Achterhand trainen na val

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Achterhand trainen na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:07

Dag Bokkers!

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar nog wat extra tips of bevestiging dat we op de goede weg zijn betreft het trainen van de achterhand :)

Achtergrond informatie, waar het probleem ontstaan is:
Vorig jaar mei is mijn paard onderuit gegaan op het asfalt. Hierbij heeft zij haar bekken gekneusd en had ze een "vastgeschoten" SI-gewricht (weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen), het komt er op neer dat zij haar bekken niet goed meer mee kon kantelen. We zijn 2 keer bij de kliniek geweest en ze is een aantal keer behandeld door een Chiropractor die tevens Dierenarts is. Samen zijn wij na 2 maanden volledig rust (alleen op de wei, boxrust doe ik niet aan) een opbouw traject ingegaan, en na nog 2 maanden met mate longeren en heel veel filmpjes doorsturen kregen we toestemming om weer onder het zadel aan de slag te gaan. Fysiek is ze dus weer helemaal oké.

Ik zat alleen privé niet zo lekker in mijn vel en we waren ook niet meer op onze plek op die stal. Verhuist maar ook deze stal werd het niet voor ons. Inmiddels staan we 2 weken op een stal die perfect is voor ons beide en wil ik nu dus echt aan de slag! :)

Probleem:
Kracht (en bespiering) in de achterhand verloren. Af en toe "zakt ze er door heen" tijdens het rijden/longeren. Vooral op het moment dat ik haar er meer onder wil rijden, zolang ze mag lopen zoals zij wilt is er niks aan de hand.

Wat we nu doen:
Overgangen, heel veel overgangen en schijnovergangen. Dit vind ze wel heel zwaar, vooral in draf. Dan zakt ze vaak nog door die achterhand (aan de longe vind ze het wel wat makkelijker maar heeft ze er ook wel moeite mee). Longeren met dubbele lijnen. Springen. En we gaan graag naar het bos, lekker het gas erop!

Op deze stal komt ze van 8:00 tot +/- 19:00 buiten op de paddock met onbeperkt hooi of op de wei. Ik ben er ook altijd pas rond 19:00 dus na die tijd gaan we pas rijden en mag ze vaak nog even los in de grote paddock. Beweging genoeg in ieder geval :j

Op dit moment hebben wij geen les. Ik ben gestopt bij mijn oude instructrice en wil [naam] eerst ietsje beter hebben voor we weer fanatiek gaan lessen, want dat vind ik nu niet eerlijk tegenover haar. (Tips voor een leuke instructrice/instructeur die niet alleen maar wedstrijdgericht is en die bereidt is naar [plaats], de Bilt te komen zijn van harte welkom! :D )

Mochten jullie nog advies hebben hoor ik het graag! :)

Balkjes lopen hoeft niet geadviseerd te worden, dit wil helaas echt echt echt niet lukken. Al bijna 4 jaar niet :') Ze blijft ze springen, (als je er 5 neer legt springt ze ze alle 5 in één sprong) dus daar ben ik mee gestopt voordat het een keertje mis gaat. Hier ga ik ook niet opnieuw mee beginnen.

justkid

Re: Achterhand trainen na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:15

Wat bedoel je precies met; ze zakt er doorheen?

Ik snap het springen met het bos en "gas erop" niet zo goed in combinatie met gebrek aan kracht en bespiering .
Kun je daar nog iets meer over vertellen?

Ik denk dat je niet te snel moet willen, kracht en spieren opbouwen kost tijd, en pezen sterker maken nog langer. Dus als ze er al zo'n tijd "uit" ligt zou ik doen wat je nu doet en dan ook rust inbouwen, het werkt net als bij ons. Niet overtrainen maar kans geven om te herstellen en dan sterker worden. Kort en intensief afwisselen met buitenritten waar je op uithoudingsvermogen traint. Maar gas erop zou ik nog niet zo snel doen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:28

Springen en buitenrijden is meer voor ons eigen plezier :) Paard vind niks leuker dan dat, en ik ook niet. (Dat zette ik er meer bij voor een duidelijk beeld van wat we verder doen.) Springen is op het moment ook laag, een beetje als vervanger van het balkjes lopen wat echt niet gaat. Hier lijkt ze dan ook geen moeite mee te hebben omdat ze niet "netjes" hoeft te lopen zeg maar. Ook tijdens een rengalop heeft ze totaal geen moeite en kan ze flink afzetten. Op het moment dat ik haar dressuurmatig oppakt merk is pas dat ze die kracht mist en het moeilijk vind.

