Voordat ik begin met ons probleem te omschrijven wil ik duidelijk hebben dat het zadel goed is en ligt en het paard pas helemaal is nagekeken door een fysio. Ook krijg ik les en is de eigenaresse vaak ook bereid om te helpen met rijden. Ik hoop via dit topic nog wat extra tips en oefeningen te krijgen zodat we weer een stapje verder komen

Ik rijd een leuke merrie bij, maar wel een die niet gemakkelijk is. Ze heeft tot haar 10e ongeveer op het land gestaan, is daarna ingereden en bij de eigenaresse gekomen. Ze is nu 12. Eigenlijk gaat het rijden heel goed, ze werkt graag voor je maar kruipt ook graag in de comfort zone. De laatste tijd hangt ze heel erg in mijn handen. Na een les ben ik me daar heel erg bewust van geworden. Instructrice adviseerde om even links rechts een korte ophouding te geven en daarna weer los te laten. Dit werkt een paar passen maar daarna valt ze weer in mijn handen als het ware. Been geven heeft hetzelfde resultaat. Ik zou haar graag meer van mijn hand af rijden, zonder dat ze daarbij gelijk gaat sterren kijken.
Het grootste probleem echter is de linkerkant. Deze houdt ze in draf en galop heel erg vast en daar is eigenlijk geen beweging in te krijgen. In stap wel, dan buigt ze netjes in en laat ze ook los. Het lukt mij alleen niet om dit mee te nemen naar de draf.
Heeft iemand tips en oefeningen om dit te verbeteren? Ik probeer al veel achtjes te rijden en veel tempo wisselingen mee te pakken. Ook probeer ik heel bewust op mijn handen te focussen. Ik laat ze ook regelmatig even "los" om de spanning eruit te krijgen die onbewust opgebouwd word. Echter merk ik bij Aranca dan geen verandering in lopen.
Wees lief, aan een duidelijke uitleg heb ik het meeste

Groetjes,
Marjolijn.