Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Een goed passend zadel wil ook nog wel eens helpen. (Zowel voor je paard, maar zeker ook zo belangrijk voor jou). Dus een zadel dat jou ook goed pas. (Niet teveel gedwongen zit)
Abacab schreef:Als je zelf niet recht bent kun je je paard ook niet recht maken. En een paard dat niet rechtgeriht is zal nooit gaan verzamelen en heeft eerder kans op blessures.
Gelukkig staat het internet vol met oefeningen voor ruiters die je helpen om jezelf recht te trainen.
tiwi1969 schreef:Ik heb al jaren last dat ik scheef zit en heb al heel veel geprobeerd om recht te zitten.
Fysio, osteopaat, chiropraktor, centered riding lessen, zadels met en zonder boom. Niks hielp echt afdoende.
Tot ik afgelopen zomer lelijk van mijn paard viel, hersenletsel en gekneusde rug en bekken, en doorverwezen werd naar fysio om te revalideren. Van een vriendin kreeg ik de tip om naar ruiterfysio te gaan en dat is een echte eye-opener geweest. Een andere benadering dan ik gewend was en echt gericht op het rijden. Je lichaam in balans van af je tenen tot je kruin, als er in je voet iets niet goed zit gaat daarboven alles fout.
Met haar hulp en tips heb ik ook een ander zadel gevonden wat beter bij mijn bekken past en waar ook mijn paard nog eens heel goed mee wegloopt.
Sinds die tijd gaan we weer berg op, we zijn er nog niet maar wel weer op de goede weg.