Lichtrijden rechtsom lukt bijna niet ?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annet_Dottie

Lichtrijden rechtsom lukt bijna niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 14:18

Hi allemaal,

Een brandende vraag die ik om te beginnen hier eens wil stellen is het volgende,
sinds 2 maand heb ik weer een verzorg/bijrijd paardje. Heb er nu denk ik 4 keer op gereden (zadel paste niet ander zadel erbij ging weken overheen enzz). Het is voor mij nog geen jaar geleden dat ik gereden heb maar zodra we gaan draven linksom gaat alles gewoon goed, rechtsom is het alleen net alsof mijn linkerbeen/bekken/heup er ineens helemaal mee kapt, het voelt net alsof ik vanuit mijn rechter bekken/heup omhoog moet komen en dat links niks doet, ik voel het in de zin van dat links heel dicht tegen het zadel drukt en verkrampt, ik merkte de laatste keer dus ook dat de pony harder ging en bijna in galop aan sprong, ik dacht dat ze dit zelf deed maar vervolgens besefte ik me dat ik eigenlijk aan druk met dat linker been..

Mijn nicht is fysiotherapeute dus wil ik ook nog even gaan vragen maar ik vroeg me af of hier iemand het misschien (deels) herkend of er wel wat van begrijpt..

lailapri

Re: Lichtrijden rechtsom lukt bijna niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:25

Heb je het toevallig op film?

drachtige merries mooi verspreid Volgtopic♧
◇2020 met ☆Hamletts magnum xl☆ en ☆Djémo☆ gedekt◇
Laila
♤ork ork ork... mest ruim je met een vork♤

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 14:29

lailapri schreef:
Heb je het toevallig op film?

Nee sorry, de keren dat ik nu gereden heb waren 2 keer van uitproberen van het zadel en de andere 2 keer was ik alleen op stal, steeds ook niet zo heel lang gereden.. Ben er sowieso vaak alleen..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:41

Hey Annet, heb je inmiddels een zadel gevonden? Het kan natuurlijk bij jullie beide iets zijn dat niet helemaal lekker zit, mijn oude paard vond het ook niet fijn als zijn ruiter op een van beide kanten ging lichtrijden (weet al niet meer welke kant, is al lang geleden) en deed een gekke huppel om je op zijn andere been te zetten. Lichtrijden op die kant kostte je als ruiter ontzettend veel moeite, maar dat lag in dat geval dus aan het paard. Met veel dressuurmatig werk werd het wel een stuk beter.

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 14:52

Imre schreef:
Hey Annet, heb je inmiddels een zadel gevonden? Het kan natuurlijk bij jullie beide iets zijn dat niet helemaal lekker zit, mijn oude paard vond het ook niet fijn als zijn ruiter op een van beide kanten ging lichtrijden (weet al niet meer welke kant, is al lang geleden) en deed een gekke huppel om je op zijn andere been te zetten. Lichtrijden op die kant kostte je als ruiter ontzettend veel moeite, maar dat lag in dat geval dus aan het paard. Met veel dressuurmatig werk werd het wel een stuk beter.

Hee! Ja net sinds vorige week, toen voelde ik het ook heel erg weer.. Vervolgens werd ik ziek dus vandaar dat ik je nog geen berichtje weer had gestuurd, komt zeker nog maar ben zelf nog niet weer geweest ook!
Ik vermoed wel dat het bij mij echt in mijn heup/bekken zit, het is iets wat ik altijd wel wat gehad heb, galopperen rechtsom vind ik ook lastiger, nu voelt het echt stijf. Heel ingewikkeld verhaal maar vroeger had ik ook al last van mijn bekken ik stond/sta dus scheef omdat m'n bekken af en toe niet helemaal lekker in elkaar zitten ofzo. Geen idee hoe ik dat uitleg via een forum, maar misschien is het wel het handigste om er mee naar mijn nicht te gaan dan.. Het is nu alleen wel erger dan eerst..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:55

Kan zijn dat het paard heel scheef of wat kreupel is waardoor je naar een kant gegooid of geduwd wordt. Niet alleen jezelf na laten kijken maar ook het paard en jullie samen.

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 14:59

Maflinger_S schreef:
Kan zijn dat het paard heel scheef of wat kreupel is waardoor je naar een kant gegooid of geduwd wordt. Niet alleen jezelf na laten kijken maar ook het paard en jullie samen.

Pony zelf is niet kreupel, misschien wel wat stijf en misschien ook wat scheef ze heeft ruim een jaar stil gestaan eigenaresse doet er eigenlijk niks meer mee en komt er verder ook niet echt, ik hou haar (de pony ;-)) zelf heel goed in de gaten ook omdat ze een peesblessure heeft gehad, heb tot nu toe meer longeer/los/grond werk gedaan dan gereden en nog geen pas kreupel, 3 keer heeft iemand mee gekeken ook toen niet kreupel. Kan helaas de eigenaresse niet verplichten er nu ook nog een dierenarts bij te halen (net nieuw niet goedkoop zadel terwijl ze er zelf niks mee doet, hoefsmid geweest etc), geef je wel gelijk hoor maar is helaas niet zo makkelijk als wanneer het m'n eigen geweest zou zijn..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:59

Dat is wel heel herkenbaar, ik was ook op dezelfde manier scheef. Daar kan een fysio je goed mee helpen en ook in het zadel zijn er veel dingen die je kan doen om het te verbeteren. Dat is wat te veel om nu hier zo uit te leggen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:05

Niet kreupel dus maar waarschijnlijk wel scheef. Ik weet niet hoeveel (rij)ervaring je zelf hebt en of je onder het zadel of aan de hand het paard zou kunnen rechtrichten? Overigens zou je er ook mee kunnen beginnen om niet meer licht te rijden maar te blijven doorzitten in draf, als het paard niet te hoog opgooit en z'n rug al aardig gebruikt (wat ik niet verwacht als er weinig mee gedaan is.) Ik zou dus aan de hand beginnen met spieropbouw en rechtrichten en daarna gaan rijden, maar ja, ik heb makkelijk praten, jij iets minder waarschijnlijk.

"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 15:13

Maflinger_S schreef:
Niet kreupel dus maar waarschijnlijk wel scheef. Ik weet niet hoeveel (rij)ervaring je zelf hebt en of je onder het zadel of aan de hand het paard zou kunnen rechtrichten? Overigens zou je er ook mee kunnen beginnen om niet meer licht te rijden maar te blijven doorzitten in draf, als het paard niet te hoog opgooit en z'n rug al aardig gebruikt (wat ik niet verwacht als er weinig mee gedaan is.) Ik zou dus aan de hand beginnen met spieropbouw en rechtrichten en daarna gaan rijden, maar ja, ik heb makkelijk praten, jij iets minder waarschijnlijk.

Ik heb wel aardig wat ervaring maar niet met rechtrichten etc.. Ik kom er ook meer om de pony weer een beetje aandacht/liefde en evt. beweging te geven. Ga straks wel beginnen ook met lessen (van Imre ^ ) omdat ik uberhaupt nog mijn twijfels heb over of we echt een goede match zijn met het rijden in het algemeen dus denk dat we daar opzich ook al een heel eind mee komen. Doorzitten ben ik opzich gewend vanuit het western wat ik met m'n eigen pony deed maar deze maakt in vergelijking met wat ik gewend ben ruime passen en is lastig door te zitten, zal inderdaad ook komen door gebrek aan bespiering etc. Maar ook dit word rechtsom dus nog moeilijker.. Dankjewel voor je advies in ieder geval ik onthoud het zeker!

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 18:18

Ik denk toch echt dat het aan mijn bekken ligt.. Weet niet wat er ineens aan de hand is maar stapte net op de scooter en op het moment dat ik mijn been van de grond op de scooter wil zetten zeg maar (klein stukje omhoog dus) krijg ik een ontzettende pijnscheut in de regio van m'n bekken.. Zal morgen m'n nicht even appen..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:03

Ik denk dat je gelijk hebt. In een scheef gereden scooter geloof ik niet zo. Sterkte!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie