Dé ultieme springtip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Dé ultieme springtip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:41

Hey Bokkers!

Alvast sorry als het topic hier fout staat :o , wist niet zeker waar het hoorde.

Ik rijd nu al even op een manege en heb tot nu toe drie keer gesprongen. De eerste keer lag ik er bijna af, omdat ik niet (genoeg) meeging met de beweging. De tweede keer lukte beter maar nog niet perfect natuurlijk. Gisteren nog eens gesprongen en het werd weer zandhappen :o :D . Ik vind het gewoon echt moeilijk om in te schatten wanneer ik in verlichte zit moet gaan "zitten". Vroeger heb ik ook af en toe gesprongen, maar toen lukte het precies beter... Heeft iemand dé ultieme tip om op tijd in verlichte zit te gaan zitten? Ik heb niet echt inzicht in dat soort dingen :o .

Alvast bedankt!

Yenni

Re: Dé ultieme springtip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:45

Oefenen oefenen oefenen. Meer kan ik er niet van maken. Vroeger werd mij altijd gezegt: je moet 7 keer gevallen zijn voor je echt kunt paardrijden

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:47

Yenni schreef:
Oefenen oefenen oefenen. Meer kan ik er niet van maken. Vroeger werd mij altijd gezegt: je moet 7 keer gevallen zijn voor je echt kunt paardrijden

Bij mij zeiden ze altijd '100 keer vallen, dan weet je pas wat echt rijden is'

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:47

Ok, bedankt :D .

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:47

Pas in de verlichte zit gaan zitten wanneer je pony opstijgt!

Daarvoor lekker achterover zitten en rustig afwachten. Je moet het gevoel leren krijgen, maar je hebt nog nauwelijks gesprongen dus dat komt vanzelf wel!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:51

jasmijn16 schreef:
Yenni schreef:

Ik zit zeker op 150 en kan nog steeds niet echt rijden -O-
Heb me wel nog nooit echt pijn gedaan met vallen :Y)

Wat springen betreft zijn er heel veel tips en trucs, maar het belangrijkste is denk ik niet bang zijn en dus verkrampen, rechtuit blijven kijken en niet naar de balken staren als je erover gaat en luisteren naar je instructeur ;)
Verlichte zit mag je altijd, dus tot je voelt wanneer je omhoog "moet" komen kan je gewoon blijven staan.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 20-04-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:51

Tellen kan helpen (als je uit galop springt), en vooral niet te veel denken maar meer voelen :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:52

Gewoon laag beginnen en oefenen oefenen oefenen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:54

Yenni schreef:

Doe daar maar een paar keer vallen bij :D

@TS: Niet voor willen zijn op je paard. Op maneges vertellen vaak ze je dat je een pas op voorhand in verlichte zit moet gaan, dit doe je best niet omdat je net in die pas jezelf en je paard uit balans kan brengen. Voel je paard aan en wacht tot hij zelf omhoog komt, vanaf dan ga je je zelf wat verhogen uit het zadel, je als het waren verlichten voor je paard. Ik blijf altijd goed zitten tot ik ze echt omhoog voel komen.
Vooral ook goed vooruit kijken en niet naar de sprong. Je gaat waar je heen kijkt, dus als jij naar de balken kijkt, dan ga je ook op de balken belanden. Zelfde als je naar links kijkt maar je stuurt naar rechts, jouw lichaam gaat je leiden waar je hoofd denkt naar toe te gaan. Dus als je pech hebt is dat naar links.

Het nadeel wat je natuurlijk ook hebt is dat een zadel van een manege niet 100% voor jou (en misschien ook helemaal niet voor het paard past). Wat maakt dat het bijvoorbeeld wat te ver voorover of achterover helt, dat maakt het dan weer moeilijk om in verlichte zit te gaan.

Edit: En inderdaad, wat de andere al zeggen, oefening baart kunst. Ik denk dat je op 1 hand kan tellen wie hier vanaf de 1e les goed kon springen. Er zullen een heel aantal lessen over gaan tot je het gevoel ervoor krijgt. Net zoals lichtrijden erg wennen was in het begin, is springen ook erg wennen. Maar dat het in het begin niet vlot gaat is zeker normaal! Helaas hoort zandhappen daar wel eens bij.
Laatst bijgewerkt door Leen op 20-04-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:55

Ik heb de gouden tip!

Het paard tussen jou en de grond houden, dan komt het goed!

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:56

om je evenwicht te oefenen in de verlichte zit eerst oefenen met cavaletti/balkjes op de grond. wat je ook kan doen is dat als je op de sprong afgaat, al een paar m daarvoor al in de verlichte zit gaan zitten. aan de manen vasthouden zodat je je niet aan de teugels trekt en gassen maar!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:59

xpattystagor schreef:
om je evenwicht te oefenen in de verlichte zit eerst oefenen met cavaletti/balkjes op de grond. wat je ook kan doen is dat als je op de sprong afgaat, al een paar m daarvoor al in de verlichte zit gaan zitten. aan de manen vasthouden zodat je je niet aan de teugels trekt en gassen maar!

