scheve ruiters.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:05

hier ook iemand :wave:
Naar aanleiding van een ongeluk en scoliose ben ik best wel scheef maar ondertussen ook een kei in compenseren, wat het voor mijn paarden niet echt duidelijker maakt. Ga 1 keer per week naar de fysio / bewegingsdeskundige (hoe noem je zo iemand nu ook weer :? ) en doe thuis oefeningen.

@hoppit, wipkip :') :')

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:34

Ik ben ondertussen bij een andere fysio geweest en mijn bekken stonden een beetje scheef. Het is nu vooral een kwestie van spieren opbouwen voor mij. Er werd mij ook ineens vertelt dat ik op het paard vanuit mijn bekken erg scheef naar links zit en dat dan onvrijwillig met mijn bovenrug corrigeer door naar rechts te buigen om toch nog 'recht' te zitten :')
Gelukkig heeft mijn fries wel zo'n goed voelbare ruggengraat, dus dan kan ik goed opletten dat ik recht zit als ik zonder zadel rijd _O-

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:43

Hebben jullie niet zoiets van: wat doe ik mijn paard aan? zadels die aangepast worden op de ruiter enz. Dat kan toch niet de oplossing zijn? Ooit een paard gereden wat scheef gereden was door de eigenaar die zelf scheef zat en echt, wat had ik medelijden met dat paard, nadat ik hem weer had rechtgericht, dat de eigenaar er weer op ging. Ze was zwanger en daarom heb ik dat paard destijds gereden.
Iedereen zit wel te zeiken over overgewicht, maar hier hoor je nooit iemand over..

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:48

Zammie schreef:
Hebben jullie niet zoiets van: wat doe ik mijn paard aan? zadels die aangepast worden op de ruiter enz. Dat kan toch niet de oplossing zijn? Ooit een paard gereden wat scheef gereden was door de eigenaar die zelf scheef zat en echt, wat had ik medelijden met dat paard, nadat ik hem weer had rechtgericht, dat de eigenaar er weer op ging. Ze was zwanger en daarom heb ik dat paard destijds gereden.
Iedereen zit wel te zeiken over overgewicht, maar hier hoor je nooit iemand over..


Wat denk je wat para paarden meemaken. Die lopen toch ook braaf hun rondje. Denk zolang het gecompenseerd kan worden door bijvoorbeeld een aanpassing te maken in het zadel, dit beter is dan maar gewoon scheef door rijden. Iedereen heeft n voorkeurskant, je paard ook, niemand is 100% recht.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:12

Dat weet ik ook wel. Maar als je zo scheef bent dat het zadel aangepast moet worden, vraag ik me af wat je op een paard doet. En gelukkig voor jullie, is een paard een heel meewerkend dier. Dat is ook de enigste reden, dat we kunnen paardrijden. En helaas zijn er ook zat, die bij onbegrip, dus staken of ander gedrag de zweep enz goed weten te hanteren, maar dat heeft met dit topic niets te doen.
loop zelf eens een poosje met 1 emmer water rond of in iedere hand 1, dus 2 emmers. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel. Vergeet niet, dat een paard altijd recht onder je wil lopen. ;)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 08:36

Nou zammie... vind ik toch wel érg kort door de bocht.
Als er na aanpassingen voor het paard niet meer voelbaar is en jij niet meer stoort. Waar is het probleem dan nog??
Dus de paralympics moeten óók stoppen? ??

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:49

Zo wordt er wel over mensen met bijv. overgewicht gepraat.
Ook in dit geval zou ik dan bewijs willen, dat een paard er geen hinder van heeft. 1 kussen veranderen? Zoiets begrijp ik hier, kan toch nooit een oplossing zijn. En alle pararuiters (is dat een juist woord?) zitten toch niet scheef? En ook bij hun vind ik dat dit een slechte zaak is. Wat maakt het uit of je een beperking hebt? Heb je dan ineens meer rechten?
Ik begrijp dat ik met deze posten mensen tegen hun scheenbeen trap. Maar hoop wel dat mensen gaan nadenken over wat ze een paard aandoen met een scheve zit!
Ik zal hier dus verder niet reageren. Wil alleen mensen laten nadenken...

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:17

How how, maar overgewicht is toch een heel ander iets?
Overgewicht los je enkel op door afvallen.
Wanneer jij met je achterste niet in het zadel past, dan past het gewoonweg niet.

