Paard loopt weg / draait rondjes bij opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finlaylana

Paard loopt weg / draait rondjes bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 23:41

Hallo :)

De laatste twee keer had ik het probleem dat mijn lease paard elke keer weg liep of rondjes ging draaien als ik wou opstijgen. Voorheen had ze hier geen last van. Nu rijd er ook iemand anders op haar maar met haar heb ik geen contact. Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Alvast bedankt!! :D

Anoniem

Re: Paard loopt weg / draait rondjes bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:45

Als je een bak hebt, hem in de hoek zetten. Maar zit vooral het probleem dat hij niet naar je luistert, als hij zomaar door je heen denderd! Dat kan eigenlijk absoluut niet

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:50

Zodra paard weg loopt of draait in zijn achteruit zetten en rusirg een halve bak door, daarna weer proberen en blijven herhalen net zolang tot die wel wilt stilstaan.

finlaylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 00:05

Ik zal deze tips gelijk morgen toepassen! Dankjewel, ik hoop dat ze werken. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:08

... als het anders niet gebeurde zou ik ook even kijken of niet de rug misschien wat pijnlijk is.
Stap je op met een krukje? Dat zou voor de rug en het zadel wel beter zijn.

finlaylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 00:20

Evelijn schreef:
... als het anders niet gebeurde zou ik ook even kijken of niet de rug misschien wat pijnlijk is.
Stap je op met een krukje? Dat zou voor de rug en het zadel wel beter zijn.

Ja dat vroeg ik me ook al af, ga het even in de gaten houden!
Ja ik stap altijd op met een krukje, ben niet zo groot en kom er anders bijna niet op haha

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:21

Hem leren naar de kruk toe te lopen heeft mij heel erg geholpen bij het opstappen. Voorheen kon ik nog niet bij de beugel in de buurt komen of hij ging al aan de wandel.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:47

Hem aanleren om bij de kruk stil te staan zou inderdaad wel eens beter kunnen werken dan hem afleren om te draaien/weg te lopen. Zeker als iemand anders (waarschijnlijk niet opzettelijk, maar goed) al je zorgvulgdige werk de volgende dag teniet doet :')

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 05:55

Leer hem aan om zelf naar het opstapje te komen, als ik een paard train dan is dat het een van de eerste dingen die ik hem aanleer. Je gaat zelf op een hek staan en dan tik je hem op de rechterkant van zijn kont tot die in jou richting stapt dan laat je hem even rusten en als hij bij je staat dat jij kunt opstappen dan laat je hem weer rusten. Is vrij makkelijk aan te leren wanneer je op de juiste tijd je pressure/release hebt. Na een korte tijd hoef je alleen maar op het opstapje te staan een seintje met je hand te geven en hij komt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:20

Eerst mijn uitsluiten. En dan inderdaad aanleren naar een krukje te gaan is een goede methode. Zo maar er van uitgaan dat het paard respectloos is en daarom niet blijft stil staan is niet aan te raden. Pijn is vaker een oorzaak dan gedacht wordt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:50

Als pijn, slecht zadel etc uitgesloten zijn,

Buitenteugel (rechts dus) een stuk korter pakken dan links.
Als hij dan draait, draait het lijf naar je toe ipv van je af.
En blijft opstijgen met wat handigheid mogelijk.

Als je paard eenmaal weet dat draaien geen nut heeft, dooft het gedrag waarschijnlijk wel weer uit.
(of hij probeert wat anders)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:11

Als je die methode gebruikt, stap dan elke keer terug af vanaf het moment dat het paard stil staat. Dan leert het paard dat stil staan makkelijker is

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:24

Stap je op met krukje? Mijn trainingspaard doet dit ook namelijk. Ik blijf gewoon staan met kruk in me handen laat hem draaien blijf gewoon naast hem. Wij hebben dan wel de zadelmaker laten komen en zadel laten chekken. Nu doet hij dit ook nog maar minder.
Tijd voor nemen en niet boos worden.

isaxsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 01:49

Heyy ik weet niet of het al over is maar misschien voor iemand anders die dit leest kan dit handig zijn. Ik had namelijk precies hetzelfde probleem. Ik stond echt een hele tijd in die bak voordat ik uiteindelijk opkwam dus ik ben gaan zoeken. Ik kwam dit filmpje tegen en heb het uitgeprobeerd. Doet wonderen! Daarna heeft hij nooit meer irritant gedaan.
https://m.youtube.com/watch?v=cfuRH383Lio

Wat hij doet is dat wanneer het paard wegloopt hij zegt van oké jij wilt weglopen dan loop je maar weg dus hij zorgt ervoor dat het paard steeds blijft weglopen. Na een tijdje 'sleurt' hij hem een paar keer heen en weer. Herhaal dit en probeer dan op te stappen. Als het Nogsteeds niet lukt moet je volhouden. Bij mij heeft het geweldig gewerkt. Good luck!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 03:02

Opstappen en gelijk weer afstappen, veel is het een gewoonte reactie van paard dat niet meer op de hulp wacht, maar al probeert te doen wat het verwacht te moeten doen, nl lopen. Afstappen haalt paard uit die gewoonte/routine en maakt dat ze weer op ruiter gaan letten ipv op automatische piloot de serie commando's zelfstandig afdraaien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:45

Neem de tijd ervoor, op een paard gaan rijden wat niet stil staat met opstappen zou ik zelf niet doen, daar zijn een heleboel stappen over geslagen lijkt mij.
Als je zeker weet dat het paard nergens last van heeft zou ik stap voor stap gaan werken aan het netjes stil staan en naar me toe komen naar de opstap, elk paard wat open staat om met je samen te werken zal dat zo geleerd hebben, een paard waar stappen zijn over geslagen zal meer tijd nodig hebben ,
Werk met beloning en werk kort , misschien zelfs een paar keer per dag kort, een goed antwoord op jou vraag is belonen en terug in de wei, daar leert je paard meer van dan steeds maar weer herhalen totdat het fout gaat , want daar leert je paard niks van
leer je paard stilstaan, ga geen teugels korter maken , want dan komt er druk op te staan en leer je je paard juist weg lopen, leer je paard dat hij je kan vertrouwen ook met opstappen.

Elisa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:17

Mijn paard had dit ook ik heb gewoon een dag gepakt dat ik alleen maar op opstappen ging focussen.

In een hoek gezet en rustig opstappen loopt die weg stik zetten in de zelfde hoek en weer afstappen en dan weer rustig opstappen tot dat due het door heeft wat je bedoelt.

Als het goed gaat kan je dit altijd nog opbouwen door uit de hoek tegaan maar zo snel gaat het meestal niet.

(Met rustig opstappen bedoel ik ook echt heel rustig teugel pakken dan in de beugel hangen belonen voor blijven staan en dan pas je been er over.)

Zo heb ik het teminste altijd gedaan en na een kleine 2 maand kon die stik blijven staan in het midden van de bak :)

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:10

Mijn paard kon ook nooit stilstaan bij het opstappen. Geen enkele methode hielp toen; hij begon zelfs weg te "vluchten". Rug laten nakijken; niks aan de hand. (was zelf als de dood voor kissing spines, gelukkig uitgesloten).

Hoe ben ik gaan oefenen? Heel veel doen.
Echter, mijn paard kreeg wel een brokje áls hij het goed deed (ik ben nooit van het brokjes voeren geweest, op de poetsplaats krijgt ie ook nooit wat :+ maar dit wilde ik toch wel proberen).

Nu, na 'n aantal weken oefenen, is ie niet meer van de plaats af te krijgen met opstappen! Echter moet ik er dan wel een "muntje" induwen als ik wil dat ie gaat lopen.... :D (nu moet ik eerlijk toegeven dat hij ook wel loopt als ik geen brokje geef, maar dat vind ik dan ook niet netjes van mezelf :p )