Pony is erg sloom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard21

Pony is erg sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 18:21

Hoi,

Mijn verzorgpony is heel erg sloom. Ik probeer consequent te rijden en tempowisselingen te maken. Maar als ik een hulp geef reageert ze er bijna niet op. Hebben jullie tips?

Groetjes. :)

xChanelx

Re: Pony is erg sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:18

Consequent rijden betekent: 'ik vraag altijd dezelfde reactie van mijn paard op een bepaalde hulp'.
Wat helpt is om je kuit aan te drukken. Bij geen reactie, geef je wat harder been. Bij nog geen reactie geef je een tikje met je zweep achter je kuit. Vervolgens houd je je been stil, totdat je paard verandert in tempo of jij wilt veranderen. Als je dit consequent (dus altijd) toepast, gaat je paard steeds fijner reageren op je been.

Succes! En misschien kan de eigenaar je eens helpen?

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:15

consequent rijden is de basis om een paard of pony goed aan het been en dus actiever te krijgen.
probeer met de tempowisselingen niet te lange stukken achter elkaar te verruimen of verzamelen. een paar stappen kan al genoeg zijn. wel moet je pony dan op jouw hulpen terug.

succes!

digsbooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:58

Ik zou beginnen met longeren, ze meer aandachtiger maken naar bv je stem en dat overbrengen naar op het paard. Ook kan je sporen gebruik en telkens belonen wanneer hij/zij sneller gaat. Altijd goed afsluiten ookal gaat ze in het begin sloom blijf je hulpen gebruik wanneer ze een juist tempo heeft meteen belonen door minder druk te geven. Zelf bepalen wanneer je in stap wilt gaan.

neraja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:26

digsbooo schreef:
Ook kan je sporen gebruik en telkens belonen wanneer hij/zij sneller gaat.
.

Nee, nee nee.
Sporen zijn er absoluut niet voor bedoeld om je paard vooruit te krijgen. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, wat je nodig hebt bij 'de wat hogere dressuur'. Sporen zijn echt een no-go.
Voor de rest vind ik het best gewaagd om sporen aan te bevelen. Sporen worden vaak niet goed gebruikt, wat dus storend is voor het paard. Veel mensen gebruiken sporen dus om hun paard vooruit te prikken. Ook is het belangrijk om je benen goed stil te houden, anders kan je je paard onbewust storen, wat voor miscommunicatie kan zorgen. Door veel onwetendheid over sporen vind ik het persoonlijk ook niet verstandig om hen aan te bevelen via een online platform, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Overigens ben ik helemaal niet tegen sporen, alleen ben ik er wat voorzichtig mee, doordat er dus veel verkeerde informatie over is.
------
TS, ik zou bij de basis beginnen. Simpele overgangen rijden zoals stap-draf, draf-galop etc. En ik gebruik altijd de regel: geen reactie -> tik
Een tik is een tik, en hoeft echt niet hard te zijn maar gewoon bijtikken, als je snapt wat ik bedoel. Wel is het belangrijk om zelf duidelijke hulpen te geven, dus niet aan de tuigels hangen wanneer je aandrijft, want daar raakt je pony van in de war, etc. Geef ook duidelijk 1x been, en gelijk een tik geven als er geen reactie is. Geef je paard bijvoorbeeld drie tellen voor een reactie. Daarna kan je je tellen afbouwen, maar dat is echt niet wat je 123 doet.
Veel succes!

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 13:43

Hoi,

Bedankt voor de reacties! Ik probeer altijd consequent te zijn maar dit is soms een beetje lastig omdat mijn verzorgpony echt amper reageert op hulpen. Zelfs niet op een tik. Overgangen rijden werkt inderdaad wel goed omdat ze dan meer op me let. Ik ga ermee aan de slag :)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:34

Toen ik een verzorgpony had, had ik net hetzelfde voor.
Wat mij toen geholpen heeft:
1) Eerst gewoon inrijden, volte's maken, voorwaarts-neerwaarts, ...
2) Progressieve overgangen rijden, en zoals hierboven staat 'met stapjes' been geven. Eerst een lichte hulp, als er geen reactie komt een zwaardere, dan een tik van de zweep. Probeer ze in het begin de kans te geven om aan te draven, maar ze mogen best wel snel op elkaar volgen als er geen reactie komt. Ook altijd voor je zo'n overgang vraagt, even een halve ophouding om je paard attent te maken dat er iets zal volgen. Als je pony een overgang maakt, onmiddellijk belonen. Belangrijk is ook dat je altijd eerst een hele lichte hulp vraagt, en nadien zwaarder gaat. Anders raakt 'ie gewoon aan de zware hulpen. Bovendien moet je niet enkel met je kuiten naar voren vragen, gebruik je zit ook wat en eventueel een stemhulp.
2) Rijdt die progressieve overgangen, steeds korter op elkaar. Op één lange zijde kan je meerdere overgangen maken. In het begin wissel je af tussen stap en draf, en als ze warm gelopen is kan je er is een kort galopje tussen steken of enkele keertjes halthouden.
3) Lukt dit al vlotter? Probeer eens wat te schakelen binnen een gang. Verruim je passen een beetje, ga dan weer naar een arbeidstempo, ... Ik vermoed dat verzamelen nog te moeilijk zal zijn.