Je hebt een erg sterk woord, dat je het eerst wil zien met bewijs.
Maar lijkt mij niet dat een zadelmaker het paard wil verpesten.
Iedere zadelmaker heeft een eigen optiek.
En er zijn meer wegen naar rome.

Er zijn vele ruiters die er erg veel aan doen en willen doen.

Dat mensen het probleem durven te erkennen is al een hele stap opzich.
Zijn ZAT ruiters die hun kop in het zand steken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:27

Ieder mens en ieder paard is enige mate scheef... ontkennen dat je wat scheef bent is erger dan er wat aan doen... jou opmerkingen Zammie leiden eerder tot het ontkennen dan tot het gaan onderzoeken en er wat aan gaan doen.
Vind jou manier van mensen laten nadenken contra-productief. De TS heeft al mooie post gedaan die mensen laat nadenken.... ergens hard tegenaan gaan schoppen zorgt er niet voor dat het daarna beter werkt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:29

maralyn schreef:
...
Er zijn vele ruiters die er erg veel aan doen en willen doen.

Dat mensen het probleem durven te erkennen is al een hele stap opzich.
Zijn ZAT ruiters die hun kop in het zand steken.

Mee eens.
Vanuit mij persoonlijk: toen ik erachter kwam dat ik scheef was, ben ik ermee aan de slag gegaan. Ik heb niks in zadels veranderd, maar ben wat vaker zonder beugels (of helemaal zonder zadel) gaan rijden. Als je dan scheef zit dan glij je vanzelf :+
Ik zou zo zeggen dat ik nu heel netjes recht zit, maar daar heb ik wel hard aan moeten werken!

Zammie, je kan zat redenen bedenken waarom mensen niet op een paard zouden moeten stappen, en daar zijn hier ook genoeg fora voor. Niemand rijdt perfect imo, maar iedereen heeft het beste met zijn/haar paard voor... Is het niet gewoon goed genoeg dat we het weten en eraan werken?

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:30

Hier nog een scheve! Ik heb een beenlengteverschil van 10 cm en krachtverlies in m'n linkerbeen. Eerder knikte ik in naar links, nu doe ik dit bijna niet meer. Wel trek ik mijn rechter schouder soms nog wat hoger op.
Een jaar geleden ben ik gestart met Flexchair training. Dit werkt voor mij erg goed.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:44

Jeetje Ievie, ik heb 3 tot 5 cm beenlengteverschil (komt vanuit mijn bekken, dus het wisselt) en dat is al extreem veel! 10 cm, damn...

Oh, ik meld me trouwens ook even haha!

Ik loop al heel lang bij verschillende therapeuten (fysio, manueel, chiropractor, etc). Op dit moment ga ik het trainingsschema van de fysio weer thuis uitvoeren. Dat oefen je eerst onder begeleiding van de fysio en daarna kan je er zelf mee verder.

Daarnaast heb ik les bij een centered riding instructrice, dus ook op het paard werken we aan mijn houding.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:52

Ja ik doe ook mee! Al een paar jaar geleden achter gekomen, rij endurance dus dan is het voor paarden wel lekker als je een beetje recht zit :)
2x flink gevallen waardoor er een tijdlang iets scheef zat in mijn rug, dat is natuurlijk een zwakke plek geworden. Werken bij het asiel was ook niet heel fijn voor mijn rug, zwaar werk voor ruggen!
Ik ga jaarlijks naar die ruiterfysio en de laatste keer was ik eindelijk recht! Doe nog steeds braaf haar oefeningen, 2x per week sportschool voor balans en core-training en sterk worden. Ik voel wanneer het scheef zit en kan dan met een oefening het zelf terug knakken, maar t blijft een beetje lastig iets.
De ruiterfysio is echt een aanrader! Na een niet zo handige fysio die alleen maar wat kneep en masseerde tot ik bont en blauw naar huis ging maar er niets was opgelost. Ruiterfysio wist binnen 5 minuten wat er mis was en wat er moest gebeuren!

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:02

Ik weet ook dat ik van mezelf scheef ben. Mijn bekken zijn namelijk ongelijk, ook heb ik een bolling in mijn bovenrug en daar lichte scoliose.

Merk dat ik haar daardoor belast, zit al bij fysio en doe iedere dag oefeningen daarvoor.

Ook heb ik na het rijden last van steken/schokken rond mijn stuitje. Ben nu weer aan dry needling, maar merk geen verschil helaas.

Nu ben ik opzoek naar meer opties ook in het les krijgen van instructeur die hier veel over weet en mij verder kan helpen op mijn paard.

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:06

Na meerdere blessures en operaties aan de knieën hier ook iemand die scheef is. In onderrug rechts minder flexibiliteit dan links. Na de diverse operaties eerst hard aan eigen lichaam gewerkt voor weer op de paarden te stappen. En nu nadat de benen vrijwel weer gelijk zijn met fysio en in de sportschool aan de slag om het laatste stukje in mijn rug beter te krijgen. En daarnaast met mijn instructeur (waarvan een ook fysio is) hard aan de slag. Dat rijdt zowel voor mij als mijn paarden fijner en zorgt hopelijk voor vermindering van de rugklachten.

Wat betreft pararuiters en scheef zijn en niet zouden mogen rijden. Dat vindt ik echt nonsense. Juist deze mensen zijn zich heel bewust van hun scheefheid en beperkingen en werken keihard met een heel team om zelf zo sterk en recht mogelijk te worden als dat hun paard optimaal functioneert. Menige basisruiter mag hier een voorbeeld aannemen. Deze zijn veelal geheel niet bewust van hun beperkingen. En iedereen heeft ergens in mindere of meerdere mate een beperking

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:57

Meh vind jouw toevoegingen ook niet zo bijdragend Zammie.
Komt er eindelijk eens een topic waar erg nuttig tips en ervaringen worden gedeeld, hoef je niet per se de wereld komen te verbeteren. In case you didn't notice, tot nu toe zijn het allemaal mensen die door hebben dat ze scheef zijn.

Leuk dat er meerdere goede ervaringen zijn met die ruiterfysio. Ik ga daar contact mee opnemen.
Gisteren door de tips ook nog eens zadelloos gereden (iets met geen held zijn en een brede gladde pony). 20min buigoefeningen voor de poon en ik bewust ontspannen - best lastig - zitten, rugpijn was de rest van de dag eigenlijk afwezig =) Blijkt toch ook een stuk te helpen!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:02

Hoppit schreef:
Gisteren door de tips ook nog eens zadelloos gereden (iets met geen held zijn en een brede gladde pony). 20min buigoefeningen voor de poon en ik bewust ontspannen - best lastig - zitten, rugpijn was de rest van de dag eigenlijk afwezig =) Blijkt toch ook een stuk te helpen!

Bareback rijden geeft veel extra lichaamsbewustzijn en daarmee ook ontspanning.
Heerlijk he ...
Nog een tip (voor de gladde pony) je hebt bareback pads die niet zo duur zijn en toch goed helpen voor de gladde paardenrug.
Zelf heb ik een Christ Basic met inlages. Heerlijk ding maar niet goedkoop.

Dit topic heeft mij weer richting een paardrijsimulator gebracht. Ga ik toch binnenkort echt eens doen, lijkt me ook vreselijk leerzaam.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:32

Ik heb een best friend bbp en een christ iberica ;) maar ik ben door veel werk en en lange woonwerkafstand vaak te tam om te zadelen. Hoofdstel omgooien is nog net de moeite die k nog wel wil doen :')

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:37

Hoppit schreef:
Ik heb een best friend bbp en een christ iberica ;) maar ik ben door veel werk en en lange woonwerkafstand vaak te tam om te zadelen. Hoofdstel omgooien is nog net de moeite die k nog wel wil doen :')

Nog een tip dan, lekker met alleen een cordeo rijden, scheelt weer een hoofdstel :D
Ik rij zelf wel eens met cordeo maar doe dan toch de Christ nog op.
Sorry, erg OT

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:45

Op mijn oude paard reed ik veel zonder beugels om rechter te zitten onder begeleiding van een centered riding instructeur en dat helpt wel voor een beter gevoel van scheef en recht.
Nu op mijn nog jonge paard, waar ik zeer rot vanaf ben gevallen, durf ik niet zo goed zonder beugels. Wel jammer, dus dan maar op de balansbal voor het gevoel.

Ik doe ook trouw mijn oefeningen van de ruiterfysio.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:01

Hier zie je mijn scheefheid ik trekt rechts op, weet niet of het een momentopname is, maar ik verlies wel altijd mijn rechterbeugel en wiebel veel ermee.
Afbeelding

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:12

JoycexEnya, ik herken mijzelf in jou, zit (lang) niet zo scheef maar ook wel een afwijking naar links zeg maar. Tijdens de rechtergalop verlies ik ook vaak mijn rechterbeugel omdat ik het lastig vind hier constante druk op te houden (terwijl draf gewoon prima gaat qua beugel). Heb nog niet de oplossing gevonden.

