Paard onder zadel leren steigeren??

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HorseBuddy

Paard onder zadel leren steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 20:27

Hoii
De titel zegt het al :P
Ik wil mijn paard echt heel erg graag leren steigeren onder het zadel... {:}
Heeft iemand ervaring hiermee?? En hoe moet je het aanleren is de grote vraag eigenlijk...
Ik weet dat je veel ervaring moet heb en zovoort maar ik wil het leren!! :D :D
Weet iemand hoe je het kan aanleren?
Ik heb een heel rustig en braaf paard (misschien handig om te weten).

Alvast bedankt!!

Ihashe

Re: Paard onder zadel leren steigeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:29

Heb je verdere ervaring met vrijheidsdressuur? Kent je paard al steigeren op de grond?

HorseBuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 20:31

Ihashe schreef:
Heb je verdere ervaring met vrijheidsdressuur? Kent je paard al steigeren op de grond?

Nee nog niet. Maar hij pakt alles wel heel makkelijk op met vrijheidsdressuur. Hij kent ook al een aantal vrijheidsdressuur "trucjes" :) :)

lara1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:45

Hey! Ik heb zelf niet veel ervaring met vrijheidsdressuur maar misschien kun je beter de wat kleinere trucjes aanleren en vanuit daar opbouwen. Ik ken zelf twee paarden die bij hun vorige eigenaar hebben leren steigeren en het nu tegen hun ruiters gebruiken. Misschien is je paard wel heel braaf maar het is beter om heel zeker te weten dat hij dat niet tegen je gebruikt als je een keer niet zo sterk in je schoenen staat, mocht je uiteindelijk toch besluiten om het aan te leren kun je het best professionele hulp vragen want ik denk dat de mensen op bokt dat digitaal niet zo kunnen uitleggen als professionals (in real life) dat kunnen (en omdat je zelf aangeeft dat je niet veel ervaring heb). Waarom wil je dit aanleren? Voor de lol (oid) of doe je showtjes met je paard en wil je wat opvoeren, etc...? Ik zou persoonlijk mijn paard nooit leren steigeren omdat de nadelen en risico's voor mij zwaarder wegen dan de voordelen, dus misschien kun je voor jezelf de voor- en nadelen even bedenken en dan pas besluiten! mvg :)

Prince Charming: B+13, L+0 <3

"No learning curve could ever bend us too far out of shape"

lara1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:51

Oh oeps, ik dacht dat 'nee nog niet' je antwoord was op of je evaring had met vrijheidsdressuur. Excuses! :=

Prince Charming: B+13, L+0 <3

"No learning curve could ever bend us too far out of shape"

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:55

Ik zou er niet aan willen beginnen, hoe leuk het er ook uit ziet.
Dit is een kunstje voor ervaren trainers en dan nog is het elke keer een klap op de pezen en spieren. Als je dit niet goed traint (en een foutje is snel gemaakt) kunnen ze het zo tegen je gebruiken en te pas en te onpas gaan steigeren.
Zelfs kusje geven is bij een kennis heel fout gegaan toen het paard maar geen snoepje kreeg. Die beet zo in haar gezicht :=
Ik zeg niet dat niemand dit moet doen maar begin eerst simpel en denk over een aantal jaar eens na over dit soort trucjes :)
Je inlezen over conditionering en clickertraining is nummer 1. Begin niet voor je de theorie van conditionering kent en je een duidelijk plan hebt gemaakt.

Maks :+:

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:56

Mijn verzorgpaard kan steigeren op commando,
Maar dit heb ik pas aangeleerd nadat ik hem al een aantal jaar kende en heel heel zeker wist dat hij dit niet tegen me zou gaan gebruiken. Heb je al verdere ervaring? Kan je paard achteruit lopen op stemcommando? Kan je paard de 'kleinere' trucs al zoals jambette of spagaat of flehmen? Kan hij voedsel weigeren en uit je ruimte blijven? (Heeeel belangrijk!)

Deze trucjes zijn ook leuk en belangrijk! Leer deze eerst aan.

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

HorseBuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 21:21

ODonoghue schreef:
Maar dit heb ik pas aangeleerd nadat ik hem al een aantal jaar kende en heel heel zeker wist dat hij dit niet tegen me zou gaan gebruiken. Heb je al verdere ervaring? Kan je paard achteruit lopen op stemcommando? Kan je paard de 'kleinere' trucs al zoals jambette of spagaat of flehmen? Kan hij voedsel weigeren en uit je ruimte blijven? (Heeeel belangrijk!)

Ja, dat soort trucjes kan hij al :)
Ik heb hem nu al 6,5 jaar en heeft nog nooit met opzet een stap verkeerd gedaan.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:35

Wat kan hij al?

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Joyce01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:46

Ik ben benieuwd of het gelukt is

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:50

Ik zou eigenlijk gewoon les nemen als ik jou was..

Volg ons op insta: Pico_fanpage

Trektocht door de kempen met Pico

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:07

erinaron1234 schreef:
ODonoghue schreef:

Ja, dat soort trucjes kan hij al :)
Ik heb hem nu al 6,5 jaar en heeft nog nooit met opzet een stap verkeerd gedaan.

Deze oefeningen zijn dan ook echte basis oefeningen waar steigeren direct een vergevorderde oefening is. Betere vraag is of je paard ook al heeft leren liggen en het compliment kan, makkelijk en op een kleine hulp zodat je hem heel eenvoudig weer laag kan vragen.

Daarnaast, steigeren zou ik nooit eerst onder de man aan leren, het is een moeilijke oefening die enorm veel van de balans van je paard vraagt, je zou niet graag willen dat hij zijn balans verliest en omvalt zodat je eronder terecht komt. Dus eerst vanaf de grond zodat hij ook zijn eigen lichaam tijdens het steigeren kan leren kennen.

En inderdaad, ik zou ten alle tijde hulp vragen wanneer je hier nog niet ervaren genoeg in bent, en wanneer je via internet hulp zoekt lijk je nog niet ervaren genoeg. Eventueel geef ik zelf les www.amable.nl maar er zijn meer prima instructeurs natuurlijk.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:56

dit is een voorbeeld van hogeschool vrijheidsdressuur, en is dus iets dat voor de doorsnee amateur eigenlijk alleen maar meer gevaar oplevert, dit is enkel voor professionals, niet doen dus.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie