Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Phoya schreef:Misschien helpt het als je er eerst een paar keer langs gaat in stap terwijl je hem beloont met je stem en klopjes op zijn schouder om hem gerust te stellen. En dat vaak herhalen dat belonen na er langs te zijn geweest.
sat_nath schreef:Phoya schreef:Misschien helpt het als je er eerst een paar keer langs gaat in stap terwijl je hem beloont met je stem en klopjes op zijn schouder om hem gerust te stellen. En dat vaak herhalen dat belonen na er langs te zijn geweest.
Dit heb geprobeerd helaas zonder succes... Ook nog in meerdere gangen geprobeerd, maar in galop is het helemaal erg! Het is echt de ene keer schrikt hij wel en de andere keer is het alleen maar kijken.
Annet_Dottie schreef:Mijn eigen pony en laatste verzorgpony hadden dit beide ook achterin de bak, bij de een een sloot waar vaak ganzen etc zaten en ineens opvlogen bij de ander dicht gegroeide struiken en een fietspad waar regelmatig lawaaierige mensen langs kwamen.
Mijn tip is gewoon er langs wandelen, grondwerk oefeningen doen achterin de bak, heel goed belonen (ook met je stem vooral heel enthousiast doen), tijdens het rijden ook je paard gerust stellen tegen je paard praten zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en belonen als ie er zonder schrikreactie of iets langs loopt. Zo zal je paard gaan snappen dat het niet eng is.
amiraanouk schreef:Annet_Dottie schreef:Mijn eigen pony en laatste verzorgpony hadden dit beide ook achterin de bak, bij de een een sloot waar vaak ganzen etc zaten en ineens opvlogen bij de ander dicht gegroeide struiken en een fietspad waar regelmatig lawaaierige mensen langs kwamen.
Mijn tip is gewoon er langs wandelen, grondwerk oefeningen doen achterin de bak, heel goed belonen (ook met je stem vooral heel enthousiast doen), tijdens het rijden ook je paard gerust stellen tegen je paard praten zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en belonen als ie er zonder schrikreactie of iets langs loopt. Zo zal je paard gaan snappen dat het niet eng is.
Praten was ik vergeten te noemen, maar dat is idd een goede! Als je er langs draaft/loopt gewoon heel duidelijk en zelfverzekerd praten. Aan je stem kunnen paarden je zo goed meten en als ze naar jouw stem luisteren horen ze al minder snel andere geluiden.
Phoya schreef:Misschien helpt het als je er eerst een paar keer langs gaat in stap terwijl je hem beloont met je stem en klopjes op zijn schouder om hem gerust te stellen. En dat vaak herhalen dat belonen na er langs te zijn geweest.
amiraanouk schreef:Ik had ook een pony die liever om zich heen keek. Schopje geven met je binnenbeen en je binnenhand een beetje opzei leggen en optillen. Zo stuur je de schouder beter en als je je buitenland er ook bij houd kan hij geen kant op.
Probeer dit al te doen voordat hij iets ziet. Misschien gewoon standaard doen als je aan die kant van de bak rijd?
Mijn ervaring is dat juist als je ze laat kijken je bevestigd dat er iets engs is. Gewoon doen alsof het er niet is en niet laten kijken, anders gaan ze net zoals mijn vorige pony spoken zien, maargoed dat verschilt misschien per paard.
Annet_Dottie schreef:Mijn eigen pony en laatste verzorgpony hadden dit beide ook achterin de bak, bij de een een sloot waar vaak ganzen etc zaten en ineens opvlogen bij de ander dicht gegroeide struiken en een fietspad waar regelmatig lawaaierige mensen langs kwamen.
sat_nath schreef:Annet_Dottie schreef:Mijn eigen pony en laatste verzorgpony hadden dit beide ook achterin de bak, bij de een een sloot waar vaak ganzen etc zaten en ineens opvlogen bij de ander dicht gegroeide struiken en een fietspad waar regelmatig lawaaierige mensen langs kwamen.
Ben inderdaad bezig met actief belonen! Praten doe ik af en toe, maar denk dat ik dit meer moet oppakken. Hopelijk gaat het lukken!
gerpiegorp schreef:Goh, hier loop ik momenteel ook tegenaan met mijn bijrijdpaardNormaal gaat het goed, maar nu het weer omslaat (kouder, wind en regen) ziet ze allemaal spoken aan de andere kant van de bak en dan met name in de linkerhoek. Soms is het alleen kijken, maar soms is het ook gewoon stoppen (als ik galoppeer natuurlijk
), omdraaien en keihard weggalopperen. Niet bepaald fijn en erg frustrerend omdat ze maar in een klein deel van de bak ontspannen is (als ik een volte rijd richting de achterkant is ze ook gespannen en kijkerig) maar de rest is het dikke nek, kijken, en rennen/hoek afsnijden.... raar paard.
Heb zelf ook al vanalles geprobeerd. Stoppen in de hoek, laten kijken, negeren, als ze 'kijkt' gelijk op de kleine volte zetten, als ze onder me vandaan loopt op de kleine volte zetten, als ze onder me vandaan loopt juist aansporen (haha leuk spelletje, gaan we natuurlijk elke keer extra hard in de hoek), overgangen rijden, overdreven de hoek in rijden, boos worden, lange teugel of korte teugel... negeren is tot nu toe de beste optie. Als ze heel gespannen is ga ik tegen haar praten of hardop rekensommen maken (dan concentreer ik mijzelf ook niet op de hoek), als ze goed de hoek door gaat beloon ik haar heel goed maar als ze harder wil gaan dan negeer ik het gewoon en rijd verder alsof er niks is (maar als ze echt wil rennen, dan stuur ik haar wel op de volte want ze moet niet helemaal haar eigen tempo bepalen). Tot nu toe niet dé oplossing, waardoor ze gewoon met haar aandacht bij mij blijft, maar we gaan gewoon lekker door en hopelijk komt ze er binnenkort achter dat er ook met wind geen gevaarlijke monsters zijn
sat_nath schreef:Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig. Ik verzorg nu sinds een aantal weken een leuke e pony en het rijden gaat gewoon goed natuurlijk, nog niet perfect maar daar werken we aan! Op de stal waar hij staat is alleen een fijne all weather buitenbak. Achterin bij deze bak bevind zich een sloot met veel riet (je kijkt uit op akkers) en naast deze bak ligt een gaard waar soms een tractor vrij dicht langs de bak komt rijden.
Mijn verzorgpaard vind het achterin erg spannend (zeker als er veel wind staat, regen etc) zoals de meeste paarden daar op stal. Hij is super alert daar en schrikt meestal meerdere keren tijdens het rijden. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat je je paard moet afleiden door been te geven of een snelle volte in te rijden. Dit heb ik dus meerderde malen geprobeerd, maar toch blijft het alles wat er om zich heen gebeurd interessanter dan wat ik doe.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik hem nu afleiden/zorgen dat hij zich op mij concentreerd? Hebben julie nog tips en misschien andere ideeën over hoe ik het beste in die hoeken kan rijden zonder dat hij schrikt? Alvast bedankt!
Eileen_ schreef:Ik denk dat je het tegen mij hebt?
Waarom? Omdat je paard nog steeds in een vlucht mindset zit. Ik zie vaak mensen die proberen hun paard kalm te krijgen door het te 'negeren' en het paard gewoon terug te nemen. en soms lijkt het niet zo erg omdat het paard niet aan de kletter is, maar in zn brein rent hij nog steeds weg. Ook al staat hij met zn lichaam stil of stapt, draaft of galoppeert hij. Het gaat niet zo zeer over het lichaam die je relaxed wil krijgen, maar zijn 'mind' (whatever that is in dutch). Zolang je zijn mindset goed hebt, heb je zijn lichaam automatisch ook. Andersom, heb je zn lichaam in de gang waar je het wil? Betekent nog niet dat hijzelf echt bij je is.
Soms is het zeker goed om bepaald gedrag te negeren, zoals ik zei kunnen paarden goed uitvinden dat ze 'angst' kunnen gebruiken. Op zon (beginnend) moment is het bijvoorbeeld juist om de schrikreactie te negeren en eigenlijk zelfs verder op die angst in te gaan.
maar niet meer als het een probleem is zoals het nu is. Dan is het toch tijd om er echt iets aan te doen. En zelfs dan zijn er momenten waarmee je bepaald gedrag negeert. Maar dat is gewoon niet mogelijk om uit te leggen via internet wanneer je dat doet, want dat heeft te maken met 'feel'. En ligt aan de situatie op dat moment.
Afleiden is imo echt niet de juiste manier als je een goeie foundation op wil bouwen met je paard. Dan heb je geen goede leiderschap over je paard.
MCE schreef:sat_nath schreef:Hoi bokkers!
Ik heb jullie hulp nodig. Ik verzorg nu sinds een aantal weken een leuke e pony en het rijden gaat gewoon goed natuurlijk, nog niet perfect maar daar werken we aan! Op de stal waar hij staat is alleen een fijne all weather buitenbak. Achterin bij deze bak bevind zich een sloot met veel riet (je kijkt uit op akkers) en naast deze bak ligt een gaard waar soms een tractor vrij dicht langs de bak komt rijden.
Mijn verzorgpaard vind het achterin erg spannend (zeker als er veel wind staat, regen etc) zoals de meeste paarden daar op stal. Hij is super alert daar en schrikt meestal meerdere keren tijdens het rijden. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat je je paard moet afleiden door been te geven of een snelle volte in te rijden. Dit heb ik dus meerderde malen geprobeerd, maar toch blijft het alles wat er om zich heen gebeurd interessanter dan wat ik doe.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik hem nu afleiden/zorgen dat hij zich op mij concentreerd? Hebben julie nog tips en misschien andere ideeën over hoe ik het beste in die hoeken kan rijden zonder dat hij schrikt? Alvast bedankt!
al heel veel goede tips, wij beginnen meestal alleen in het voorste gedeelte van de bak, pas als we zelf meer met het rijden bezig zijn (niet meer zo oplettend voor achterin, afvloeien van de spanning) ) gaan we spelenderwijs meer bak gebruiken, veel afwisselen/variatie in je rijden toepassen gaat je paard zich beter focussen op jou