Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 21:50

Hee bokkers,

Mijn pony is aardig vervelend met zijn aanspanning in zijn hals.
Het is geen sportpony met goede spierbouw dus hij vind het moeilijk om zijn spieren goed aan te spannen.
Over het algemeen is hij wel braaf en aardig aan de teugel te rijden waarbij hij goed zijn best doet.
Alleen bij het springen gooit hij vlak voor de hindernis zijn hoofd ver omhoog en als ik hem vanuit een stevig galopje terug probeer te krijgen blijft hij liever rennen en strijden tegen de andere ponys als die mee zijn.
Ik maak al gebruik van een martingaal, heb hier veel baad bij want anders gooit hij zijn hoofd compleet achter de teugel. Ik gebruik een simpel enkel gebroken bitje.

Mijn vraag is of iemand ervaringen hiermee heeft en misschien een verandering in bit of bijzetteugel waardoor ik mijn pony op buitenrit net even iets beter terug kan rijden zonder dat ik hem door zijn mond hoef te zagen of met vreselijk scherpe bitten aan de gang moet zodat het iets minder riskant op buitenrit word.

Ook weet ik dat paarden vluchtdieren zijn en vaak op natuurlijk gedrag beter op hun neus ( bitloose optoming) terug kunnen worden gereden.. Iemand hier een bevestiging, verdere info oid van ?

Alvast bedant !

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:55

Ik denk dat je beter alle bitten en extra teugels achter wegen kan laten, je zal gewoon moeten oefenen, niet teveel galop doen op dezelfde plek, en veel overgangen rijden dat hij gaat luisteren naar jou. Ik heb mijn paard ook op deze manier goed kunnen rijden. Nu kan ik met losse teugels op een simpele "ho" terug gaan naar stap. Alle ellende begint bij gemene bitten en dwingende hulpteugels.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:01

Mee eens ! Maar heeft toch echt geen werking, ik rijd veel samen en pony strijd te veel met ander pony's. Ik rijd elke week zeker 2 keer en kom wel veel op nieuwe maar ook dezelfde paden, rijd praktisch nooit exact dezelfde route en oefen veel overgangen maar doe ik dit te veel krijg ik ook erg veel verzet niet de bedoeling aangezien ik het juist minder riskant wil maken..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:08

Zorg dat je het voor bent... dat betekend dus dat ook de meiden waar mee je rijdt rekening met je moeten gaan houden. Meestal voel je aan wanneer je paard het tempo over gaat nemen en net daarvoor moet je al terug... en je mede-ruiters dus ook. Je paard sluit zich nu af voor jouw hulpen... en dat moet je doorbreken... als je scherpere bitten of sterkere hulpteugels gaat gebruiken leer je hem alleen dat hij zich ook daarvan kan afsluiten. Het lijkt vaak even te werken maar daarna doet hij weer hetzelfde dus meer controle op rijtechnisch gebied (en anders maar even niet galopperen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:10

De oplossing voor jouw probleem is het aanleren van de One Rein Stop. Het moet een reflex worden dat je paard zijn neus naar je stijgbeugel brengt en de achterhand wegzet op momenten dat je dat wilt. Dus ook als hij de benen neemt of even niet terug wil vanuit de galop.

En onthoud, controle heb je met 1 teugel, niet door het trekken aan beide teugels.

Verdiep je eens in de het aanleren en toepassen van de One Rein Stop.

En voordat je dit probleem onder controle hebt, niet meer naar buiten.
En op het moment dat het opgelost lijkt te zijn, alleen naar buiten met mensen die rekening met je houden.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:16

Okee bedankt ik ga me zeker beter verdiepen in de oplossingen !

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:20

Eerlijk? Als mijn pony niet meer remt dan ga ik zagen totdat die wél remt := tis goed, ga geen gevaarlijke situaties veroorzaken omdat m'n pony liever door rent.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:21

Amiigo schreef:
Eerlijk? Als mijn pony niet meer remt dan ga ik zagen totdat die wél remt := tis goed, ga geen gevaarlijke situaties veroorzaken omdat m'n pony liever door rent.


Wat zou je zeggen van: ik ga het probleem oplossen en niet mijn paard onnodig pijn doen? Want als een paard echt aan de kletter gaat, kom je met zagen niet zo ver.

De oplossing is: monteer een noodrem zoals de ORS en hoop dat je hem nooit nodig gaat hebben.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:24

Ja dat doe ik ook wel als het echt riskant word hoor! Maar ik probeer het altijd anders op te lossen en als ik alleen ben weet ik dat ik optijd moet remmen en beginnnen ik om zn hoofd er weer meer bij te krijgen en laat ik hem overspringen en dat komt het wel goed maar ik moet net dat stukje erbij krijgen dat ik sneller kan remmen met bijvoorbeeld ORS inderdaad, vooral met een groep, anders stuiter ik achter op de andere pony's :') @Amiigo en @Cassidy

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:24

Cassidy schreef:
De oplossing voor jouw probleem is het aanleren van de One Rein Stop. Het moet een reflex worden dat je paard zijn neus naar je stijgbeugel brengt en de achterhand wegzet op momenten dat je dat wilt. Dus ook als hij de benen neemt of even niet terug wil vanuit de galop.

En onthoud, controle heb je met 1 teugel, niet door het trekken aan beide teugels.

Verdiep je eens in de het aanleren en toepassen van de One Rein Stop.

En voordat je dit probleem onder controle hebt, niet meer naar buiten.
En op het moment dat het opgelost lijkt te zijn, alleen naar buiten met mensen die rekening met je houden.


Als een paard écht wil, dan gaat ie ook. Ook als je de ORS hebt geleerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:25

NikkiEnJij schreef:
Als een paard écht wil, dan gaat ie ook. Ook als je de ORS hebt geleerd.


Je voorkomt het schrikken niet. Maar je voorkomt wel het ongecontroleerde wegspurten. Het is alleen wel een zaak van het correct aanleren en het iedere keer weer meenemen. Het moet een aangeleerd reflex worden. Als dat goed zit heb je de beste noodrem die je monteren kunt.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:26

Ook helemaal waar @NikkiEnJij maar ik kan natuurlijk wel trainen zodat hij wat meer respect aan me geeft en niet dom door denderd.

jeaninedow

Berichten: 284
Geregistreerd: 22-11-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:27

Deze situatie niet uitlokken, dus geen rengalop en geen race tegen andere ponies. Daarnaast veel buiten oefenen met controle houden, dus ook in een groep. Stilstaan, pasjes achteruit, overgangen, wijken, etc. Als je dat veel doet buiten zie je dat je in een normale hand/uitgestrekte galop meer controle houdt. One rein stop voor noodgevallen/als je pony nu ook niet luistert.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:31

Bij mijn pony werkt de ORS ook niet, tenminste, niet in het bos.
Ze sluit zich dan gewoon volledig af en reageert nergens meer op en rost door bomen en stuiken etc.
Pas als je er vanaf springt stopt ze. Dus mijn oplossing is er af springen.

Dit doet ze overigens alleen als ze alleen in het bos is, ze heeft dit een jaar of 2 geleden 1 keer gedaan, en is nooit weer gestopt.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:35

Cassidy: Als mijn pony dwars door me heen loopt en vol door rent dan trek ik aan de rem. Hij moet gewoon luisteren, klaar. Als ik zacht wil dan gaat die zacht en wil ik hard dan gaat die hard, hij moet doen wat ik wil en niet andersom :+ Natuurlijk mag die wel eens stilstaan om te grazen of de gaskraan opentrekken als die mag van mij maar dan moet ik hem wel onder controle hebben anders word het vervelend of zelfs gevaarlijk.
Het is heus niet zo dat die dagelijks geen rem meer heeft, integendeel! Ik kan hem makkelijk schakelen in galop en rijd hem op mijn stem terug vanuit een stuk rengalop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:40

DianXX schreef:
Bij mijn pony werkt de ORS ook niet, tenminste, niet in het bos.
Ze sluit zich dan gewoon volledig af en reageert nergens meer op en rost door bomen en stuiken etc.
Pas als je er vanaf springt stopt ze. Dus mijn oplossing is er af springen.

