3 problemen, achterwaarts, aanspringen galop en wijken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

n_i_c_a_evey

3 problemen, achterwaarts, aanspringen galop en wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:14

Hoi,
ik rij ongeveer een half jaartje op een manege pony Evey.
deze pony word door maar heel weinig mensen gereden, ong 2/3 vast en af en toe een ander.
kan haar dus heel veel leren.
toen ik haar een tijd terug begon met rijden hield ze haar hoofd erg hoog. ze kon ook als protest gaan steigeren. ik heb dit eruit gewerkt en nu loopt ze ook heel ontspannen en nageefelijk. ik heb eigenlijk nog drie problemen. achterwaarts, aanspringen in galop en wijken.
als ik haar achteruit wil zetten leg ik wat druk op de teugels en geef ik ook druk op kuiten. Evey komt vervolgens omhoog en staat bijna recht. de eerste keer schrok ik hier natuurlijk van, maar nu weet ik dat ze dat doet.
ik probeer al een tijdje door te zetten, maar ze blijft steigeren. heeft iemand tips?

ik heb ook nog een probleem met wijken. als ik afwend gaat ze gelijk al harder. ik heb haar heel vaak zonder te wijken daar laten lopen dus ze werd rustiger. maar toen ik het weer gig proberen rent ze eigenlijk weg voor het been. ze gaat dan heel hard draven. terugnemen kan pas op de lange zijden daarna....
mijn hulpen: druk op het binnenbeen en mijn gewicht naar buiten plaatsen.
heeft hier iemand tips voor?

als laatste komt het aangaloperen nog aan bod.
als ik haar wil laten aangaloperen gaat ze eerst 3/4 passenm heel hard draven en sdan springt ze aan in een veeeel te harde galop. ik doe dan los-vast-los-vast met mijn handen op een volte en ze is weer rustig dus dan rijd ik dr naar de hoefslag.
hulpen: buitenbeen achter de singel binnen been op de singel en druk geven (doorzitten) (op een volte)
heeft iemand tips om haar langzamer aan te laten galoperen?

Evey is een over het algemeen heel erg snelle pony. het nageven lukt ons pas een week of 3/4.

zeg gerust als ik iets fout doe!

Horsy83

Re: 3 problemen, achterwaarts, aanspringen galop en wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:46

Geduld en de pony snapt je niet altijd. Ik heb mijn paard achterwaarts leren lopen met hulp van iemand anders. Steeds exact dezelfde hulpen geven en de tweede persoon hield haar vast en hielp aan de teugel mee om haar achteruit te zetten. Paar keer oefenen en het ging automatisch. Met wijken heb ik dit zelf niet gehad, maar dit kun ook met iemand anders doen (als begeleiding en extra stuur) en let op dan je consquent bent in de manier waarop je de hulpen geeft.

Heb je trouwens geen les? Op internet kun je wel tips krijgen maar een goede instructeur kan je beter helpen. Maar vergeet niet je bent geen professionele ruiter heb geduld.

Met galopperen zou ik eerst oefenen met het direct aangalopperen duidelijk aanleggen. Makkelijk stuk uitzoeken zoals een hoek. Daarop focussen en daar de rust in zoeken.

Die van mij hield ook altijd een race, maar door rust, regelmatig rijden en consequent hetzelfde blijven oefenen werd ze super relaxed en loopt ze ook keurig over haar rug.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:01

heb je les? ik lees wat onervarenheid.
achterwaarts:
lichte druk op je teugels en benen een stukje naar achter leggen.
achterwaart kun je oefenen door iemand te vragen die haar (net zoals aan de hand) naar achter zet. als jij dan tegelijk jou achterwaarts hulp geeft gaat ze snappen wat je bedoeld.

wijken:
je geeft zoals je omschrijft de verkeerde hulpen.
het is binnenbeen achter de singel en met je buiten teugel begrenzen.
probeer het eerst in stap, neem de 2de hoefslag (2 meter van de kant) laat haar een paar passen rechtuit lopen en geef je hulp. hoeft maar 2 pasjes te zijn. dan weer rechtuit en weer opnieuw. doe dit vooral niet té vaak want dan word ze er zat van. wissel het af met andere oefeningen. breid dit steeds verder uit totdat ze het echt goed snapt. doe dan pas draf, gaat ze nog steeds rennen? direct stil zetten. dat mag niet. doe gewoon een lekker rustig tempootje.

galop:
los-vast los-vast is geen goede hulp. dit gebruik je nergens voor en je pony snapt dan niet wat je bedoeld. probeer om haar in een lekker rustig (anders maar iets sloom wat mij betreft) te laten draven en dan in de hoek een duidelijke galop hulp te geven (buitenbeen op de singel, binnenbeen achter de singel en druk geven met je binnenbeen, dit is je drijvende been)
doet ze dit niet en gaat ze heeeel hard dan zet je haar stil. zet haar anders maar op een kleine volte om haar af te remmen. en probeer het opnieuw. blijft ze rennen dan kan je het ook nog proberen op de volte zodat ze niet die lange zijde heeft om weg te rennen.
probeer vooral duidelijk te zijn zodat ze het snapt.

probeer niet te veel op het hoofd te letten, dat ze ontspant en uit haar zelf nagevelijke loopt is goed maar probeer eerst het 'gewone' rijden op orde te hebben.
ik hoop dat je er iets aan hebt maar GOEDE hulp vanaf de grond is het allerbeste.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:14

_Hedwig schreef:
(buitenbeen op de singel, binnenbeen achter de singel en druk geven met je binnenbeen, dit is je drijvende been)

Ik heb dit andersom geleerd...

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 19:50

_Hedwig schreef:
heb je les? ik lees wat onervarenheid.
achterwaarts:
lichte druk op je teugels en benen een stukje naar achter leggen.
achterwaart kun je oefenen door iemand te vragen die haar (net zoals aan de hand) naar achter zet. als jij dan tegelijk jou achterwaarts hulp geeft gaat ze snappen wat je bedoeld.

wijken:
je geeft zoals je omschrijft de verkeerde hulpen.
het is binnenbeen achter de singel en met je buiten teugel begrenzen.
probeer het eerst in stap, neem de 2de hoefslag (2 meter van de kant) laat haar een paar passen rechtuit lopen en geef je hulp. hoeft maar 2 pasjes te zijn. dan weer rechtuit en weer opnieuw. doe dit vooral niet té vaak want dan word ze er zat van. wissel het af met andere oefeningen. breid dit steeds verder uit totdat ze het echt goed snapt. doe dan pas draf, gaat ze nog steeds rennen? direct stil zetten. dat mag niet. doe gewoon een lekker rustig tempootje.

galop:
los-vast los-vast is geen goede hulp. dit gebruik je nergens voor en je pony snapt dan niet wat je bedoeld. probeer om haar in een lekker rustig (anders maar iets sloom wat mij betreft) te laten draven en dan in de hoek een duidelijke galop hulp te geven (buitenbeen op de singel, binnenbeen achter de singel en druk geven met je binnenbeen, dit is je drijvende been)
doet ze dit niet en gaat ze heeeel hard dan zet je haar stil. zet haar anders maar op een kleine volte om haar af te remmen. en probeer het opnieuw. blijft ze rennen dan kan je het ook nog proberen op de volte zodat ze niet die lange zijde heeft om weg te rennen.
probeer vooral duidelijk te zijn zodat ze het snapt.

probeer niet te veel op het hoofd te letten, dat ze ontspant en uit haar zelf nagevelijke loopt is goed maar probeer eerst het 'gewone' rijden op orde te hebben.
ik hoop dat je er iets aan hebt maar GOEDE hulp vanaf de grond is het allerbeste.

ja, ik heb les. maar ddaar besteden we niet veel aandacht aan achterwaarts. ik weet nu dat het aan mij ligt. met hte wijken heb ik altijd al moeite gehad dus ik ga daar sws nog een priveles voor afspreken.

bedankt voor je tips!!!

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 19:52

Horsy83 schreef:
Geduld en de pony snapt je niet altijd. Ik heb mijn paard achterwaarts leren lopen met hulp van iemand anders. Steeds exact dezelfde hulpen geven en de tweede persoon hield haar vast en hielp aan de teugel mee om haar achteruit te zetten. Paar keer oefenen en het ging automatisch. Met wijken heb ik dit zelf niet gehad, maar dit kun ook met iemand anders doen (als begeleiding en extra stuur) en let op dan je consquent bent in de manier waarop je de hulpen geeft.

Heb je trouwens geen les? Op internet kun je wel tips krijgen maar een goede instructeur kan je beter helpen. Maar vergeet niet je bent geen professionele ruiter heb geduld.

Met galopperen zou ik eerst oefenen met het direct aangalopperen duidelijk aanleggen. Makkelijk stuk uitzoeken zoals een hoek. Daarop focussen en daar de rust in zoeken.

