Wanneer ik met mijn paard op wedstrijd/ wandeling ga, heeft hij het moeilijk met open ruimtes.
Op wandeling los ik dit op met een martingaal. Dit werkt prima maar is van levensbelang. Doe ik hem niet aan, is hij niet rijdbaar. (Draait zich uit het niets om, stopt... met martingaal kan je hem overal doorrijden.)
Thuis train ik nu de laatste maanden door voor de wedstrijden. Dit natuurlijk zonder hulpteugels. In principe ben ik hier tegen. Een martingaal vind ik nog net kunnen maar alle anderen zijn niet mijn ding. (Hier wil mensen die dit gebruiken niet voor de borst stoten. Soms heb je een hulpteugel nodig maar goed gebruik hiervan is noodzakelijk en vaak loopt het hier mis.)
Nu is het zo dat ik door drukte de laatste maanden niet meer ben gaan wandelen. Ik kan namelijk niet van thuis uit vertrekken omdat ik direct op een drukke baan zit. Ik moet dus altijd de trailer nemen en dan heb ik vele uurtjes nodig. Dit in combinatie met kind, huishouden, 2 jobs... is dat even niet haalbaar. In juli en augustus hoop ik dit wel weer te doen.
Wat ik wel gedaan heb is een paar keer op wedstrijd geweest. Dit meestal op een manege en paard liep top!
Echter nu ik bij de LRV ging rijden, kwam ik op een groot grasveld terecht en was mijn paard volledig zijn kluts kwijt. Ik had niets meer te zeggen en heel eerlijk... veilig voelde ik mij niet.
Mijn paard heeft de neiging om zijn hoofd in de lucht te steken als hij paniekerig is en hij loopt / draait blind weg. Hij wordt letterlijk onbestuurbaar. Pas als ik hem laag en diep krijgen, kan hij zich ontspannen.
Op een groot terrein is dit heel moeilijk te verkrijgen.
Dit heb ik ook voor als ik van de trailer naar de inrijpiste moet wandelen over enige afstand. Plots ziet hij dan alles en draait hij zich om. Pas als mijn vriend hem vastneemt, krijg je hem overtuigt om door te stappen.
Ik voel ook dat wanneer ik mij dan zou kwaad maken of een tik van de zweep geef, hij alleen nog maar paniekerig wordt (logisch toch!).
Waar ik nu aan dacht was eventueel om over de grote weide te geraken en even in te rijden met een slof. Ik heb hier in mijn rijopleiding manegehouderij leren mee werken en ben hier vriendelijk mee maar ben hier eigenlijk principieel tegen.
Dus zit ik in tweestrijd.
1. Een slof kan mij veilig van punt A naar punt B krijgen om hem dan zo snel mogelijk uit te doen en de ontspanning te zoeken.
2. Mijn vriend (die ook ruiter is) is hier ook tegen. Ik moet hem er maar door rijden...
Wat zouden jullie doen?
Ik heb met het paard al een heel pad afgelegd en samen zijn we enorm aan het groeien. Ik voel dat ik hier ook wel doorgeraak maar ik weet dat hij soms koppig kan zijn in zijn leerproces. Af en toe een trucje gebruiken is nodig.
Deze zomer ga ik na wedstrijden inzetten op buitenritten zodanig dat mijn paard zich zekerder voelt. Volgende zondag gaat mijn vriend al op wandeling met mijn paard.
Oh ja, paard loopt 12u per dag buiten. Dus neen daar ligt het niet aan. Ook wat voerbeleid zit alles goed. Bit is aangekocht bij bitfitter en zadel is in samenwerking met gecertificeerde zadelpasser. (Stokpaardje van bokt dus ik zet het er maar zelf bij