digsbooo schreef:Ook kan je sporen gebruik en telkens belonen wanneer hij/zij sneller gaat.
.
Nee, nee nee.
Sporen zijn er absoluut niet voor bedoeld om je paard vooruit te krijgen. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, wat je nodig hebt bij 'de wat hogere dressuur'. Sporen zijn echt een no-go.
Voor de rest vind ik het best gewaagd om sporen aan te bevelen. Sporen worden vaak niet goed gebruikt, wat dus storend is voor het paard. Veel mensen gebruiken sporen dus om hun paard vooruit te prikken. Ook is het belangrijk om je benen goed stil te houden, anders kan je je paard onbewust storen, wat voor miscommunicatie kan zorgen. Door veel onwetendheid over sporen vind ik het persoonlijk ook niet verstandig om hen aan te bevelen via een online platform, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Overigens ben ik helemaal niet tegen sporen, alleen ben ik er wat voorzichtig mee, doordat er dus veel verkeerde informatie over is.
------
TS, ik zou bij de basis beginnen. Simpele overgangen rijden zoals stap-draf, draf-galop etc. En ik gebruik altijd de regel: geen reactie -> tik
Een tik is een tik, en hoeft echt niet hard te zijn maar gewoon bijtikken, als je snapt wat ik bedoel. Wel is het belangrijk om zelf duidelijke hulpen te geven, dus niet aan de tuigels hangen wanneer je aandrijft, want daar raakt je pony van in de war, etc. Geef ook duidelijk 1x been, en gelijk een tik geven als er geen reactie is. Geef je paard bijvoorbeeld drie tellen voor een reactie. Daarna kan je je tellen afbouwen, maar dat is echt niet wat je 123 doet.
Veel succes!