje proberen.. gaat ze rennen, of wil ze niet stoppen, kun je je eraf laten glijden (in plaats van eraf vliegen). als je haar op je zit kunt laten stoppen en je kunt een beetje rustig joggen zo.. dan kun je voorzichtig wel proberen om een hoofdstel in te doen, maar blijf aub uit de mond als je glijdt.

Sarahhh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-17 14:29

Oké bedankt ik ben nu op reis maar ik zal het proberen en uiteraard in de bak en met iemand erbij. En misschien is het idd best om eerst gewoon met het halster te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:36

Misschien een idee dat iemand het paard aan een halstertouw meeneemt (stap en draf) als jij erop zit? Dan hoef je zelf niet te sturen en kun je beter blijven zitten ;) (en genoeg tijd om eventueel de manen te pakken als je ietsjes glijdt.)

1 tip... Niet naar onderen kijken :P
Gewoon lekker zitten, benen lang, hoofd recht en gaan ;)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:56

Een eenvoudige barebackpad (suede-achtige stof) is een mooie tussenweg. Nog niet meteen de blote, gladde paardenrug, maar ook geen steun van een zadel. En iets comfortabeler voor de paardenrug en jouw billen :))

Sarahhh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 19:34

Oké bedankt voor jullie tips!

Julia207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:58

Met mijn oude verzorgpony heb ik heel veel zonder zadel gereden. Ik ben er gewoon op gaan zitten zonder zadel en gegaan! Ik heb heel veel zonder zadel gedaan, springen (1.00m), bosritten, normaal rijden en nog veel meer aparte dingen. Natuurlijk is dit niet het beste advies. Je hebt ook speciale dekjes voor het rijden zonder zadel. Hoe gespannen is je paard tijdens het rijden? Schrikt hij snel? Begin anders binnen in de bak, natuurlijk met je cap op, touwtje om de nek voor je evenwicht. Het is niet erg goed voor de rug van je paard dus doe het niet al te vaak.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:22

Doe een touw of beugelriem om de hals, als je begint te glijden heb je houvast.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie