Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaymontez
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-03-16

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 23:01

Hooi!
Ik heb een jong onbeleerd paard van 4.5 en wil graag van jullie weten welk bit ik het best kan gebruiken om in te rijden. Ik wil zo zacht mogelijk..
Bitmaat is al opgemeten en is 13.5 cm


Graag geen reacties zoals 'waarom bit'

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:04

Een D ring of kneveltrenzen liggen stiller in de mond.

Over het algemeen is dubbel gebroken iets zachter in de mond. Dik of dun moet je zelf kijken wat je paard fijn vind. Dikker is over het algemeen zachter, maar sommige paarden houden daar eigenlijk niet van.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:06

Ik ben het meest te spreken over een simpele dunne ongebroken trens. Geen gewiebel of geprik want mijn paard wordt daar heel onrustig van met zijn tong.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:14

Vind dan zelf een sprenger danger bit.
Dit is een normaal dubbelgebroken bitje maar met druk erop blokkeert die in een ongebroken bitje.
Het kan niet scharen of knijpen maar behoudt wel een beetje beweging.
Is ook niet een heel dik bit waardoor je dus geen probleem hebt dat het bijvoorbeeld teveel in de mond is.
Of idd een simpel ongebroken trensje.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:15

Een dubbelgebroken bustrens of kneveltrens zou ik aanraden. Ligt stil in de mond (mits stille hand aanwezig) en is niet scherp.

Roosje1606
Berichten: 207
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:22

Bij het jonge paard dat ik reed, gebruikte ik een dubbelgebroken kneveltrens :j

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:32

ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel eens gehoord dat hoe dikker het bit is, hoe stabieler het in de mond ligt.
en zo min mogelijk gebroken
dus idd kneveltrens of D trens

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:04

Ik heb ook een jong paard en al heel wat bitjes geprobeerd. Voor ons is een bitje van leer echt het aller fijnst. Doordat het met een riempje onder de kin word vast gezet is het super stil. Heel zacht en lekker dun, zodat ze haar mond makkelijk kan sluiten. Dit is een bitje van Emiel Voest.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:25

Ketaki schreef:
ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel eens gehoord dat hoe dikker het bit is, hoe stabieler het in de mond ligt.
en zo min mogelijk gebroken
dus idd kneveltrens of D trens


Maar veel paarden hebben een klein mondje en dan druk je daar een dik bit in, lijkt me niet prettig..

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:13

wapitie schreef:
Ik heb ook een jong paard en al heel wat bitjes geprobeerd. Voor ons is een bitje van leer echt het aller fijnst. Doordat het met een riempje onder de kin word vast gezet is het super stil. Heel zacht en lekker dun, zodat ze haar mond makkelijk kan sluiten. Dit is een bitje van Emiel Voest.


Onderschat niet hoe heftig dit bit kan inwerken.
En hoe scherp het wordt als je het leer niet goed verzorgd (zacht houdt).

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:15

Hier ook een dubbelgebroken kneveltrens. :j

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:29

Jildau schreef:
Ketaki schreef:
ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel eens gehoord dat hoe dikker het bit is, hoe stabieler het in de mond ligt.
en zo min mogelijk gebroken
dus idd kneveltrens of D trens


Maar veel paarden hebben een klein mondje en dan druk je daar een dik bit in, lijkt me niet prettig..

ik typte er dus ook bij, ik heb dit gehoord.

of het werkelijk zo is, weet ik niet.

elk paard reageert er natuurlijk anders op :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:36

Ik rij alles standaard in op een dubbel gebroken watertrens van sprenger.
Mocht dit om welke reden niet bevallen ga ik verder kijken.

Ik begrijp dat mensen kiezen voor een knevel omdat het gemakkelijker stuurt.
Zelf vind ik dat ze met een bus of knevel trens wat minder kunnen spelen met het bit.
En dat juist wel kunnen met een watertrens, daarom dat als mijn eerste keuze.
En meestal gaat dat heel lekker.
De keren dat het paard het niet prettig vond is omdat het te veel gefriemel in de mond vond en een ongebroken trens de voorkeur had.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:12

Hier altijd alles zadelmak gemaakt met enkel gebroken watertrens. Daar ook zo lang mogelijk op blijven rijden, tot we hoger gingen springen ofzo.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:20

Een 14mm dubbelgebroken kneveltrens.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:52

ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.

Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:53

En enkelgebroken prikt in het gehemelte. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:55

nicky_rilana schreef:
ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.


Even nieuwsgierig: waaruit blijkt dat een dubbelgebroken bit vaker letsel in de mond veroorzaakt?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:05

Hilary schreef:
nicky_rilana schreef:
ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.


Even nieuwsgierig: waaruit blijkt dat een dubbelgebroken bit vaker letsel in de mond veroorzaakt?

door eigen ervaring en juist kijken.

de lippen van je paard lopen nog een stuk naar binnen. meestal ( bijna altijd) ligt het schakeltje van het dubbel gebroken bit op dit stukje lip of er net 1 mm voor. op het moment dat je gaat rijden gaat het bit altijd iets van links naar rechts. om je bit 1 of 2 mm te laten bewegen heb je niet heel veel druk verschil nodig. op dat moment dat het schakeltje, waar beweging in zit over dit stukje lip heen gaat, pakt het bit dit velletje / stukje lip en krijg je een klein rood puntje. als dit te vaak gebeurt krijg je een bruiner vlekje en ga zo maar door te heel erg toe. daar in tegen heb ik nog nooit een plek in de gehemelte van een paard gezien van een enkelgebroken bit. als iemand dit wel ooit heeft gezien wil ik daar graag bewijs van, want daar ben ik dan toch wel benieuwd naar

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:13

Ik rijd altijd met een dubbelgebroken bitje, omdat ze een enkelgebroken niet fijn vindt. Heb nog nooit zoiets als wat jij beschrijft gemerkt...

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:17

Captain schreef:
En enkelgebroken prikt in het gehemelte. :)

En dubbelgebroken ook en een ongebroken werkt juist hard in op de tong etc etc etc.

Allerbelangrijkste is het gebruik in je hand. Een bit is zo scherp, zwaar, onvriendelijk als de hand waarmee gereden wordt.
Dus een africhtingstrensje erin en voorzichtig gaan oppakken.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:22

nicky_rilana schreef:
ik zou enkelgebroken D of bustrens nemen. dubbel gebroken wordt vaak als vriendelijker beschouwen, maar geeft zeker vaak letsel in de mond van het paard. zeker een jong paard wat niet stil is in de aanleuning heeft daar makkelijk kans op. hoe dikker het bit hoe beter je de druk kunt verdelen, maar je moet hier bij ook denken dat veel paarden kleinere mondjes krijgen en dit dus niet pas. als je voor een dikkere gaat zou ik zeker de neusriem en sperriem niet te vast doen zodat het paard de ruimte krijgt om zijn mond open te doen.


Even nieuwsgierig: waaruit blijkt dat een dubbelgebroken bit vaker letsel in de mond veroorzaakt?
door eigen ervaring en juist kijken.

de lippen van je paard lopen nog een stuk naar binnen. meestal ( bijna altijd) ligt het schakeltje van het dubbel gebroken bit op dit stukje lip of er net 1 mm voor. op het moment dat je gaat rijden gaat het bit altijd iets van links naar rechts. om je bit 1 of 2 mm te laten bewegen heb je niet heel veel druk verschil nodig. op dat moment dat het schakeltje, waar beweging in zit over dit stukje lip heen gaat, pakt het bit dit velletje / stukje lip en krijg je een klein rood puntje. als dit te vaak gebeurt krijg je een bruiner vlekje en ga zo maar door te heel erg toe. daar in tegen heb ik nog nooit een plek in de gehemelte van een paard gezien van een enkelgebroken bit. als iemand dit wel ooit heeft gezien wil ik daar graag bewijs van, want daar ben ik dan toch wel benieuwd naar



Sorry? Heel erg benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt. Ik weet niet wat voor een dubbel gebroken trensjes jij op stal hebt, maar ik heb er nog nooit 1 gezien waarbij het bit zo'n breed gebroken deel heeft dat zijn lip ertussen kan komen. Absoluut niet waar. Zeker niet wanneer je druk geeft, want dan vouwt het bit juist naar boven en werkt het in op de lagen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:16

Ongebroken bustrens, alle gebroken en dubbel gebroken ondingen geven te veel onduidelijkheid in de hulpen, knellen de tong af en geven teveel druk op de, gevoelige, lagen. Een ongebroken bustrens kan het paard met de tong "dragen" mits er natuurlijk niet aan de teugels wordt getrokken.
Er zijn maar heel weinig paarden die de gebroken en dubbelgebroken ondingen kunnen hebben ( maar uiteindelijk; doe jezelf en je paard een plezier en begin bitloos met bijv. een goed kaptoom of bosal ( maar geen sereta/ kin of kaakgekruiste modedingen). Als dat geen optie is, is ongebroken bustrens ( geen watertrens!) de beste optie.

PS; paardenmonden kunnen enorm verschillen, dikke lippen/ dunne lippen, dikke/ dunne tong, laag/ hoog verhemelte, verschillende vormen lagen, etc. etc. etc. Laat iemand met verstand van zaken naar de mond van je paard kijken voordat je er een bit in stopt; het kan jou en je paard jaren leed en onbegrip schelen.
Als dat niet kan hou het dan op ongebroken.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:32

ElCid, hier was ongebroken geen succes uiteindelijk is het een dubbelgebroken dunne bustrens geworden. Deze had ik nooit als eerste optie bedacht omdat ik dacht dat het veel te wiebelig zou zijn voor mijn jonkie maar niets is minder waar :) probeer bitjes te lenen uit te proberen waar hij goed op reageert. Heb je stalgenoten die misschien nog wat bitten hebben liggen om uit te proberen? Wel even de tijd gunnen om te laten wennen maar vaak merk je het snel genoeg :j