Paard heeft moeite met dubbels

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Solica

Paard heeft moeite met dubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 15:02

Hallo,

Mijn paard heeft ontzettend veel moeite met het springen van dubbels. Ik rijd er gewoon normaal in, maar na de eerste hindernis valt hij op zijn voorhand en wil enorm snel er door waardoor er regelmatig balkjes vallen, omdat hij gewoon niet genoeg omhoog komt. Na andere hindernissen wil hij de eerste passen ook nog wel eens te veel op de voorhand lopen, maar dan heb ik iets meer tijd om het op te lossen. In de springles oefenen we veel met galopbalken en in uitjes, maar hebben jullie misschien ook nog tips die ik kan gebruiken?

xChanelx

Re: Paard heeft moeite met dubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:08

Dit lijkt me juist iets wat je met andere oefeningen op kunt lossen, omdat je ruimte in een dubbel inderdaad beperkt is.

Een goede oefening kan ook zijn om een eerste sprong neer te zetten en dan één links en één rechts. Per keer kies je of je rechtdoor gaat, omdat je paard op de voorhand valt of dat het goed genoeg is om een van de sprongen te nemen.

Galoppeert je paard wel gesloten en opwaarts naar de eerste sprong?
Is er nog verschil of de dubbel start met een steilsprong of een oxer?
Is er verschil als je sprongen hoger of lager staan?

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 15:13

Bedankt voor je reactie!

Ja in de aanloop is hij altijd wel gesloten en opwaarts. Soms wil hij nog wel eens een beetje lang worden, maar dat is mijn fout.
Geen idee heb ik nog nooit naar gekeken eigenlijk. Ik ga er op letten!
Nou ja als het lager staat wil hij zijn rug nog wel eens weg drukken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:19

En als je je dubbel nou eens krap aanzet? Dus als je een galopsprong er tussen doet, dat dat dan een korte moet zijn om hem te springen? Dan moet hij in principe wel klein en gesloten blijven om uit te komen. Goed terug rijden, dan kan hij toch niet anders dan op de achterhand komen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:32

Ga je zelf ook gelijk weer goed zitten of blijf je in verlichte zit in de dubbel?
In-uitjes zijn wel een goede manier om hem op het achterbeen te krijgen/houden.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 15:35

liekec schreef:
En als je je dubbel nou eens krap aanzet? Dus als je een galopsprong er tussen doet, dat dat dan een korte moet zijn om hem te springen? Dan moet hij in principe wel klein en gesloten blijven om uit te komen. Goed terug rijden, dan kan hij toch niet anders dan op de achterhand komen?

Dat heb ik wel eens geprobeerd, maar ik weet niet goed hoeveel korter ik hem dan moet zetten eigenlijk.

Jes schreef:
Ga je zelf ook gelijk weer goed zitten of blijf je in verlichte zit in de dubbel?
In-uitjes zijn wel een goede manier om hem op het achterbeen te krijgen/houden.

Ja dat is ook nog wel een puntje ik blijf graag een beetje voorover hangen. Nooit echt bij stil gestaan eigenlijk.

Thanks!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:51

Ik rij hem zelf altijd een keer aan, en als ik dan merk dat ie normaal staat (als in, gewoon tempo houden en dan kom je mooi uit) zou je hem bijna wel een half metertje terug kunnen zetten. Maar gewoon proberen. Merk je dat dat echt te moeilijk word, zet je hem iets verder. of juist nog steeds vrij makkelijk te rijden is, zet je hem weer wat korter.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:08

Dit probleem heb ik met mijn de mijne ook gehad.
In de les oefenden we hier op door tussen de dubbel nog een galopbalk of laag hindernisje te zetten waardoor je een lijntje krijgt.
Kruisje, 2 galoppassen, stijlsprong, 2 of 3 galoppassen en dan de laatste dubbel.
Door de korte afstanden kreeg mijn paard de kans niet om op de voorhand te gaan hangen omdat ze constant gefocust moest blijven.
Tussendoor moest ik goed in het zadel gaan zitten en voldoende been eraan houden.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:40

Blijven oefenen, goed de galoppassen tellen en ervoor zorgen dat hij afzet wanneer jij dat wilt.
Zorg er verder voor dat je de voorhand niet teveel belast met jouw eigen gewicht, misschien breng jij hem uit evenwicht?
Film jezelf eens en kijk waaraan het zou kunnen liggen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:49

Massa's voorbeelden van leerrijke lijntjes op "paardenblaadjes.nl".

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie