Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 12:47

Zou ik met onze ruin van 22 nog bitloos kunnen rijden?Hij heeft het nog nooit gedaan en is een beetje een onzeker paard.Ik ben zelf ook een beetje onzeker.Mijn dochters niet.Zou dit alles bij elkaar verstandig zijn?Hij is onze hobbelruin.

N4N4
Berichten: 1113
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:05

Zou geen probleem moeten zijn hoor, mijn merrie ( toen 20 jaar ) heb ik van de ene op de andere dag over gezet naar bitloos ..
Ging fantastisch , zowel in de bak als op buitenrit
Had wel een Side-pull
Gewoon proberen :j

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:06

Ja hoor :)
Ben ook weleens met sidepull op een 19 jarig (onzeker) paard gestapt die nooit bitloos was gereden. Ging prima :j

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:15

Mijn pony kan ook onzeker zijn. Hij is nu ook 22. Een paar jaar geleden ben ik overgestapt naar bitloos. Ging heel goed. We hadden voorheen wel al wat grondwerk gedaan wat als voorbereiding kon tellen en ik rijd zoiezo vnl op andere dan teugelhulpen...

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 17:54

Ik ben een beetje bang dat ik het stuur kwijt raak.

FennyPower

Berichten: 1476
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:00

Britta31 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ik het stuur kwijt raak.

bedoel je de rem, sturen doe je met je benen en zit.
Probeer het eerst eens dat iemand er los naast loopt ? , of de bak een stukje afzetten .

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:10

Britta31 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ik het stuur kwijt raak.


Daarom is het handig dat je eerst wat voorbereidend grondwerk gaat doen. Je kan je paard zo aanleren om ook te reageren op teugelhulpen zonder dat er een bit in zijn mond zit. Voor sommige paarden is voorbereidend grondwerk niet nodig, anderen hebben het wel nodig om de overstap goed tekenen maken.
Bouw het grondwerk stilaan op. Eerst zonder hoofdstel, maar met halster. Gaat dat goed, kan je overschakelen op grondwerk met hoofdstel en daarna kan je hetzelfde toepassen wanneer je rijdt. Je kan je paard prima aanleren om af te wenden, halt te houden, te vertragen,... zonder bit.

FennyPower schreef:
Britta31 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ik het stuur kwijt raak.

bedoel je de rem, sturen doe je met je benen en zit.
Probeer het eerst eens dat iemand er los naast loopt ? , of de bak een stukje afzetten .


Ja, je gebruikt been- en gewichtshulpen om te sturen, maar ook je teugelhulpen komen eraan te pas, allereerst om een halve ophouding te maken om je paard voor te bereiden, ten tweede ter ondersteuning en om stelling en buiging te kunnen krijgen. Het is een samenspel van verschillende hulpen.
Hetzelfde geldt overigens voor 'de rem'. Ik mag hopen dat je je paard niet louter met je teugels en bit terugrijdt...

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 18:25

Nee,ook met de zit.Maar ik ben geen supertalent.Ik zal er nog eens over nadenken.Voor onze dochters is het wel een leuke uitdaging.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:27

Britta31 schreef:
Nee,ook met de zit.Maar ik ben geen supertalent.Ik zal er nog eens over nadenken.Voor onze dochters is het wel een leuke uitdaging.

Je kan hem in het begin eventueel ook aan de longe houden. Ik had met touwhalster nauwelijks stuur. Met sidepull was het gewoon alsof ik met bit reed. In stap in de bak zal er denk ik weinig gebeuren :D