Die van mij hield ook altijd een race, maar door rust, regelmatig rijden en consequent hetzelfde blijven oefenen werd ze super relaxed en loopt ze ook keurig over haar rug.

deze tips ga ik ook gebruiken!
thanx jongens (meiden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:46

Polly schreef:
_Hedwig schreef:
(buitenbeen op de singel, binnenbeen achter de singel en druk geven met je binnenbeen, dit is je drijvende been)

Ik heb dit andersom geleerd...

Ik ook. Binnenbeen drijvende been wel akkoord mee overigens.

TS om haar langzamer te laten galopperen moet je vooral heel goed op een goede zit oefenen. Zodat je door goed diep te zitten je paard kan vertragen, in combinatie met een goede begrenzing (buitenteugel).

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:35

_Hedwig schreef:

Ik heb dit andersom geleerd...[/quote]

Ik ook. Binnenbeen drijvende been wel akkoord mee overigens.

TS om haar langzamer te laten galopperen moet je vooral heel goed op een goede zit oefenen. Zodat je door goed diep te zitten je paard kan vertragen, in combinatie met een goede begrenzing (buitenteugel).[/quote]

och ja ik zie het :+ verkeerd om getypt.. binnenbeen inderdaad op de singel en buitenbeen erachter :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:55

Je drie problemen hebben met elkaar te maken, de pony loopt nog teveel op zijn voorhand. Het zal even duren, maar het komt in orde.
Je kreeg al goede raad. Nog een paar dingen.
- wijken: gewichtshulp blijft ietsje naar de holle kant, dus de kant wat je niet naartoe wijkt, dat strookt met je binnenbeen dat je lang maakt, automatisch gaat je gewicht iets naar die kant en meer moet dat ook niet zijn.
Galop: doe veel voltewerk, aanspringen op de volte, volte sluiten en openen, afwisselen grote volte en volte halve baan, overgangen op de volte ... Let er wel op dat je je gewicht niet teveel naar binnen zet want dan kan de pony niet anders dan rennen. Probeer zelfs eens welk effect het geeft als je naar jouw gevoel ietsje naar buiten zit. Nog een goede oefening is slangenvolte met vier bogen en telkens op de middellijn een overgang: eerste boog in galop, tweede in draf, derde weer in galop, vierde weer in draf. Let ook op je zit: voorover zitten doet rennen evenal voortdurend zitten duwen met je zit.
- achteruit gaan is eigenlijk wat meer gevorderd, goed mogelijk dat de pony er nog niet aan toe is. Oefenen aan de hand en als dat lukt met ruiter en begeleider op de grond, is een goede optie.
Het geheim val goed achteruitgaan zit hem in het gesloten halthouden, dus vanuit een verzamelde stap of draf. Je gewicht mag ietsje vooruit zodat je de achterhand ontlast en niet teveel teugel die blokkeert, alleen maar verbieden om vooruit te gaan.
Veel plezier!

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 17:53

koend schreef:
Je drie problemen hebben met elkaar te maken, de pony loopt nog teveel op zijn voorhand. Het zal even duren, maar het komt in orde.
Je kreeg al goede raad. Nog een paar dingen.
- wijken: gewichtshulp blijft ietsje naar de holle kant, dus de kant wat je niet naartoe wijkt, dat strookt met je binnenbeen dat je lang maakt, automatisch gaat je gewicht iets naar die kant en meer moet dat ook niet zijn.
Galop: doe veel voltewerk, aanspringen op de volte, volte sluiten en openen, afwisselen grote volte en volte halve baan, overgangen op de volte ... Let er wel op dat je je gewicht niet teveel naar binnen zet want dan kan de pony niet anders dan rennen. Probeer zelfs eens welk effect het geeft als je naar jouw gevoel ietsje naar buiten zit. Nog een goede oefening is slangenvolte met vier bogen en telkens op de middellijn een overgang: eerste boog in galop, tweede in draf, derde weer in galop, vierde weer in draf. Let ook op je zit: voorover zitten doet rennen evenal voortdurend zitten duwen met je zit.
- achteruit gaan is eigenlijk wat meer gevorderd, goed mogelijk dat de pony er nog niet aan toe is. Oefenen aan de hand en als dat lukt met ruiter en begeleider op de grond, is een goede optie.
Het geheim val goed achteruitgaan zit hem in het gesloten halthouden, dus vanuit een verzamelde stap of draf. Je gewicht mag ietsje vooruit zodat je de achterhand ontlast en niet teveel teugel die blokkeert, alleen maar verbieden om vooruit te gaan.
Veel plezier!

bedankt! dat is nog een duidelijk uitleggen zeg!!!