Paard reageert niet op been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alisaaaxxx

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 09:53

N4N4 schreef:
Waar zit de artrose en hoe erg is het ?

Kan me voorstellen dat een paard van 19 jaar mét artrose niet meer zit te wachten op een fanatiek iemand ..

artrose kan namelijk erg pijnlijk zijn en wellicht probeert ze zichzelf te beschermen door Idd met een " sukkeldrafje" te lopen ..
(Wat je sowieso ook al helemaal niet oplost door aan de teugels te zitten ?)

Sluit eerst maar eens uit of ze geen pijn heeft en geniet tot dan van rustige stapritjes en wat het paard te bieden heeft
Succes !


Ja nee ik weet wel zeker dat ze niet meer zit te wachten op een fanatiek iemand haha :9
Dat is ook zeker mijn intentie niet, ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd. Mijn vraag is meer, als ik op rustige stapritjes ga, of haar losrij in de bak, dan kan ik alleen maar sturen met de teugels omdat ze niet reageert op beendruk of zithulpen (Heeft niks te maken met sukkeldraf), En ik wil graag dat ze weer gaat reageren hierop, zodat ik minder met de teugels en meer met mijn zit kan rijden. En ik vroeg me af hoe je dit een paard kan aanleren. Op een rustige, niet heel actieve manier oefeningen doen om haar dit weer te leren. (snapje?)

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:06

Een paard met (beginnende) artrose kun je nog prima af en toe rijden. Als een paard z'n hele leven rijpaard is geweest, is de overgang naar alleen maar 'knuffelpaard' voor veel paarden best moeilijk. Mijn ervaring is wel dat stap/drafritjes buiten (=rechtuit) meestal prettiger zijn voor je paard dan 'bakwerk' met veel bochten. Dus dat loswerken in de bak is misschien nog wel een dingetje...
Maar misschien kunnen we je hier beter helpen als je uitlegt wat je probleem is. Waar reageert hij niet op? Loopt ie te hard, te zacht, wil ie niet opzij, de bocht om, of niet buigen om je been??? De link met je teugels snap ik ook niet helemaal, kun je dat ook uitleggen?

alisaaaxxx

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:13

Kendra schreef:
Een paard met (beginnende) artrose kun je nog prima af en toe rijden. Als een paard z'n hele leven rijpaard is geweest, is de overgang naar alleen maar 'knuffelpaard' voor veel paarden best moeilijk. Mijn ervaring is wel dat stap/drafritjes buiten (=rechtuit) meestal prettiger zijn voor je paard dan 'bakwerk' met veel bochten. Dus dat loswerken in de bak is misschien nog wel een dingetje...
Maar misschien kunnen we je hier beter helpen als je uitlegt wat je probleem is. Waar reageert hij niet op? Loopt ie te hard, te zacht, wil ie niet opzij, de bocht om, of niet buigen om je been??? De link met je teugels snap ik ook niet helemaal, kun je dat ook uitleggen?


Ze reageerd qua been alleen op vooruit, als ik dieper ga zitten stopt ze niet, als ik links aandruk blijft ze gewoon rechtdoor lopen, als ik rechts aandruk blijft ze ook rechtdoor lopen. Ze loopt qua tempo wel goed op been, alleen heel onregelmatig, dan hard dan zacht, omdat ze dus niet goed op been reageerd (denk ik). Als ik aandruk schiet ze 2 passen vooruit en dan gaat ze weer langszamer lopen.

Als ik andere paarden rijd kan ik bij wijze van spreken de teugels loslaten en dan zal je altijd met je benen kunnen sturen.. maar als ik mn teugels bij haar loslaat gaat ze gewoon rechtdoor, wat je ook met je zit en benen doet.

Is het zo duidelijk ?

alisaaaxxx

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:13

Kendra schreef:
Een paard met (beginnende) artrose kun je nog prima af en toe rijden. Als een paard z'n hele leven rijpaard is geweest, is de overgang naar alleen maar 'knuffelpaard' voor veel paarden best moeilijk. Mijn ervaring is wel dat stap/drafritjes buiten (=rechtuit) meestal prettiger zijn voor je paard dan 'bakwerk' met veel bochten. Dus dat loswerken in de bak is misschien nog wel een dingetje...
Maar misschien kunnen we je hier beter helpen als je uitlegt wat je probleem is. Waar reageert hij niet op? Loopt ie te hard, te zacht, wil ie niet opzij, de bocht om, of niet buigen om je been??? De link met je teugels snap ik ook niet helemaal, kun je dat ook uitleggen?


Ze reageerd qua been alleen op vooruit, als ik dieper ga zitten stopt ze niet, als ik links aandruk blijft ze gewoon rechtdoor lopen, als ik rechts aandruk blijft ze ook rechtdoor lopen. Ze loopt qua tempo wel goed op been, alleen heel onregelmatig, dan hard dan zacht, omdat ze dus niet goed op been reageerd (denk ik). Als ik aandruk schiet ze 2 passen vooruit en dan gaat ze weer langszamer lopen.

Als ik andere paarden rijd kan ik bij wijze van spreken de teugels loslaten en dan zal je altijd met je benen kunnen sturen.. maar als ik mn teugels bij haar loslaat gaat ze gewoon rechtdoor, wat je ook met je zit en benen doet.

Is het zo duidelijk ?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paard reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:24

Ja ik snap wat je bedoelt denk ik!

Misschien als je en een beenhulp geeft en met de teugels tegelijk stuurt? Dus je wil naar links, linkerteugel en rechterbeen gebruiken. Zo heeft ze door dat het met elkaar te maken heeft en kan je de hulpen steeds verkleinen zoals jij dat wil, met alleen beenhulp op een gegeven moment dus.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:35

Misschien vanuit een hele andere hoek, maar kun je haar niet vanaf de grond trainen?
En dan heb ik het niet over longeren, want dat geeft teveel belasting.
Maar je zou je eens kunnen verdiepen in de dubbele lange lijnen.
Op die manier kun je werken aan haar voorwaartse drang en ook aan stelling en buiging, maar zonder dat ze jouw gewicht er ook nog eens bij moet dragen.
Daarnaast bouwt ze wat spieren op en dat maakt het op termijn misschien makkelijker voor d'r om een ruiter te dragen.

alisaaaxxx

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 11:33

frisian_love schreef:
Misschien vanuit een hele andere hoek, maar kun je haar niet vanaf de grond trainen?
En dan heb ik het niet over longeren, want dat geeft teveel belasting.
Maar je zou je eens kunnen verdiepen in de dubbele lange lijnen.
Op die manier kun je werken aan haar voorwaartse drang en ook aan stelling en buiging, maar zonder dat ze jouw gewicht er ook nog eens bij moet dragen.
Daarnaast bouwt ze wat spieren op en dat maakt het op termijn misschien makkelijker voor d'r om een ruiter te dragen.


Ja misschien is dit wel een goed idee, zal er eens naar kijken. Inderdaad logeren mag niet ivm overbelasting.