En dan beslist hij om toch maar niet te gaan en lig je er op de kop af. :)

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:00

Change3x schreef:
xpattystagor schreef:

En dan beslist hij om toch maar niet te gaan en lig je er op de kop af. :)

kan, maar dat kan je wel van te voren aanvoelen natuurlijk

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:01

Ik hoop dat je nu niet serieus bent xpattystagor. :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:02

Als je af wend om te gaan springen al in verlichte zit gaan zitten (dus ruim voor de sprong). Probeer je kont boven je zadel te houden en niet op de hals van je pony/paard te steunen.
Als je dat onder de knie hebt, kun je de galopsprongen van je pony/paard aan gaan voelen. Als je deze kan tellen, kun je het aantal galopsprongen tot de hindernis in schatten. Als je dat lukt, dan kun je in de laatste "galopsprong", de afzet, in verlichte zit gaan zitten.

Om jezelf dit aan te leren heb je echt wel een aantal lessen nodig. Vraag je instucteur of instructrice of ze met je mee wil tellen met het springen.

De verlichte zit (en het lang vol houden daarvan :') ) kun je goed oefenen op de lange zijden van de bak

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:04

Bedankt voor de snelle reacties :D .

Leen: Bedankt voor de goede tips!

Ik ga al jullie tips zeker eens uitproberen volgende week! Ik denk dat ik er te veel over nadenk... := :):) En dan begin ik te stressen en me te verkrampen en voor ik het weet is het al te laat om mee te gaan met de sprong :o .

TamaraG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:25

Change3x schreef:
Ik hoop dat je nu niet serieus bent xpattystagor. :')

Ik hoop het niet :o

Als je paard opstijgen iets gaan staan, als je een laag hindernisje hebt hoef je nog niet gelijk ver naar voren, dan kun je ook iets gaan staan en een klein beetje naar voren.
Hoe hoger je gaat, hoe makkelijker het uiteindelijk wordt. (meestal dan)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:45

Ok, bedankt! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:51

Wij gingen ook altijd ruim van te voren in verlichte zit. Eerst verlichte zit oefenen boven balkjes trouwens.

Als je dan zomaar een laag huppeltje hebt kun je gewoon vanuit je knieën meeveren en aanvoelen hoe of wat.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:02

Omdat dit niet direct over de SGW gaat verplaats ik je topic van SGW naar RT-V.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:50

Doe een stijgbeugelriem om de hals van het paard, vastzetten aan het zadel met een strotouwtje.
Zelf voor de sprong de stijgbeugel riem vast pakken (teugels ook vasthouden :D) en je laten meetrekken en meesturen door de hals van het paard. Zo volg je perfect het lichaam van het paard tijdens de sprong zonder het paard te hinderen. Het paard weet heus wel hoe hij moet springen. Je hoeft niets anders te doen, dan het paard te volgen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:01

jasmijn16 schreef:
Yenni schreef:

Ohjee dan moet ik nog even doorvallen :')
Zit pas op 10 - 15 na mijn 17 jaar rijervaring :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:08

Dat in verlichte zit aanrijden vind ik zo heel gek nog niet hoor. Vanuit een echt goede verlichte val je niet zomaar van je paard hoor.
Maar dan moet hij wel goed zijn. Met voldoende druk op je beugels en je benen genoeg om het paard heen gevouwen. Je kont voldoende naar achter en je schouders terug.

Dát aanleren is een item op zich. En ik denk dat je moet vragen of je dus meer aandacht kunt besteden aan je verlichte zit.

Core stability helpt hier wel heel veel bij. Als je korset spieren sterk en goed gecoördineerd zijn kun je veel makkelijk schakelen tussen verschillende houdingen. Dat kun je dus al zonder paard trainen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:12

pol013 schreef:
Dat in verlichte zit aanrijden vind ik zo heel gek nog niet hoor. Vanuit een echt goede verlichte val je niet zomaar van je paard hoor.
Maar dan moet hij wel goed zijn. Met voldoende druk op je beugels en je benen genoeg om het paard heen gevouwen. Je kont voldoende naar achter en je schouders terug.

Dát aanleren is een item op zich. En ik denk dat je moet vragen of je dus meer aandacht kunt besteden aan je verlichte zit.

Core stability helpt hier wel heel veel bij. Als je korset spieren sterk en goed gecoördineerd zijn kun je veel makkelijk schakelen tussen verschillende houdingen. Dat kun je dus al zonder paard trainen.

Als jouw paard stopt of erlangs vliegt is de kans de kans véél groter dat je eraf vliegt. In het parcours zie je springruiters niet voor niks op hun kont en achterover zitten wanneer ze een hindernis aanrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:23

En in de SGW zie je ruiters vaak juist in verlichte zit rijden.
Die liggen er heus niet bij iedere stop naast.

Mijn ervaring is echt heel anders. Maar dan moet je niet als een vaatdoek voorover duiken natuurlijk. Dan moet je in balans 'staan'. Echt een goede verlichte zit hebben.

En springruiters zitten niet op hun gat omdat ze bang zijn dat ze er van af vallen. Die zitten op hun gat omdat ze dan ook met hun zit kunnen inwerken op hun paard om hem passend bij de sprong te krijgen.
Dat lijkt mij bij ts nog niet echt het geval. Die moet vooral nog proberen om haar paard niet te hinderen.