Wat ik bedoel met er door heen zakken is eigenlijk precies zoals ik het zeg, tis een beetje lastig uit te leggen ehhm... Het is een beetje te vergelijken met zelf door je knieën zakken. Het is net alsof ze af en toe één kant op zakt, dus door een been heen zakt (altijd maar een stap, gewoon dat ze niet helemaal bij komt zeg maar). En dat lijkt nog vanuit d'r bekken te komen, alsof die naar links en rechts kantelen. Ze mist gewoon nog dat stukje kracht om echt onder te treden en daarbij ook nog goed d'r rug te gebruiken (iets wat ze met buitenrijden natuurlijk veeel minder hoeft).

Ik wil ook zeker niet te snel gaan! Het is niet dat ze de afgelopen periode stil gestaan heeft, meer dat we niet echt fanatiek gereden hebben en ik daar nu weer op de juiste manier mee wil beginnen, inderdaad zonder te overvragen. Gewoon lekker lang-laag en buitenritjes, meer trok ik zelf even niet.
Op dit moment ben ik meestal 4/5 dagen met haar bezig, waarvan 1 dag longeren of die dag heeft ze dus extra vrij. En een keer in de 2 weken probeer ik naar het bos te gaan, iets wat zij ook mentaal echt nodig heeft :j Het is een paard dat vooral mentaal heel snel overprikkeld is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:44

Ah dat is duidelijk

Mijn merrie heeft hetzelfde probleem vandaar dat ik het vroeg.
Ik rij western dus ik hoop dat je er wat aan hebt.
Kan ze achteruit? en dan gewoon mooi laag met het hoofd? Ik gebruik dat best vaak, ze moet dan de achterhand er goed onderzetten en de rug bollen. Ik rij rustig een meter of 15 (minimaal) achteruit.

Ik zou zeker ook met buitenrijden en springen niet altijd toestaan dat ze in haar eigen houding gaat lopen. Voor mijn paard werkt dat averechts. Altijd de rug "bollen" als je rijdt. En dat kan zeker aan een lange teugel, de oprichting die in dressuur wordt gevraagd hoeft echt niet maar in de eigen houding lopen is juist niet goed voor het bekken. Vooral niet als ze jouw gewicht moet dragen.
Dat bekken is haar zwakke punt nu dus daar moet je aan blijven werken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:02

Even een aanvulling;

Wanneer ik mijn paard aan de longeerlijn in haar eigen houding laat lopen, dan "zakt " ze ook af en toe door de achterhand (met een achterbeen) en maakt ze de overgang van galop naar draf raar. Zodra ze goed is bijgezet doet ze dat helemaal niet. Hetzelfde geldt eigenlijk bij mij voor het rijden. Ze moet gewoon verzameld lopen dan is er niks aan de hand.

(Mijn paard is 17 en helemaal nagekeken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:50

Ze kan achteruit maar nog niet altijd met d'r hoofd naar beneden, dat was sowieso nog een oefenpuntje maar gaat steeds beter! Dus dus kan ik zeker meenemen dankjewel!
Aan de hand doet ze dit sowieso braaf, ook met het koppie naar beneden dus misschien dat ik dat gewoon elke keer eventjes doe :j

Tijdens het springen laat ze uiteindelijk zelf haar hoofd wel vallen. Het is natuurlijk niet dat ze dan geheel in eigen houding mag lopen, dat heb ik een beetje beroerd omschreven. Springen is natuurlijk nog steeds training maar niet op het "niveau" dat het is tijdens de dressuur :)
Buitenrijden loopt ze vaak wel in eigen houding. Soms gaat ze zelf 'aan de teugel' lopen en soms inderdaad met d'r hoofd recht omhoog (vooral in draf) om zo maar te zeggen. Maar dat zal ik nu even wat minder toe staan dan! Nooit zo bij nagedacht dat dat inderdaad behoorlijk effect op die bekken kan hebben nu ze nog niet helemaal oke is...
Het is meer dat, wat ik zal zei, het echt een paard is dat die ontspanning nodig heeft. Dat ik d'r daarom buiten niet ook constant "aan het werk" wil zetten. Maar daar ga ik even een subtiele middenweg in zoeken dan :)

Bij mijn merrie is dat dan net andersom, als ze in haar eigen houding mag lopen is er niks aan de hand. Maar die DA/Chiropractor had dit ook gezegd, want ze is daarvoor te slim en gaat dan gewoon compenseren, dus teveel mag ze dit ook niet ;)
Mijn merrie is 8 maar verder ook helemaal oké! Maand of 2 geleden nog een masseur geweest en dat was allemaal in orde, en 4 maanden geleden had ze iets anders waarvoor de DA er was, dus die heeft nog even naar d'r manier van bewegen gekeken en dat was ook allemaal oké gelukkig :0 Dus tis nu puur aansterken en die kracht terug krijgen!

Verder is ze een "lang" paard om zo maar te zeggen en heeft ze altijd al moeite gehad met het ondertreden en verzamelen, ze heeft daar haar bouw niet op mee (echt een springpaard, lange rug, lange benen en lange hals ;) ). Dus dat maakt het nu even extra lastig!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:02

Persoonlijk zou ik met buitenrijden niet te veel aan het hoofd gaan plukken hoor, ook voor je paard moet een buitenrit ontspanning geven vind ik.

Heel cliché, maar overgangen en schakelingen werken fantastisch. Mits correct gereden natuurlijk. En hier kun je zo gigantisch veel in uitbreiden. Wat dacht je bijvoorbeeld van in stap wijken voor het been inzetten, al weikend aandraven, paar pasjes dravend blijven wijken en dan al wijkend terug naar stap. Dit soort dingen doe ik vaak met mijn paard en daar heeft ie een partij kontspieren van gekregen daar zeg je U tegen :+ kan natuurlijk in alle zijgangen, travers SB appuyement afhankelijk van de opleiding van je paard.
Ook voltes verkleinen en vergroten is een echte effectieve classic.
Wat ik ook veel meepak is contragalop maar dan met de juiste stelling. Dus, op de grote volte op de rechterhand, in de linkergalop, met rechterstelling.

Ik zou persoonlijk dus aanraden om tijdens je dressuurtrainingen (x of 3 in de week?) echt die krachtoefeningen mee te nemen, en op buitenrit lekker te laten ontspannen. (Al wil je dan nog wel dat ze recht is in dr lijf zonder dr rug weg te drukken) Al kun je dan bv. We heuveltjes of water meepakken als je dit in de buurt hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:12

Ja precies renee, dat is inderdaad ook wat ik in mijn reactie hierboven zeg. Buitenritten zijn ontspanning voor ons beide en heeft [naam] ook echt nodig :J Maar Justkid heeft ergens wel een punt, dus ik denk dat we tijdelijk even een middenweg daarin gaan zoeken; dus niet echt aan de teugel, maar ook niet zo dat ze d'r rug helemaal hol trekt :) Het is best een druk paard dus ze loopt vaak als een giraf door het bos omdat ze alles wilt zien :D

Bedankt voor de rest! Zijn nuttige tips waar wij zeker wat aan hebben! :D
Op dit moment is de dressuurtraining inderdaad zo'n 3x onder het zadel en 1x aan de longe, omdat ik d'r niet gelijk wil overvragen. Dit hoop ik langzaam aan wel weer uit te breiden tot 5x per week lekker fanatiek te trainen en dan ook weer te gaan starten zodra ze daar aan toe is :D Maar absoluut geen haast daarmee, eerst m'n paard weer 1000% goed.

Heuveltjes hebben we wel in het bos hier, maar ik moet nog even de weg vinden dus rij nu gewoon een beetje rondjes in de hoop de juiste uitgang ook weer te vinden _O-
Water niet, en daar is ze ook niet zo'n fan van.. Al ging ze er de laatste keer ineens in en vond ze het echt prachtig!
Maar daar moeten we wel voor naar locatie. Geen probleem, maar das met iets mindere regelmaat ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:43

Jouw paard en mijne hebben echt overeenkomsten!
Mijn paard is een robuuste quarter maar met in verhouding ook een lange rug.
Mijn paard is wat stijf in de schouders.

Ik heb haar echt geleerd om aan de lange teugel in verzameling/frame te lopen, maar dat is echt een verschil met dressuur jammer genoeg.
Zij loopt met buitenrijden altijd aan een losse teugel maar zodra het hoofd omhoog komt en ze de rug wegdrukt vraag ik haar meteen weer laag.
Maar dat heb ik jaren getraind en kost tijd.

Heel in het kort uitgelegd; je vraagt verzameling door been en teugel en zodra ze daarin loopt laat je been en teugel weg. In het begin vallen ze dan meteen weer uit elkaar. Maar dan pak je ze weer rustig op. Na een poosje leren ze dat wanneer ze in verzameling/frame blijven lopen je ze met rust laat en dat dat dus comfortabeler is.
Maar dan moet je wel eerst denken in passen en daaruit verder bouwen. Ze worden er enorm sterk van. Maar het kost tijd.
Voor het rijden en dan vooral buiten zou voor jouw paard ook ideaal zijn.
Ik heb even in je profiel gespiekt... gaaf paard!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:07

Ik heb een paint en hij heeft ook dit probleem gehad met doorzakken van de achterhand .
Ik heb heel veel berg op en af gereden en vaak trappen in het bos omhoog laten lopen.
Daarbij heel veel achteruit gewoon aan de hand en ik deed het zelfs op een gegeven moment achteruit aan de hand berg op.
Dit vergt heel veel dus ik was blij met 3 passen en zo om de dag n pas erbij.
Nu zakt hij niet meer door zijn achterhand en begint mooi kontspieren te kweken ;) .

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:26

Ik train vooral jonge (spring)paarden die dus nog niet veel bespiering hebben. Er zijn heel wat oefeningen waardoor de paarden vaak losser in het lijf worden en de achterhand meer willen gaan dragen. Uiteindelijk wil je dat je paard zn achterhand onder de massa zet. Het meest belangrijke is om hier consequent mee bezig te zijn. Leer dus ook voelen wanneer je paard zn benen goed neerzet.

Aan de longe vind ik het fijn om cavaletti/balkjes neer te leggen. Als je paard het niet gewend is, leg dan eerst een balkje neer en zorg dat hij er rustig overheen kan draven. Gaat een goed voeg er dan langzaam meer toe. Meestal houd ik het bij 3 balkjes.
Wat kan helpen als je dit nog nooit hebt gedaan is de balkjes langs de bakrand te leggen hierdoor heeft het paard een beetje steun.

Dan onder het zadel, hier kan je wat mij betreft eindeloos mee variëren. Onder het zadel kun je ook balkjes draven. Daarnaast, als je graag wil springen kun je een rij in uitjes neerzetten. Bouw dit rustig op, zet niet in een keer veel hindernissen voor zn neus. Hierbij kun je ook een beetje variëren met de afstand tussen de hindernissen, geen, een of twee galopsprongen.

Naast het werk met balken kun je ook dressuurmatig heel veel oefeningen doen, zorg dat ze los is in haar lichaam en dat ze zeker in stap, de achterhand er goed onder blijft. Hiermee bedoel ik dan vooral het binnenachterbeen.
Rij dan oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts, schoudervoor, wijken en sluiten-openen. Meestal rijd ik dit soort oefeningen in stap en doe de oefening goed in plaats van veel. Valt je paard weg over de buitenschouder, stel hem recht en wijk daarna weer verder het gaat om de correcte uitvoering. Valt je paard naar binnen met SBW rij dan een kleine volte, bereid je paard goed voor en rij nog een stukje.

Als je nog meer vragen hebt, pb maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:22

Was ik mooi m'n eigen topic even kwijt :')

@justkid ik heb opzich geen problemen met meer gaan trainen via de westernmanier, aangezien wij toch geen dressuurwedstrijden rijden (springen en ik hoop volgend jaar endurance). Alleen daar heb ik helemaal geen verstand van dus dat wordt wel wat lastig :D
Het hoofd omlaag met buitenrit vind ik altijd zo dubbel, omdat het in mijn ogen voor praad ook even ontspannen moet zijn en juist niet dat koppie naar beneden "gedwongen"...
En dankjewel! :D

@joey2010 bergen lopen had ik inderdaad al als tip gehad! Hier in het bos ijn opzich echt wel flinke heuvels kwam ik achter als ik iets verder doorrijd naar achter, dus ga ik dat is wat meer meepakken!

@loveslimpie wat ik al zei over balken, dat gaat gaat nooit in draf, echt altijd met een enorme sprong. Ongeacht hoeveel je er ook neer legt. En aan de longe is dit nog erger dan onder het zadel. Balken lopen doe ik niet meer, omdat ik als de dood ben dat ze straks en keer op zo'n balk springt en we nog veel verder van hui zijn. Ik weet dat het een super oefening is want ik raad het zelf ook vaak aan als oefening om de achterhand te versterken. Maar voor mij is het risico op ander letsel te groot.

In-uitjes kan wel! Misschien dat ik dat inderdaad weer wat meer mee moet gaan pakken.

De laatste dingen die je noemt zijn inderdaad de dingen waar we wel mee bezig zijn, maar we gaan er nog even extra mee aan de slag!
Bedankt voor je reactie!

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:18

Aan de hand achterwaarts en voorwaarts heuveltjes lopen zijn dingen die goed zijn voor het SI gewricht

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:23

De tips die ik van de fysio kreeg, waren: aan de hand achteruit stappen en 2x / week longewerk waarbij het paard bijgezet werd, vnl stap en galop en zo weinig mogelijk draf.