Rijden zonder beugels weet ik niet of ik dat aandurf, omdat ik pas een paar maanden op mijn bijrijdpaard rijdt. Maar misschien binnenkort wel goed om een keer te proberen met mijn instructrice erbij!

Gingen jullie door zonder beugels te rijden uiteindelijk ook rechter zitten met beugels eigenlijk?

Iris, ken je niet een fysiotherapeut die zich ook bezighoudt met de paardensport? Of via internet dat je er een kan vinden in de buurt?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:43

Quanneh schreef:
JoycexEnya, ik herken mijzelf in jou, zit (lang) niet zo scheef maar ook wel een afwijking naar links zeg maar. Tijdens de rechtergalop verlies ik ook vaak mijn rechterbeugel omdat ik het lastig vind hier constante druk op te houden (terwijl draf gewoon prima gaat qua beugel). Heb nog niet de oplossing gevonden.

Rijden zonder beugels weet ik niet of ik dat aandurf, omdat ik pas een paar maanden op mijn bijrijdpaard rijdt. Maar misschien binnenkort wel goed om een keer te proberen met mijn instructrice erbij!

Gingen jullie door zonder beugels te rijden uiteindelijk ook rechter zitten met beugels eigenlijk?

Iris, ken je niet een fysiotherapeut die zich ook bezighoudt met de paardensport? Of via internet dat je er een kan vinden in de buurt?

Als de problemen zich op slechts één hand voordoen kan het ook in combinatie zijn met scheefheid van het paard. Als een paard je erg op één kant zet en dat is ook nog eens de lastige kant van de ruiter versterken jullie elkaar.
Zonder beugels rijden, met bareback pad zijn allemaal methodes om meer lichaamsbewustzijn te krijgen. Want vaak voelt scheef voor de ruiter recht. Als ik (als CR instructeur) een ruiter dan recht zet hebben ze het gevoel scheef te zitten.
En als het lichaamsbewustzijn verandert verandert de zit meestal definitief mee.
Foto's maken van recht en scheef kan soms ook goed helpen, zeker als je als ruiter visueel ingesteld bent. En idd oefeningen op de grond/op een stoel of bal.
Wendy Murdoch heeft ook veel leuke "hulpmiddeltjes" om je bewust te laten worden van je eigen scheefheid.

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:52

joyce2 schreef:
Jeetje Ievie, ik heb 3 tot 5 cm beenlengteverschil (komt vanuit mijn bekken, dus het wisselt) en dat is al extreem veel! 10 cm, damn...

Oh, ik meld me trouwens ook even haha!

Ik loop al heel lang bij verschillende therapeuten (fysio, manueel, chiropractor, etc). Op dit moment ga ik het trainingsschema van de fysio weer thuis uitvoeren. Dat oefen je eerst onder begeleiding van de fysio en daarna kan je er zelf mee verder.

Daarnaast heb ik les bij een centered riding instructrice, dus ook op het paard werken we aan mijn houding.


Bij mij zit het verschil, door een operatie, puur in mijn bovenbeen. Wel heb ik er een bewegingsbeperking bij en beperkte beenspreiding. Op brede paarden kan ik niet rijden en ga dan aan alle kanten compenseren.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: scheve ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:34

De scheefheid is voor mij ook herkenbaar. Mijn paard was scheeftoen ik hem kocht. Dus hem gaan rechtrichten. Maar ook zelf flink gaan compenseren met mijn zit. Uiteindelijk kwamen we niet verder. Zitlessen hielpen wel, maar niet helemaal. Er was ondanks alles iets waardoor ik niet bewust was van mijn houding en die dus niet kon corrigeren. Tot ik bij een orthomaluele arts kwam die mijn vermoeden van scheefstand van mijn bekken bevestigde. Aantal keer behandeld en sinds die tijd hadden mijn zitlessen veel meer effect doordat ik voelde wat ik deed en de controle over mijn lijf heb gekregen om opdrachten over houding uit te voeren. Ik voel nu wat ik doe en kan dat (bewust) corrigeren.
De scheefheid bij mijn paard en mijzelf is niet voor 100% opgelost, maar het is wel enorm verbeterd.