Dit doet ze overigens alleen als ze alleen in het bos is, ze heeft dit een jaar of 2 geleden 1 keer gedaan, en is nooit weer gestopt.


Ik vraag me af of jij dat snapt wat de ORS eigenlijk is? Wat het niet is, is je paard in volle galop omtrekken, als je dat misschien mocht denken.

Het is het neusje naar je stijgbeugel brengen en tegelijkertijd de achterhand wegzetten, zodat hij geen vaart meer kan maken.
Als hij goed is aangeleerd, en regelmatig wordt bevestigd, werkt hij altijd.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:44

One rein stop ga ik wel proberen maar ik verwacht niet precies wat ik wil. De pony moet gewoon onder mijn controle blijven wat tempo in galop betreft maar ik moet nog wel even beter verdiepen em proberen hoe..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:54

Foute insteek. De ORS probeer je niet, die installeer je en als je hem goed installeerd (en daar schort het nog weleens aan) werkt hij altijd.

Verder zou je wat kunnen doen aan de basisgehoorzaamheid van je paard, dus situatie idd niet opzoeken, je verdiepen in grondwerk, en daarna eerst alleen op buitenrit, en daarna met mensen die je volledig kunt vertrouwen, op paarden die je volledig kunt vertrouwen. En ook dat is soms even zoeken voordat je die tegenkomt.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:24

Het is niet de bedoeling dat ik mijn pony met zon stop alleen in 1 x terug krijg ik wil ook meer gehoorzaamheid in het bepalen van zijn tempo en ik weet nog niet of de ORS daar ook voor gaat werken. Vandaar "proberen"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:27

Basis gehoorzaamheid begint thuis en vanaf de grond. Als jij niet bereid bent om te investeren in die basis en niet verder kijkt dan alleen zijn gedrag tijdens de buitenrit (en dat houdt in, even geen buitenrit en heel veel huiswerk), dan kan ik je helaas niet verder helpen.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:30

ja die stop is hartstikke leuk maar inderdaad voor als het echt dreigt uit de hand te gaan lopen, maar ik snap dat ts gewoon haar eigen tempo wil bepalen en de stop is daar niet de methode, ik heb het ook gehad , veel terug naar de stap, geen racen meer en met het opbouwen weer kleine stukjes dus draf en de laatste paar meters een klein galopje, tot de pony het weer helemaal snapt. het vertrouwen is er vast nu ook wel maar sommige vinden heul hard gaan veel belangrijker dan luisteren naar het mens wat erop zit, snap ik ook wel weer, maffe ponies.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Pony is (soms) niet terug te krijgen uit galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:42

Precies :) gelukkig kan ik nog veel oefenen alleen top speed op zn tijd is ook wel eens leuk en een goede controle test na een trainingsperiode. Ik zal goed mn best gaan doen buiten.. Hopen dat de springlessen ook nog eens beter gaan worden want dat is me toch ook een drama

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:45

Herlinde98 schreef:
Hopen dat de springlessen ook nog eens beter gaan worden want dat is me toch ook een drama
Dus het feit dat je je paard niet op een buitenrit kunt controleren, is een van de velen symptomen dat er iets niet goed zit in je leiderschapspositie?

Dan weet je iig waar je aan moet werken. IK zou grondwerk gaan doen, en zou zelf Parelli adviseren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:45

Herlinde98 schreef:
Hopen dat de springlessen ook nog eens beter gaan worden want dat is me toch ook een drama
Dus het feit dat je je paard niet op een buitenrit kunt controleren, is een van de velen symptomen dat er iets niet goed zit in je leiderschapspositie?

Dan weet je iig waar je aan moet werken. IK zou grondwerk gaan doen, en zou zelf Parelli adviseren.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:47

Mijn pony is echt een stuk rustiger als ik af en toe voluit ga, is ook even lekker om die kop leeg te maken :) Hebben jullie geen pad oid in de buurt waar je voluit kan gaan en je een lange weg hebt om te remmen? Als je pony moe word dan stopt die natuurlijk ook makkelijker.