Als je dit regelmatig doet, zal je zien dat je paard ongelooflijk veel attenter is naar je been. Ik lees dat ze zelfs niet reageert op een tik: probeer dus echt met die 'stapjes' van hulpen de overgang te rijden zodat ze wel erop reageert. Gebruik je zit, je kuiten, je stem, je zweepje, ... Sporen raad ik ook af, die zijn voor de verfijning van de moeilijkere dressuuroefeningen. Zoals je zelf al aangeeft, is consequent zijn ook erg belangrijk! Daarnaast ook altijd duidelijk zijn! Ga niet aan de teugels hangen wanneer je versnelt, of been geven wanneer je vertraagt. In het begin moet je ook niet te veel verwachten, geef het tijd en bouw het op je eigen tempo op.

Ik wens je enorm veel succes!

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 09:23

Ik ga ermee aan de slag, dankjewel!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:01

Laat me weten hoe het gaat, ben benieuwd! :)

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 17:04

Ik heb nog niet gereden maar ik wilde nog even wat toevoegen. Namelijk moet de zadelmaker binnenkort weer langs komen omdat de eigenaren denken dat het zadel niet goed meer ligt. Dit is al een tijdje bekend maar volgens mij willen ze geen nieuw zadel maar het zadel zo veel mogelijk aanpassen. Laatst heb ik een keer zonder zadel gereden omdat ik dat een keer wilde proberen. Toen was het rijden eigenlijk veel fijner. Ze was niet perse snel maar wel alert en reageerde snel. Maar ik weet niet of ze die dag toevallig gewoon druk was, of dat het dus echt beter ging zonder zadel.

Morgen ga ik weer rijden dus dan ga ik de tips zeker gebruiken. Maar soms is het zo vermoeiend omdat ze gewoon bijna nooit reageert terwijl ik weet dat ze het wel kan, want in het bos bijvoorbeeld is ze juist super snel.

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 20:01

Morgen ga ik even met en zonder zadel rijden om te kijken wat het verschil is.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:05

Ik had dit probleem ook met mijn pony in het begin. Dat kwam omdat ze bij de vorige eigenaar met sporen gereden werd.
Dit probleem heb ik opgelost door vooral heel veel tempowisselingen te maken. Bij elke letter die ik passeerde ging ik over in een ander tempo.
A - Draf, F - Stap, B - Middenstap, M - Halt en ga zo maar door.
Door veel overgangen en figuren te rijden zorg je ervoor dat het paard alert wordt en op jou let.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:52

Op de manege hebben wij ook een aantal 'slome' paarden, en ik rijd nu al een paar maanden op één van deze paarden. Met dit paard rijd ik ook veel overgangen en veel tempowisselingen. In het begin moest ik echt telkens een tikje geven, maar nu reageert hij zo goed als meteen als ik aanspoor. Het heeft even geduurd, maar het is het echt waard. De tips die JulieP geeft zijn goede, zo heb ik het ook gedaan :j
Veel succes TS!

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 20:44

Hoi,

Gisteren heb ik weer gereden. Het ging erg goed! Veel tempowisselingen gemaakt. Ze was erg alert en ze reageerde heel snel. Als ze niet reageerde op mijn been gaf ik een tikje achter mijn kuit. En dan reageerde ze weer goed. Ze was niet perse heel snel maar wel alert. Daarna nog even zonder zadel gereden en dat ging eigenlijk hetzelfde, dus het ligt als het goed is niet aan het zadel. Maar het verschilt ook wel per dag, gisteren ging het heel goed maar het kan de volgende keer ook weer zijn dat het niet zo goed gaat. Maar ik was wel blij dat het goed ging gisteren. :)

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:48

Tikje achter het been lijkt me ook een goede idd, laat meer merken wat nou eigenlijk de vraag was en wat de reactie hoort te zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:21

Gymmen??

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:26

Is het paard verder wel gezond? In de wei/paddock wel fit en alert met zijn vriendjes? Geen overgewicht?
Genoeg ruw- en krachtvoer?

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 14:10

Ja, de pony is gezond.

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:57

Hoe is de pony bij de eigenaar?

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 18:22

Ze loopt wel netter maar nog steeds heel sloom.