Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goof schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat echt rotgeintjes vind.
Ik had een paard die buiten (voor bijvoorbeeld een stoplicht oid) niet stil wilde staan, dan ging drammen en uiteindelijk ook ging steigeren. Ik vond dat zo'n rotgeintje dat ik die paar klappen met de zweep heb verkocht. Dat geintje heeft ze me daarna ook nooit meer geflikt. En ja, voor alle bokkers met een 'ah koetiekoetie-aanpak'; niet geheel pedagogisch, maar veiligheid voor alles.
Paard mag best protesteren, maar wel als het terecht is (bijvoorbeeld bij lichamelijke klachten) en binnen het redelijke (dus niet steigeren en al helemaal niet in het verkeer).
TS, ik zeg niet dat een paar rake klappen met de zweep direct de oplossing zijn, maar ik zou wel laten merken dat jij deze vorm van protest absoluut niet accepteert.
Goof schreef:Oh er zit nog een kop op ook. Lastig!
lindamusters schreef:Bij ons heeft het er eentje afgeleerd doordat ik een ei stuk sloeg tussen zn oren.. Niks hielp en beest bleef bezig, goed de manen vastpakken en zodra ze omhoog kwam, al was t maar iets, hop goed geplaatst. Ze schrikken dan omdat er vocht wegloopt. Mijn instructeur is van de ouderwetse aanpak
veersche schreef:lindamusters schreef:Bij ons heeft het er eentje afgeleerd doordat ik een ei stuk sloeg tussen zn oren.. Niks hielp en beest bleef bezig, goed de manen vastpakken en zodra ze omhoog kwam, al was t maar iets, hop goed geplaatst. Ze schrikken dan omdat er vocht wegloopt. Mijn instructeur is van de ouderwetse aanpak
Deze heb ik al vaker gehoord, ik vraag me alleen af waar ik het ei moet stoppen met rijden en hoe ik dat snel uit mijn zak krijg en op het hoofd kapot kan slaan.
Ik ben al lang blij dat ze nog niet daadwerkelijk met mij haar rug achterover is gevallen.
Citaat:Je zegt dat het vaak is met aan galopperen, dus dan moet iemand het ei aangeven net voordat jij hetgene gaat doen waardoor jouw paard gaat steigeren. Maar doe gerust een oude rijbroek aan en neem maar een hele doos met eieren mee naar stal want ik kneep er ook drie kapot voor het lukte.. gewoon met 1 hand of in ieder geval een los teugeltje en het ei in de hand de oefening doen waarbij het paard staakt
veersche schreef:Citaat:Je zegt dat het vaak is met aan galopperen, dus dan moet iemand het ei aangeven net voordat jij hetgene gaat doen waardoor jouw paard gaat steigeren. Maar doe gerust een oude rijbroek aan en neem maar een hele doos met eieren mee naar stal want ik kneep er ook drie kapot voor het lukte.. gewoon met 1 hand of in ieder geval een los teugeltje en het ei in de hand de oefening doen waarbij het paard staakt
Het is niet specifiek bij 1 oefening maar als ze "vindt" dat ze kan gaan galopperen. Dit kan ze op 1 meter beslissen. Dat ei zou ik dus echt bij me moeten hebben....